Koridor
Son dönemlerde Türk Oyun Sektöründe bazı kıpırdanmalar olduğu bir gerçek.
İstanbul ve Pusu gibi önemli projelerin yanı sıra pek çok Türk programcısı da
kendi çabaları ile bazı oyunlar hazırlamaya başladılar. Bunlardan biri de çat
kapı ofisimize gelen Koridor “İnfaz Listesi” isimli oyun oldu. Zarfını açıp
oyunu bilgisarımıza kurana kadar büyük bir şaşkınlık içerisindeydik. Hakan Nehir
isimli programcı arkadaşımızın tamamıyla kendi çabası ile hazırladığı ve oyunun
her anına emeğini yansıttığı bu projeyi incelerken de heyecanımız dinmedi. Temel
olarak FPS tarzı olan oyunda, rehine kurtarma, terörist avı, önemli kişileri ele
geçirme gibi aynı türdeki büyük yapımlarda gördüğümüz hemen her çeşit aksiyon
mevcut.
Önyargıları bir kenara bırakalım
Diğer tüm Türk yapımı oyunlarda olduğu gibi Koridor isimli bu oyunu da
incelerken oyunun hatalarını didiklemek yerine onun güzelliklerini ve gerçekten
üzerinde harcanan emeğe saygı duymak gerek. İlk başta vasatmış gibi görünen
teknik yapısına rağmen Hakan arkadaşımız yaptığı iş gerçekten taktire şayan.
Koridor’un hikayesi de gerçekten ilginç. Son dönem Irak’ ta meydana gelen
olaylardan sonra ortaya çıkan kaos ve boşluk ortamı bir çok terör grubunun
iştahını kabartmıştır. Bu örgütlerden birisi, masum Irak halkıyla hiçbir
ilgilerinin bulunmadığı halde sanki onlar adına mücadele ediyormuş gibi bir dizi
eyleme başlamıştır. Bu eylemler çerçevesinde bir çok Türk vatandaşı da
kaçırılmış ve bazıları öldürülmüştür. Bu olayları incelemek ve bunların
arkasındaki terör örgütünü çökertmek amacıyla Türkiye’de “Koridor” adındaki özel
bir birim devreye girer. Bu birim içinde yetiştirilmiş askerlerden birisi olan
“Duman” kod adlı özel tim elemanıdır ve belirlenen görevleri gerçekleştirmek
üzere seçilir.
Ana menüye baktığımızda gayet basit ve anlaşılabilir olduğunu görüyoruz. Ayarlar
bölümü fazlasıyla detaylı değil, ama “Eğitim” bölümü ve “Görev emri” bölümü
güzel düşünülmüş. Özellikle Görev emri isimli seçenekte karakterimize verilen
son derece şerefli ve bir o kadar da tehlikeli görevin ayrıntılarını
öğreniyoruz. Yeni oyun seçeneği ile ilk görevimize başladığımızda bir kez daha
şaşırıyor ve Hakan’ı tebrik ediyoruz. Çünkü görevimizden hemen evvel minik bir
video izliyoruz ve eminim ki Hakan bu videoların özellikle üzerinde durmuş.
Videolarda kimi zaman çevre detaylarını kimi zamanda kaçırılan rehinelerin
hallerini izliyoruz. Ardından yükleme ekranı ile görev ayrıntılarımızı görüyor
ve aksiyona giriyoruz.Gerçekçilik için özel emek gösterilmiş
Tipik bir FPS oyunu olan Koridor, Quake 3 motoru üzerine monte edilmiş ve
Hakan’ın da kendi belirttiği üzere çeşitli siteler ve oyunlardaki modelleme
örnekleri kullanılarak hazırlanmış. Oyunun ana iskeleti Quake 3’e ait olduğundan
tuş kombinasyonları, teknik alt yapı Quake’i andırmasına rağmen oyunun genel
görünüşü Counter Strike’a benziyor. Görev yapısı da gayet basit olan Koridor’da
Duman isimli özel askeri yöneterek terörist avlama görevlerin yapıyoruz.
Teknik anlamda kesinlikle bahsedilmesi gereken ayrıntılara gelince. Bir kere
Hakan’ın belirttiği üzere nişan alma sistemi mümkün olduğunca gerçekçi tutulmaya
çalışılmış. Yani koşarken isabetli atış yapmak neredeyse imkansız. Başarılı atış
için ya durarak ya da çömelerek ateş etmek gerekiyor. Minik bir ayrıntı da
çevredeki çimen çalı ve siperleri kullanmaktan geçiyor. Yani çalı arazide,
çimenler arasında eğildiğimizde teröristler tarafından daha az görülüyor,
yeterince yanımıza gelmeden fark edilmiyoruz. Oyunda kullanılan önemli
özelliklerden biri de bölgesel hasar sistemi. Ayaklarından vurulan askerler en
az hasarı alırken, gövdeden daha yüksek seviyede hasar alıyorlar. Kafaya isabet
eden atışlar ise kesin ölüm ile sonuçlanıyor.
Koridor’u oynarken en çok hoşumuza giden yön hiç şüphe yok ki yapay zeka oldu.
Daha ilk bölümde dahi yaptığımız tek bir dikkatsizlik bile hemen kafamızdan
aldığımız kurşun darbesi ile kendimizi yerde bulmamıza neden oldu. Bu yüzden tüm
oyun boyunca tetikte ve yere çömelerek ilerleme ihtiyacı duyduk. Düşmanlar ise
bizi gördüklerinde hemen saklanacak bir noktaya geçiyor ve kendilerini güvene
alıyorlar. Ayrıca uzaktan dürbünlü tüfek ile atış yapan düşmanlar ise kesinlikle
affetmeden kafamıza attıkları mermilerle ani ölümlerimize neden oluyorlar.
Artılar ve eksiler bir arada
Koridor oyununa genç bir programcının üstün emeğine saygımızdan dolayı pembe
gözlüklerle bakmak istesek de maalesef kimi zaman oyun çökmelerine varacak
seviyede hatalar ile karşılaştık. İlk olarak dikkat çeken ve önem derecesi
yüksek olmayan hataların başında çevre dizaynının yeterince dolu olmaması
geliyor. Eğer daha fazla obje ile haritalar doldurulabilirse görünüm daha şık
olacak diye düşündük. Bir diğer unsur da düşmanların tam olarak nerede olduğunu
fark edememek. Kimi zaman ateş altında olduğumuzu hissettek de bize kimin ateş
ettiğini uzun süre arayıp bulamadığımız olabiliyor. Ayrıca kurşun değiştirme ve
silah değiştirme animasyonları olsaydı oynanabilirlik epey yükselirdi. Kimi
yerlerde de karakterimizin sıkışma problemi sorun yaratabiliyor. Son ve en
önemli hata ise kesinlikle üzerinde durulması gereken çökme problemi. Koridor’un
tüm işletim sistemlerine uymamasından ya da sistemi fazla zorlamasından
kaynaklandığını düşündüğümüz bir problemden dolayı oyun her an çökebiliyor. Kimi
zaman otomatik save anında kimi zaman ise düşmana ateş ederken bir anda windows
hatası ile masaüstüne dönebiliyoruz.Bahsettiğimiz bu hatalara rağmen oyunda gerçekten hoşumuza giden bir iki teknik
detay da elbetteki vardı. Mesela kimi objelerin kurşunla etkileşim halinde
olması bize göre başarılı idi. Ayrıca karakter modellemelerinin de gayet
başarılı olduğunu belirtmemiz gerek. Oyun esnasında “X” tuşuna basarak üçüncül
kişi görüş açısına geçebiliyor olmamız da artılardan bir başkası.
Emeğe saygı göstermek gerek
Son derece amatör ruh ile hazırlanan Koridor “İnfaz Listesi” isimli bu FPS
oyununda ne kadar hata olsa da Hakan’ı gösterdiği bu emekten dolayı kutlamak
gerek. “Benioku” dosyasında belirttiği üzere Hakan böyle bir FPS oyununu
hazırlarken gerek Internet üzerinden gerekse diğer oyunlardan bulduğu
materyallerden faydalanmış. Açık söylemek gerekirse böyle bir yol izlemeseydi bu
projenin altından kalkamazdı. Fakat tıpkı Hakan gibi bu tip oyun projelerinde
gönlü olan ama işin büyüklüğünden korkanlara yol göstermek amacı ile bazı
bilgileri vermekte fayda var. Söz gelimi oyun içindeki tüm silah modellemelerini
https://gunshop.clandeadgoat.net sitesinde bulmak mümkün ve fazladan bir uğraş
gerektirmeden bu modelleri oyun içine monte etmek pek çok insanın projesini
kolaylaştırabilir. https://www.planetquake.com/polycount sitesinden de Quake 3,
Unreal Tournament 2004 gibi oyun motorlarına uygun olarak hazırlanmış pek çok
karakter modellemesi de bu işte gönlü olan insanların ufkunu açabilir.
Sonuç olarak değerlendirirsek Koridor; teknik açıdan vasatı çok fazla
aşamamasına rağmen kısıtlı imkanlar göz önüne alındığında gerçekten başarılı bir
yapım. Pek çok materyal Internet’ten alınmış olsa da, bunların bir araya
getirilmesi ve “oyun” haline getirlmesi hiç de sanıldığı kadar kolay iş değil.
Tüm bunları göz önüne aldığımızda Hakan’ı bu projesinden dolayı kutluyoruz.
Oyunda karşılaştığımız ve yazıda belirttiğimiz hatalar düzeltilebilirse başarılı
bir oyun olduğunu söyleyecek duruma gelebiliriz.
Not: Oyunla ilgili daha detaylı bilgi almak için
https://www.gesguvenlik.com/koridor sitesini ziyaret edebilirsiniz. Tamamıyla
ücretsiz olarak dağıtımı yapılan ve kopyalayıp çoğaltılması (ücretsiz dağıtmak
şartıyla) serbest. Oyunun şu anda indirilebilecek bir merkezi yok, ancak
sitedeki mail aracılığı ile iletişime geçerseniz oyunu nasıl elde edeceğinizi
öğrenebilirsiniz. Merlin’in Kazanı olarak da Koridor’un tüm oyun severlere
ulaşması konusunda yardımcı olmaya çalışacağız.