Hitman 2
IO Interactive’in geliştirdiği Hitman serisi 2016 yılına kadar köklü bir değişim yaşamamıştı. 2016’ya gelindiğinde geliştirici IO Interactive, Hitman serisini baştan ele almaya karar verdi. Tehlikeli kel, Ajan 47 yine tehlikeli ve yine keldi ancak, Hitman’in gizemli hikayesi artık bölümler halinde yayınlanıyor, Ajan 47 onlarca farklı suikast yöntemi arasından dilediğini seçebiliyordu. Ajan 47, seride hiç olmadığı kadar farklı suikast silahına ve yöntemine sahipti. 13 Kasım 2018’de yayınlanan Hitman 2’de ise AJan 47, artık suikastlerden suikast beğeniyor, somon balığı ile, peluş ayı ile yargı dağıtıyor. Peki hikaye ne oldu derseniz, işte orası biraz sorunlu.
Hitman 2 İnceleme
Değişen, yeni nesle ayak uydurmaya çalışan oyunlar furyasına katılan Hitman’in tekrar ele alınmış yeni serisinin ikinci halkası Hitman 2’de; Shadow Client adlı gölgeler arasında kalma konusunda usta bir suç örgütü lideri, ve onun acımasız üyeleri Ajan 47’nin hedef tahtasında yer alıyor. Hikaye namına da Hitman 2’de aslında bilmeniz gereken tek şey bu. Ardı ardına yaptığınız suikast görevlerinde, yav ben kimi öldürüyordum diye aklınızda soru işareti oluşursa, 3 kere Shadow Client, Shadow Client, Shadow Client deyin ve kendinize amacınızı hatırlatın. Hikaye konusuna şimdiden açıklık getirmek istiyorum. Çünkü eski Hitman oyuncularındansanız, Ajan 47’nin gizemli hikayesini merak ediyorsanız, eksik parçaları tamamlamak istiyorsanız bu oyunu bir devam oyunu gibi düşünmeyin.
Hitman 2, Ajan 47’nin gizemli hikayesi ile ilgili çok fazla ipucu vermiyor. Zaman zaman, görev aralarında giren slayt görselleri gibi hazırlanmış ara sahnelerde, Ajan 47’nin geçmişi ile ilgili çok önemli bir bilgiye sahip biri olduğu ile ilgi sahneler görebiliyor, yeni görev almadan önce Shadow Client ve örgütü ile ilgili brifing maiyetinizde bilgiler alabiliyorsunuz. Hitman 2 hikaye anlatımına önem veren bir oyun kesinlikle değil. Bunu ara video kalitesinden de anında anlayabiliyorsunuz. Hitman 2’nin hikaye anlatım tarifi tam olarak şöyle; hedefinizle ilgili biraz bilgi, araya biraz gizemli geçmiş hikayesi ekleyelim, birazcık da Ajan 47 flashback görüntüsü serpiştirelim… Bu. Hitman 2’nin hikaye bütünlüğü konusunda, çok da takip edilesi bir anlatımı olmadığını söyleyebiliriz.
2001 yılında Hitman Codename 47 ile seriyle tanışan bir oyunsever olarak Ajan 47’nin gizemli hikayesini uzun yıllar takip ettim. Parça parça sunulan görev yapısı, hikaye bütünlüğünü bozduğunu hissettiğim için, Hitman oyunları hikaye konusunda bir türlü ilgimi çekmedi, çekemedi. Hitman 2’de de, Hitman: Absolution’un, Blood Money’nin hikaye sürükleyiciliği yok. Ancak önceki oyunlarda olmayan, daha doğrusu kısıtlı olan oynanış mekaniği, beni yeni seriye bağlamayı başarıyor. IO Interactive, hem 2016 yılında çıkan Hitman oyununda, hem de Hitman 2’de, yeni oynanış mekaniklerini oyuna yedirmeyi çok iyi başardıdoğrusu. Yazımın geri kalanını da bu oynanış mekaniğine ayıracağım. Suikast çeşitliliğine…
Modern çağa ayak uyduran Hitman 2, sizden oyuna çevrim içi olarak bağlanmanızı istiyor. Aslında bunun nedeni bölüm içinde kazandığınız puanları oyun içi içeriklerde harcamak ve aldığınız skorları arkadaşlarınızla kıyaslamak. Zira Hitman 2’nin ana oynanış dinamiğini de aslında bu puan ve seviye sistemi oluşturuyor.. Aldığınız görev içinde yaptığınız her hareket, size puan olarak dönüyor. Hitman (2016)’e göre çok daha genişletilmiş olan bölüm haritasında, yeni bölgeleri, gizli odaları keşfettiğinizde dahi puan alıyorsunuz.
Ana amaç hedefinizi ortadan kaldırmak olsa da; Shadow Client ile ilgili haritaya gizlenmiş olan dosyaları bulduğunuzda, farklı bir suikast çeşidinin kilidini açtığınızda, ya da farklı bir kostüm bulduğunuzda ekstra puan kazanıyorsunuz. Bunun gibi harita içine onlarca mini meydan okuma görevleri yerleştirilmiş durumda Hitman (2016)’de de olan bu mekanik, Hitman 2’de biraz daha gelişmiş şekli ile karşımıza çıkıyor. Hitman 2’de onlarca farklı keşfedilebilir harita içinde sizin onları bulmanızı bekliyor. Suikast yöntemlerinde de Hitman 2 bir seviye daha ileri gitmiş. Sadece bölüm içinde yer alan onlarca farklı aracı (balık dahil) kullanarak düşmanı ortadan kaldırabilir ya da belirli hikayeleri takip ederek hedefinize suikast düzenleyebilirsiniz.
Bu hikayeler ara sahnelerle de süslendiği için, bölüm içinde yer alan araçları, objeleri kullanmaktansa bu hikayeleri takip ederek hedefe yaklaşmak çok daha eğlenceli. bu yöntemin şleri biraz daha kolaylaştırdığını söyleyebilirim. Ancak bu tamamen size kalmış. İsterseniz tamamen doğaçlama yaprak da hedefinize yaklaşmayı deneyebilirsiniz. Yeni Hitman serisinin de en sevdiğim yanı bu. Oyun sizi doğaçlama yapma konusunda da teşvik ediyor. En basitinden düşmanı bir şekilde ortadan kaldırdınız diyelim, bölüm sonunda çıkan alternatif ortadan kaldırma yöntemlerine baktıkça, vay canına bu da mı varmış ben bunu nasıl görmedim diye düşünüp, bölümü tekrar oynayıp kaçırdığınız suikast yöntemlerini uygulamaya çalışabiliyorsunuz.
Çeşitlilik konusunda IO Interactive muazzam bir iş çıkartmış. Tavayla, balıkla hindistan ceviziyle, uzaktan kumandalı bombalarla, bozduğunuz bir elektrik prizi ile, onlarca farklı kılığa girerek, türlü türlü araçları kullanarak suikast düzenleyebiliyorsunuz. Suikast çeşitliliği o kadar çok ki, oyunda en çok zorlanacağınız şey, hangi suikastı uygulayacağınız konusunda kararsız kalmak olacak. Yapay zeka sizi bu konuda hiç zorlamayacak merak etmeyin, sizi tek zorlayacak şey seçim yapmak olacak. Öyle ki, sırf kararsızlıktan ve içimde kaldığı için aynı bölümü defalarca tekrar tekrar oynadım. Tekrar oynanabilirlik yönünden gördüğüm en başarılı yapımlardan biri Hitman 2. Yapay zekanın sizi çok farkla zorlamadığından bahsetmiştim, oyunun zorluğuna göre tabii yapay zekayı biraz daha mücadeleci hale getirebilirsiniz. Böylece bölüm içinde kazanacağınız puanı da arttırabilirsiniz. hiç kimseye yakalanmamak, kimseyi öldürmeden hedefe yaklaşmak, hiç kıyafet değştirmemek gibi farklı meydan okuma yöntemleri ile ne kadar profesyonel bir suikastçı olduğunuzu da sınayabilirsiniz.
Hitman (2016) bölümler halinde belirli zaman aralıklarında yayınlanmıştı. Hitman 2’de ise, bütün bölümler tek bir pakette yer alıyor. Hikayede ilerledikçe yeni bölüme erişebiliyorsunuz Hitman 2’de yer alan bölümler hem tasarım, hem bölüm büyüklüğü, hem de atmosfer olarak birbirinden ayrılıyor. Genel olarak tüm bölümlerin Hitman (2016) bölümlerinden daha geniş olduklarını söyleyebilirim. Bölüme başladığınızda, eğer bir sabit hikayeyi takip etmek istemiyorsanız; şöyle bölgede bir tur atıp, gerçek bir ajan gibi saha keşif çalışması yapmak, “hmm şuradan girerim, önce şunu alırım, şurada bir pencere açık, evin içine girerim banyoya saklanırım” gibi kafanızda bir kurgu yapıp, o kurguyu aksiyona geçirmek hem size gerçek bir ajan gibi hissettiriyor, hem de oyunun içine daha bir girmenizi sağlıyor. Hitman 2’nin harita tasarımları da oldukça başarılı, keşif yapmak size ekstra ipuçları ve alternatif suikast yöntemleri de getirdiği için, oyun sizi keşif yapmaya itiyor. Haritanın bir ucunda sohbet eden iki kişiye kulak misafiri olup, hedefinize yaklaşmak için alternatif bir yol daha olduğunu öğrenebilirsiniz. Keşif için haritada dolaşmanızın karşılığını her zaman bir şekilde alıyorsunuz yani. Hitman 2’de keşfetmenin bu kadar önemli olması, ve ödüllendirilmesi, hem oynanış süresini arttıran, hem de durağanlığı ortadan kaldıran bir unsur olmuş.
Hitman 2’de belirli bir silah çeşitliliği olsa da, oyun sizi silah kullanmaya teşvik etmiyor. Zaten bir kere çatışınca ve çatışma mekaniklerini ne kadar kötü olduğunu görünce siz de bir daha çatışmaya girmek istemeyeceksiniz. Ancak illa da silah kullanacağım ben diyorsanız, Sniper Assasin modunu deneyebilirsiniz. Seride ilk olarak, co-op ortaklaşa oynama imkanı da veren, Sniper Assassin modunda, sniper tüfeği ile birlikte dev bir malikanede düzenlenen bir düğünde 3 hedefi ortadan kaldırmaya çalışıyorsunuz. Hedefinizi direk vurarak ortadan kaldırabileceğiniz gibi, çevredeki eşyaları kullanarak da farklı onlarca seçeneği kullanabilirsiniz. vuruş hissinin, gayet iyi olduğunu söyleyebilirim. Bu modda da onlarca farklı suikast yöntemi olduğu için tekrar oynanabilmesi oldukça yüksek.
Sniper Assasin dışında henüz beta aşamasında olan Gost Mode’da ise, başka bir oyuncu ile aynı düşmanı ortadan kaldırma mücadelesine giriyorsunuz. Çevrim içi bağlantı gerektiren Ghost Mode’da, aynı harirtada sürekli değişen düşmanları ortadan kaldırıp skor yaparak, rakibinizi yenmeye çalışıyorsunuz. Eğlenceli bir fikir olsa da, bu modun beta aşamasında olduğu her halinden anlaşılıyor, hem bir oturmamışlık var hem de bağlantı sorunları çok fazla. Şimdilik uzak durmakta fayda var ancak iyi bir fikir, gelişimini takip etmek lazım.
Sonuç olarak Hitman 2, Hitman (2016)’e göre içerik olarak daha yoğun bir oyun olmuş diyebiliriz. İlk oyunu sevdiyseniz, Hitman 2’yi daha çok seveceksiniz. Hitman 2 içerik olarak dolu, tekrar oynanabilirliği yüksek, başarılı bir devam oyunu olmuş. Yapımcı firma, yeni meydan okuma görevleri ve genişleme paketleri ile de, Hitman 2’nin bu dolu içeriğini desteklemeye devam edecek. İçerik yönünden parasının karşılığını veren bir yapım. Ancak hikaye anlatımına önem veriyorsanız, Hitman 2, bu konuda size bir şey vaat etmiyor. Konsollarda ve PC’de 60 FPS’de çalışan Hitman 2, teknik yönden de başarılı bir oyun. Animasyon ve grafik konusunda çağın biraz gerisinde gözükse Hitman 2 dolu dolu içeriği ile satın almaya değecek bir yapım olarak ön plana çıkıyor.