Dijital Oyun Rehberi: Oyun Tasarımı, Türler ve Oyuncu
Basın Duyurusu
Yakın zamanlarda Türkiye’de bilgisayar oyunları ve gençlerin bilgisayar oyunlarını oynama edimleri anaakım medyada olumsuz şekilde etiketlenerek, bağımlılık veya hastalık çerçevelemesi altında gündeme getirilmeye başlanmıştır. Üstelik bu çerçevelerde oyuncu kimliği de oyun türleri de tek tipleştirilmektedir. Ancak, dijital oyun oynama edimini bir kültür endüstrisi olarak ele alan, endüstrinin farklı aktörleri olduğunu gören, oyuncu kimliğini ve türevlerini ele alan, oyun türlerini ayrıştıran bilimsel çalışmaların sayısı ise son derece azdır. Bu derleme çalışmasıyla Türkiye’de dijital oyun ve dijital oyuncu konusundaki bu boşluğu kapatmak amaçlanmaktadır. Derleme farklı disiplinlerden dijital oyun ve dijital oyuncu konusuna ilgi duyan herkese hitap etmektedir.
Derleme çalışması için katkıda bulunanlara çağrı Güz 2007 de yapılmış bulunmaktadır. Ayrıca derleme çalışmasında yer alan bazı araştırmaların gerçekleşmesinde gerekli kuramsal ve etnografik araştırmaların yapılması için maddi destek TÜBİTAK-SOBAG tarafından 2007-2008 yılları için verilmiş bulunmaktadır.
Bu derlemede dijital oyun, geleneksel oyundan sanal uzama oyun oynama edimini, dijital oyun tasarımının özellikleri, oyun tasarım süreci, dijital oyun endüstrisi, oyuncu türevleri ve oyun türleri hem kuramsal hem de örnek oyun metinlerinin çözümlemeleri üzerinden kapsamlı olarak ele alınmaktadır. Çalışma ayrıca dijital oyun kültürünün nasıl çalışılabileceğine ilişkin yöntembilimsel bir değerlendirmeyi de içermektedir. Türkiye’de dijital oyun çalışmalarının da bir değerlendirmesi yapılmakta ve bundan sonra neler yapılacağı da önerilmektedir. Derlemede yer alan çalışmalar genel olarak kültürel çalışmalar yaklaşımından beslenmekle birlikte, dijital oyunun kültür endüstrisi ürünü olarak değer zincirinin üretimi çerçevesinde de açımlanacaktır. Ek olarak, derlemenin sonunda dijital oyun kültürü terminolojisindeki önemli kavramların hem Türkçeleştirilmesi hem de kısa açıklamasını içeren bir sözlük çalışması yer almaktadır.
İÇİNDEKİLER
Önsöz-Mutlu Binark-Günseli Bayraktutan-Sütcü ve Işık Barış Fidaner
I. Bölüm: Geleneksel Oyundan Sanal Uzama Oyun ve Dijital Oyun Tasarımı
Gelenekselden Dijitale-Mekândan Uzama Oyun Kültürü-Hasan Akbulut
Makinelerin Anlattıkları-Işık Barış Fidaner
Dijital Oyun Tasarımı-Burak Barmanbek
Türkiye’de Yeni Bir Yaratıcı Endüstri: Oyun Stüdyoları ve Dijital Oyunlarda Değer Zincirinin Üretilmesi- Mutlu Binark
Mod Yapımı: Oyunlarla Oynayanlar-Işık Barış Fidaner
II. Bölüm: Dijital Oyun Kültüründe En Önemli Aktörler: Dijital Oyuncular
Türkiye’de İnternet Kafelerde Dijital Oyuncular-Yeni Medya Okuryazarlığı Neden Gerekli?-Mutlu Binark, Günseli Bayraktutan Sütcü ve Fatma Buçakcı
Oyun Uzmanlığı: Profesyonel Bir Kariyer-Murat Yavuz Kaplan
III. Bölüm: Dijital Oyun Türleri
Sözcüklerden Yapılmış Dünyalar: MUD’lar-Işık Barış Fidaner
Yeni Bir Türün İnşası: Gerçek Yaşam Simülasyonları-Burak Doğu
Devasa Çevrimiçi Oyunlarda Türklüğün Oynanması: Silkroad Online’da Sanal Cemaat İnşası ve Türk Klan Kimliği- Mutlu Binark ve Günseli Bayraktutan Sütcü
Ciddi Oyunlar- Günseli Bayraktutan-Sütcü
IV. Bölüm: Dijital Oyun Kültürü Çalışmaları ve Yöntem
Türkiye’de Dijital Oyun Kültürü Çalışmaları ve Dijital Oyun Kültürü Nasıl Çalışılabilir?- Günseli Bayraktutan-Sütcü
Dijital Oyun Kültürü Sözlüğü-Burak Barmanbek, Işık Barış Fidaner ve Merlin’in Kazanı
Dizin
Derlemeye Katkıda Bulunanların Kısa Özgeçmişi