Röportaj

Civilization of Ottoman

Türk oyun sektöründe güzel adımlar atılmaya devam ediliyor. Bağımsız bir grup
geliştirici tarafından hazırlanmakta olan Osmanlı Medeniyeti, görkemli
tarihimizi konu alacak en ciddi yapım olarak görünüyor. Ekipteki önemli
isimlerden Gürcan Serbest ile yeni oyunları üzerine konuştuk.

1. Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz? Kendiniz ve ekibinizden bahseder
misiniz?

Adım Gürcan Serbest. Bir yazılım uzmanı, fakat Osmanlı Medeniyeti içerisinde
kişilerin önemi olmadığı için sanırım kendim hakkında bu kadar açıklama yeterli
olacaktır. Şu an arka tarafta gece gündüz emek veren 23 kişilik ekip var. Bu
ekip gönüllü kişilerden oluşuyor. Gönüllülük esasına göre de her gün büyümeye
açık bir topluluk olarak, yeni katılım başvurularını almaya devam ediyoruz.

2. Böyle bir oyun geliştirme fikri nasıl doğdu, ilk adımları atmaya ne zaman
başladınız?

Aslında her şey ansızın bir Msn sohbeti sırasında başladı. “Yapalım mı?
Yapabilir miyiz? Hadi yapalım” olarak gelişti. Tabii ki o an biz bu işe
başlarken imkânlarımız neredeyse sıfırdı. Bu açıdan da herkesin içinde olacağı
bir projenin heyecan verici olduğunu düşünerek TOGOG’u kurduk.


3. Civilization Of Ottoman nedir? Kısaca bahseder misiniz?

Civilization Of Ottoman projesi, gerçek zamanlı bir strateji oyunu. Tek kişilik
senaryo modu ve çoklu oyuncu modlarıyla bizlerle olacak.

* Oyuncular, farklı devletleri kontrol ederek birbirine karşı savaşabilecek
* Bir ordunun farklı komutanları olarak StoX’a karşı mücadele
* Oyuncular, Osmanlı ordusunun birer karakteridir ve aynı şekilde gerçek
oyunculardan oluşan başka bir devlete karşı mücadele edecekler

4. StoX nedir?

StoX Bir Multiplayer Game Engine buna biz bu adı verdik. Çoklu oyun modundan
ziyade kullanıcı deneyimlerini toplayan ve derleyen bir kavram. STox’u kullanıcı
deneyimlerinin yapay zâka motoru aracılığı ile aktarıldığı, değerlendirildiği ve
cevap alındığı yer olarak niteleyebilirim.Örnek olarak Siz ve Ali oyun oynuyorsunuz. Siz Ali’nin karşısına 1000 tane
yeniçeri, Ali de sizin karşınıza 100 adet top sürdü. Bu ve bunlar gibi binlerce
oyuncunun durumunu loglayıp, bundan önceki seferde benzer hamlelerde ne olmuş,
hangileri başarılı olmuş, hesaplayıp size en doğru hamleyi gösteren bir motor.

5. Dünya tarihinde Osmanlı İmparatorluğu’nun geniş bir yeri bulunuyor. Buna
rağmen baktığımızda, tarihimizle alakalı oyunları görmek çok zor. Bu aşamada
Civicilation of Ottoman’ın önemi daha da artıyor. Bu oyun için belirlediğiniz
hedef nedir?

Bu konuda Türk oyun severlerin çok ciddi beklentileri vardı, fakat ne
Türkiye’den ne de dünya oyun sektöründen bir yanıt geldi. Belki de Mmorpg tipi
oyunların cazibesine kapılan sektörümüz, bu durumu biraz göz ardı etti. Bizim
amacımıza gelecek olursak, bundan sonrası için Osmanlı’yı daha da
hikâyeleştirmekle kalmayıp, diğer Türk devletlerinin tarihini de ele almak
olacak. Biz çizgimizi bu yönde çizdik; kırmızı kalın bir çizgi.


6. Oyunun hikâyesi, kişi veya kişilere odaklı mı olacak? Hikâyeden biraz
bahseder misiniz?

Hikâye, 1402 yılında Ankara savaşı ile başlıyor. Beyazid esir düşmüştür, fakat 2
oğlu Süleyman Çelebi ve Mehmet Çelebi ile birlikte Sadrazam Candarli Ali paşa
kuşatmayı yararak kaçmayı başarmışlardır. Diğer oğlundan ise haber yoktur.
Süleyman Çelebi (yapay zekâ), bu karışıklık döneminde ve taht kavgalarının
başladığı zamanda, kardeş kavgasını bitirmek, beylikleri yeniden toplamak ve
Osmanlının başına geçmek istiyordur. Mehmet Çelebi de (oyuncu) Süleyman Çelebi
abisi gibi kuşatmadan kaçmıştır, fakat halen Timur’un peşlerinde olabileceğini
düşündüklerinden, yolda ayrılmışlar ve Bolu’ya doğru ilerlemektedirler. Bu
sırada Candaroğullarına bağlı bir müfreze yollarını kestiği için çatışmaya
girişmek zorunda kalırlar (Tabi burada savaşın sonucuna göre kader motorunda
tarih farklı işleyecek). Eğer yenerse Bolu’ya yerleşecekler ve ilk işleri;
ekonomiyi düzeltmek (hazinelerden mahrum, fakat kesede biraz altın biraz var),
askerlere moral vermek ve yiyecek bulmak.Sonrasında, özellikle Timur’un Bursa ve İzmir Seferlerini ve babasının
esirlik haberlerini almaya başlıyor. Durum biraz düzeltildikten sonra yolumuz
Amasya’ya düşüyor. Kara Devletşah’ın üzerine ani bir baskın yapıp onu
öldürüyoruz ve Amasya’ya giriyoruz. Daha fazlası oyunda…

7. Görevler konusunda nasıl seçimler yapacaksınız? Bilindiği gibi tarihimizde
önemli olaylar Var; İstanbul’un fetih edilmesi gibi…

Yukarıda ki ufacık senaryodan da anlaşılacağı üzere en ufak detaya kadar
indiğimiz zevkli bir proje bizleri bekliyor. Biz en ufak ayrıntısına kadar
Osmanlı Tarihini oyunlaştırmaya çalışıyoruz.

8. Hangi devletlere karşı savaşacağız?

Yine senaryodan örnek vermiş olacağım, fakat Candaroğulları’na kadar uzanan ve
ilişki içinde olduğumuz tüm devletlere karşı ilişkilerimiz olacak.


9. Peki, oynanış mekaniği nasıl olacak?

Oynanış mekaniğinde tabii ki doğal kaynak toplamak ve birim üretmek zorunda
kalacaksınız. Fakat ekonomi tarafında sadece Akçe mantığı olacak. Siz
birimlerinize Akçe vereceksiniz. Birimleriniz kendi ihtiyaçlarını, kader
motoruyla kendileri karşılayacaklar. Çocuğunu medreseye göndermek için kitap
alması gerekiyorsa, kitap bedeli maaşından düşecek. Tabi bu mantık, her bir
karakter için ayrı işleyecek. Oyunda 2000 yeniçeriniz varsa, her biri için bu
mantığı farklı senaryolarla kader motoru yürütecek. Her birinin çocuk sayısı,
ömrü, sabah kahvaltıları aynı olmayacak. Şu ana kadar buna benzer 1300 sınıf
geliştirdik. Geliştirmeye de devam ediyoruz.

10. Grafik, fizik ve yapay zekâ motoru, tamamen yerli üretim sanırım. Ekran
görüntülerinden gördüğümüz kadarıyla görsellik gayet hoş. Bu motorları
geliştirmek ne kadar zaman aldı?
İşin aslında şu ana kadar bütün her şey motorlar üzerine döndü. Hâlâ bir ekibimiz motorlar üzerinde çalışmaya devam ediyor. Tüm motorlarımız öncelikle açık kaynak kodlu motorlar. Yapay zekâ motorumuz, oyuncuların kendisine yaptığı hamleleri veya oyuncuların diğer oyunculara yaptığı hamlelileri toplayıp değerlendirerek öğrenebilen bir motor olarak geliştirildi. Ayrıca kader motorunda uçak simülasyonlarından esinlenerek hava durumunu ekledik.

Mesela şu an oyundaki
harita üzerinde Eskişehir’de olduğunuzu varsayacak olursam ve gerçek hayatta o
an Eskişehir’de yağmur yağıyorsa, sizin ekranınızda da yağmur başlayacak. Tabi
buna benzer diğer sorularınızda da cevapladığım üzere 1300 sınıfta çalışıyor
olacak. Sanırım bittiğinde yaklaşık 5000’e yakın sınıf ile desteklenecek. Herkes
konfigürasyondan korkuyor, fakat testlerimizde 1.8 Ghz , 768 MB Ram ve 256 MB
ekran kartı ile rahatlıkla çalışabiliyor.

11. Hiç mali destek almadan çalışıyorsunuz. Ekip olarak göz önüne alırsak,
gününüz nasıl geçiyor?

Evet, şu ana kadar maddi hiçbir destek almadık. Şu ana kadar masrafımız “0 TL”.
Bahsettiğim üzere herkes gönüllü olarak proje içinde yer alıyor. Kendimden örnek
verecek olursam; sabah 8’de işime gidiyorum, akşam 4’te evime gelip projenin
başına geçerek uykum gelmediği sürece kodlamaya devam ediyorum. Tüm arkadaşlarım
da bu şekilde çalışmalarını sürdürüyorlar.

12. Son zamanlarda gerek Internet, gerekse de TV aracılığıyla Civilization Of
Ottoman, çoğu kişi tarafından tanınıyor. Ne gibi yorumlar aldınız? Bu projede
size yardımcı olmak isteyenler oldu mu?

%99.7 hep olumlu yanıt alıyoruz. Tabi %0.3’lük bizi profesyonel stüdyolarla
karşılaştıran kitle var. Fakat biz o %0,3’lük kitleyi de kazanabilmek için
hırslanarak elimizden gelen her şeyi yapmaya çalışıyoruz.13. Sesler ve müzikler hakkında neler yapacaksınız? Osmanlı orduları için
önemi çok büyük olan Mehteran takımı, oyunda yer alacak mı?

Oyunun adı “Osmanlı Medeniyeti”. Mehteran takımları da Osmanlı’nın en önemli
kültür miraslarından biridir. Tabii ki bu konuda her şeye özen gösteriyor
olacağız.

14. İngilizce bir isim seçtiniz. Peki bu, oyununuzu yurt dışında da piyasaya
süreceğiniz anlamına gelir mi? Görüştüğünüz firmalar var mı?

Tabi amacımız, tarihimizi herkese anlatmak. Oyunda şu ana kadar 5 dil desteği
mevcut (Türkçe, İngilizce, Almanca, Japonca gibi). Seslendirme konusunda ise
henüz sadece Türkçe olarak devam ediyoruz. Sanırım en az bir bu kadar destek
daha gelecek. Tabii ki görüşmelerimiz var ve hassasiyetle de devam ediyor.


15. Şu an yapım, oynanabilir durumda mı?

Kendimiz için deneme tahtası amaçlı geliştirdiğimiz küçük bir versiyon var.
Geliştirdiğimiz uygulamaları bu tarafta test ediyoruz.

16. Net bir tarih olmasa bile, oyunu ne zaman çıkarmayı düşünüyorsunuz?

Kasım 2011 üzerinde yoğunlaştık. Bu bizim en büyük hayalimiz. Fakat gönüllü bir
proje, desteklerin ve katılımların artmasıyla çok daha aşağı çekilebilir. 23
elin nesi var, 50 elin sesi var gibi 🙂

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu