200.000 psikopat Steam’de SNES kontrolcüsü kullanıyormuş
Steam geçtiğimiz saatlerde sistem üzerinde kullanılan kontrolcüler ve oyuncuların alışkanlıkları ile ilgili bir rapor yayınladı. Bu rapora baktığımızda hem enteresan olan hem de gayet bilgilendirici detaylar görüyoruz. Bu rapor içerisindeki en psikopatça bilgi ise şüphesiz 200.000 civarında oyuncunun Steam‘de SNES kontrolcüsü kullanıyor olması. Yine aynı raporda en çok kullanılan kontrolcünün hala Xbox 360 kontrolcüsü olduğu da belirtilmiş. Steam’de yayınlanan bu raporun tamamı ise şu şekilde;
Bilgisayar oyunlarını kontrolcü ile oynamak
Bilgisayar oyunlarında kontrolcü uyumluluğu eskiden oyun geliştiricileri tarafından yönetilmekteydi. Yani bir oyun, belirli donanımları destekliyordu ve oyuncular yalnızca bu belirli girdi seçenekleri içinden tercihlerini yapabiliyordu. Topluluk üzerinde bulunan kısıtlamalar azaltıldığında ne gibi sonuçlar ortaya çıkacağına dair deneylerimize 2015 yılında başladık. Steam kullanıcılarının çeşitli aygıtların kullandığı (örn. Steam Kontrolcüsü, PlayStation kontrolcüleri, Xbox kontrolcüleri gibi) kontrolleri diledikleri bir girdi aygıtına (örn. klavye tuşları, fare hareketi, kontrolcü tuşu basışları gibi) atayabilmelerini sağlayan ve bu atamaları oyunların algılayabilmesini sağlayan araçlar çıkardık. Ayrıca bu kontrolcü yapılandırmalarının paylaşılıp değiştirilebileceği, en iyi girdi şemalarının en üstte gösterileceği ve böylece topluluğun birlikte gösterdiği çabalardan herkesin yararlanabileceği bir sistem yarattık. Bu iki özellik (tuş atama ve paylaşma) bugün Steam Girdisi dediğimiz sistemin temellerini oluşturdu.
Üç yıl sonra Steam Girdisi deneyi ilginç sonuçlara gebe olmaya başladı. Pek çok kontrolcü türüne destek vermenin sonucunda platform üzerinde hangi kontrolcülerin kullanıldığı ve kişiselleştirmeye izin vermenin sonucunda oyuncuların farklı türleri ne şekilde oynadığı gibi bilgileri öğrendik. Bugün hangi kontrolcülerin Steam’e bağlandığı, kontrolcülerin nasıl kullanıldığı ve platform üzerinde yeni bir kontrolcü çıktığında neler olduğu gibi istatistik bilgileri sizlerle paylaşacağız. Bunun yanında Steam Kontrolcüsü ve donanım seçiminin onu diğer kontrolcü türlerinden nasıl ayırdığı üzerine konuşacağız.
Steam’deki Kontrolcüler
Göze çarpan ilk veri, Steam’deki pek çok oyuncunun bir kontrolcüye sahip olduğu. 2015’ten beri 30 milyonu aşkın oyuncu en az bir kontrolcü kaydetmiş ve bu oyuncuların 15 milyonundan fazlası birden fazla kontrolcü kullanmış. Birden çok kontrolcüye sahip olan ve bir kontrolcünün birden fazla hesaba kaydedildiği hesaplara bakınca toplam 60 milyon aygıt-hesap ilişkilendirmesi ile Steam’e bağlanıldığını görüyoruz. Aşağıda yer alan tablo kontrolcü türlerinin dağılımını gösteriyor.
Aygıtların çoğunu konsol kontrolcüleri oluşturuyor ancak kalan %8’lik dilim de oldukça önemli. Bu dilim yaklaşık 5 milyon kontrolcüye denk geliyor. Bu grubun içinde Steam Kontrolcüleri, PC oyun kumandaları, Nintendo kontrolcüleri ve dövüş çubukları yer alıyor (783 dans minderini de unutmamak lazım). Bu geniş ve farklı türlerdeki girdi aygıtları bazen sadece bilgisayara bağlamak için bile yoğun kullanıcı çabası gerektiriyor. Sayılardan çıkarılacak çok şey var ancak oyun süresi verileri ile birleşince birkaç ilginç sonuca varıyoruz.
Bilgisayarlarda en çok Xbox kontrolcüleri kullanılıyor
Bilgisayar oyunları için Xbox kontrolcüleri hemen hemen varsayılan kontrolcü durumunda. Bunu kontrolcü istatistiklerinde de açıkça görebilirsiniz. Yaklaşık 40 milyon Xbox 360 ve Xbox One kontrolcüsü Steam’e bağlanmış. Bu tüm kontrolcülerin %64’ünü oluşturuyor. Peki Xbox kontrolcüleri nasıl varsayılan kontrolcü oldu? On yıl önce Microsoft XInput protokolünün benimsenmesi için büyük bir çaba sarf etti ve bu çaba, oyun geliştiricilerinin geniş çaplı desteği ile sonuçlandı. Yerel destek büyük oranda XInput desteği olduğu için Xbox kontrolcüsü pek çok farklı oyunu sorunsuzca çalışması için en iyi seçenek oldu.
PS4 kontrolcülerinin sayısı şaşırtıcı seviyede çok
PlayStation 4 harika bir kontrolcüye sahip olan son derece popüler bir konsol. 12 milyonluk sayının bizi şaşırtmasının sebebi geçmişte PS4 kontrolcülerine bilgisayar oyunu kontrolcüsü olarak davranılmamış olmaları. Yerel destek kullanımı yaygın değil bu yüzden oyuncular PS4 kontrolcü girdilerini Xbox kontrolcüsü girdisine çeviren yazılımlar kullanıyor. Bu durumun birkaç dezavantajı var. Örneğin bir oyun size “zıplamak için Y tuşuna bas” dediğinde sizin üçgen tuşuna basmanız gerekli. Bu gibi aklınızda yapmanız gereken çeviriler PS4 kontrolcüsünün kullanıcılar tarafından tercih edilmesinin önüne geçebilir ve bunun gerçekleştiğini de aylık oyun süresi verilerinde görüyoruz.
Xbox One etkileşiminin, PS4’ten neredeyse iki kat fazla olduğuna dikkat edin. Farkın ne kadarının kullanıcı deneyimiyle açıklanabileceği net değil ancak daha çok oyun sorunsuz destek sağlasa bu farkın daha az olacağını düşünmek oldukça mantıklı. Bu durum için bir potansiyel çözüm yöntemi, oyunlar için kontrolcüye bağlı olarak ipuçları da içeren Steam Girdisinin oyun tarafından tam olarak desteklenmesi. Gelişmiş Steam Girdisi özelliklerinden daha sonraki gönderilerimizde bahsedeceğiz ancak bugünlük şunu söylemekle yetiniyoruz: Steam’de geniş ve potansiyelinin altında kullanılan bir PS4 kontrolcüsü topluluğu yer alıyor.
Switch Pro kontrolcüsü yeni bir aygıta olmasına rağmen oldukça popüler
Switch Pro kontrolcüsü 2017 yılında piyasaya sürüldü ve oyuncular bu kontrolcüleri hemen bilgisayarlarında kullanmaya başladı. İlk zamanlar kontrolcü desteği temel Steam Girdisi tuş ataması ile sınırlıydı. Yani kullanıcı arayüzleri fiziksel aygıt ile eşleşmiyordu ve hareket bazlı kontrol ve titreşim gibi özellikler mevcut değildi. 2018’in Mayıs ayında gelen bir Steam güncellemesi bu aygıtın tüm özelliklerini etkinleştirdi, kullanıcı arayüzüne aygıtla eşleşen çizimler ekledi ve genel deneyimi iyileştirdi. Bu güncellemenin sonucu olarak da Switch Pro kontrolcüsünün bilgisayarlara kaydedilmesi daha da ivme kazandı. Aşağıdaki grafikte Switch Pro kontrolcüsünün Steam’de en popüler 7. kontrolcü türü olmasını sağlayan bu ivmeyi görebilirsiniz.
Steam Kontrolcüsü çok çeşitli oyun türleri ile kullanılıyor
Steam Kontrolcüsü’nü çıkarırken amacımız, fare ağırlıklı oyunlar da dahil olmak üzere aygıtın tüm kütüphaneniz ile uyumlu olmasıydı. Dokunmatik yüzey ve jiroskop kombinasyonu, nişan alma ve imleç ile işaretleme eylemlerinde klasik analog çubuğa göre daha isabetli sonuçlar veriyor ve kontrolcü gerektiren ve gerektirmeyen oyunlar arasındaki boşluk bu şekilde doldurulabiliyor. Bugüne dek 1.3 milyon Steam Kontrolcüsü satışı gerçekleştirdik ancak bize en ilginç gelen, kontrolcülerin kullanım alanları. Steam Kontrolcüsü topluluğu diğer tüm kontrolcü türlerine kıyasla daha geniş yelpazede türe sahip oyunlar oynuyor. Ayrıca en yakın aygıta kıyasla toplamda iki kat daha fazla oyun ile etkileşime geçiyorlar. Buna ek olarak ilgili oyunların pek çoğunda yerel kontrolcü desteği bulunmamakta. Müşterilerimizin bu kadar çeşitli oyun türleri ile etkileşimde olduklarını görmekten mutluluk duyuyoruz. Steam Kontrolcüsü desteğini de mevcut ve potansiyel kullanıcılarımız için geliştirmeye devam edeceğiz.
Sırada Ne Var?
Yerel ve statik kontrolcü desteğine karşı yaklaşımın aksine Steam’de çok sayıda farklı kontrolcü türü kullanılıyor. Elbette Xbox kontrolcülerine destek vermenin, Steam kullanıcılarının %64’ünü kapsadığını inkâr etmiyoruz ancak kalan 22 milyon aygıt ne olacak? Dahası, gelecekte çıkacak kontrolcü türleri, oyun çıktığı zaman var olmayan ya da popüler olmayan girdi yöntemlerine de sahip olabilir. Örneğin hareket kontrolleri nispeten yeni ancak Steam Girdisi ile topluluğun daha eski oyunlarda bu sistemi denemesine olanak sağlandı. Üstelik toplulukta yer alan kullanıcılar, hareket kontrollerinin yıllardır kullanılan kontrollerden bazı durumlarda daha iyi olduğuna inandıklarını söylediler.
Steam Girdisi sisteminin entegrasyonu ile 200’den fazla kontrolcü modeline destek verilerek tüm aygıtlar için benzer deneyimi sunulması kullanıcılar için faydalı oldu. Ve bu sistem Steam’in bir parçası olduğu için gelecekte yapılacak Steam İstemcisi güncellemeleri, geliştiricilerin herhangi ek bir çabası olmadan yeni kontrollerin desteklenmesini sağlayacak. Bir sonraki gönderimizde Steam Girdisi’nin bu ve diğer özelliklerinden bahsedecek ve Steam’de yer alan geniş yelpazedeki kontrolcü kullanıcılarına ne şekilde hizmet ettiğini göstereceğiz.