Oyun İncelemeleri

Dante’s Inferno

İnanç, tüm insanlar için olmazsa olmaz tek ihtiyaçtır. Bir amaca yönelik yaşamak ve o yolda çaba sarfetmek, kişinin hem kendisine saygı duymasına, hem de çevresince ilgi görmesine yardımcı olacaktır. Peki ya dünya sonrası yaşam? Yani aslında ölümle başlayan yeni hayat…

Geçmişte kaleme alınan sayısız eser, günümüzde film veya oyun olarak kullanıcılara sunuldu, sunulmaya da devam ediliyor. Uzun yıllardır bilinen hikâyelere, farklı boyutlardan göz atma şansına erişirken, aynı zamanda gösterilen ilgi düzeylerinde de artışlar yaşanıyor.

İtalyanca’da “Cehennem” anlamına gelen Inferno, Dante Alighieri’nin 14. yüzyıldaki destansı ilahi komedyasının ilk parçasını oluşturuyor. Onu da Purgatorio ve Paradiso takip ediyor. Türkçe olarak sıralama yaparsak; Cehennem, Araf ve Cennet.

Eserde Cehennem, dokuz katlı olarak tasvir ediliyor. Dünya yaşantıları boyunca günahlar işleyen milyonlarca insan, suçlarının boyutlarına göre cezalandırılacakları katlarda mahkum ediliyor.

1. kat – Limbo: Vaftiz edilmemiş insanların yer aldığı kattır. Aslında dürüsttürler, ancak sonsuz bir belirsizlikte ve boşluktadırlar.

2. kat – Lust: Şehvet anlamına gelen bu seviye, adından da anlaşılacağı üzere tüm yaşamları boyunca arzularının esiri olmuş insanların layık görüldüğü yer. Zina, kesinlikle büyük bir suç olarak kabul görmektedir ve yapanlar, ilk cezalandırılması gereken kişilerdir. Semiramis, Dido, Cleopatra, Truvalı Helen, Achilles ve dahası bu katta yer alıyor.



3. kat – Gluttony: Tüm işi yemek – içmekten öteye gidemeyen oburlar, üçüncü katın sahipleridir. İşe yaramayan, sadece boğazlarını düşünenler.

4. kat – Avarice: Yaşam sınırlarını birliktelik olarak çizmeyen, benlik içerisine düşmüş ve cimriliği kural edinmiş kişilerin bulunduğu kat.

5. kat – Wrath and Sullenness: Öfke ve kasvetin hüküm sürdüğü, bunlara sebep olanların tutulduğu kat.

6. kat – Heresy: Burada sapkın duygular tarafından kontrol edilen insanlar var.

7. kat – Violence: Bu kat, üç halkadan oluşmakta. Tanrıya, insanlara ve kişinin kendisine karşı yaptığı kötü davranışların cezaları veriliyor.

8. kat – Fraud: Hile yapanlar, simyacılar ve kalpazanlar gibileri, dibe bir adım kala burada tutuluyor.

9. kat – Treason: Dokuzuncu ve en dipteki katta ise, her türlü ihanetin bedelini ödemekle yükümlü insanlar var. Ayrıca Cocytus isimli şeytan da burada yaşamaktadır.Aşkı için mücadele eden bir adam

Yapımda, Dante isimli askeri yönetiyoruz. Haçlı seferleri sırasında saldırıya uğrayan karakterimiz, ölmek üzereyken kaderine razı gelmiyor ve canını almak isteyen yaratığa karşı mücadeleye girişiyor. Onu öldürmesiyle birlikte hem yaşamını, hem de yaratığın elindeki dev tırpanı sahipleniyoruz. Kader, boşlukta kalmayı sevmediği için hemen yeni bir yol çiziyor ve bu kez Dante’nin sevdiği kadını hedef alıyor. Dante, savaşların ardından eve döndüğünde sevgilisinin öldürüldüğünü ve ruhunun da Lucifer tarafından alındığını görüyor. Bu dakikadan sonrası, yeni başlangıç demek. Bu kez başkaları için değil, sadece kendi duyguları ve buna sebep oluşturan kadını geri alabilmek için yollara düşmelidir. Cehennem’in 9 katına da sırayla adım atmalı, önce yaratıkları, ardından da devasa bossları yok ederek sevgilisinin ruhunu kurtarmalıdır.

Aksiyon macera türündeki oyunumuzun kontrol şeması oldukça kolay. Eğer daha önce God of War’u oynadıysanız, hemen hemen aynı olduğunu görecek ve zorlanmayacaksınızdır. Lafı uzatmadan silahlarımızı yaratıklara doğrultuyor ve gövde üzerinde kelle bırakmıyoruz. Oyuna başladığımızda ilk dikkat çeken noktayı, bölüm tasarımları oluşturuyor. Siz ilerledikçe daha farklı yapılarla karşılaşıyorsunuz ve bu gerçekten etkileyici olmuş. Savaşlarınız esnasında arka planda yaşanan gelişmeler, günahkâr insanların çaresizce sıraya dizilmiş şekilde yürüyüşleri, uğultuların yankılandığı duvarlar gibi detaylar, Dante’s Inferno’yu güçlü kılan yönlerden. Hele ki duvarlarda hareket ettiğinizde, zeminin altında yer alan ve çığlıklarını duymakla birlikte çırpınışlarını da görebildiğiniz insanlar, çaresizliğin ve belki de pişmanlığın en net kanıtı olsa gerek.



Köprüler açabiliyor, iplere tırmanarak boşlukları aşabiliyor veya ilkel asansörler sayesinde zemin değiştirebiliyoruz. Tüm bunları yapabilmek için etrafımızın temiz olması gerekli. Baktığımızda irili ufaklı düşmanlarımız var. Ufak olanlar, genellikle az ama öz saldırıyor. Özellikle toplu hareket ettiklerinde dikkatli olmalı ve analog tuşunu kullanarak sürekli ani kaçışlar gerçekleştirmeliyiz. İri düşmanlar ise, puan ve sağlık seviyemiz için önemli. Hemen ölmüyorlar ve bu nedenle uğraşmalıyız. Ölme noktasına geldiklerinde, üzerlerinde L2 ibaresi beliriyor. “Cezalandır” veya “Affet”. Bu seçim bize kalmış. Eğer ortadan ikiye bölerek vahşet oluşturmak isterseniz, ekrandaki basit yönergeler size yardım edecektir.

Bezginler

Savaş mekânlarının bazı noktalarında, zayıf düşmüş, aciz kişilerle karşılaşabiliyoruz. Aslında sıradan insanlar değiller. Hepsinin işlediği önemli günâhlar var ve affetmek veya cezalandırmak yine bizim elimizde. Eğer affetmeyi seçersek, karşımıza mini oyun ekranı geliyor. 4 tuş var ve hangisinin üzerine bir küre gelirse, anında o tuşa basmamız gerekiyor. Böylece kişiyi arındırarak ışığa doğru yolcu ediyoruz. Bize yararı ise, ruh sayısı olarak yansıyor. Bunları kullanarak saldırı çeşitlerimizi geliştirebiliyoruz. Detaylı gelişim haritası için start tuşuna bastığımızda gelen menüye göz gezdirmek yeterli. Bağışlayıcı olmamız veya insanları cezalandırmamız, bizim iyi ve kötü yönlerimizi ortaya çıkarıyor.Öldürdüğümüz yaratıklardan veya çevreden bulabildiğimiz enerji küreleri sayesinde sağlık seviyemizi artırabiliyor, yapabileceğimiz büyüleri aktif hale getirebiliyoruz. Gayet eğlenceli saldırı çeşitlerimiz var. Havaya zıplayarak rakiplerimizi ortadan ikiye ayırabilir, bir düşmanı silahımızın ucuna geçirerek diğerlerinin üzerine savurabilir veya boğazını oracıkta keserek nefes almaya çalışmalarını dinleyebiliriz. L1 + R1 tuşlarına aynı anda bastığımızda ise, karakterimiz çıldırıyor ve kısa süreliğine de çok hızlı dövüşmeye başlıyor. Bazı yaratıkları kontrol edebiliyoruz da. Devamlı yaptığımız saldırılar neticesinde sersemleyen bu canlıları, yine L2 tuşu yardımıyla kontrolümüz altına alıyoruz. Peki sonrasında ne oluyor? Görür görmez hemen aklımda God of War 3’ün videosunun geldiğini söyleyeyim ve devam edeyim. Yaratığımızı istediğimiz yöne doğru hareket ettirebiliyor, alev püskürtmesini sağlayabiliyor veya dev yumruklarını kullandırtarak etraftaki zayıf rakiplerin ölmesini sağlayabiliyoruz (birileri Cyclops mu dedi?).

Gelelim boss dövüşlerine. Hepsinin kolay noktası var ve siz ne kadar çabuk keşfederseniz, bossları da o kadar hızlı öldürebilirsiniz. Aksi halde sürekli aynı şeyleri yapacağınız için oyundan alacağınız zevk de düşecektir. 9 seviyeyi de sırasıyla gezeceğimiz için her bölümde affedilmeyi bekleyen insanların ve yenmemiz gereken dev bossların olduğunu tekrardan hatırlatalım.



Görsellik


Oyunda çıplaklık unsuru fazlasıyla kullanılmış. En zarif bayanlardan, en iğrenç yaratıklara kadar bunu görebilmek mümkün. Dante’s Inferno’nun görsel kalite olarak beklentilerin altında kaldığını belirtmeliyim. Bölüm aralarında karşımıza gelen çizgi tarzda videolar ve animasyonlar, fazlasıyla etkileyici. Ancak bir anda oyuna döndüğümüzde karşılaştığımız görseller, afallamamıza sebep olabilir. Karakter tasarımları ve kaplamalardaki detaysızlık gözlerden kaçmıyor. Üstüne üstlük aa eksiği de çok belirgin. Düşünce olarak iyi çizimler belirlense de uygulamada bunlardan pek yararlanılamamış. Bazı unsurlar, beni fazlasıyla rahatsız etti. Örneğin göğsünden şeytani bebekler çıkararak üzerimize salan boss, iğrençlik abidesini simgeliyor. Dante’s Inferno’nun seslerini beğendim. Ana karakterimizin ses tonu da yerinde.Kararlı yapısını ve acımasız saldırılarını göz önüne alırsak, yumuşak bir ses tonu düşünülemezdi. Müzikler konusunda da güzel melodiler duyduğumu belirtmeliyim, ama çok etkilendiğimi söyleyemem.

Sonuç olarak Dante’s Inferno, arkasında detaylı bir kaynak bulundurmasına rağmen, kendi orijinal çizgisini oluşturamıyor. Çoğu yönden God of War ve Devil May Cry gibi yapımlarla benzeşen oyun, kullanıcılara önemli yenilikler sunamadı.Hikâye hakkında bilgi sahibiyseniz ve oyun olarak görmek istiyorsanız, deneyebilirsiniz. Bunun dışında God of War 3 gelene kadar maalesef vakit geçirmelik bir çerezden öteye gidemeyecektir.Dante’s Inferno hakkında neler düşünülüyor?

* Daha önce Dead Space’i geliştiren Visceral Games tarafından hazırlanan Dante’s Inferno, insanları rahatsız etmişe benziyor. Zira EA Games, oyunu duyurduğu günden beri çeşitli protestolara maruz kaldı…

* EA Games, Dante’s Inferno’yu yeni nesil konsollar için duyurduğunda, yapacakları işin başarılı olacağından emindi (henüz satış rakamı olarak konuşmak için erken). Oyun hakkında yetkililer, “böyle bir eserin, modern bir video oyunuyla gençlere tekrar gösterilmesi gerekiyor” demişti.

* Dante’s Inferno’nun hikâyesi, Will Rakos tarafından hazırlandı. Bire bir orijinal eserle aynı olmadığını belirtelim.

* Dante’s Inferno, Ventura şehirndeki bir kiliseye mensup oldukları öne sürülen 20 kadar kişi tarafından, E3 2009 esnasında protesto edilmişti.



* Bir protesto haberi de “Uluslararası Dadılar Birliği’nden” geldi. Yetlkililer, Dante’s Inferno’dan yer alan vaftiz edilmemiş şeytani bebeklerin ve öldürümlelerinin doğru olmadığını belirtti ve EA’e karşı hâlâ tavır almış durumdalar.

* Dante’s Inferno, dinsel unsurlar içerdiği için her oyuncu tarafından rahatlıkla kabul görecek bir oyun değil. Özellikle Müslüman ülkelerin bu oyuna karşı tutumu tahmin edilmiş olacak ki EA, Dante’s Inferno’nun Orta Doğu ülkelerinde piyasaya sürülmeyeceğini açıkladı. Gerekçe olarak da “halkın dine karşı duyduğu hassasiyet” gösterildi. Bilindiği gibi God of War da bu ülkelerde hoş karşılanmamıştı.

* Yapım için herhangi bir devam ürünü düşünülmüyor. En azından oyunun nasıl bir başarı elde edeceği bekleniyor. Yine de şu an DLC paketlerinin geliştirildiği doğrulandı. Zaten ana menüde ekstra içerik paketleri için özel bir de başlık bulunuyordu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu