Ankh: The Tales of Mystery
Uzun süredir beklediğim bir oyundu Ankh. Nedeni ise şöyle Grim Fandango,
Monkey Island karması bir oyun oynayacağımı düşünmemdi. Böyle düşündüm çünkü
oyunun yapımcısı her ne kadar Deck 13 olsa da, firmaya bu oyunda Telltale
oldukça yardımcı olmuştu. Bildiğiniz üzere Telltale ekibi eski Lucas
yapımcılarından oluşmakta. E hal böyle olunca benim gibi eski kafalı bir macera
oyuncusu deliler gibi bekledi bu oyunu. Aslına bakarsanız Ankh’ın hikâyesi çok
yeni değil. Sanıyorum 1998’de aslında Ankh ile tanışmıştık. Acorn adlı piyasada
tutunamayan bir bilgisayar sistemi için yazılmış basit ama kaliteli bir oyundu
Ankh. Sonrasında yapımcı şirket Deck 13 tarafından satın alınınca bizde yeni
Ankh ile tanışma fırsatı bulduk.
Ankh, kesinlikle şu ana kadar yapılmış en iyi macera oyunu değil ama eksiksiz
bir macera oyunu. Atmosfer, hikâye, bulmacalar, müzik, grafikler ve
seslendirmeler gibi kavramların bütünü açısından incelendiğinde Ankh, yapılması
gerektiği gibi yapılmış bir oyun. Ankh ile ilgili yapabileceğim tek negatif
yorum ise türe herhangi bir yenilik katmaması. Monkey Island IV, ya da Grim
Fandango’yu düşünün. Hikâyeyi, ana karakteri değiştirin. İşte size Ankh. Fakat
günümüzde ki macera oyunları kıtlığında Ankh ilaç gibi geldi desem yeridir.
Yeni kuşak oyunculardan iseniz, hiç bulaşmayın Ankh’a. Çünkü sizi tatmin
etmeyecektir. Ankh’ın grafikleri, Monkey Island IV’den ya da Grim Fanfango’dan
daha iyi değil. Öyle elde silah ha bire adam vurup sağa sola dehşette
saçmıyorsunuz. Hele hele sağa sola zıplamak, oraya buraya tırmanmak hiç yok.
Peki, ne var. İnce esprilerle bezenmiş güzel bir konu ile iyi bir macera
oyununda olması gereken her şey var.
Grafikler daha öncede belirttiğim gibi teknolojiyi yakalayamamış grafikler. Ama
bu tarz oyunlarda zaten Doom vs. gibi gereksiz oyunlarda ki gerekli grafik
kalitesini beklemek yanlış olur. Buna rağmen grafikler yeterince detaylı ve
rengârenk. Hikâye zaten ciddi bir hikâye olmadığı için oyuna fazlasıyla iyi bir
atmosfer veriyor. Buna rağmen oyunu dikkatli inceleyecek olursanız aslında
yapımcıların grafiklere çok özen gösterdiklerini fark ederseniz. Sonuçta eski
Mısır’da geçen bir oyunun her şeyiyle size o atmosferi yaşatması lazım ki
Ankh’da bu başarılmış. Örneğin bütün karakterler zamanıyla ve yaşadığı çevreyle
uyum içerisinde olan kıyafetlerle çizilmişler.
Arayüze bakacak olursak; Ankh, 3D ortamda oynadığımız klasik bir “point & click”
macera oyunu. Ekranın üst tarafında envanterimizi görüyoruz. Faremizin sol
tuşuyla karakterimizi hareket ettiriyoruz ve nesneleri inceliyoruz. Sağ tuş ile
ise gerek envanterimizde ki gerek sağda solda gördüğümüz nesneleri kullanıyoruz.Hikâyeye bakacak olursak; Ankh, Pharaoh’un mimarının oğludur ve vaktini genelde
aylaklıkla geçirmektedir. Bir gün arkadaşlarıyla bir piramitte eğlenirken hooop
lanetlenir. Bu durumdan sonra artık başı beladan kurtulmaz ve bu laneti çözmek
zorundadır. Hikâye hakkında çok ayrıntılı bilgi vermek istemiyorum çünkü bazı
şeyleri oynarken öğrenmeniz gerekmekte. Söyleyebileceklerim oyunun akıcı,
kaliteli, güçlü, bizi kahkahalara boğmayan ama çoğu yerde gülümseten, eğlenceli
bir hikaye akışına sahip olduğudur.
Oyunumuz klasik macera oyunlarında olduğu gibi tam doğrusal bir akışa sahip
değil. Return to Mysterious Island gibi oyunların aksine bulmacaların ise tek
çözümü var. Gerek envanter, gerek oyun içi bulmacaları farklı yollarla çözmemiz
mümkün değil ama bulmacaları farklı sıralarda çözmemiz mümkün. Bu konuda tercih
oyuncuya bırakılarak biraz daha özgür bir ortam sağlanmaya çalışılmış ama fazla
bir şey beklemeyin. Bulmacalar genel olarak çok zor değil ve hikaye akışında
kendilerini fazla hissettirmeden yer almışlar.
Birçok yeni macera oyuncusunun şikayetçi olduğu, benim ise karşılaştığımda mutlu
olduğum bir durum ise piksel avlama. Yeni oyuncular bu noktada ciddi sıkıntılar
çekebilirler çünkü oyun boyunca almanız gereken nesneleri, oyun oldukça
ilerlediğinde kullanmak durumunda kalabiliyorsunuz. Bu da şu anlama geliyor,
bazı ekranlarda yeterince dikkatli olmayıp bazı nesneleri almazsanız ilerde
başınız belada demektir. Bu tarz nesneler ise oyunu kolaylaştırmamak açısından
olsa gerek hemen dikkatimizi çekmeyecek şekilde çevrede yerlerini almışlar. Bu
yüzden Ankh, kesinlikle yeni macera oyuncuları için iyi bir başlangıç noktası
değil. Eğer bu türe başlayacaksınız tavsiyem, eski Lucas oyunları ile başlayıp
daha sonra Ankh’ı oynamanızdır. Acemi oyuncuların çekeceği bir diğer sıkıntıda
envanter içerisindeki bulmacalarda. Farklı nesneleri bir arada kullanarak
işimize yarayacak yeni nesneleri oyun içerisinde çok fazla kullanacağız. Bu
yüzden sıkıştığınız yerlerde envanterinizdeki bütün nesneleri birbiriyle
kullanmaya çalışıp denemeler yapıp sıkılacağınız anlar mutlaka olacaktır. Bütün
bunlar tabii ki türe alışık olmayanlar için yaptığım yorumlardı. Genel olarak
oyununun bulmacaları beni fazlasıyla memnun etti.
Sonuç yorumlarıma gelecek olursak, bilirsiniz ki ben zor beğenirim. Ben güzel
diyorsam, güzeldir. Macera oyunları oynuyorsanız, eski Lucas oyunlarına özlem
duyuyorsanız mutlaka oynamanız gereken bir oyun Ankh.