Röportaj

Çanakkale Savaşı Destanı: Boğaz Harbi

Erkut Köse

Türk oyun sektöründe kıpırdanmaların artmaya başladığı şu dönemlerde,
Çanakkale Destanı’nı ekrana yansıtmayı hedefleyen Boğaz Harbi karşımıza çıktı.
İlk ciddi Türk FPS’si olacak Boğaz Harbi hakkında merak ettiklerimizi gidermek
için yapımcılarla görüştük.

1) Öncelikle bize kendiniz ve ekibinizden bahsedebilir misiniz?

Ekibimiz, Süleyman Demirel Üniversitesinden 2009 yılında mezun olan 7 kişiden
oluşmakta. Üniversite hayatı boyunca yediğimizin içtiğimizin ayrı gitmediği 5
kişi ile yola başladık, daha sonra aramıza Güzel Sanatlar Grafik Bölümünden bir
arkadaşımız katıldı. En sonunda da Ankara’da çalışmaya başladığımızda aslında
bizim grupta olan ve daha sonra öğrenci değişimi için Belçika’ya giden bir
arkadaşımız aramıza katıldı ve ekip bu günkü halini aldı. Ekipte 6 kişi
Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği ve 1 kişi de Güzel Sanatlar Grafik mezunu
olmak üzere 7 kişi görev almaktadır. Ali Murat Sümen ve İlhan Yılmaz Karakter
Modelleme ve Animasyon ekibinde, Ömer Emre Özen ve Kadir Duygulu Modelleme ve
Harita Tasarımı ekibinde, Berkan Uslu ve Hasan Alpay Yaşın Yazılım ekibinde ve
Burak Çavundurluoğlu da Grafik Tasarım ve İllüstrasyon ekibinde görev
almaktadır. Ayrıca ekibimizde fiili olarak çalışmayan ancak bizlere büyük
yardımları dokunan ve oyunun çıkmasında büyük emekleri olan arkadaşlarımız da
var. Forum yönetimi yapan ve beta test ekibinin başında olan çok değerli
arkadaşımız Bahadır Yazıcı bu isimlerden bir tanesi, kendisi şu anda Süleyman
Demirel Üniversitesinde eğitimine devam ediyor ve aynı zamanda da oyunumuza emek
veriyor. Bir de oyun müziklerimizi yapan değerli arkadaşımız Deniz Serttürk (
Dnz Müzik Prodüksiyon) var ki oda tek başına tüm oyun müziklerimiz, seslendirme
kayıtlarımız ve ses efektlerimizle uğraşarak ekibimize büyük katkıda bulunuyor.
Onlara ne kadar teşekkür etsek azdır, ancak buradan bir kez daha teşekkür etmek
istiyoruz.

2) “Boğaz Harbi” oyununu yapma fikri nasıl doğdu?

Bu zaten sürekli aklımızda olan bir olguydu. Çanakkale zaferinin dünya üzerinde
daha çok duyulmasını istiyorduk ve bunu kendi bilgi birikimizle, ancak bu yolla
yapabileceğimize karar verdik. Daha sonra da bu konuda hiç de haksız
olmadığımızı gördük. Üniversitenin 3. sınıfının sonlarına geldiğimizde ise,
TUBİTAK 2209 kodlu proje başvurusu için bir çalışma seçmemiz gerektiğini
öğrendik ve daha önceden de hayalini kurduğumuz Çanakkale Savaşı oyunu için
kolları sıvadık. Akademik Danışmanımız Yard. Doç. Dr. Ecir Uğur Küçüksille
sayesinde bir formül bulundu ve projeye başladık. Kendisi yalnız en başında
değil, projenin tüm evrelerinde bizlere desteğini esirgemedi ve her zaman
yanımızda oldu. Ona da buradan sonsuz teşekkürlerimizi sunuyoruz.3) Oyunda nasıl bir grafik motoru kullanıyorsunuz?

Oyuna ilk başladığımızda grafik motoru olarak XNA’i seçmiştik. Daha sonra
projemizin büyüklüğü ve XNA’in o zamanlar yeni olmasından dolayı XNA’i bırakma
kararı aldık. Tabi bu kararı alma ve bu farkındalık evresi baya uzun sürdü. 2008
Eylül’den 2008 Aralık’a kadar XNA ile birçok uygulama ve deneme yaptık. Daha
sonra ise Torque Game Engine Advanced (TGEA) ile tanıştık ve gerçekten zorlu bir
süreç başlamış oldu. Çünkü yapı tamamen değişmişti ve zamanımız da azalmıştı.
Okul, part-time iş ve proje üçgeninde, geceleri uykusuz kalmak pahasına
elimizden geleni yaptık ve TGEA ile Deniz Savaşları betamızı 2 Temmuz 2009 da
çıkardık. Bundan sonraki süreç aslında bizim için daha iyi oldu ve Ankara’ya
Microsoft İnovasyon Merkezi (MİM)’ne geldik. Burada MİM’in sağlamış olduğu
destekler kapsamında oyun motorumuzun bir üst sürümü olan Torque 3D (T3D) ile
tanıştık. Bizim için ikinci bir zorlu süreç başlamış oldu. Hem kısmen yeni bir
oyun motoru, hem de kara savaşları betası hazırlamak, yani o etkiyi verebilmek
için yoğun çalışmalar içerisine girdik. T3D, Unity ve Unreal Engine gibi oyun
motorları ile yarışabilecek bir motor, ancak henüz yavaş yavaş toparlanıyor ve
eksik olan noktaları var. Bizim eklediğimiz birçok fonksiyonel yapı ve
optimizasyonlar oldu, ama ileride hem oyun motorunun, hem de bizim daha ileri
seviyelere geleceğimizi düşünüyoruz.

4) Forumda bahsedildiği gibi, Boğaz Harbi tamamlandığında yeni nesil
grafiklere sahip olabilecek mi?

Boğaz Harbi’nin kısa bir süre sonra çıkacak olan Kara Savaşları betasında
grafiklerin gerçekten geliştiğini göreceksiniz. Önceki oyunla arasında dağlar
kadar fark var, ancak biz tabii ki daha iyi olmasını ve dünya standartlarında
bir oyun olmasını hedefliyoruz. Boğaz Harbi, tam sürümü çıktığında dünya
standartlarını yakalayacak. Şu anda da belli bir standardı yakaladık ve grafik
kalitesini çok geliştirdik. Yine de daha çok yol almamız gerekiyor.

5) Oyundaki yapay zekâ hakkında neler söyleyebilirsiniz?

Yapay zekâ modülü ilk olarak basit, düşman bulma, savaşma ve belirli yolları
izleme şeklindeydi. Şu günlerde üzerinde çalıştığımız ileri yapay zekâ modülü,
işi biraz daha eğlenceli hale getirecek diyebilirim. Çünkü artık arazi
koşullarına göre gördüğü engellerin arkasına saklanabilen, sizi sıkıştırdığında
yerinizden kıpırdamıyorsanız, sizi ateş menziline sokmak için el bombası
atabilen bir yapay zekâ modülümüz var. Biz kesinlikle yapay zekâyı uçsuz
bucaksız bir alan olarak görüyoruz ve bunu ne kadar geliştirebilirsek Çanakkale
Savaşı’nı o kadar iyi anlatabiliriz diye düşünüyoruz.6) İlk defa Çanakkale zaferimizi oyun yapan ekip olarak, bu durum sizi nasıl
hissettiriyor? Ne gibi tepkiler alıyorsunuz?

Herşeyden önce bu çok güzel bir duygu. Gerçekten bir hedefinizin olması ve
birşeyleri yapmak için amacınız doğrultusunda çalışıyor olmanız çok çok değerli.
Ekip olarak bundan çok mutluyuz. Tepkilere gelince her türden tepkiyi aldığımızı
söyleyebiliriz. İyi, kötü, haklı, haksız tüm eleştirileri alıyoruz, haklı olan
tüm eleştiriler için ister iyi olsun ister kötü olsun kendimize çuvaldızı
batırıyoruz. Önceki betadan gelen tüm kötü eleştirileri, yeni çıkacak olan beta
için ortadan kaldırdığımızı düşünüyoruz. Tabii ki yeni çıkacak olan betada da
eksiklerimiz olacaktır, ki zaten eksiği olmasa adına tam sürüm derdik. Biz
geliştirme aşamasındayken tepkileri alıp, ticari bir sürüm olmadan önce en iyiyi
yakalamak için uğraşıyoruz. Kötü olabilir, hataları olabilir, ama hepsinin
düzeltilebilir ve geliştirilebilir olduğunu göstermek istiyoruz, bunun için de
bir anlamda oyunseverlerin bizlere yardımcı olmalarını istiyoruz. Nasıl bir oyun
olmasını istediklerini, neler beklediklerini hepsini duymak istiyoruz.

7) İkinci betada ne gibi yenilikler var?

Aslında bizim açımızdan devrim niteliği taşıyor. Öncelikle en önemli yenilik,
bunun bir kara savaşları betası olması, yani artık kullanıcı daha çok oyunun
içerisinde olacak ve daha aktif bir rol izleyecek. İlk betadan aldığımız en
büyük eleştiri bu yöndeydi. Tabii ki oyun grafikleri, ilkine nazaran çok çok
gelişti, modellemeler, kaplamalar, animasyonlar hepsi ilk versiyona göre daha
profesyonel ve daha iyi bir hale geldi.

Ayrıca bir diğer önemli unsur da yapay zeka konusuydu, Kara Savaşları gibi
insanların aksiyonun içerisinde bulundukları bir beta için yapay zekanın
istediğimiz seviyede olması için çalıştık ve ortaya gerçekten güzel bir yapay
zeka modülü çıktı. En son olarak ise bizleri bekleyen en güzel değişikliğin
optimizasyon konusunda olduğunu söylemek isteriz. Aldığımız en büyük
eleştirilerden biri de oyunun sistem gereksinimlerinin çok yüksek olduğuydu.
Bunun için bir sürü çalışmamız oldu ve fps (frame per second) değeri gerçekten
istediğimiz gibi olan ve düşük konfigürasyonlu bilgisayarlarda bile çalışmasını
sağlayabildiğimiz bir yapı ortaya çıktı. Forumda birçok kullanıcının istediği
FX5200 gibi grafik kartlarında da çalışması konusunda ise çalışmalarımızı yaptık
ancak onu tam sürüme çıkarmaya karar verdik çünkü bu grafik kartlarında
çalışabilmesi için oyunun DirectX 7’ye de render edilebiliyor olması gerekiyor.
Bunun için de çalışmalarımız devam ediyor.8)Oyun tamamı ile Türkçe, yurtdışına açılmak adına İngilizce bir versiyon
yapmayı düşündünüz mü?

Oyunumuz şu anda programatik olarak 52 dile destek veriyor. Tamamen dinamik
olarak ayarlanabilen ve çok esnek bir yapıyı hayata geçirdik. Tabiki bir dil
paketinin çıkması için o dilde seslendirmeler de gerekiyor. Ancak önümüzdeki
günlerde çıkaracağımız beta sürümü için Türkçe’nin yanı sıra İngilizce dil
seçeneği de ekleyeceğiz, seslendirmeler Türkçe olacak ama altyazılarını
İngilizce’ye çevireceğiz. Yaptığımız yenilikler için bunu da listeye
ekleyebiliriz.

9)Boğaz Harbi oyunundan sonra diğer Türk destanlarınıda oyun yapmayı
düşünüyormusunuz?

Kesinlikle düşünüyoruz, onun için oyun motorunu amacımıza uygun hale getirmek
için çok yoğun çalışıyoruz. Tabiiki en büyük ve ilk hedefimiz Çanakkale Savaşı,
bunun altından başarı ile kalkarsak daha bir çok birinci şahıs nişancı türünde
ve tarih kokan projeyi hayata geçireceğiz. Tarihsel açıdan ülkemizdeki gerek
film olsun gerek oyun olsun bu eksikliğe pozitif yönde katkıda bulunmak
istiyoruz.

10)Sektördeki hedefleriniz nelerdir?

Sektördeki hedefimiz dünya standartlarında bir oyun ortaya çıkarmak ve sadece
Türkiye’den değil tüm dünyadan oynanan ve beğeni ile beklenen oyunlar (hatta
sadece bir oyun bile olur) üretebilmektir. Ayrıca sektörün gelişmesi için de her
zaman taşın altına elimizi sokmaya hazır olduğumuzu da söylemek isteriz. Bunun
için çağırılan tüm etkinliklere katılmaya çalışıyoruz, çok yoğun olduğumuz
zamanlarda gidemediklerimiz de oldu ancak bizleri anlayışla karşıladıklarını
düşünüyoruz.

11)Türk oyun sektörü hakkında düşünceleriniz nelerdir?

Ülkemizdeki oyun sektörü gerçekten gelişen bir sektör ve bu gelişmeyi artık son
2 senedir bariz olarak görebiliyoruz. Özellikle ODTÜ ATOM’un açılması ardından
Microsoft’un oyun ön kuluçka merkezli bir inovasyon merkezi açması ve etohum
gibi internet girişimcileri destekleyen bir platformun Boğaz Harbi’ne de destek
vermesi oyun sektörü açısından çok büyük gelişmelerdir. Bunun yanında Sobee’nin
Türk Telekom bünyesine katılması ve hedeflerini büyütmesi, Yoğurt
Teknolojilerinin Yoğurt3D ile GDC 2010 (Game Developer Conferance) ‘u
sallamasıyla birlikte SecondLife ve Zynga gibi büyük oluşumlar beğenisini
toplaması, Kabus 22’nin yurtdışında 22 ülkede dağıtılmasıyla birlikte sadece
Rusya’da kısa bir süre içerisinde 18.000 satış yapması ve bunun yanında
Mount&Blade, Hükümran Senfoni Online ve İstanbul Kıyamet Vakti gibi oyunların
kullanıcılarının her geçen gün artması ülkemizdeki oyun sektörünün gerçekten
sağlam adımlarla ve kaliteli ilerlediğini göstermektedir.

12) Eklemek istediğiniz başka bir şey var mı?

Ülkemizdeki oyun sektörüne yapmış olduğunuz katkıdan dolayı ve bu güzel
röportaj için sizlere çok teşekkür ederiz.

Bize vakit ayırdığı için Berkan USLU’ya teşekkür ederiz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu