Oyun Ön İncelemeleri

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

GSC Games ve S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl ismini duymayan pek fazla
oyuncu kalmamıştır. Yıllardır çıktı, çıkacak denilen Stalker uzun bir müddet
sonra 23 Mart’ta piyasaya sürülecek. Oyunun ertelenmesi bazı kişilerde ciddi
anlamda fobi bile olmaya başladı. Çok büyük bir terslik olmadığı sürecek,
ertelenmesi artık söz konusu değil. Hatta GSC şimdiden yapım üzerinde son
tangoları oynamaya başladı. Firma kısa bir süre önce yeni bir Multiplayer Beta
testi yaptı. Artık son aşamalara doğru gelen Stalker’ın testine bir misafir
oldum. Oyunun tamamı için olmasa da; grafikler, kontroller, sesler hakkında bir
ön atıştırma yapmış oldum.

Değişenler

Stalker’ın Multiplayer betasını uzun bir süre önce yine oynamıştım. Arada
neredeyse iki üç senelik bir zaman dilimi geçmiş. Çoklu oyuncunun test
sürümünde, eski betada yer alan Yantar Factory ve Railway Station haritaları yer
alıyor. Eski sürümde gerçi üç tane harita vardı, bir tanesi bu sefer yok.
Bunları hızlıca geçersem, izlenim oluşturması açısından ilk dikkat çeken öğe
grafikler. Yıllar önce oldukça etkili gelen grafiklerin eskiliği ne olursa olsun
belli oluyor. Ancak bu grafikler kötü anlamına gelmiyor. Hatta piyasadaki birçok
dandiri yapımın üstünde kaliteli grafikleri var. Kaplamalarla dokuların, yapaylığı ve
donukluğu yakına gelince kendini ne yazık ki belli ediyordu. Modellemeler ise genel
olarak yeterli düzeyde sayılabilir. Yani Multiplayer’da kapışırken, diğer oyuncuların
modellemeleri öyle geldi bana.

Stalker’ın grafik motorunun önemli bir özelliği olacak gibi duruyor, hatta
kendini belli ediyor. Şöyle ki; Single Player’da devasa alanların olacağını
biliyoruz, ayrıca hava değişimi de gerçekleşecekti. İşte grafik motoru dış
çerçeveyi çizmekte ve hava efektlerini yapmakta oldukça başarılı. Quake 4’te,
Doom 3 grafik motoru açıkçası dış çerçeveyi çizmekte pek başarılı değildi,
şahsen ben başarılı bulmuyordum. Havaya baktığım zaman bana yapay geliyordu.
Ancak aynı olayı Stalker’ın bu test versiyonunda görmedim. Keza etkili hava ve
ışık efektleriyle beraber oldukça iyi kotarılmış. Özellikle havadaki
yıldırımlara bakmak ve yıldırım çaktığı zaman yerde oluşan gölge oyunları
güzeldi. Bir ağacın önünde durdum ve yıldırımın çakışı sırasında gölgesini
kontrol ettim. Her yıldırım çaktığında ağacın gölgesi aynı yere düşmüyor. Daha
sağa, biraz daha sola, biraz daha uzunlamasına oluyor. Neredeyse birkaç şekilde
gölge ortaya çıkıyor. Gerçekten de yağmurlu bir havada çakan bir yıldırımla
oluşan gölgelerin, hep aynı yerde çıkmayacağını düşünürsek, gerçekçi bir
ayrıntı. Single Player’da da böylesi gerçekçi detaylarla oynayacağız. Işık
oyunları olarak gece karanlığındaki ışıkların çevredeki dansı güzeldi. Işık
oyunları dışında; yanan bir ateşin önüne baktığım zaman o yerin ateşin
dumanından titremesi, rüzgarla savrulan çimler, savrulan yapraklar gibi ince
detaylar var.Genel olarak grafiklerde koyu tonlar daha çok hakim. Sonuçta oyunun konusu ve
maceranın geçtiği yer düşünülürse, böyle olması normal. Böylece grafiklerin iç
karartıcılığı kısmı ön plana çıkartılmış. Açıkçası buna hiç şaşırmadım. Genel
olarak oyundaki ayarları açıp denedim. Efektlerin çoğuna abanmama karşın, FPS
seviyesi akıcıydı. Hatta eski ekran kartlarında; 1024 x 768
çözünürlükte, bazı detaylar kapalı olarak yüksek FPS’lerde, akıcı oynanabilir.
Fakat oyundaki FPS’yi düşüren en önemli etmen, ayarlar kısmında göze çarpan
Render seçeneği. Full Dynamic Lighting, Object Dynamic Lighting ve Static
Lighting olmak üzere üç seçenek var. Static Lighting seçilerek FPS artırımı
yapılabilir. Diğer seçenekler genel olarak FPS’yi düşürüyor. Sakın Stalker’ın
grafikleri eskidi, tüm detaylar açık oynarım diye düşünmeyin. Yaptığı ince
ayrıntılar ve bazı efektlerle biraz ağır kaçabilir. Büyük ihtimal zaten grafik
motoru üstünde değişim yapacaklarını sanmıyorum. Zaten çıkmasına az bir zaman
kala artık grafiklere pek dokunmazlar. Belki biraz daha makyaj yapılabilir.

Yankı

Yıllar yılı geliştirilen Stalker’ın sesleri betada gayet iyiydi. Sadece bir iki
silahta tekrarlama vardı. Ama bu zaten düzeltilecek hatalardan biriydi, büyük
ihtimal tam sürümde bu hata olmayacak. Silah sesleri gayet doyurucuydu. Ayrıca
harita üstünde rüzgarın uğultusu, kurtların ulaması, düşen bir nesnenin yankısı
gibi çevresel efektler de başarılıydı. Ancak oyun içindeki asıl seslendirmeler
ve diğer efektler için tam sürümü beklemek lazım. Fakat genel olarak onlarında
başarılı olacağını düşünüyorum.

Fizik konusunda ne yazık ki kesin bir fikir edinebilme imkanı yoktu. Çünkü
Multiplayer’da ölünce veya öldürdüğünüz diğer oyuncuların karakterlerinin ölüş
biçimleri, fizik modellemesinin değerlendirilecek tek kısmıydı. Bu kısım ufakta
olsa başarılıydı. Ancak Multiplayer’da çevreyle etkileşim yoktu. Herhalde fizik
motorunun işi Single Player’da ortaya çıkacaktır.

Stalker’ın eski beta sürümünde de Counter Strike’tan bilindiği üzere, silah ve
malzeme satın alma durumu var. Oyuna girmeden önce “B” ye basarak alış veriş
menüsüne geliyoruz. Eskiden ekranın üstünde yer alan ve yarısına kadar kaplayan
alış veriş menüsü, bu sefer sol tarafa taşınmış. Yaptığımız Frag’lar bizlere
para ve rütbe olarak geri dönecek. Parayla malzeme alabilirken, rütbeyle beraber
daha iyi silah, zırh vs… kullanabiliyoruz. Eğer rütbemiz yetmiyorsa, belirli
silahları, malzemeleri, zırhları kullanamayacağız. Ayrıca aldığımız malzemeleri
kayıt edebilme imkanımız var. Şöyle ki; ekranın sağ tarafında Present 1, 2 ve 3
olmak üzere kısımlar bulunuyor. Bu kısımlar aldığımız silah, zırh ve teçhizatı
saklıyor. Bir daha aynı şeyleri almamak için, Present’ın üstüne gelip basıyoruz
ve otomatik olarak onları Inventory ekranımızda buluyoruz. Aynı özellik tam
sürümde de devam edecek.
Türler

Multiplayer beta versiyonu 32 oyuncuya kadar destek veriyordu (Büyük ithimal 32
oyuncu olarak kalacak). Ayrıca Deathmatch, Team Deathmatch ve Artefacthunt
(Avcılık sayılabilir) adında üç oyun mod’u vardı. Belki tam sürümde bir iki tane
daha mod eklenebilir. Silah konusunda oldukça çok çeşit vardı. Satın alma
menüsünde silahlar; Shotguns, Assault Rifles, Sniper ve Heavy olmak üzere dört
ana sınıfa ayrılmıştı. Bunlara ek olarak zırhlar, mermiler el bombaları, sağlık
paketi, gece görüş dürbünü, radyoaktivite ölçen alet vs… vardı. Herhangi birinin
yine tam sürümde değişeceğini pek sanmıyorum. Silahların bazılarının verdiği
tepkilerde ufak birer problem vardı, bu tam sürümde düzeltilecektir büyük
ihtimal.

Team Deathmatch’taki takımların adı Freedom Faction (Free Stalkers) ve Merc
Faction (Head Hunters) olarak belirlenmişti. Yine eski beta sürümünde başıma
bela olan, aniden ortaya çıkan manyetik fırtınalar gibi çevresel faktörler aynen
duruyor. Birde zıplama kapasitemiz belli. Sol alt köşede bulunana figür
altındaki mavi bardan, zıpladıkça belli bir miktar düşüyor. Eğer yürürsek veya
durursak bar doluyor. Eğer Quake, Half Life AG gibi oyunlardan zıplaya zıplaya
gitmeye alışıksanız bu durum biraz ters gelebilir. Single Player’da da büyük
ihtimal bu sınırlı zıplamanın olacağını tahmin ediyorum. Gerçekçilik açısından
aslında güzel bir ayrıntı.

Nokta

Son sözlere gelecek olursam, oyunun grafiklerinde pek bir değişiklik olacağını
sanmıyorum. Artık birkaç rötuşla piyasaya çıkartılacaktır. Grafikler eski
çekiciliğini yitirse bile, grafik motorunun yaptığı ışık oyunları oldukça
etkiliydi. Stalker daha önce bahsettiğim gibi piyasadaki bazı yapımlardan, daha iyi grafiklere sahip bile diyebilirim. Multiplayer’da da pek bir değişim yapılacağını sanmıyorum. Artık
GSC son saflara geldi, bu saatten sonra erteleme yapmazsa, oyunda köklü bir
değişikliğe gitmeyecektir. Senaryosunun ve oynanabilirliğinin yabancı sitelerce
övüldüğü Stalker, kaliteli bir yapım olacak gibi duruyor. Belki teknik yönden
aşmış olmasa da, kendince yetecektir diye düşünüyorum. Stalker’ın çıkışında
görüşmek üzere…

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu