Duke Nukem Forever
1996 ve 2007… Hatta Birkaç gün sonra 2008 yılına merhaba diyeceğiz. Bu yıl
belki de oyun bolluğu açısından geçen en verimli yıl oldu, ama 10 yılı aşkın
çıkması beklenen Duke Nukem yapacağını yaptı ve bu yıl da maalesef çıkmadı.
Aslında PS için yeni Duke Nukem oyunları piyasaya çıksa da, daha önce duyurulan
“Forever” isimli oyun bir türlü tamamlanamadı. Bu yapımcıların akıllarından zoru
var (mı?) Neden sürekli yeni Duke’ler hazırlandığı halde Forever isimli sürekli
olarak atlanıyor, erteleniyor, üzerinde bu kadar düşünülüyor ve sır gibi
saklanıyordu. Bu hala büyük bir sır. Yapımcıların özellikle grafiksel özellikler
üzerinde odaklı olarak çalıştıkları belli. Sürekli gecikmelerin en büyük nedeni
de buydu belki de. 3D Realms, Quake motoru ile çıktığı yola Unreal ve onun
geliştirilmiş haliyle devam etti. Görüyoruz ki tüm bu çabalara rağmen Duke, yine
de çağı yakalayamamış, hatta geride kalmış diyebiliriz. Kendisi gibi sürekli
ertelenen iki yapım daha bulunuyordu. Bunlar; Prey ve Stalker isimli oyunlardı.
Hatta bu üç oyun için “Bermuda Üçgeni” de diyebiliriz. Bahsi geçen bu oyunlardan
ilk olarak Prey, daha sonra da Stalker bizlerle oldu. İki oyun da rötarlı
çıkışlarına rağmen güzel satış rakamlarına ulaştı ve birçok ödüle layık
görüldüler. Doğal olarak ikiyi gören biz oyuncular bunu üçe tamamlayalım
diyorduk. Düşünün, geçen yıla kadar Stalker asla çıkmaz deniyordu. Hatta çıkış
tarihi belirlenmesine rağmen ihtimal vermeyenler bile vardı. Şahsen ben oyunu
yüklerken bile bunun gerçek Stalker olduğuna inanmıyordum. Ta ki oyuna girip,
ilk adımımı atana kadar. Artık sıra Duke Nukem’e gelmeliydi. Bu aralar hiç
olmadığı kadar güzel bir şekilde ilerliyor oyunun gidişatı ve büyük bir
ihtimalle bu oyunu oynayabileceğiz. İnanın…
Duke Nukem ismine tarihsel bir bakış
(Oyun dünyasının yapım aşaması rekorlara ulaşan oyunu)
29 Ocak 1996: Duke Nukem 3D, PC için piyasalara çıktı. Arkasından Mac,
PlayStation, Nintendo-64, ve Sega’ya port edildi. “Bu oyunu hiç unutmuyorum. İlk
olarak yıllar önce gittiğim PC kursunda, ders değil de onun yerine üzerinde
çalıştığımız oyundu.”1996’nın ortasında: Yeni Duke için çalışmalara başlandı.
27 Nisan 1997: Duke serisinin yeni oyunu Duke Nukem Forever duyuruldu.
Grafik motoru olarak Id Software’nin “Quake 2” grafik motoru lisanslandı ve
yayımcı olarak GT Interactive ile anlaşıldı.
1997 Ağustos: İlk Duke Nukem Forever, ekran görüntüsü yayımlandı.
1997 Kasım: Scott Miller, Duke Nukem Forever ile birlikte Doctor
Proton’un da dönebileceğini duyurdu.
1998 Mayıs: Duke Nukem Forever’in ilk E3 videosu yayımlandı.
15 Haziran 1998: Duke Nukem Forever’in yeni bir videosu daha yayımlandı.
3D Realms, Quake 2 motorunun lisansını iptal edip; yerine Epic’in, Unreal
motorunu lisanslamaya karar verdi. Yapımcı George Broussard bu durum için “Bu
gelişme, önemli bir gecikmeye neden olmayacak” demişti.
“Bu açıklamanın üzerinden yaklaşık 9 yıl geçti.”
1998 Ağustos: Oyunun motorunun değiştirilmesinin düşünülmediği belirtildi
ve 99 yılında çıkacağı söylendi. “Quake 3, patlamıştı bile. Kesin bunun yüzünden
yine de çıkarmadılar oyunu”
1998 Eylül: Yapımcı Scott Miller, oyunun FPS olarak hazırlanacağını
söyledi.
12 Ekim 1998: Duke Nukem Time to Kill, Playstation için piyasaya sürüldü.
1 Eylül 1999: Duke Nukem: Zero Hour, Nintendo 64 için piyasaya sürüldü.
Forever için ise çalışmalar sürüyordu.
1 Kasım 1999: Unreal motoruyla geliştirilen Duke’den yeni bir ekran
görüntüsü yayımlandı.
20 Kasım 1999: Oyun, Unreal motoruyla hazırlandı, ama Unreal Tournament’e
nazaran bir harita paketine benzedi. Bu durum yapımcıların hoşuna gitmedi doğal
olarak. Yeniden başlamak gerekiyordu.
30 Kasım 1999: Duke Nukem, Game Boy Color için piyasalara sürüldü.
1999 Aralık: Infogrames, GT Interactive’nin büyük bir bölümünü satın aldı
ve oyunun 2000 yılında hazır olacağını açıkladı.10 Mart 2000: Shacknews, yapımcılarla oyun hakkında bir röportaj yaptı.
19 Eylül 2000: Duke Nukem Land of the Babes, Playstation için piyasalara
sürüldü.
5 Aralık 2000: Infogrames, Duke’nin haklarını Take Two’ya sattı.
17 Mayıs 2001: Duke Nukem Forever’in ikinci videosu E3’ün ilk gününde
yayımlandı.
2001 Ağustos: Duke Nukem Forever’in 2002 yılına kadar hazır olamayacağı
belirtildi.
2002: Yeni grafik motorları görücüye çıktı ve bu durum arkasında Duke,
gölgede kaldı. Oyun, sürekli geciktiği için eleştirildi. Doom 3 ve Half Life 2,
önlerindeki 3 yıl boyunca piyasayı meşgul eden yapımlar oldu.
15 Mayıs 2002: Duke Nukem Manhattan Project, PC için piyasalara sürüldü.
12 Ağustos 2002: Duke Nukem Advance, Game Boy Advance için piyasalara
sürüldü.
29 Mayıs 2003: Duke’nin 2003’ün sonunda piyasalara çıkmasının zor olduğu
belirtildi. Oyun CNN’e bile haber oldu.
20 ocak 2004: Duke Nukem Forever’e ömür boyu başarı ödülü
verildi(Çıkmadığı için).
9 Eylül 2004: Duke Nukem’in ünlü Doom 3 motoru ile geliştirileceği iddia
edildi, ama yapımcılar bunu yalanladı. “Bu kadar yıl yapılan parasal bir çalışma
neredeyse yok. Adam çıkıp da 3 milyon dolar veremezdi.”
14 Eylül 2004: 3D Realms, fizik motoru üzerinde değişimler yapılacağını
ilan etti.
31 Ocak 2006: 1UP’ın yönelttiği soruya cevap olarak, oyunun gelişiminin
sürdüğü, silah ve yaratık tasarımlarının tamamlandığı belirtildi.
12 Nisan 2006: Computer Games Magazine, 3D Realms’ı ziyaret etti ve oyun
hakkında bazı bilgiler verildi.
30 Ağustos 2006: 3D Realms’ta işten ayrılanlar oldu, ama oyunun yapımının
devam ettiği belirtildi. “Yıl sonunda bitmesi için ek olarak yarım milyon
dolarlık ödeme yapılsa da bu pek bir işe yaramadı.”
27 Aralık 2006: Oyun, tekrar “ömür boyu başarı” ödülüne layık görüldü.26 Ocak 2007: Duke Nukem Forever’in yeni haline ait ilk ekran görüntüsü
yayımlandı, ama bir telefon ekranı boyutlarında.
20 Mart 2007: Scott Miller, Duke Nukem Forever’in geliştirilmiş Unreal
motoru ile hazırlandığını duyurdu.
19 Aralık 2007: 6 yıl sonra ilk kez Duke Nukem Forever’den bir Teaser
video yayımlandı.
Duke Nukem Forever (1997-…)
3D Realms için pek de iyi şeyler söylenemez. Hatta bir anket yapılsa “En
beceriksiz yapımcı firma” kesinlikle seçilebilir. Oyunun ilk Teaser’ini
gördükten sonra aslında görsel olarak oyuncuların oldukça yüksek olan
beklentilerinin pekte karşılandığı da söylenemez. Duke Nukem Forever, Unreal 2
motoru ile geliştiriliyor. İyi ki de geliştiriliyor. Eğer bir karar değişikliği
daha yapılıp, Unreal 3’ün lisansı alınsaydı ne yapardık? En azından bir 5 yıl
daha bekleyecektik. Belki de hiç sonu gelmeyen beklentilerimiz sonucu oyun,
iptal edilecekti. Duke, şuan için oyun tarihine geçmiş bir yapım. Hem kalitesi
ile hem de yıllardır süren skandallarıyla. Tek başına tüm dünyanın koruyucusu,
tüm kızların beğenebileceği tek erkek, uzaylıların korkulu düşmanı, kısacası her
şey demek. Elde avuçta bulunan birkaç bilgi doğrultusunda Duke’nin çok iyi bir
oyun olmasa da iyi bir oyun olabileceği büyük ihtimal( En azından şimdilik).
Yapım, türünün diğer oyunlarıyla benzerlikler bulunduracakken, oynanış
sırasındaki çevresel tepkiler ve fizikler önemli bir yere sahip olacak. Bu kadar
yıldır gelişen bir oyunun haliyle kısa bir hikayesinin olması beklenemez, ama bu
durum hakkında bir açıklama bulunmuyor. Duke’nin senaryosu bir oyunda bitmez. Bu
yüzden devam oyunlarının yapılabileceği de düşünülse de bunun ne zaman olacağı
belli değil. Konsol versiyonu bile gündemde. Daha doğrusu tüm bunlar için
öncelikle Forever’in çıkması gerekiyor. Bir işaret lazım. Duke’nin Bruce Willis
ile olan benzerliği de dikkat çekmedi değil hani. Önümüzdeki günlerde bir demo
yayımlanırsa hiç şaşırmayın, ama yayımlandığı zaman ki yoğunluk ne derecede
olacaktır tahmin etmek zor değil. Nihayetinde geçen yıllar boyunca Duke’yi
bekleyenler bir yana, sürekli çıkmadığını duyup da oyunu merak eden ve sadece
merakını gidermek için bile bu oyunu alıp oynamayı düşünen oyuncu kitlesi
oldukça fazla. Bu bakımdan diyebiliriz ki; “Yapımcılar yıllarca bekletti, ama
başarıyı büyük ihtimalle garantilediler.” Ne olursa olsun oyunun iyi seviyede
bir ilgi göreceğini tahmin etmek zor değil. E tabii merak bu, başka şey değil…
“Come Get Some”
“Yazı için Shacknews sitesinden de yararlanılmıştır.”