Company of Heroes
2. Dünya Savaşı konulu oyunlardan sıkıldınız değil mi? Ben de çok farklı düşünceler içinde değilim. En son MoHAA: Spearhead ile artık 2. Dünya Savaşı konulu oyunlara elimi sürmemeye karar vermiştim. Ama karşıma Company of Heroes çıktığında bu fikrim bir anda 180 derece tersine döndü. Öncelikle özlediğimi fark ettim. Her anı başka bir hikâye ile dolu bu büyük savaşın, bende uyandırdığı duyguları yeniden hissediyor olmak, bir başka hissettirdi. Oyun hakkında anlatılacak çok fazla detay var. Ama bu yazıda amacım benzerlerine farklılığını ortaya koymak ve aldığınızda sizi nelerin beklediğini anlatmak. Bu sebeple birçok strateji türünde olan ortak noktaları anlatmaktan kaçacağım.
Birçoğumuz Relic’in strateji oyunu, Warhammer: Dawn of War’u biliyoruz. Bu türe getirdiği yeni soluk ile birçok oyun severin kalbinde taht kuran firma, aynı oyun tarzını Company of Heroes’a taşımış. Başladığınız andan itibaren oldukça yoğun bir atmosfer içinde geçiyor CoH. Birçoğunuz “Er Ryan’ı Kurtarmak” filmini ve yapımın Medal Of Honor’da nasıl uyarlandığını bilir. Tamamen aynısı olmasa da film yeniden karşımıza çıkıyor. Omaha Sahiline çıkarma ile başlıyor, ardından sahilde bir tümseği havaya uçurup, içerilere doğru dalıyoruz. Bundan sonra konu biraz daha özgünleşiyor gibi. Ama bu seferde karşımıza “Kardeşler Takımı” çıkıyor. Ezbere bildiğim için, özellikle bazı replikleri, ilk defa oynuyor olmama rağmen, birlikte tekrar ettim. Sakın bu sizi sıkıntıya sokmasın. Zira birazdan anlatacağım özellikleri, bunu tamamı ile affettirebilecek seviyede.
CoH, render edilmiş sinematikleri unuttuğumuz şu günlerde, ilaç gibi başlangıç videosu ile başlıyor. Ardından nerede ise hiç fark ettirmeden oyunun motoruna geçiyor. Ama o da ne? Oyun motoru ile hazırlanan ara videolar, nerede ise render edilen kadar detaylı ve göze hitap ediyor. Bu etkileyici girişin ardından Alman makinelilerinin altında, güçleriniz birer birer düşmeye başlıyor.
Company of Heroes, görsel anlamda afallatacak kadar güzel bir strateji oyunu. İkinci Dünya Savaşı’nı alışık olmadığımız yoğunlukta şiddet sahneleri ile yansıtmakta. Normandiya Çıkartması’ndan savaşın sonuna kadar geçen olayları ele alan Company of Heroes, Er Ryan’ı Kurtarmak filminden bazı ipuçları almış gibi görünüyor. Savaşın vahşeti ile birlikte askerlerin insancıl yanlarını da ele almakta. Zaten birçok 2. Dünya Savaşı oyunu Steven Spielberg’in yapımından etkilenerek hazırlanmıştı ancak Company of Heroes, grafiksel anlamda da benzerlikler taşıyor. Grafik kalitesi ve oldukça gerçekçi sunumu yapımın ayırt edilen özellikleri olarak göze batıyor. Bunun yanında çılgın, iyi tasarımlanmış stratejik ve taktiksel savaşları maçlara taşıyor. Company of Heroes, geniş 2. Dünya Savaşı içeriğini kullanmak yerine son derece detaylı yer savaşı görüntülerine ağırlık vererek geliştirilmiş bir yapım. Olaylar aşırı derecede hızlı geliştiği için refleksleri kuvvetli RTS oyuncularını memnun edecek şekilde hazırlanmış.
Oyun 1944 yılında Almanların kontrolü altındaki Normandiya’nın müttefikler tarafından istilası üzerine odaklanıyor, yakın mevziiler arasında geçen piyade ve zırhlı araçlar arasında geçen çatışmalar ağırlıkta. Company of Heroes, romansal kurgusu ile RTS türüne çok yakın gibi görünmemesine rağmen, içine girdiğinizde diğer strateji yapımlarından pek de farklı çalışmadığını görüyorsunuz. Temel yapılandırmadan sorumlu olmak, kaynak sağlamak, farklı askeri güçler için taktiksel komutlar vermek ve düşmanı yenmek için çaba harcamak sorumluluklarınız arasında. Oyunda düzinelerce görevi yerine getirdiğiniz, yeterli genişlikte bir tekli-oyuncu modu bulunuyor. Able Company (Able Bölüğü) askerlerini Omaha Sahili’ne D-Day olarak adlandırılan günde indirmek, kilit kasabalardan ve stratejik noktalardan birkaçına özgürlüklerini kazandırmak, Alman destek çizgisini ve gizli silahlarını imha etmek ve son olarak Fransa’da Nazi’lerden arta kalan savaş makinesini yok etmek gibi görevleri yerine getiriyorsunuz. Birbirine bağlı olan, çeşitli seçenekler arasından belirleyebileceğiniz görevler bulunuyor. Campaing moduna ek olarak, 7’ye kadar çıkartılabilen bilgisayar kontrollü rakibe karşı değişik haritalarda muharebe maçları yapabilir, hatta Relic sunucularına bağlanarak online maçlara da katılabilirsiniz.Oyunumuz, güzel bir tutorial ile başlıyor. Burada oyunun kontrollerine alışacağınız gibi, çeşitli taktiklerinizi rahatlıkla test edebilirsiniz. Açıkçası birçok kişi oyuna başlamadan önce bu seçeneği pek kullanmaz. Ama CoH, timsallerinden biraz farklı bir yapısı olduğu için alışmanız daha doğrusu az kayıpla görevi bitirebilmeniz için bence mutlaka bakılması lazım. Ne kadar tecrübeli RTS oyuncusu olursanız olun, özellikle ilk bölümlerde zorlanabiliyorsunuz. Bunun en önemli sebeplerinden biri iyi programlanmış yapay zekâ. Bilgisayar, saldırıp sizi yenemeyince aynı noktaya farklı şekillerde saldırı teknikleri uyguluyor.
RTS oyunlarına aşina iseniz, kaynak kullanımı hakkında bilginiz mutlaka vardır. Company of Heroes’da da, üç kaynak kullanıyoruz. Manpower, Munitions ve Fuel. Bunların her birinin kendine ait kullanım alanları var. Bunları, bölgeleri ele geçirerek elde ediyorsunuz. Örneğin araç üretimi için Fuel bayraklarını ele geçirmeniz gerekiyor. Aynı zamanda ne kadar çok bölge ele geçirirseniz, o kadar çok birime sahip olabildiğiniz için, ilerlerken sadece görev odaklı alanları değil mümkün olan her alanı bölgeyi ele geçirmeniz avantajınıza olacaktır.
Kullandığı fizik motoru Havok olup, bunu yüksek kaliteli grafikleri ile birleştirince iyi sistemlere ihtiyaç duyulması kaçınılmaz oluyor. Tabii bu da “iyi bir ekran kartınızın olması” anlamına geliyor. Sadece bu kadarla kalmıyor, yüklü savaş sahnelerinde oyun, makinenizin kasılmasına sebep olmakta. Orta seviyeli sistemlerde detayların birçoğunu kısarak performansınızı artırabilirsiniz. Ama tüm güzellikleri ile oynamak için, patlamaları, ateş, duman, çöküntüleri görmek istiyorsanız iyi bir bilgisayar şart. Ayrıca bölümler arasındaki yükleme süreleri ise oldukça uzun. Kimi zaman delirtebilecek seviyeye geliyor. Yapılabilecek en iyi şey oyun yüklerken gidip içeriden kola falan almak olsa gerek.
RPG’lerde bulunan bir özellikte entegre edilmiş. İlerledikçe savunma, hava ve kara kuvvetleri gibi özellikleri geliştirebilmek için bir skill sistemi geliştirilmiş. Bu oyunu kişiselleştirebilmeniz için güzel bir eklenti olmuş.
Son olarak seslere bakış atmakta fayda var. Genelde strateji oyunlarında sesler çok özenli olmaz. Ama CoH’un, Warhammer’ın yapımcılarından geldiğini bilenler, oyunun ne kadar özenli hazırlandığını tahmin edebilirler. Özellikle patlama sesleri arasında, diğer çevre birimlerinin sesleri herhangi bir şekilde kaybolmuyor. Ne konuşmalar, ne de araç sesleri patlamalardan etkilenmemiş.
Açık söylemek gerekirse bu oyuna puanını verirken hiç zorlanmadım. Aldığı her puanı en sonuna kadar hak ediyor. Özellikle strateji sevenlerden iseniz kesinlikle kaçırmayın. Vereceğiniz her kuruşa değecektir.