StarCraft 2: Heart of the Swarm – Bölüm 2
StarCraft II: Heart of The Swarm incelememize kaldığımız yerden devam ediyoruz. Birinci kısımda sizlere oyunun hikaye modundan detaylıca bahsetmiştim, şimdi daha çok yeni gelen birimler, değişiklikler ve StarCraft serisinin en güçlü yanı olan Multiplayer kısmından bahsedeceğim ve oyunun puanı belli olacak.
StarCraft II: Heart of The Swarm incelemesinin birinci kısmına gitmek için tıklayınız.
Blizzard StarCraft II’yi ilk duyurduğunda oyunda sadece Terran Campaign modu olduğunu açıkladığında oyunculardan çok ciddi tepkiler almıştı. Çoğumuz bunun bir pazarlama yöntemi olduğunu düşünmüş ve bu sistemin işe yaramayacağını söylemiştik. Peki ama gerçekten durum böyle mi?
Sarah Kerrigan’ın hikayesini bitirip, oldukça güzel bir son ile karşılaştırdıktan sonra, Protoss ırkını ve Zeratul’u konu alacak “Legacy of The Void” ek paketine hikayesel olarak sağlam bir zemin hazırlayan Heart of The Swarm, bu her ırka ayrı odaklanan ek paket olayını çok iyi bir şekilde gerçekleştirmiş durumda.
“Ah Kerrigan ah, kalıp seven mi olacaksın yoksa gidip üzen mi?”
Heart of The Swarm’ın en güçlü yönlerinden birisi, Multiplayer anlamında özellikle Zerg ırkına çok ciddi bir eksen getiriyor olması. Bu eksene yeni birimler, yeni taktikler ve yeni oyun anlayışları dahil. Sadece Zerg değil, Terran ve Protoss ırkı ile beraber 7 adet oyunun dinamiklerine direkt etki eden birimler ekleyen paket, 26 yeni harita ve baştan tasarlanmış arayüz ile gerçekten Wings of Liberty’nin 2010’da getirdiği pek çok elementi iki adım ileri götürüyor.
HotS’un hikaye modundan bahsetmiştim fakat sunduğu evrim ve mutasyon dinamiklerinin oynanışa nasıl etki ettiğini biraz daha derinleştirmek istiyorum. “Evolution Missions” adı altında çıktığınız evrim görevleri ile yedi adet Zerg ünitesini geliştirebilirken, aynı birimin farklı özelliklere sahip iki adet varyasyonundan birisini seçiyorsunuz. Farklı varyasyon ile pek çok taktik ve stratejiye erişebilmek mümkün, hatta bu sayı oldukça fazla.
Hikaye modu için bahsettiğim zengin taktik yapısı multiplayer bağlamında Heart of The Swarm’da mevcut. Yeni ünitelerle birlikte oldukça farklı taktikler ve stratejiler yaratarak oynanış tarzınızı tamamen değiştirebilmeniz mümkün. Protoss oyuncularının özellikle en büyük şikayetlerinden birisi oyunda rakiplerini erkenden taciz edebilmelerinin Terran ve Zerg’e nazaran daha zor oluşuydu.
Zerg oyuncuları ise birimlerinin Terran karşısında dayanıksızlığından yakınıyordu. Protoss artık Oracle ile daha kinetik bir oynanış sergileyebilirken Zerg ırkı oldukça işe yarayan Swarm Host birimi ile erken kuşatmalara başlayabilir veya Terran tacizlerine karşı sağlam bir defans sağlayabilir. Widow Mine’ın düzgün kullanımı sayesinde Terran ırkı yer savaşlarında ciddi anlamda anlık dengeleri değiştirebilirken stratejik davrandığı vakit oldukça can yakıcı olabiliyor.
Wings of Liberty’de oldukça kullanılan pek çok taktik ve strateji, Heart of The Swarm ile birlikte epey inaktif olmuş. Zaten bir süredir Viking Rush tercih etmeyen Terran oyuncuları, artık iyice başka taktiklere yönelmeli. Öte yandan Protoss yeni gelen Tempest birimi ile havada ucuz ve hızlı üstünlük sağlayabilmekte.
“Abathur oyun boyunca çok enteresan şeyler söylüyor”
StarCraft II’nin Multiplayer konusunda en büyük sıkıntılarından birisi yeni başlayan oyunculara şans tanımamasıydı. Wings of Liberty betasından beri ben de sürekli olarak Multiplayer konusunda iyi olmaya çalışıyorum fakat ardı ardına ezilmekten dolayı bir süre sonra sıkılıp bırakıyorum. Heart of The Swarm bu konuda yenilikler getirerek yeni başlayanlara daha kullanıcı dostu bir sistem getiriyor. Bu kullanıcı dostu durum arayüz tasarımından tutun Ladder sistemine kadar mevcut.
Bu ne demek oluyor? Wings of Liberty’de halihazırda olan çoğu şey daha çok geliştirilmiş ve maçlara hazırlık yapmanız, kendinizi eğitmeniz için fırsatlar oluşturulmuş. Eşleştirme sistemi ciddi anlamda tutarlı bir şekilde çalışıyor artık, eşleştirme istemiyorsanız açık olan maçlardan birisini seçip hop diye dalabiliyorsunuz. StarCraft II oyununuzu geliştirmek için ben eşleştirme maçlarından önce bu tarz oyuncular arası kurulan maçlara girmenizi öneriyorum. Özellikle yaptığınız maçların tekrarlarını izlerken birden bire kontrolü ele alıp “ne yapabilirdim” sorusunu cevaplayabileceğiniz bir sistem gelmiş ki bu gerçekten oyununuzu geliştirmeniz için inanılmaz önemli.
Online karşılaşmalarda stres yapıp diğer oyunculara veya gosulara yenilip moral bozacağınıza benim size tavsiyem arkadaşlarınızla bolca alıştırma yapıp, farklı taktikler deneyip, maçlarınızı tekrardan izlemeniz olacaktır. Bu biraz vakit alabilir çünkü her ırkın oynanışı Wings of Liberty’den beri oldukça değişti ve alışmanız, yeni yamaları takip etmeniz ve kendi taktiklerinizi geliştirmeniz epey çaba ve zaman alan bir şey.
Wings of Liberty bu konularda oldukça zayıftı, oyunun betasından beri çılgınlar gibi oynayan çok sağlam oyunculara karşı yeni girenin bir şansı olmuyordu ve yenilgi üstüne yenilgi almak ciddi anlamda oyun motivasyonunu zedeliyordu. Artık bu sıkıntılı günler geride kaldı gibi. (Yaram var konuşuyorum)
Heart of The Swarm, daha önce Battle.net’te çok istenen fakat yapılmayan pek çok online modu ile birlikte geliyor. Bazılarından üstte bahsettim fakat sıralarsak;
Resume Game from Replay
Bu özelliği yukarıda anlatmıştım, özellikle turnuvalarda çok işe yarayabilecek bir şey. Artık kaydedilen oyunlarınızdan devam edebileceksiniz. Son yıllarda eSpor konusunda turnuvalarda bir sıkıntı çıktığında oyunlar yeniden başlatılıyor, Heart of The Swarm’da kişilerden birisi düştüğü an oyunun tekrarında kalınan yerden yeniden başlayabiliyorsunuz.
Groups and Clans
En önemli şeylerden birisi gruplar ve klanlardı sanırım, bu Wings of Liberty’de yoktu. Klanlar 50 kişiye kadar çıkabilirken kendi isimleri ve resimleri olabiliyor. Gruplar ise sınırsız nüfusa sahip ve daha çok sosyalleşmek isteyen SCII oyuncular için
Global Play
Bu hakikatten çok ama çok iyi. Artık bulunduğunuz bölgeyi değiştirip diğer kıtaların oyuncuları ile oynamanız mümkün, eğer mazoşist bir yapınız varsa Güney Koreliler elinizin altında.
Multiplayer Replay Viewing
Artık multiplayer maçları izlemek daha kolay, arkadaşlarınızla bir araya gelip aynı maçı izleyerek kendinizi veya klanınızı eğitebilirsiniz.
Unranked Matchmaking
Ladder puanı kaybetmek çok can sıkıcı bir şey. Bu sebeple insanlar Ranked oyunlardan bir süre sonra soğuyor. Eğer Ranked seviyesinde oyunlar oynamak fakat Ladder puanlarınızı kaybetmek istemiyorsanız Unranked Matchmaking ile delirebilirsiniz.
Yukarıda bahsettiğim bütün bu özellikler Wings of Liberty’e etki ediyor ve gerçekten hepsi çok ama çok işinize yarıyor. Özellikle Heart of The Swarm’dan sonra eSpor anlamında StarCraft II komünitesi çok büyük bir değişikliğe maruz kaldı fakat bu değişiklik bir iki ay içinde etkisini gösterecek, çok daha farklı ve daha global bir StarCraft ağı oluşacaktır diye düşünüyorum.
StarCraft II: Heart of The Swarm dolu dolu bir oyun, Multiplayer olsun, Singleplayer olsun, sizi inanılmaz doyuracak, verdiğiniz parayı son damlasına kadar hak eden bir Blizzard yapımı. Daha yıllarca devam edecek bir tecrübe olacak ve Multiplayer deneyimi bundan daha uzun sürecek gibi görünen efsanenin yeni ek paketi ise, bir ek paketinden daha fazlasını sunuyor.
Peki ama Heart of The Swarm’un hiç mi kötü yanı yok? Eğer StarCraft serisinin hikayesini takip etmiyorsanız, Kerrigan’ın hikayesi sizin için çok bir şey ifade etmeyecektir, öte yandan zaten takip etmiyorsanız bu ek paketi almanız için çok bir sebep olduğunu sanmıyorum, Blizzard’ın oyunları kendi kültürüne ve tarihine sahip olduğu için, buna uzak kalan insanların entegrasyonu her geçen yıl daha zor oluyor.
Ben Campaign modunda yer yer tekrar hissiyatı ile karşılaştım fakat hikayenin sürükleyiciliği ve farklı taktikler kullanılabilirliği bunu bastırdı. Yine de taktiksel yaratıcılığa sahip değilseniz Campaign oynanışı lineerleşebiliyor, yer yer bu oyun tecrübesini düşürebiliyor. Bunun yanında oyunun bazı bölümleri normal gidişata göre daha zayıf kalıyor, özellikle evrim görevleri yeni birimleri tanıtması açısından görev değil bir eğitim sekansını andırdığı için, anlamsız kalıyor.
Bütün bunlar genel oyun tecrübesini çok ciddi etkilemiyor fakat bu haliyle Heart of The Swarm “olmuşluğun” sınırlarında geziyor ve bu biraz cesaret kırıyor açıkçası. Sadece çok az daha radikalleşebilseymiş Blizzard, HotS tam anlamıyla bir şaheser olabilirmiş. Bir ek paket olarak değerlendirildiğinde, bir ek paketten fazlasını sunan HotS, bu hissiyatı tamamlayamıyor, bu sebeple ek paket ve ikinci oyun kavramları arasında kalıyor.
Bu saydığım eksikler StarCraft II serisini sevenleri ve Blizzard kültürüne hakim olanların oyun tecrübesini çok etkilemezken, yeni başlayacaklar için kafa karıştırıcı olabilir, fakat Blizzard kitlesini biliyor, iyi işler yapmaya devam ediyor. Bizlere de üçüncü ek paket Legacy of The Void için gün saymak kalıyor.
Özel bir teşekkür: Kayıt dosyaları konusunda yaşadığım sorunda bana hızır gibi yetişip yardımcı olan Can Arabacı a.k.a Monthius’a teşekkürler ; )