Mount & Blade II: Bannerlord
“Hasat zamanı yaklaşıyor” Mount and Blade II: Bannerlord‘un geliştiricisi Taleworlds, geçtiğimiz hafta yayınlandıkları haftalık bloglarını, biraz da Warband’e gönderme yapan bu cümleyle noktaladı. Tabii bu cümle hemen akıllara, yoksa altı yıldır geliştirilen Bannerlord‘un yapım süreci sonunda nihayete mi erdi? Sorusunu getirdi. Mount and Blade II: Bannerlord’un duyurulduğu günden itibaren, köprünün altından çok sular aktı. Yeni Mount and Blade oyununa olan ilgi, geçen zaman içinde azalmış gibi görünse de, serinin sadık takipçileri Taleworlds’tan gelen en küçük bilgiye bile, büyük bir heyecanla yaklaşıyor. 6 yılı aşkın bir süredir devam eden yapım sürecinde Taleworlds, Bannerlord ile ilgili çok fazla bilgi paylaşmadı. Peki paylaşılan bilgiler neler? Merakla beklenen, yeni Mount and Blade oyununa dair elimizde hangi bilgiler var? Gelin bir bakalım.
Mount & Blade II: Bannerlord Ön İnceleme
2 yıl önce yayınlanan oynanış görüntüleri ile, 2017 E3’te yayınlanan oynanış görüntülerini kıyasladığımızda, oyunun erken aşamalarına ait, 2 yıl önceki oyun içi görüntüler ile son yayınlanan görüntüler arasında belirgin farklılıklar olduğunu görebiliyoruz. Haftalık bloglarda paylaşılan bilgilere göre; oyunda kullanılan oyun motoru, sürekli güncelleniyor. Özellikle yeni geliştirilen ışıklandırma sistemi ile birlikte, gölgelendirme üzerine oldukça büyük yol kat edilmiş durumda. Işıklandırma sisteminin kapalı ve açık durumlarını kıyaslayarak, katedilen mesafeyi görmek mümkün. Yeni ışıklandırma dinamiği ile birlikte, yüzeylere yansıyan ışık, mekana derinlik ve canlılık kazandırmış. Gün döngüsü ile birlikte gölgelerin de yer değiştirdiğini görebiliyoruz.
Bannerlord’un atmosferi nasıl olacak?
Bannerlord’da değişen mevsimlere göre, her mevsimin farklı bir atmosferi olacak. Yayınlanan yapımcı günlükleri videolarında, bu mevsim döngüsünün oyunun atmosferinde nasıl değişiklikler yaptığı görülebiliyor. Her mevsimin kendine has renk tonu ve hava şartları olacak. Tabii atmosferin değiştiğini görmek için illa mevsimlerin değişmesini beklemeye de gerek yok. Zira oyunda bulunan her ülkenin, kendine has coğrafi koşulları ve mimari yapısı da olacak. Böylece bir ülkeden başka bir ülkeye seyahat ettiğimizde, atmosferdeki değişikliği de bariz bir şekilde görebileceğiz.
Işıklandırma sisteminde olduğu gibi, M&B Warband‘de ve oyunun erken aşamalarında olmayan bir başka özellik de kumaş fiziği. Atların yelelerine, miğferlerin püsküllerine ve sancakların savruluşuna bakarak, kumaş fiziğinin oyuna nasıl bir hava kattığını görebiliyoruz. Aynı şekilde Warband’de ve oyunun erken sürümlerinde olmayan bir başka yeniliği, zırhlarda görebiliyoruz. Omuzluk gibi zırh parçaları, askerin hareketine göre, zırhın tamamından ayrı hareket ediyor. Bilenler bilir, Warband’de üstümüze giydiğimiz zırhlar, karakterin üzerine yapışmış gibi görünürdü. Bu durum yeni oyunla değişecek gibi görünüyor.
Kan Efektleri
Düşmanımızı yaraladığımızda ya da karakterimiz yaralandığında çıkan kan, kalkanımıza, üstümüze, hatta çevreye saçılabiliyor. Girdiğimiz savaşlardan sonra, üstümüzün başımızın kandan görünmediği anlarla sıkça karşılaşacağız anlaşılan.
Savaş Sistemi, Silah Çeşitleri ve Diğer Yenilikler
Oyuna eklenen yeniliklerden biri diğeri de Develer. Özellikle, çöllerle kaplı mekanlardan geçerken deve’ye bindiğimizde artı bir hız bonusu kazancağız. Savaşlarda da, deveye binmek mümkün olacak. Kalradya seyahatlerimiz sırasında yollarda deve kervanlarına rastlayabileceğiz. Savaş sisteminde bir takım yenilikler var. Karşı hamle mekaniği adı verilen yeni sitemle birlikte, Warband’de bulunan “chambering” sistemi de geliştirildi. Yeni karşı hamle sistemiyle birlikte, “chambering” yaparken, kombo yapma imkanımız da olacak. Kalkan mekaniğinde yapılan değişiklik ile birlikte ise, oynanış dinamiğine çok katkısı olmasa da, görsel açıdan gerçekçiliği arttıran bir yeniliğe gidilmiş. Eski sitemde, darbe alan kalkan hareketsiz bir şekilde dururken, ters kinematik adı verilen yeni fizik sistemiyle birlikte, kalkanın darbe alan kısmı geri hareket ediyor. Kalkanı taşıyan asker de, gelen darbenin şiddetine göre darbeyi vücudunda hissederek tepki veriyor.
Hasar sistemi nasıl olacak?
Oyundaki hasar sisteminde de, bir takım değişiklikler var. Yakın dövüş silahları için üç farklı darbe sistemi olacak. Darbe, delip kesme ve savurma. Kullandığımız silaha ve rakibimizin zırh durumuna göre, verdiğimiz saldırı hasarı da değişecek. Silahı savurma hızının da hasar durumuna ekleneceği yeni hasar sisteminde, her darbede farklı hesaplanan fiziğe dayalı bir hasar sistemi geliştirildi. Tabii Bannerlord için geliştirilen silah yapma arayüzüyle, oynayış şeklinize en uygun silahı tasarlamak da size düşüyor.
Mount & Blade oyunlarına aşina olanların bildiği gibi karakterler, silah ve eşyaları için dört eşya bölmesine sahiptir. Ancak sahip olunan eşyalar, karakterimizin üzerinde görünmezdi. Gelen yenilikle birlikte, artık karakterimiz üzerinde taşıdığı eşyalar, silahlar, dışarıdan görünebilecek. Böylece online maçlarda rakibinizin heybesinde hangi silahları sakladığını artık görebileceksiniz.Yeni fizik sisteminin getirdiği ayrıntılardan biri de artık, koşarken üzerimizdeki silahların sallandığı görülebilecek.
Konuşma Animasyonları
Çok büyük bir yenilik olmasa da, bir yenilik de konuşma animasyonlarında var. Warband oynayanlar iyi bilir. Warband’de, görev almak için konuştuğumuz bir oyuncu dışı karakter ile, aslında pek de konuşabildiğimiz söylenemezdi. İki taraf da karşılıklı durur, türk dizilerindeki uzun bakışma sahnelerini andıran bir şekilde bakışarak, açılan dialog penceresi yoluyla birbirleriyle iletişime geçerdi. Bannerlord’da ise, hikayede önemli bir yeri olan karakterlerin hem konuşma animasyonları olacak, hem de bazı karakterlerde, seslendirme de olacak. Daha önemsiz karakterler ise, ağızlarını hareket ettiremeseler da, en azından aldığımız görevin sonucuna göre, vücut diliyle neşelerini belli edecek ya da, sevgililer gününde hediye almayı unuttuğumuz sevgili gibi trip atabilecekler.
Kuşatma ve Savunma
Taleworlds’un, haftalık blog’larında paylaştığı bilgilere göre yapımcı firma, Bannerlord’da geliştirilecek kuşatma ve savunma stratejileri üzerine, oldukça kafa yoruyor. Öncelikle, savunan ve saldıran taraf, çeşitli savunma ve saldırı silahları kullanabilecek. Savaştan önce belirli yerlere kurulacak bu ekipmanları üretmek, belirli bir zaman alacak. Örneğin, saldırıda kullanabileceğiniz iki çeşit mancınığın, ateş atan versiyonunu inşa etmek, daha fazla zamana mal olacak. Bu inşa süreci de, kuşatmanın uzamasına ve savunma tarafına destek birimlerin gelmesine sebep olabilecek. Savunma ve saldırı tarafı, mancınık, kuşatma kuleleri, koçbaşı, balista ve trebüşe gibi çeşitli kuşatma silahları kullanabilecek. Kuşatma kulesi, koçbaşı gibi saldırı silahları, aynı zamanda yıkılabilir olacak. Yani kuşatma kulesinde artık eskisi kadar güvende hissetmeyeceğiz.
Bannerlord’da bulunacak kalelerin de seviyeleri olacak. 1. seviye kaleler, 2 seviye daha yükseltilerek, surları geliştirilebilecek. Daha geniş birlik düzenleri için kritik noktalara daha derin duvarlar ve daha yüksek kuleler yapılarak 3. seviye kale haline getirilebilecek. 1. seviye kalelerin kapılarını, koç başlarıyla yıkmak kolay olacak iken 3. seviye kaleleri ele geçirmek daha derin bir strateji gerektirecek.
Multiplayer
Taleworlds’un ketum bir firma olduğunu söylemiştik. Özellikle M&B II: Bannerlord’un çok oyunculu moduna yönelik neredeyse hiç bir bilgimiz yok. Taleworlds’ta çok oyunculu modlar üzerine çalışan oyun mekaniği programcısı Korneel Guns, yeni modlar ile ilgili az da olsa bilgi verdi. Çok oyunculu savaşların vazgeçilmezi,, kuşatma modundaki en büyük yenilik, çok oyunculu savaşlarda da artık savunma ve saldırı silahları kullanılabilecek olması (Mancınık, kuşatma kuleleri, koçbaşı gibi). Bunun dışında, daha önce tanıtılan Kumandan modu (Captain Mode) ve yeni bir mod olan Çarpışmalı Savaş (Skrimish modu) ile ilgili bilgi verildi. Skrimish modu için Korneel Guns şöyle diyor; “Yine 6’ya 6 oyuncu ile oynanmak üzere tasarlanmış daha rekabetçi Skirmish Battle (çarpışmalı savaş) oyun modumuz var. Her turda birden çok canınız var fakat her birliğin farklı maliyetleri var ki bu, güçsüz donanımlı daha çok sayıda askerleden oluşan birlikler ile daha güçlü donanımlı daha az sayıda askerden oluşan birlikler arasında seçim yapmanız gerektiği anlamına geliyor. İyi iletişim ve canlarınızı doğru yönetme bu modda anahtardır. “ Bu bilgilere ek olarak, Bannerlord’da sunucu seçme sistemi genel olarak Warband’deki ile aynı olacak. Yani istediğimiz sunucuları, resmi ya da topluluk sunucularını seçebileceğimiz sunucu arayüzü olacak. Bazı rekabetçi modlarda calisacak olan yeni bir otomatik eşleştirme sistemi üzerinde çalışıldığı belirtildi. Bannerlord’da Espor’a göz kırpan oyun modları olacağı tahmin ediliyordu. Geliştirilen bu yeni oyun modları, oyunun Espor yönününden de büyük bir potansiyele sahip olabileceğini gösteriyor.
Tabii doğmamış bebeğe don biçmek kolay. Elimizdeki az bilgiyle ve daha da az oyun görüntüsüyle bir yorum yapmak oldukça zor. Hasat zamanı geldi mi gelmedi mi bilinmez. Bu sadece iyimser bir tahmin. Ama bir gerçek var ki, M&B sevdalıları, Armağan Yavuz liderliğindeki Taleworlds’tan gelecek duyuru haberini beklemekten bezmiş durumda.