DayZ Dev Rehber – Bölüm 1 ve 2
Dayz oyundan daha çok bir hayatta kalma simülasyonu sayılabilir. Bu dünyada düşmanlarla baş etmek bir yana hayatta kalmak bile zor. Ölmek aslında bu oyun için bir kurtuluş sayılır. Ölmekten daha beter şeyler geliyor oyunda başınıza. Mesela bacağınız kırılabilir, hasta olabilir,zehirlenebilir, kan uyuşmazlığı yaşayabilir, üşütebilir, hasta olabilirsiniz. Bu acımasız dünyada yaşamak için gerekli olan bilgileri sunmaya çalışacağız bu rehberde. Merlin’in Kazanı desteği ile Dayzfan.net tarafından hazırlanan bu rehberde hayatta kalmanın sırlarına vakıf olacaksınız.
Girişi geç dediğinizi duyar gibiyim. Tamam geçiyorum. DayZ Standalone nihayet çıkışını gerçekleştirdi. Erken erişim de olsa oyun elimize geçti. Büyük bir hevesle oynadık, yorumladık, yapımcıları konuştuk. Peki sizce oyun beklediğimize değdi mi ? Yoksa büyük bir hayal kırıklığı mı yaşadık ?
Bana sorarsanız beklediğimize değmiş diyebilirim. “Diyebilirim” deki kasıt Dean Hall beyefendinin biraz uyuşuk ve vurdumduymaz olması. O kadar zamanda bu kadar mı iş yapılır diyenler benim gibi çoktur herhalde. Ayrıca verdiği sözleri tutmayarak oyunu 30 dolar gibi bir fiyattan erken erişim olarak satışa sundu. Evet biraz kötülediğimin farkındayım ama hak ediyor bence bu kötülemeyi. Belki elinden geleni yapıyor ama birçok kişi benim gibi düşünüyordur buna eminim.
Evet biraz daha kötülemeye devam edelim. Bu kadar zamanda bu kadar iş yapabilmek ? Başka bir yapımcı olsaydı eminim daya iyi işler yapabilirdi. Tamam o kadar büyük bir yapımcı yok karşımızda küçük bir gruptan bahsediyoruz ama Dean Hall’ın gezmelere tozmalara gitmesi de ayrı bir konu. Adam gibi yapacaksan yap, yapmayacaksan da yapma bu kadar basit. Buglar hala daha devam ediyor, optimizasyon yerlerde. Aslında Dean Hall’ı bu konularda suçlamamak lazım. Sorun ArmA’nın kıytırık Real Virtuality motorunda. Ah bu motor yok mu bu motor ömrümüzü yedi. Ayarlar low’da olmasına rağmen hala kasıntı oluyor. Şehirlerden bahsetmiyorum bile. Resmen PC’niz bu motor karşısında eziliyor, büzülüyor. Az kalsın sistemi değiştirecektim, neyse ki çok iyi bir bilgisayarım olduğunu diğer oyunlarda farkettim ve vazgeçtim siz düşünün artık.
Oyunu yerden yere mi vurmaya geldin yoksa bize rehber hazırlamaya mı geldin dediğinizi duyar gibiyim. Evet biraz oyunu yerden yere vurdum kabul ediyorum ama bana hak veren birçok insan bulabilirim buna emin olun.
Bilmeyenler için konusunu söyleyeyim. Aslında oyunun bir konusu yok. DayZ zombi felaketinden sonra Chernarus adlı bir haritada geçiyor. Yani post apokaliptik bir dünyaya sahip. Herhangi bir göreviniz, yapmanız gereken bir iş vs. hiçbir şey yok. Amacınız sadece hayatta kalmak. Daha doğrusu kalmaya çalışmak. Çünkü bu gerçekten zor bir iş. Modda da zordu ama Standalone sürümde bu iş iyice zorlaşmış.
Öncelikle haritadan bahsedelim. Chernarus yaklaşık 225 km2 civarında (eğer yeni oyunda değişmemişse) bir alana sahip. Evet gerçekten dudak uçuklatacak cinsten. DayZ modu oynamış olanlar bilir zaten harita ArmA 2’den alıntıdır. Oyunu yapanlarda Bohemia’da yani ArmA’nın ekibinde çalışıyorlar zaten söylememe gerek yok herhalde.
Şimdiki harita Chernarus+ olarak geçiyor. Yanındaki artının sebebi de harita üzerindeki değişiklerden. Bazı yerleşimlere binalar ve su birikintileri eklenmiş. Bazı yerlerde de ufak tefek değişiklikler yapılmış. Ama geri kalanı hala aynı merak etmeyin.
Oyun şuan da alpha aşamasında. Hatta pre-alpha diyelim biz ona. Çünkü versiyon 0.30 civarlarında. Yani v1 olmasına daha çok var. 1 yıl gibi bir süreden bahsediliyor. Ama bu süre içerisinde oyun sürekli güncellenecek ve oyuna yeni özellikler eklenecek. Merak etmeyin diğer yapımcılar gibi paraları alıp kaçmayacaklar.
Evet gelelim en üzücü kısma (sizi bilemem ama ben çok üzüldüm) oyunda şuan için herhangi bir binilebilir araç yok. Yollarda bir sürü araç görebilirsiniz ama hiçbirine binemiyoruz maalesef. Ama yapımcılar en kısa sürede ekleyeceklerini söylüyorlar. Oyunda araç olmaması gerçekten büyük bir eksiklik. Ve bu eksiklikte oldukça hissediliyor. Her yere yürüyerek gitmek bir süre sonra can sıkabiliyor.
Grafiklere gelecek olursak gelişme olduğunu söyleyebilirim. O eski detaysız karakterlerden eser kalmamış. Gayet de iyi olmuş. Animasyonlardan falan bahsetmeye pek gerek yok. Gayet iyi duruyorlar. Karakterin yürüyüşü, hareketleri vs. gayet iyi. O konudan pek bir açığını bulamıyoruz DayZ’nin.
Zombiler ne durumda peki ? Zombilerde gelişmeler olduğunu söyleyebilirim. Artık maraton koşucusu zombiler kalmamış. Biraz daha aptallaşmışlar. Daha iyi olmuş. Zaten zombiler de öyle olur değil mi ? Evet birkaç buglar var ama düzelteceklerdir hiç şüpheniz olmasın.
ARAYÜZ VE ENVANTER
Öncelikle arayüzden biraz bahsetmek istiyorum. Gayet basit bir arayüze sahip DayZ. Moddaki gibi karışık envanter sistemi de yok. Sürükle bırak sisteme geçmişler. Bu da oyuncuların işini kolaylaştırmış. Yani eşya düşürme ve kaybetme derdimiz ortadan kalkmış. Oralara da değineceğim. Ama öncelikle karakter seçme ekranından başlayalım.
DayZ moduna göre daha detaylı bir karakter seçme ekranına sahibiz. Ya da tam tersimi bilemedim şimdi. Çünkü modda adamın sesini falan da ayarlıyorduk ama. Neyse fazla uzatmadan geçelim. Çok fazla detay beklemeyin. Demek istediğim diğer oyunlardaki gibi kilosunu, boyunu, suratını, burnunu vs. değiştiremiyoruz. Sadece ten rengini ve kıyafetlerini değiştirebiliyoruz. Ama öyle her istediğimiz kıyafeti seçemiyoruz. Sadece bir t-shirt, pantolon ve ayakkabı seçebiliyoruz. Gerisini siz oyun içinde kendiniz bulacaksınız. Kıyafetlere de daha sonraki bölümlerde değineceğiz. Ayrıca bayan karakterde var. İster bayan ister erkek karakter seçebilirsiniz.
DayZ moduna göre daha basit bir envanter sistemi mevcut. Sürükle bırak şeklinde tasarlamışlar. DayZ modundaki gibi karışık bir envanter sistemi mevcut değil. Envanteri biraz inceleyecek olursak:
• Kırmızı ile işaretli bölgede o anda etrafınızda bulunan eşyalar görünür. Evet DayZ modda bu biraz sorun oluyordu yerdeki eşyaları almak için şekilden şekile giriyorduk ama Standalone’da bu sorunu düzeltmişler.
• Turuncu bölge oyuncunuzun genel görünümünü gösterir.
• Yeşil bölge üstünüzde bulunan eşyaların olduğu bölgedir.
• Gri bölge elinizdeki eşyayı/silahı gösterir. Şu an için elimde silah var. Elimize sadece silah almıyoruz, diğer eşyaları da (yiyecek, içecek vs.) elimize alabiliyoruz.
• Sarı bölge ise hızlı seçim çubuğu. Evet artık eşyalara ve silahlara numaralar atayıp hızlıca seçebiliyoruz.
• Artık sadece çantamıza eşya koymuyoruz. Üstümüzdeki kıyafete, pantolonumuza, varsa yeleğimize eşya koyabiliyoruz.
• Ayrıca eşyalar boyutlarına göre yer kaplıyorlar. Örneğin silah diğer eşyalara göre daha çok yer kaplıyor. Büyük eşyalar da küçük eşyalara göre daha çok yer kaplıyor. Bu güzel bir ayrıntı olmuş.
• Eşyalarımız artık buga girip kaybolmuyor. Bazı sunucularda yere attığınızda eşyanın kaybolduğunu görebilirsiniz. Düzelteceklerdir ama merak etmeyin. Bazen kayboldu zannettiğimiz eşyayı biraz sonra tekrar yerinde bulduk. Sunuculardaki lagdan olsa gerek. Yani kayboldu deyip gitmeyin iyice bakın.
Envanter kullanımda pek bir şey yok aslında gayet basit. Sürükle bırak şeklinde çalışıyor. Pek zorlanmayacaksınız.