Blog

Ultima Online’da bir craft olmak

Ultima Online, öyle bir oyun ki oynayanların hayatına entegre olmuş bir kült. Bu kült yapımın çeşitli evrelerinden geçtik yıllarca. Kimi zaman bir savaşçı veya bir büyücü karakterin içinde yaşayarak bulduk kendimizi. Peki ya craft karakter oynayanlar? Onlar da tıpkı diğerleri gibi emek harcadılar ancak onların harcadığı emek bambaşka bir boyuttaydı. Yıllarca craft oynayan biri olarak çeşitli eşyalar oluşturup harcadığım vaktin karşılığını aldım. Bu bağlamda benim gibi “crafter” sınıfında yıllarca oynamış kişilerle bir sohbet edelim istedim.

Biliyorsunuz ki Ultima Online’da çeşitli zanaatkâr yetenekleri mevcut. Sizlerle birlikte bir nostalji rüzgarına kapılıp bunlardan biraz bahsedelim mi ne dersiniz? Evet, tıpkı bir çocuğa emek verir gibi ürettiğimiz değerli ürünlerin bizler için ne kadar değerli olduğunu biliyoruz ve bunun karşılığını da alıyoruz. Son yıllarda sunuculara şöyle bir göz attığımda geçmişe nazaran kolaylaşan bu oyunda, emek verilip oluşturulan eşyalara verilen paralar daha az olsa da üretmenin verdiği haz hiçbir zaman değişmedi. Eskiden yetenekleri yüzlemek çok zordu ve pH değeri düşük olduğundan daha az değerli -göreceli olarak- üretilen eşyalar bile iyi değer buluyordu piyasada. Bu yazıda; “Glassblowing”, “Arms Lore”, “Masonry”, “Imbuing”, “Basket Weaving” ve birkaç yeteneği daha ele almayacağım. Türkiye’de daha çok sphere versiyonu oynandığı için bu yetenekler pek ilgi çekmedi zamanında ancak RunUo versiyosunda oldukça değerli yeteneklerdir bunlar. Ele alacağım yetenekler ise şunlar olacak: Alchemy, Blacksmithy, Bowcraft & Fletching, Carpentry, Cartography, Cooking, Inscription, Tailoring ve Tinkering. Lumberjack, bir odun elde etme yeteneği olsa da oyunun orijinal sitesinde crafting skilli olarak yer almadığı için bu yeteneğe yer vermeyeceğim. Unutmuş olduğum craft yetenekleri varsa eğer sizlerden bu eksikliği yorumlarınızda kapatmanızı bekliyorum.

Alchemy

Yıllarca aksiyon yapan oyuncuların bir numaralı aradığı zanaatkâr sınıfından bir tanesi olan Alchemy, hayati bir yetenek. Bu yetenek sayesinde üretilen potlar ve kegler birsürü kişinin hayatta kalmasını sağladı. Bu iksirler arasında kullanılan en çok potları şöyle bir sayarsak; Greater Heal, Greater Cure, Greater Agility ve Greater Poison. Heal potu bildiğiniz üzere oldukça fazla can dolduran bir iksirdir. Cure ise büyücü bir karakterden “in nox” büyüsüyle zehirlenmiş olan bir kişinin, bu zehirden kurtulmasını sağlayan bir karışımdı. Greater Agility ve Greater Poison iksirleri ise savaşçılar için olmazsa olmaz iksirlerdi çünkü agility ile saldırı hızını artıran savaşçılar, poison karışımıyla beraber silahlarını zehre sürerek karşısındakine tıpkı bir büyücü gibi vurarak zehir hasarı veriyordu.

Bu skilli kasmak oldukça zevkli ancak masraflıydı. Boş potların fiyatları pahalıydı karakterini yeni açmış olan bir kimyagere göre. Bu skillin yanına bir de tinkering yeteneği lazımdı ki alışverişler, kegler üzerinden dönüyordu. Keg hazırlaması çok zevkliydi ve onların hazır halini görünce içim içime sığmıyordu: “Greater Heal Keg”, “Greater Cure Keg” ve niceleri… Eskiden fiyatları çok daha pahalı olan bu kegler, oldukça büyük bir kazanç kaynağı idi. Bu günün savaşçıları ve büyücüleri, bu keglere ve potlara şimdi daha kolay ulaşabiliyor. Potlar sizi kutsasın savaşçılar!

Explosion bombasını unutmadım elbette. Hangimiz Britain Bank’ı havaya uçurmadık ki bu potlarla? Hatırlıyorum da 4 arkadaşımla beraber gate açıp bombaları fırlatarak geri kaçmış ve toplamda bilgisayarları başında olmayan beş kişiyi öldürmüştük. Öldürdüğümüz isimler sol alt köşede çıkmıştı ve katliam yaratmıştık. Kahkaha atmıştım resmen. Bizleri affedin ölen masum oyuncular. Bu pot, birçok sunucuda kendine münhasır bugları yüzünden yasaklıdır. Bomberman yarışmaları da oldukça zevkliydi.

Blacksmithy

Savaşçıların setlerini yapan bu yetenek, kasılması en zor yeteneklerden biri olarak tarihe geçmiş bir sınıftır. Özellikle 2000’li yıllarda 75.0 ve sonrasını kasabilmiş olan oyuncular çok değerliydi. Yanlış hatırlamıyorsam 75.0 ve sonrası, setin dışında bir de kalkan yaparak gerçek anlamda seti tamamlayabiliyordu. İşte o kalkanın verdiği zırh değeri çok yüksek olduğu için ücreti de bir hayli yüksekti. Şimdilerde artık her “dagger” başına gelen 0.1 Blacksmithy yeteneği ile beraber bu setlerin değeri bir hayli düştü. Bir sunucuda; Shadow, Valorite, Verite gibi setlerin 50 K veya 100 K gibi ücretlerle satıldığını görünce içim cız etti.

Blackrock ve Bloodrock setini tamamlayıp satan o efsanevi blacksmithy oyuncuları burada mı? Sesinizi duyar gibiyim. Bir önceki “Ultima Online Hayat Offline” yazımda nasıl kandırıldığımı anlatmıştım değil mi? O konuyu kapatsak nasıl olur? Acemilik işte. Bugün, Blackrock ve Bloodrock piyasası kendini koruma altına almış durumda. Hâlâ değerli durumda olan bu iki nadir set, bana göre renkleriyle beraber bir savaşçının üzerinde çok şık gözüküyor. Kılıcınız ve setleriniz sizi kutsasın savaşçılar!

Bowcraft & Fletching

Okçu karakterlerin bir numaralı özel ok ve yay kaynağı olan bu yetenek, diğerlerine nazaran eskiden bile kasılması kolay bir yetenekti. Zamanla sunucuların eklediği bazı yeni eşyalar sebebiyle değer kazanmış bir yetenek olan Bowcraft & Fletching, özellikle dragonların kesilmesi konusunda büyük kolaylık sağlıyordu. Biliyorsunuz ki (RunUo hariç) dragonları bir büyücüler bir de okçular rahatça kesebiliyordu. Ayrıca okçular, savaşlarda büyücülerin bir numaralı düşmanıdır çünkü atılan oklar büyücülerin büyülerini yapmasını engellerler.

Bu yetenek, “shaft” üretilerek kasılıyordu ve -sunucuya bağlı olarak- her shaft başına 1 log istiyordu sistem. Bu yüzden Bowcraft kasmış bir kişinin, lumberjack yeteneğini de kasması lazımdı. Bazı sunucularda bu skillin bir bugı vardı. O bugı açıklamak gerekirse shaft yaptığınız zaman oduna gerek kalmadan shaft ile shaft üretebiliyordunuz. İlginç bir bugtı ve itiraf edeyim ki az yararlanmadım. Oklarınız ve yaylarınız sizi korusun okçular! Kale ve guild savaşlarında her zaman değeriniz bizler için ayrıdır.

Carpentry

Ev dekorasyonu konusunda bir numaralı sınıftır kendileri. Kasması oldukça zor olan bu yetenek, birçok evin mimarıdır. Kasılması için “barrel” ve benzeri eşyalara ihtiyaç vardı. Bu skill ayrıca -yanlış hatırlamıyorsam- keg yapımında da gerekliydi çünkü kegin istediği bazı özel eşyalar bu yetenek sınıfının üretebildiği eşyalardı. Ürettiği eşyalar, bugün yine değerli eşyalar olarak oyunda yerini almaktadır. Tıpkı Blacksmithy yeteneği gibi kasılması uğraştırıcı olan carpentry, oduna en çok ihtiyaç duyan craft yeteneği olarak oyunda yer almaktadır. Ultima Online’ın crafting bağlantıları oldukça geniştir ve bu skill diğer birçok yeteneğe yardımcı oluyordu: Tinkering, Bowcraft veya Alchemy gibi.

Bu yetenekle en çok para kazanılan sektör, guildleri şık mobilyalarla ve eşyalarla döşemekti. Sıfırdan bir kaleyi döşemek, çok malzeme ve zaman harcattıran bir iştir. Bu işin kazancı çok yüksektir. Craftlar, carpentry yetenekleri sayesinde kendi evlerini de döşerler. Size bir tavsiye vereyim mi? Bir kişiye döşeme işi yaptıracaksanız hem çeşitli mobilya renklerine sahip olmalı hem de evi şık olmalı. İş yaptıracağınız crafterın evine gidin ve onu kontrol edin. Eğer onun kaldığı yer size şık geliyorsa evinizi bırakın onun ellerine. Şık bir eve veya kaleye “merhaba” diyeceğinizden hiç şüpheniz olmasın.

Cartography

Hazinecilik ve büyücülük karışımı bir karakterin olmazsa olmazı bu yetenek, Ultima Online dünyasının derinliklerine gömülmüş değerli hazinelerin bulunmasına yardımcı olan bir yetenektir. Bu yetenek sayesinde değerli eşyaların saklandığı ve bu eşyaları koruyan canavarların bulunduğu konumu, elinizdeki haritaları çözerek bulabiliyorsunuz. Balıkçılık ve madencilik bu yeteneğin destekleyici yetenekleridir. Balıkçılık sayesinde “sos bottle” denilen ve denizin diplerinde yer alan şişeleri yakalayabiliyor, madencilik ile kazdığınız yerden çıkardığınız hazine kasalarından çıkan haritaları ele geçirebiliyordunuz. Bu yeteneği çok seviyorum. Hazineci bir karaktere oynamaya bayılıyorum. Gecenin dördünde veya sabaha karşı bir hazine koruyucularıyla savaşıp bu savaşın sonunda değerli eşyaları ganimetime eklemek benim için büyük bir keyiftir.

Hazine ganimetlerini elde ederken bazen aksiyon yaşanabiliyordu. Bir anımı anlatayım mı sizlere? Yew Territory’nin bir yerinde hazine çıkarıyordum ve hazine bossu ölmek üzereydi. Bir büyücü karakter benim hazineme ortak olmak için bana sürekli saldırıyordu ve hazineyi elde etmemi zorlaştırıyordu. Saldırmasının nedeni benim ölmemi isteyip hazineme çökmekti. O arkadaşa sonunda karşılık verdim ve onu biraz kovaladıktan sonra bir süreliğine kayboldu. Ben hazinemi tam açacak iken tekrar geldi ve hazine kasasındaki eşyaları ele geçirmeme izin vermedi. Sunucunun sisteminde yer alan “on dakika kuralı” sebebiyle bu tehlikeli bir durumdu benim adıma. 9 dakika 53 saniye uğraştıran bu aksiyon sonucunda son 7 saniyede ne var ne yok hazinedeki eşyaları ganimetime eklemeyi başardım ve ölmedim. O arkadaşı ise çağırdığım diğer arkadaşlarım kestiler.

Cooking

Bu yetenek hakkında pek fazla bir şey yazmaya gerek duymuyorum ancak Inscription yeteneğini kasamayanların kurtarıcısıdır bu yetenek. Hiçbir masraf yapmadan pişmemiş balıkları pişirip vendorlara balık satarak geçinen oyuncular var. Inscription gibi büyük para kaynağının yanında daha az kazançlı bir para kaynağı olan bu yetenek, masrafı olmaması sebebiyle bu açığını kapayabilmektedir. Yemekler de artık vendorlarda satıldığı için pek bir önemi kalmamış olan cooking ile köpek, inek veya öküz etlerini pişirip yiyebiliyoruz.

Inscription

Benim para kasmamdaki en çok kullandığım yetenektir. 30.0’dan veya 50.0’dan itibaren poison scroll ile 100.0’a kadar kasılabilen bu yetenek, ilgili parşomenlerin gerektirdiği malzemeleri çantaya ekleyerek bizlere scroll yazmamızı sağlıyor. Oldukça kazançlı ve masrafı düşük olan bu yetenek, “Res Scroll” isimli büyülü kağıdı yazıp vendorlara yüksek fiyatlarla satmamızı sağlayarak bizleri zengin kılıyordu. Energy Vortex ve benzeri scrolların ticaretini de yaparak sunucunun en zenginlerinden olabiliyorsunuz. Kanımca bu yetenek, en büyük para kazancı sağlayan yetenektir.

Inscription’ın bir diğer özelliği ise büyücü karakterlerin en çok kullandığı yeteneklerden biri olmasıdır. “Runebook” gibi ışınlanma kitabı yazabilmek veya “Full Spellbook” gibi tüm büyülerin bulunduğu kitabı üretebilmek oldukça kazançlı bir iş. Büyücüler, bu iki eşyaları olmaksızın hiçbir işi gerçekleştiremezler. Günümüzde bazı sunucular, “Inscription Bonusu” adı altında ekstra hasar sağlayan bonusları da eklemişler ki bu da büyücülerin rakiplerine ekstra hasar vurmalarına neden olmaktadır.

Tailoring

Bulunmaz hint kumaşı üretmese de özellikle eskiden – vendorlarda deri setlerin satılmadığı zamanlardan söz ediyorum – daha da değerli bir yetenek idi. Öküz, köpek veya inek keserek derilerinden deri set üreten bu sınıf, büyücüler ve savaşçılar için önemli bir sınıftı ki bugün sadece craftlar ve büyücüler için önemli bir kategori. Mage Robe ve diğer özel robeları üretebilen bu sınıf, bazı sunucularda -sunucuların kendilerine has olan bazı eşyaları kast ediyorum- orijinal oyundan farklı olarak özel eşyalar da üretebilmektedir. Deri set üretilip satılabilen dönemlerde zirvesini yaşayan tailoring ayrıca; şapka, tunic, elbise ve kask gibi aksesuarlar da üretebiliyor ancak bunlar da (orc mask hariç) artık vendorlarda satılıyor.

Bu yeteneğin diğer bir özelliği ise önemini hâlâ koruyor: Bandaj üretmek. Evet, bandaj dediğimiz eşya, canı az olan karakterlerin kendilerini iyileştirmesini sağlıyor. Geçmişteki gibi şimdi de “sheep” veya “lamb” isimli hayvanların postlarından bandaj üretilip satılabiliyor. Bir detay vereyim sizlere: Eskiden kanlı bandajlar mevcuttu ve bunları nehirde yıkayıp tekrar kullanabiliyorduk. Şimdi ise böyle bir şeyi Türkiye’deki sunucularda göremiyorum. Demek ki bu script artık kullanılmıyor.

Tinkering

Ev süsleme konusunda carpentry zanaatkârlarına yardımcı olan bir diğer yetenek olan tinkering, en çok demire ihtiyaç duyan yetenek olarak oyunda yer almaktadır. Ayrıca “Golem” gibi aksiyonlarda bolca gördüğümüz ve tabiri caizse “tek atan” canavarın da oyuncular tarafından kullanılmasını sağlayan tinkering, golem üretiminden dolayı “bronze ingot” isimli eşyaya ayrıca ihtiyaç duymaktadır. Bunların dışında, “An Ex Por” büyüsünün en büyük düşmanı olan TP (Trapped Pouch) üretiminin kaynağı olan bu yetenek, büyücülere, okçulara ve savaşçılara büyük avantaj sağlamaktadır. Tinkering yeteneğinin en sevmediğim kısmı ise bazı sunucularda kasma döneminde üretilip satılamayan eşyaları idi. Onları çantanızdan atmanız için ya ürettiğiniz eşyaları tek tek yere atmanız gerekmekteydi ya da birilerinden sizi öldürmenizi istemenizdi.

Son sözler…

Mining yeteneğini ele almadım ancak biliyorsunuz ki blacksmithy yeteneğinin malzeme kaynağıdır kendisi. Yazımın başında belirttiğim üzere bu yazıyı yazarken Ultima Online’ın resmi sitesinden yararlandım. Bu yetenek de o listede bulunmadığı için ondan bahsetmedim. Bir önceki yazımda, Mining ile ilgili anılarımı bulabilirsiniz. Sizlerin crafting olgusuyla ilgili anılarınız var mı? Varsa yorumlarda paylaşır mısınız? Hep birlikte güzel bir sohbet çevirelim. Okuduğunuz ve yorumladığınız için teşekkürler. “Ultima Online Hayat Offline.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu