Xbox Spider-Man fırsatını nasıl geri tepti?
Daha önce yazdığımız Spider-Man inceleme içeriklerinde de belirttiğimiz gibi bu oyun serisi artık PlayStation konsollarının en önemli markalarından biri haline geldi. Marvel’s Spider-Man’in başarılı olmasının ardından nitekim Miles Morales oyunu ile karşılaştık ve devam halkası da yolda. ortaya çıkan yeni bir detay ise Xbox Spider-Man ilişkisinin direkten döndüğünü işaret ediyor.
Xbox Spider-Man oyunlarını elinin tersiyle itmiş
Marvel’s Spider-Man 2 ve yine Insomniac tarafından geliştirilen Wolverine ile birlikte Sony’nin önemli bir açığı kapattığını kabul etmemiz gerekiyor. Spider-Man serisi belki de bir elin parmakları kadar gördüğümüz başarılı film, çizgi roman uyarlamalarından biri olarak karşımıza çıktı. Spider-Man markası neredeyse Xbox bünyesine katılacakmış fakat firma stratejisine uymadığı gerekçesi ile bu büyük fırsatı geri tepmiş.
İşte tüm bu detaylar The Ultimate History of Video Games kitabında anlatılmış ve Sony’nin Spider-Man haklarına nasıl kavuştuğuna değinilmiş. Birçoğunuzun hatırlayacağız gibi Spider-Man hakları 14 yıl boyunca Activision çatısı altındaydı. Bu süreçte bazı aradan sıyrılan yapımlar olsa da genelde hep düşük bütçeli oyunlar ile karşılaştık.
Marvel Games’in başkan yardımcısı Jay Ong, yayıncının IP konusunda yeterince çalışmadığını ve aynı zamanda 2014 yılında vizyona giren The Amazing Spider-Man 2’nin Metacritic’te 40’lı puanlar almasının da markaya dezavantaj sağladığını düşünüyormuş.
Her şeyi değiştiren oyun: Arkham Asylum
Kitapta Jay Ong’un “Süper kahraman oyunlarını farklı bir standartla, daha düşük bir standartla değerlendirildi çünkü çoğu süper kahraman oyunu ve çoğu lisanslı oyun oldukça zayıftı.” ifadesi ile birlikte şu bilgilere yer verilmiş; Sonuç olarak, yayıncılar stüdyolara süper kahraman oyunları için çok düşük bütçeler veriyordu. Arkham Asylum 10 milyondan fazla sattığında bu standart değişti. Sonuç olarak Ong, Activision’dan ayrılma zamanının geldiğine karar verdi.
Marvel yöneticisi, “berbat lisanslı oyunlar” yapmayan ve bu markayı uzun vadeli bir yatırım olarak görebilecek bir yayıncı aramaya başlamış. Nintendo, çoğunlukla kendi markalarını yaptığı için zaten ilk dakikadan liste dışı kalmış.
Xbox ile yapılan görüşmelerde ise firmanın kendi markalarına odaklanmak istediği ve stratejilerine bu alımın uygun olmadığı belirtilmiş. PlayStation ile yapılan görüşmelerde ise “Arkham’ı yenebilir ve platformunuzun daha fazla benimsenmesini sağlayabilecek bir oyun olabilir” ifadeleri ile teklif sunulmuş ve Sony’nin bir Marvel oyun markasına 100 milyon dolar yatırım yapması istenmiş.
Bu anlaşmanın ardından bildiğiniz gibi Spider-Man projesi daha önce açık dünya oyunlarında da deneyimli sayabileceğimiz Insomniac Games adındaki, o zamanlar bağımsız olan stüdyoya verildi.
Insomniac, teknikaçıdan zaten oldukça iddialı oyunlar yapıyordu ve parkur dinamikleri konusunda da deneyimliydi. Insomniac’ın CEO’su Ted Price’a göre stüdyo Örümcek Adam konusunda en hevesli olan firmalardan biriymiş. Geliştirici ekip Peter Parker’ın nasıl herkes gibi sıradan olduğunu anlatmak istiyormuş.
Kısacası son çıkan Spider-Man oyunlarının bu kadar başarılı olmasının arkasında aslında Marvel Games’in başkan yardımcısı Jay Ong ve PlayStation’ın markaya inancı yatıyor diyebiliriz. Diğer taraftan batman: Arkham Asylum oyununun yakaladığı başarı da Ong’un bu fikre kapılmasındaki en önemli faktör olmuş.
Xbox’ın ise bu işleyişte büyük bir fırsatı geri teptiğini görüyoruz. Nitekim bu başarı ile birlikte Insomniac Games artık Playstation stüdyoları arasına da girdi. Marvel’s Spider-Man 2 ve Wolverine gibi oyunların yeni kapılar açacağına da kesin gözüyle bakılıyor diyebiliriz.