God of War: Ghost of Sparta – Röportaj
God of War 3 ile yaşanan büyük heyecanın ardından, şimdi gözler PSP’ye çevrildi. Chains of Olympus’u geliştirirek PSP’nin en iyi oyunlarından birine imza atan Ready At Dawn, Ghost of Sparta’yla da iddialı geliyor. Stüdyonun ortak kurucusu ve ikinci başkanı Ru Weerasuriye ile yeni GoW oyunu hakkında konuştuk…
Mahmut Saral (MS): Bize senaryodan biraz söz edebilir misiniz?
Ru Weerasuriya (RW): Henüz açığa çıkarmak için çok erken. E3 yaklaşıyor ve önümüzdeki aylarda hikâye hakkında daha çok bilgi bulabileceksiniz.
MS: Kratos, GoW2’nin başlangıcında tanrısal özelliklerini kaybediyordu. Ghost of Sparta ise birinci ve ikinci oyun arasında geçiyor. Oyun nasıl başlayacak?
RW: Oyun Kratos’un, Ares’in tahtına çıkıp yeni Savaş Tanrısı olmasıyla başlıyor. Oyunun tam mekanikleriyle ilgili pek konuşamayacağım. E3 fuarında yaptıklarımızdan bazılarını görebileceksiniz.
MS: Chains of Olympus çok başarılıydı. Bu başarıyı geçip Ghost of Sparta’da daha iyisini yapmak için aklınızda ne gibi fikirler var?
RW: İlk oyunda yaptığımız her şeyi analiz ettik ve neleri geliştirebileceğimize baktık. Chains of Olympus, bize iyi bir God of War oyunu yapmayı öğrenmek için gereken zamanı sağladı. Ghost of Sparta’yla birlikte, ilk oyunda cesaret edemediğimiz bazı şeyleri yapabildik. Oyunu her açıdan geliştirdik. Boss’ları, düşman sayılarını, anlık oynanışı geliştirdik ve oyunun bütünlüğüne çeşitlilik getirdik.
PSP konusunda ise zorlayabileceğimiz kadar zorladığımızı düşünüyorum. Kolay olmadı, ancak platformun özelliklerini sonuna kadar kullandık.
MS: Boss’lar hakkında biraz ipucu verebilir misiniz?
RW: Hikâyeyle ilgili önemli bir parça olduğu için cevap vermek çok zor. Ancak ilk oyunda bulunanlardan daha fazla boss olacağını söyleyebilirim. İlk boss, daha öncekilerden hem boy, hem de oynanış açısından daha büyük.
MS: Peki ya Titan’lar?
RW: Önceki oyundaki Atlas, Chains of Olympus hikâyesinin önemli bir parçasıydı. Ghost of Sparta için bunu yanıtlayabileceğimi sanmıyorum. Daha fazla bilgi edinmek için oyunu oynamanız lazım.
MS: Kamera açılarında bazen sorunlar olabiliyordu. Bir değişiklik olacak mı?
RW: God of War, PS2, PSP ve PS3’te hep sabit kamera açısına sahipti. İkinci bir analog kontrol, hiç bir zaman kamera kontrolü olarak kullanılmadı. Kameranın yine daha önceki yapımlardaki gibi olacağını söyleyebiliriz.
MS: Co-op veya farklı modlar için bir planınız mevcut mu?
RW: Oyun modları konusunda farklı görüşmelerimiz oldu. Bizim öncelikli hedefimiz, God of War’un ana hedefi olan mükemmel bir single player tecrübesini oyunculara sunmak. Bence farklı modlar, oyuncuyu asıl tecrübeden uzaklaştırır.
Özgür Yıldız’a yardımlarından dolayı teşekkürler!Mahmut Saral (MS): 1. Can you tell us about the story? How will the game begin?
Ru Weerasuriya (RW): It’s a little too early to divulge any of that at this time. E3 is coming up and you’ll find out more then and also in the coming months.
MS: You developed the game with best score average on PSP. Chains of Olympus was really successful. What do you have on your mind to surpass this success and do better on Ghost of Sparta? In technical means, does Ghost of Sparta use PSP’s capacity on percent?
RW: We decided to analyze everything we did in the first game and find out where we could improve. Chains of Olympus gave us time to learn how to make a God of War game. With Ghost of Sparta, we were able to take on some of the challenges we couldn’t during the first game. We improved the game in every aspect. From the bosses, the number of enemies, to the moment-to-moment gameplay, we added more variety to the entirety of the game.
As far as the PSP is concerned, I think we’ve pushed it as far as we can. It’s not been easy but we did our best to utilize the platform to its full extent this time.
MS: Kratos was losing his godly perks in GoW2’s beginning. Ghost of Sparta takes place between first and the second game. So will we see Kratos’ godly perks on this game?
RW: This game does start with Kratos after he accedes to the throne of Ares and becomes the new God of War. As for the exact mechanics he will have, I can’t give away much at this time. You’ll get a chance to see some of the things we did in this game at E3 in a week or so.
MS: Can you tell us about the bosses in the game? Can you give us some clues?
RW: Again, this is hard to answer since that’s an integral part of the story. What I can tell you is that there are more bosses in this game than in the previous one. The first one alone is bigger than any of the ones we’ve had before, both in size and gameplay scope.
MS: 5. Will we see Titans on PSP?
RW: We’ve had a Titan in the previous game, with Atlas being an integral part of the Chinas of Olympus story. As for Ghost of Sparta, I can’t quite answer that either at this time. You’ll have to wait to play the game to find out more.
MS: Will there be any differences about camera angles on this production?
RW: God of War has always been a fixed camera game, on PS2, PSP and PS3. The second analog has never been used for camera controls on any of the platforms, it’s been used for dodging and R3 has also been used to engage the Rage of the Titans, etc. You can expect the camera to be similar to what you’re used to with the franchise.
MS: Do you have any plans for different game modes? Like co-op or something…
RW: We’ve discussed different things we could do as far as game mode. Our primary focus currently is to deliver a great single player experience which is what God of War is known for. I thin the different game modes would only distract from the core experience of the game.
MS: Thank You!