2009 yılında yaşanan önemli gelişmeler
Geride bırakmak üzere olduğumuz bir yıl boyunca oyunlar hakkında yapılan
açıklamalar ve duyurular hiç eksik olmadı. Kimisi sevinç yaratan, kimisi ise
üzüntü veren gelişmelerdi. Bazı beklentilerimiz gerçekleşti, bazıları boşa
çıktı, bazıları ise yapılan sürpriz açıklamalar neticesinde oluştu. Koca bir
yılı göz önüne bulundurduğumuzda tüm detayları alarak bir kerede paylaşmak çok
zor. Biz de yıl boyunca yaşanan önemli gelişmeleri, kısa özetler halinde iki
bölüm olarak sizlere sunacağız. İşte ilk bölüm…
Güç birleşimi: Zeni Max, id Software’ı satın aldı
John Carmack ve arkadaşlarının Softdisk isimli firmadan ayrılarak 1991 yılında
kurdukları id Software, “oyun” kavramını değiştiren, “oyun” kelimesine yeni
anlamlar katan en önemli stüdyolardan bir tanesi konumunda. Bu yılın belki de en
önemli sürprizi, Zeni Max’in id Software’ı satın alması oldu. Bu birleşmeyle id
Software, oyun geliştirmeye daha fazla vakit ayırabileceğini açıkladı.
Yılan hikâyesinde son perde: Duke Nukem ekibi dağıldı
Duke Nukem’in geçmişteki başarıları sebebiyle çoğu kişide ayrı bir yeri var, ama
10 yılı aşkındır çıkmayan Forever isimli üye, serinin inanılmaz itibar
kaybetmesine yol açtı. Yetmedi, 3D Realms ile yayıncı firma yollarını ayırdı,
bir de mahkemelik oldu. Tüm bunlar da yetmezmiş gibi geliştirici ekipte
küçülmeye gidildi. Sonuç olarak hâlâ Duke’ün ne olacağı belli değil.
Öksüz kalan hayaller: Episode Three’den yine kötü haber
Ne zaman Valve’dan bir yetkili açıklama yapsa, oyuncuların ilk aradığı şey
“Episode Three’ye ait bir bilgidir.” Fakat verilen cevaplar da her zaman,
“birbirini tamamlayan olumsuz yanıtlardan” öteye gidememiştir. Bu yılı da Left 4
Dead 2 ile geçiştiren Valve, “lütfen Episode Three ile ilgili soru sormayın, şu
an cevaplamak istemiyoruz” demekten yorulmadı, ama biz duymaktan yorulduk!
Microsoft ve Sony hareketlendi: Yeni nesil kontroller
Her iki rakibinden de farklı bir yol izleyen Nintendo, grafiklere değil, hareket
algılayıcı kontrollere odaklı oyun keyfiyle kendine özel bir Pazar oluşturmayı
bilmişti. Geçtiğimiz E3’te Microsoft ve Sony de hareket algılayıcı kontrollerini
tanıtarak büyük ilgi topladı. Bilhassa Microsoft’un Natal teknolojisi, verimli
çalışırsa devrim niteliğinde olabilir. Bu uygulamaları kullanan oyunların ise,
yakın bir zamanda piyasaya sürülmesi bekleniyor.Beklendiği gibi olmadı: PSP Go
Playstation telefon dedikoduları bir kenara dursun, Sony yeni tasarımı ve
fonksiyonlarıyla PSP Go’yu piyasaya sürdü. Hoş bir görüntüsü olan cihaz, UMD
disk sürücüsü barındırmıyor. Bu sayede oyunların PSN üzerinden sabit diske
kaydedilmesi gerekiyor. Bu durum doğal olarak masraflarda da hafifletici etki
yarattığı için daha düşük satış fiyatları bekleniyordu, ama öyle olmadı. Bu
sebeple uzun süre tepki çeken konsol, bazı online perakende sitelerince de
boykot edilmişti.
Crytek, hedef büyüttü: Crysis 2
Far Cry’ın ardından Crysis ile PC sistemlerinde boy gösteren firma, özellikle
görsel kalite olarak şov yaptı. Uzun süredir oyunun konsollara gelip gelmeyeceği
tartışıldı, ama verilen cevap hep aynıydı; hayır. Warhead’in ardından seriyi
devam ettirme kararı veren yetkililer, bu kez multiplatform olarak
çalışacaklarını duyurdu. Cry Engine 3 ile geliştirilen Crysis 2, bu kez konsol
sahiplerinin de beklediği bir Crytek yapımı.
Elveda Ensemble, Merhaba Robot Entertainment
Efsanevi Age of Empires serisinin hazırlayıcısı Ensemble, Microsoft’un verdiği
karar doğrultusunda kapılarını kapattı. Uzun yıllardır RTS türü oyunlarla
ilgilenen stüdyo, son olarak Halo evrenini RTS boyutlarına getirmiş ve Halo Wars
ile görücüye çıkmıştı. Şimdilerde Robot Entertainment adı altında faaliyetlerini
sürdürüyor. İlk projeleri hakkında henüz bir bilgi yok, ama büyük bir merakla
bekleniyor.
Eidos’un gizli oyunu belli oldu: Thief 4
Gizlilik teması üzerine kurulu yapımlar arasında ayrı bir yeri bulunan Thief
serisinin uzun süredir sesi çıkmıyordu. Eidos, ilk olarak sitesinde “büyük bir
oyun duyuracağız” diyerek odak noktası oldu. Sonrasında da sürpriz yapımın Thief
4 olduğunu açıkladı. Bilindiği gibi yapıma ait bir takım sanatsal tasarımlar
bulunuyor ve bunlara göre, yeni yapımın modern çağda geçmesi bekleniyordu. Oyun
hakkında herhangi bir detay verilmedi.
40 bin kişilik protesto: Left 4 Dead 2
Valve, belki de ilk kez bu kadar tepki çeken bir karara imza attı. Uzun süredir
beklenen Episode Three için hiçbir bilgi vermeyen firma, Left 4 Dead’e
odaklanmıştı. Kısa bir süre sonra yapım için eklenti paketlerinin de geleceği
açıklanmış, fakat Left 4 Dead 2’nin aniden duyurulmasıyla oyuncuların sabrı
taşmıştı. Verilen sözün yerine getirilmediğini düşünen 40 bini aşkın kullanıcı,
Steam’de grup kurarak bu durumu protesto etti. Valve da konu hakkında yanlış
anlaşıldıklarını ve ilk oyun için eklentilerin hazırlanacağını söyleyip
tepkileri dindirmeyi bildiyse de bu durum uzun süre baş ağrıttı.
Irak konulu oyuna büyük tepki: Six Days in Fallujah
Atomic Games tarafından geliştirilen bu oyun, Irak’taki Fallujah şehrinde, 6 gün
boyunca Amerikalı askerlerin başından geçen maceraları konu alıyor. Bu savaşın
bir oyunda konu edilmesi hoş karşılanmadı. Üstelik mağdur olan insanlar, yerli
halk değil, büyük ihtimalle askerler olarak gösterilecekti. Oyunun dağıtımını
üstlenen Konami, bir süre sonra yoğun tepkilere dayanamadı ve yayıncılık
anlaşmasını iptal etti. Yapımın kaderinin ne olacağı henüz belli değil.
Direct X 11 destekli ilk oyun: Battle Forge
Henüz Direct X 10 teknolojisi tam anlamıyla kullanılmadan DX11’in bahsi geçmeye
başladı. Bazı yapımcılar bu duruma olumlu bakarken, bazıları ise “henüz
gereksiz” diyerek ilgilenmedi. Önemli oyun firmalarından EA Games, hazırladığı
ve ücretsiz olarak oynanabilen oyunu Battle Forge’da DX11 teknolojisine destek
verildiğini açıkladı.
Bastır paraları: Square Enix, Eidos’u satın aldı
Japonya’nın en önemli oyun yapımcılarından Square Enix, Avrupa’daki Pazar payını
da güçlendirmek için harekete geçti ve Eidos’u satın aldı. Böylelikle Hitman,
Tomb Raider, Deus Ex ve Final Fantasy gibi çok önemli seriler tek bir çatı
altında buluştu. Bu gelişmenin haricinde Square Enix, yine bir ilke imza attı ve
Order of War isimli oyunun dağıtımcılığını üstlendi. Böylelikle firma, Japonya
dışında ilk kez bir ürünün dağıtımını üstlendi.
Zaten bitmemesi gerekiyordu: Brothers in Arms devam edecek
Uzun bir aranın ardından geri dönen Brothers in Arms, takipçilerini memnun
etmeyi bildi, fakat yapımcıların beklentilerini tam anlamda karşılayamadı.
Unreal 3 motorunu ilk lisanslayan oyunlardan bir tanesi olmasına rağmen sürekli
ertelenen Hell’s Highway, ilginin düşmesine de sebep olmuştu. Her şeye rağmen
yapımın finalinde “devam edecek” ibaresi yer alıyordu. Gearbox’dan açıklama
geldi ve destansı WW2 serisinin devam edeceği doğrulandı.