S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
Bazı oyunlar vardır, duyurulur ve aradan uzun zaman geçer. Ancak ses veya
solukları çıkmaz. Duke Nukem Forever buna belki de en büyük örnektir. Yapılmaya
başlandı diye açıklandı, sürekli motor değiştirmesi ve ertelenmesiyle bir efsane
oldu. Duke Nukem dışında, Daikatana da akıllara ziyan bir hikayeye sahiptir.
Sürekli ertelenmesi ve çıktığı zaman ağzına kadar hatayla dolu olması da, ayrı
bir olaydı. Bunlar dışında Doom 3’te bir aralar sürekli erteleniyordu, ancak
bizi Duke kadar bekletmedi. Şimdilerde ise Çernobil’i esas alan S.T.A.L.K.E.R.:
Shadow of Chernobyl bu sorunla gündemde. İlk duyurulduğu zaman ağzımızın suyunu
akıtan grafikleri ve oynanış vaatleriyle bizi kendine hayran bırakmıştı. Ama
aradan uzun zaman geçti ve sürekli ertelendi. Bu aralar sesi soluğu çıkmaz oldu,
işte Stalker dosyasını yeniden açıyoruz.
Gerçek olaylar
Çernobil felaketinin ardından uzun yıllar geçmiştir. Artık yıl 2006’dır, ancak
beklenmedik bir şekilde bir patlama daha gerçekleşir. Bu patlama, ilkine göre
çok daha farklı sonuçlar çıkartacak olaylara gebe olur. Santral artık nükleer
bir cehenneme dönmüştür ve bizde burada kendi hayatını sürdürmeye çalışan bir
Stalker’ı yani avcıyı yönetiyoruz.
Oyunun her şeyden önce Çernobil’de geçmesi en dikkat edici yönlerinden biri.
Çernobil Nükleer Santral’i, Sovyetler Birliği zamanında 1960 ve 70’li yıllarda
tasarlanıp inşa edilen, RBMK-1000 nükleer reaktörleri kullanıyordu. Fakat
26.Nisan.1986’da gece yarısı 01:23’te dört numaralı reaktörde arka arkaya olan
bir dizi patlama gerçekleşti. İlk patlamayla beraber 31 kişi ölmüş; santralin
çatısı da havaya uçup, tekrar santralin üstüne düşmüştü. Patlamalarla beraber
radyoaktivite bulutu havaya çıkmış. Olay saklanmaya çalışılsa da bu başarılamadı
ve haber yayıldı. Radyoaktivite çevre ülkelere de yayıldı. Dünya sağlık Örgütü
yaptığı açıklamada; açığa çıkan radyasyonun Hiroşima ve Nagazaki’ye atılan
bombaların toplamından iki yüz kat daha güçlü olduğunu belirtmişti.
Olay görevlilerin RBMK reaktörünün gücünü test etmek için, acil durum soğutma
sistemini devreden çıkartması sonucu olmuştu. Aslında amaç, kendi gücüyle dönen
tribünleri kontrol etmekti. Ancak kimse RBMK reaktörünün böyle bir sonuç
yapmasını beklemiyordu. Patlamalardan sonra çıkan yangınlara müdahale eden
birçok kahraman itfaiyeci, kısa bir süre içinde hayatlarını kaybetti ve birçoğu
kanser yüzünden öldü. Ortaya çıkan radyasyon sonucu çevre ülkelerdeki insanlar
ve hayvanlar üstünde kanser ve başka vakalara rastlandı. Radyasyonun etkisinin
halen sürdüğü ve uzun yıllar boyunca böyle olacağı belirtiliyor.Gizli Dosyalar
Uzun bir zamandır ertelenen Stalker’da, bununla beraber bir takım
değişikliklerde oldu. İlk olarak bu değişikliklere bakacak olursak; uyumak
ve aç kalma gibi özellikler vardı. Aç kaldığımız zaman çevreden bulacağımız
böcek, hayvan vs… karnımızı doyurabilecektik, uyuyarak yorgunluğumuzu
üstümüzden atabilecektik. Bulunduğumuz ortam ve radyasyon bunları
tetikleyecekti. Ama artık bu özellikler oyunda bulunmayacak. Neden olarak ise
yapımcılar konuyla ilgili olarak; bu özelliklerin tamamlanamadığından değil,
aslında oyunculara farklı bir şeyler kazandırmadığından kaldırıldığını
vurguluyor. GSC Games, Stalker’da oyunla alakasız kalmış ve eğlenceden uzak
sıkıcı kısımları çıkartacağını belirtiyor. Bunlar dışında GSC forumlarında da
belirtilen, araç kullanılan bölümlerin biraz daha sınırlandırılmış olması. Bu
özellik kaldırılmasa bile, eskisine göre azıcık daha kısıtlanarak önümüze
sunulacakmış. Diğer ilginç nokta sağlık paketi olarak votkanın kullanılıyor
olması. Bunun nedeni Rusların ise Votkanın her şeye iyi geldiğine inanması.
Yapımcılar da Stalker içine bu yüzden sağlık paketi olarak, bunu eklemiş
durumdalar. Daha önceden belirten, hava durumunun değişimi halen yapımda yer
alacak.
Bazı sitelerde oyunun grafiksel anlamda eski çekiciliğini yitirdiği
söyleniyordu. Bu iddiaların asıl nedeni olarak zamanında çıkmaması ve Directx
9’la beraber gelecek olmasından kaynaklanıyor. Yinede bu Stalker’ın kötü
grafikleri olacağı anlamına gelmiyor. Her şeyden önce yapım piyasaya sürülürken
Directx 8 ve 9’u destekleyecek. Yapımcılar, projelerinin DX10 destekli yeni
nesille baş edeceğine inanıyor. Son yayınlanan ekran görüntüleri ve videolar da
bunu kanıtlar nitelikte. Dinamik ışıklandırmalar, gölgelendirmeler, etkileyici
modellemeler ve çevre tasarımları söylendiği biçimde karşımızda olacak. Zaten
Çernobil Santrali’nin ve çevresinin birebir, Stalker’a aktarıldığını belirtelim.
Değişen hava şartları da grafiksel açıdan oyunculara hissettirilecek.
Half Life 2 ile birlikte tavan yapan ve günümüz birçok oyununun vazgeçilmez
unsuru fizik modellemesi, Stalker’da da vardı. Fizik unsuru şuan için birçok
yapımda var ve bu yüzden artık standart hale gelmiş durumda. Hatta bu sebepten
dolayı, Ageia firması fizik kartını duyurup, piyasaya sürmüştü. Ati ve Nvidia
gibi devlerde bu pazara girmişlerdi. Son olarak Nvidia’nın yeni nesil 8800’leri
için grafik ve fiziğin, tek bir kartta olacağı belirtiliyor. Konumuza geri
dönersek, Stalker’da fizik modellemesi bulunuyordu. Bu bizlere gerçekçi bir
atmosfer sağlarken, ayrıca alternatif imkanlar da sağlayacak. Vinçte asılı olan
bir demir yığına ateş ederek, onun düşmanımızın kafasına inmesini sağlayabilir
veya fıçıların olduğu bir iskelenin ayaklarına ateş ederek, böylece fıçıların
rakiplerimizin üstüne düşüp onları pestil gibi ezmesini seyredebiliriz.Rus aksanlı ingilizce
Ukrayna merkezli GSC Games, grafikler ve fizik konusu dışında seslerde de
oldukça titiz durumda. Özellikle Rus ve Ukraynalı yapımcılardan çıkan bazı
oyunlardaki rusça aksanlı ingilizceyi, Stalker içinde görmeyeceğiz. Profesyonel
seslendirmeler ve efektler eşliğinde kulaklarımız oldukça dolacak gibi. Rüzgarın
uğultusundan, kırılan bir parçanın ince ayrıntı sesine kadar, birçok şeyi
duyacağız. Silahların hepsinin ayrı olduğunu sesinden anlayacağımız, verilen
sözler arasında yer alıyor.
Yapay zeka başından beridir en çok üzerinde durulan konu. Sadece Stalker değil,
belki de birçok yapımın en önemli taraflarından biri yapay zekadır; çünkü
oyuncuyu tatmin etmek için ve onun zevk almasını sağlamak için, iyi bir yapay
zeka yapmalısınızdır. GSC bu konuda oldukça kafa patlatmış durumda. Yapay zeka
için, uzun zamandır geliştirilme süresi içinde, “Artık bu adamlar bir şeyler
yapmıştır.” gibi bir düşünce kafamdan geçiyor. Düşman olarak bizim gibi
Stalker’lar ve radyasyondan etkilenip değişmiş yaratıklar bulunuyor. Her
düşmanın tepkisi farklı biçimde gerçekleşecek. Farklı olaylara karşı, farklı
reaksiyonlar verecekler. Mesela karşımıza çıkan bir yaratık bize durup dururken
saldırmayacak. Bunu yapmasının nedeni ya kışkırtılması veya korkması nedeniyle
olabilecek. Bize saldırsa bile, bunu akıllı yollardan yapacak. Eğer cidden
karakterimize karşı üstünlük sağlayamazsa, her canlı gibi canını kurtarmak için
bizden kaçacak. Sadece yaratıklar değil, bizler gibi yaşamını sürdüren diğer
Stalker’lar da başa bela olacak gibi. Zaten Stalker sınıfı, Çernobil’dekilerle
yaşamlarını sürdürüyorlar. Bu yüzden birinin ölmesi demek, eşyalarının ortada
kalması ve daha çok para demek. İşte böyle bir ortamda başka avcılar tarafından
saldırıya uğrayabilirsiniz. Bu yüzden dikkatli olmak gerekiyor. Diğer
Stalker’lar cephaneleri bittiğinde kaçıp saklanıyor, birbirilerine yardım etmeye
çalışıp, sizi tuzağa düşürebiliyorlar.
Büyük bir alan
Stalker’ın haritası cidden çok büyük olacak. Çernobil Nükleer Santral’i ve
çevresi tamamen yapımda devasa olarak yer alıyor. Hareket alanımız sınırsız ve
büyük. Tabii ki burada kaybolmamak ve görevlerimizi yapmamız için gerekli
yerleri gösteren bir harita olacak. Ama harita olsun veya olmasın bu büyük
alanda yürüyüp koşarken iki kere düşünmemiz lazım. Rakiplerimiz dışında başka
tehlikeli engellerle de dolu. Sızan bir radyasyon var ve hiç ummadığımız bir
yerde karşımıza çıkabilir. Bu sağlığımızı kötü derecede etkileyecek. Oyunun daha
önceden oynadığım beta sürümünde, radyasyonun yavaş yavaş sağlığımızı
düşürdüğünü görmüştüm. Aynı şekilde etrafta durup dururken meydana gelen,
küçük çaplı manyetik fırtınalar da yer alıyor. Bir düşmandan kaçarken bir anda
bir fırtına içine yakalanıp, parçalanarak ölebilirsiniz. Bunlar haricinde kafanıza düşebilecek şimşek veya elektrik çarpması gibi, farklı tehlikeler de
var. Bunların üstüne görünmez yaratıkları da eklersek, oldukça tehlikeli
topraklarda olduğunuzu anlayacaksınız. Bulunduğunuz yerde durup dururken yere
düşen bir cisim olabilir. İşte bunu görünmez biri yapmış olabilir. Bu yüzden
sürekli tetikte olacağız.
GSC, bize sıradan bir FPS’yi Çernobil’le süsleyip önümüze sunuyor demeyin.
RPG elementleri de Stalker içinde bulunacak başlıca özelliklerden biri olacak.
Sonuçta siz de bir avcısınız ve bulduklarınızı satarak para kazanmalısınız. Elde
ettiğiniz eşyaları çevredeki insanlara satabilir ve bunun karşılığında daha
etkili silahlar alabilirsiniz. RPG demişken bir inventory sistemine sahip
olacağız. Bu yüzden tüm silahları yanınıza alabileceğinizi düşünmeyin. Her eşya
ve silahımız belirli bir slot alanı kaplayacak. Böylece üzerimizde sınırlı
sayıda, ama işimize yarar silah ve eşyalar bulunacak. Oyun silahlar konusunda da
cimri değil. Geniş bir yelpaze önümüzde duruyor. Bazı silahları çevreden
bulabileceğimiz gibi, bazılarını ise satın almak durumunda kalacağız. Silahlar
bazukalar, taramalı tüfekler, çeşitli silahlar, el bombaları vs… şeklinde
bulunuyor. Ancak daha önceden silahların tepkisiyle ilgili bir sorun vardı.
Oyunu test eden bazı oyuncular ve forumda yer alanların dile getirdiği,
silahların tepkisinin düz olduğu. Yani hangisini kullanırsanız kullanın,
diğerinden pek bir farkının yok gibi gözüktüğü yönündeydi. Yapımcılar bu sorunun
düzeltileceğini söylüyorlardı. Silahlar haricinde radyasyon ölçen alet
edevatlar, gece görüş ve kızıl ötesi dürbünü vs… gibi
çeşitli eşyalar da yer alacak.
Çoklu oyuncusuz olur mu?
FPS yanına RPG ve son olarak çoklu oyuncu desteği. Gelelim şimdi Multiplayer
nasıl olacak? Sorusuna. Yapımın çoklu oyuncusunda ilk olarak belli bir sınıf
seçme imkanımız olacak. Daha evvel oynadığım betada dört farklı sınıftan birini
seçebiliyorduk. Diğer oyuncuları avlayıp, Frag yaparak para kazanacağız. Böylece
Multiplayer’da da silah alıp, ayrıca satabileceğiz. Yine Singleplayer’daki
radyasyon tehlikesi, ufak fırtınalar vb… diğer olaylar Multiplayer’da yer
alacak. Diğer oyuncular konusunda dikkatli olurken, bu şekilde çevreye de dikkat
etmemiz gerekecek.
Daha önce adı Oblivion Lost olan ve sonradan Shadow of Chernobly olarak
değiştirilen Stalker, uzun zamandır geliştirilme aşamasında. Oyundan umudunu
kesen bir takım kesim varken, oldukça bekleyenleri de var. Her ne kadar sürekli
ertelense de, içerdiği fikirler ve konusuyla oldukça ilgi çekici. Üstünden bu
kadar vakit geçen Stalker bakalım bizlere neler sunacak? 2007 İlkbahar’da bu
sorunun cevabını verirken, Stalker dosyasını şimdilik kapatıyorum.