Company of Heroes: Opposing Fronts
Not: Company of Heroes Opposing Fronts bildiğimiz gibi ek paket.
Yalnız yapımı, Company of Heroes DVD’si olmadan da yükleyebiliyoruz ve
oynayabiliyoruz.
2006 yılının Eylül ayında çıkan Company of Heroes strateji dünyasına birçok
yenilik getirmişti. Strateji dünyasına devrim niteliğinde birçok özellik
getirdi. “Cover” sistemi ve birimler üzerindeki gerçekçi çatışma etkileşimi daha
önce hiçbir yapımda göremediğimiz eylemlerdi. Bizi yapıma iyiden iyiye bağlayan
ise; yapımın İkinci Dünya Savaşı’nı çok iyi bir şekilde kurgulaması ve kaynak
toplama sistemi yerine daha çok stratejiye yönlendiren bir gelir-toprak
sistemiydi. Bu daha önce Dawn of War’da da uygulanmıştı. Tüm strateji severlerin
gözüne giren, gönüllerinde taht kuran CoH’un yapımcısı Relic firması da bize ek
paketi 2007’nin ilk çeyreğinde duyurmuştu. Aslında tam olarak ek paket değil.
Nitelik olarak ek paket gibi görünse de yapım CoH DVD’sine ihtiyaç duyulmadan
oynanabiliyor. Eğer CoH PC’nize kuruluysa CoH OF’u kurduğunuz taktirde toplam 4
adet orduyu kontrol edebiliyorsunuz. Yani; Alman, Amerikan, Alman Panzer Elite
ve İngiliz Ordusuyla toplamda 4 adet oynanabilir ordu oluyor. CoH’u, bir hayli
zevk veren Campaign’ini bitirdikten sonra uzun süre Multiplay olarak oynadım.
Birçok özelliğiyle rakip yapımların önüne geçen CoH’da büyük bir kitle
tarafından ön görülen bir sorun vardı; Denge… Yapımda birimler arasında sinir
bozucu, kader değiştirici sorunlar, hatalar mevcuttu. Relic’te hani boş durmadı
ve CoH’a sürekli yama çıkardı. Patch’ler oyundaki birçok hatayı düzeltmenin
yanında sürekli birimler arasındaki dengeyi değiştirme yönündeydi. 1.71’e kadar
dayanmıştı yama sevdası. 1.7 ile DirectX 10 yaması yapıldı. Fakat yama gerçekten
çok kötüydü, şöyle ki DirectX 10 modu açıldığında FPS yerlerde sürünüyordu. GF
88xx serisi bile kötü performans veriyordu. Yani kötü bir optimizasyon sorunu
vardı.
İki ayrı hikaye
CoH OF’u açtığımızda karşımıza oynanabilir iki adet Campaign çıkıyor. Biri
İngiliz ordusuna diğeri ise Alman Panzer Elite ordusuna ait. Caen cephesindeki
stratejik pozisyonu ele geçirmek için uğraşan İngiliz ordusunu ve Operation
Market Garden cephesindeki hava indirme birliğini geri püskürtmeye çalışan Alman
ordusunu kontrol edebiliyoruz. Ayrıca bildiğimiz Skirmish Mod’da yine mevcut.
Grafik ayarlarını yaptıktan sonra Skirmish Mod’a girdim. Amacım birimlerin
tümünü görmek, tanımaktı. Bildiğimiz gibi Campaign’lerde Heavy birimler hep
sonradan çıkarlar. Gördüm ki, yeni gelen iki ordunun da komut sistemi, gelişme
biçimi, kontrol şekli hepten farklı. Özellikle İngilizlerin Mobile sistemi baya
değişik geldi. Kendinizi gurbetçi hissettiren bir sistemi var. Sanki orada
geçicisiniz. Zaten İngilizlerde oraya indirme yapan birlik niteliğinde olduğu
için böyle bir şey yapılmış olsa gerek.
Alman ordusunda İngilizlere karşı bariz bir üstünlük var. İngilizler savunma
üzerine kurulu bir ordu. Üstelik hareketli birimlerinde tanklara karşı büyük
zaafları var. Yani bu kadar güçlü tank birliğine sahip Alman Panzer Elite
ordusuna hareketli birimlerinizle karşı koyamıyorsunuz. Ağır toplar, Cannon’lar
mevcut. Almanları üstünüze çekip vuracaksınız. Tanklarına baktığımızda Stuart,
mini tarz tanklar mevcut. Seriler, ama konserve tanklar. İki Panther topuyla
teneke oluyorlar. Üstelik erlere karşı 1 hasar gibi komik rakamlara sahipler.
Gönderiyorsunuz 3–4 tane, bir parça askeri yarım saatte vuramıyorlar. Almanlarda
ise istediğiniz işi yapabileceğiniz birimler var. CoH’da Almanlarda büyük bir
Artillery ve hava gücü noksanlığı vardı. Yapabildiğimiz sadece “Firestorm”
lakaplı şarapnel atmaktı.Panzer Elite’de ise uçak çağırma(Araçları vurabilen bir uçak çağırabiliyorsunuz), artı uzun menzilli Hummel Artillery 150 mm’lik top
atan bir aktif(Hareketli) tank çağırabiliyorsunuz. Bunun yanında
Headquarters’dan çıkan askerimiz çok iyi Upgrade’lere sahip olmanın yanında
tamirci özelliğine de sahip. Tanklara baktığımızda seçtiğimiz Commander
Section’a bağlı olaraktan iki adet Panther, Jagdpanther, Hetzer gibi tankları
çağırma hakkına sahibiz. Hani Panzer Kommand’dan çıkan tanklarımız da kötü
değil. Tank Destroyer adı altında bir canavar var. Neredeyse AT kadar Range’e
sahip. Üstelik Special Ability’de sabitleme var. Tankı sabitliyorsunuz, daha
seri ve isabetli atış yapıyor. Bunun yanında Almanlarda bir rütbe atlatma bonusu
var bu da çok etkili, tanklarınız savaş esnasında vurduğu birimler doğrultusunda
tecrübe puanı kazanıyor ve siz bunları saldırı bonusuna ya da defans bonusa
dönüştürüyorsunuz. Evet, açıklamalarım doğrultusunda görüyoruz ki İngiliz
Birliği, Panzer Elite karşısında biraz ezik kalmış. Hatta birazdan daha fazlacık
ezik kalmış.
İlerle
Birkaç Skirmish maçı çevirdikten sonra Campaign’lere yöneldim. Üst paragrafta
birimlerden çok söz ettiğim için direk senaryolara geçiyorum. Doğrusu ek paketin
Campaign bölümleri bana CoH’daki kadar zevk vermedi. Çok basit ve heyecansız
görevlere tanık oldum. Ne İngiliz ne de Panzer Elite Campaign’i beni açmadı. Ama
şunu söylemeden de geçemeyeceğim yine zevkle oynanası, CoH heyecanını yaşatan,
atmosferin üst seviyelerde seyrettiği anları yaşadım tabii ki. CoH gerçekten çok
farklı zevkli oynanabilirliğe sahip, yani bu yapımda kendinizi tamamen
stratejiye odaklıyorsunuz. Askerlerinizin yaşaması sizin elinizde; onları
başıboş bırakırsanız düşmanın hezimetine uğruyorlar. Piyonları iyi kontrol
etmeli, iyi korumalısınız. Special Ability’lerini gerektiği gibi
kullanmalısınız. Örnek veriyorum ağır bir MG42 ateşi altında İngiliz
komandolarına sis bombası attırırsanız MG42’nin görüş açısını kesersiniz ve
onların arkasına dolanıp onları beklemediği şekilde vurabilirsiniz. Bunun
dışında dikkat çeken stratejik şeylerden bahsetmek gerekirse; tanklarda
bildiğimiz gibi ön taraf daha sağlamdır, arkası ise onların açıklarıdır. Onları
arkadan vurursanız daha fazla hasar verirsiniz. Bilmelisiniz ki tanklarınızın
önünü, gelen ateş yönüne doğru çevirmelisiniz. Dikkat ederseniz gelen AT ya da
tank topları sağlam zırhlı tanklarımızın önünden bazen sekerler. Bu sekme
aracımızın az hasar alması anlamına geliyor. Bu kadar ders yeter herhalde.
Düzeltilen hatalar
Grafikten fazla söz etmek istemiyorum; bildiğimiz CoH grafikleri. Biliyoruz ki
çok sağlam bir grafik motoruna sahip CoH. Yenilik olarak dinamik hava koşulları
var. Bir anda yoğun yağmur yağabiliyor. Şimşek çakıp etrafı aydınlatabiliyor.
Atmosfer de hep üst seviyelerde seyrediyor. Ek pakette CoH’tan aşağı kalır
hiçbir fiziksel ya da grafiksel eksiklik yok hatta daha iyisi var. Örnek
veriyorum CoH’ta askerlerimizi “Retreat” yapıp kaçırıyorduk hızlı koşularında
bariz hatalar oluyordu askerler bir yerlere takılıyordu, ara sıra kontrolden
çıkıyordu. Bu hata düzeltilmiş. Yani daha kontrollü bir topuklama sistemi
yapılmış. Seslere dikkat ettiğimizde yine muhteşem seslendirmeler var. Harika
silah, tank, top, patlama sesleri. Oyunda atmosferin üst seviyeler çıkmasına
neden olan etkenler bunlar. Bazı ayrıntılar da eksik edilmemiş, mesela bir ağır
makineliye “zoom” yaptığınızda merminin yere düşme sesini bile yapmış CoH: OF
yapımcıları.
Son paragrafta söyleyecek sözler ise pozitif yönde diyebiliriz. Yeni ordular
CoH’ta alıştığımız; alışıldık sisteme sahip değil bu belki bize farklı
gelebilir. Ama OF gerçekten iyi bir ek paket olmuş. Birçok beklenmedik şeylerle
karşılaşsak ta alınası, oynanası bir ek paket olmuş. Herkese iyi oyunlar.