Tam Çözüm

Echo: Secret of the Lost Cavern – Tam Çözüm

İncelemesinden hemen sonra Echo: Secrets of the Lost Cavern’in tam çözümü ile
de karşınızdayız. Bulmacaların bir kısmını farklı sıralarda çözebileceğiniz gibi
farklı metotlarla da çözebileceğinizi hatırlattıktan sonra sözü uzatmadan tam
çözüme geçiyorum:

Birinci Mağara

Hemen solunuzdaki çalı çırpıyı alın. Mağaranın girişindeki buz parçasını alın.
Yerden odun parçasını alın. Daha oyunun başladığı ilk ekranda envanterimizin bu
kadar dolması korku verici değil mi? İlerleyin, yerdeki büyük kayanın yanından
odun parçasını alın. Yerdeki ot parçalarını alın. Bütün bu çalı çırpıyı kayanın
karşısındaki güzide mangal alanında kullanın. Son aldığımız odun parçasını da
aynı yerde kullanın. Bu odun parçasının üzerinde diğerini kullandığınızda Arok
ateş yakacak.

Kayayı ve karşı duvardaki boyaları inceleyin. Kayanın sağındaki kırmızı boyayı
alın. Karşıya doğru yürüyün, yerdeki ipi alın. Karşıya ilerleyin ve kahverengi
boyayı alın. Duvardaki resimlerin altından siyah boyayı alın. Üç boyayı da
kayanın üzerine koyun, ateşin yanındaki kapta buzu kullanın. Buradan üç kez su
alıp kayanın üzerindeki boyalarda kullanın. Daha sonra duvarı, Klem’in verdiği
taşa uygun olarak boyayın.

Siyah Kahverengi Turuncu
Siyah Kahverengi Siyah
Kahverengi Boş Kahverengi

Karşıya geçip yerden odun parçalarını alın. Bu odun parçalarını ateşte kullanın.
Artık uzağa taşıyabileceğimiz bir ateşimiz var. Bu ateşi mağaranın girişindeki o
aslanda kullanın. Mağaradan çıkın ve yerden mızrak ile geyik boynuzunu(deer
antlers) alın.

Mağaraya girip ateş yaktığımız alanın karşısındaki duvardaki resmi inceleyin.
Tıkladığımızda resimdeki karakterler tepki verecek. Önce sağdaki o hayvanatı
tıklayın. Sonra çöpten adamların yanlarındaki mızrakları soldan iki çöpten
adamın ellerine tutturun. Tekrar o yaratığı tıkladığınızda bulmaca çözülecek ve
Spearthrower adında bir silahı öğreneceğiz.

Şimdi bu silahı yapalım. Arkanızdaki yassı kayanın üzerine geyik boynuzunu
koyun. Buradaki üç taşı kullanarak bu boynuza şekil vereceğiz. “Knapped flint”i
boynuzun üç ucunda kullanın. “Awl”ı boynuzun iki ucunda kullanarak delikler
açın. Son olarak “scraper”ı boynuzun ortasında kullanın. Boynuza bu şekli
verdikten sonra envanterinizdeki ipi boynuzla kullanarak spearthrower’u yapın.

Daha önce yaptığımız gibi mağaranın girişine ateş taşıyıp aslanı tekrar
kovalayın. Artık serbestiz. Ama o kadar uğraşıp da yaptığımız silahın işe
yaramaması üzüntü verici.

İkinci Mağara

İlerleyin ve diğer mağaraya girin. Çok karanlık. Diğer mağaradan ateş taşımamız
gerekecek. Mağaraya gidip, duvarın yanından odun parçalarını alın, ateşte
kullanıp karanlık olan mağaraya geri dönün. Burada yine birileri mangal yapmış
anlaşılan. Ateşi buraya koyun. Böylece mağarayı aydınlatacağız. Mağaranın
içerisinde sağda solda göreceğiniz üç asayı alın. İlerideki kayayı
incelediğinizde Klem’in imzasının bulunduğu taş parçasına benzerliği dikkatiniz
çekmiş olmalı. Bu durumda her ikisini yan yana düşündüğümüzde bulmaca hemencecik
çözülüyor. İşte izleyeceğimiz yol:

Kahverengi – Siyah – Boş – Kahverengi – Siyah – Kahverengi – Siyah – Kahverengi
– Kırmızı

İlk olarak kahverengi işaretli mağaraya girin ve yukarıda ki sırada ilerleyin.
Bu sırada aman deyim, meşaleniz sönmek üzereyken yenisini yakmayı unutmayın.
Yukarıdaki sırayı izleyip mağaranın sonuna geldiğimizde ilerleyin ve işte bir
bulmaca daha. El izlerinin olduğu bu duvardan bakalım yukarıya nasıl çıkacağız.
Evet, oldukça ilginç bir bulmaca. Duvarda bir dizi sol ve sağ el resmi
görmekteyiz. Amacımız resimlerin altında ve sağında bulunan işaretlere
tıklayarak resimlerin pozisyonunu ayarlamak. Bu şekilde kendi elimizi burada
yanan ellerin üzerine koyarak ilerleyebileceğiz. İki kırmızıya ya da iki siyaha
art arda basamıyoruz. Yani, eğer kırmızı bir sol el ile başladıysak sonrasında
siyah bir sağ ele geçmemiz gerekir. Bu bulmacanın farklı çözümleri mevcut. Ben
aşağıda göreceğiniz sırada geçtim.

Öncelikle sırayı alttan, soldan sağa 1-2-3-4-5 olarak adlandıralım. Yukarı doğru
ise 1-2-3-4-5-6-7-8 olarak adlandıralım. Sağdan ikinci eli tıklayarak bulmacaya
başlayalım. Bu el yanacak.

Alt – 4(1 kez)
Alt – 5(1 kez)
Alt– 3 (üç kez)
Sağ – 5 (üç kez)
Alt-2 (iki kez)
Sağ – 6 (1 kez)
Sağ – 8 (1 kez)

Bu tıklamalardan sonra Arok yukarı çıkacak. Yerden çalı çırpıyı alıp aşağı atın
ve hemen aşağı inin. Ehem. Ayıya yem olduk. Tekrar başlayın. Bütün çalı çırpıyı
aşağıya attıktan sonra ipi alın. Şimdi aşağı inin. Arık fazla gürültü yapmadan
inebileceğiz. Hayvanat uyurken yerden duvar parçasını alın ve tekrar yukarı
çıkın. Bu parçayı duvardaki boşlukta kullanın.

Hmmmmmm. Bu resim bizim aşağıdaki hayvandan nasıl kurtulacağımızı anlatıyor
olmalı. Öncelikle yerdeki taşı alıp çöp adama verin. Sonra ayıyı tıklayın. Yine
ayıya yem olduk. Bu sefer taşı yukarıdaki çıkıntıya atın. Yine olmayacak. Şöyle
bir incelediğimizde ayının tam tepesinde bir kaya birikintisi gözüküyor. Bu
kayaları bir şekilde ayının üzerine düşürmeliyiz. Ancak buraya taşı atmaya
çalıştığımızda taş yine ortadaki çıkıntıya çarpacak ve ayıya yem olacağız. Taşı
önce ayının arkasında girintiye atın. Ayı şaşırıp arkasına baktığında aynı yere
tekrar taş atın. Şimdi hızlı bir şekilde yukarıda çıkıntıya taş atın ve
sonrasında aynın üzerindeki taş yığınına taş atın. Böylece ayının üzerine
taşların dökülmesini sağlıyoruz. Bu bulmacayı çözdükten sonra yerdeki deri
parçasını alın.

Ayıya “Dayı”deme zamanı…

İlerleyip gerçekte ayının olduğu yere geldiğinizde zaman ayının yok olduğunu
daha doğrusu tepesine taşların düşmüş olduğunu göreceksiniz. Kayanın üzerine
deri parçasını ve ipi yerleştirin. Kayanın üzerindeki taşla deri parçasında iki
delik açın. Daha sonra aşağıya inip ayının kapana kısıldığı yerden ipi ve 3 taş
parçasını alın. İpi kayanın üzerindeki taş parçasında kullandığımızda Arok bir
sapan yapacak. Aşağıya indiğimiz yere yaklaşın ve yukarıdaki sarkıt, dikit ya da
her neyse onların üzerinde sapanı kullanın. Taşlar bittiğinde aşağıdan tekrar
taş alıp bütün sarkıt ve dikitleri düşürün.

Hepsi düştükten sonra taşları aldığımız yere gidin ve suya doğru ilerleyin.
Köprünün üzerinde ilerleyip boynuzu ve tahta parçasını alın. Ateşin yanına geri
dönün. Boynuzu ateşte kullanın ve boynuzu aldığınız yere geri dönün. Boynuzu
ateş yakılan yerde kullanıp ortalığı aydınlatın.

Yine ilginç bir bulmaca ile karşı karşıyayız. Duvardaki sağdan sola hoplayıp
zıplayan geyik resimlerini incelerseniz toplam 14 tane geyik olduğunu
göreceksiniz. Bizim önümüzde de tam 14 gaz lambası var. Amacımız bütün lambaları
yakarak geyiklerin ilerlemesini sağlamak böylece bizde buradan kurtulacağız.

Lambaları sol alttan sağa 1–7 ve üst soldan sağa 8–14 olarak numaralandırırsak,
sırasıyla 7, 12, 3, 8’i yaktığınıza bulmaca çözülecek. Yok yok çözülmeyecek.
Geyikleri hareket ettirdik ama bu yeterli değil. Sağdan sola sadece bir geyiğin
geçmesini sağlamalıyız. Sonrasında ortadaki çöp adamı bu geyiğe bindirerek
buradan kurtulacağız.

Geyik muhabbeti

Oldukça uğraştırıcı bir bulmaca. Öncelikle bütün geyiklerin rengini tek bir renk
yapmalısınız. Burası kolay. İlk geyiğin rengine karar verin. Herhangi bir
geyiğin rengini değiştirmek istediğinizde kendisinin, gerisindeki geyiğin ve
ilerisindeki geyiğin rengi değişmekte. İlk geyiğe karar verdikten sonra iki
ileridekini değiştirerek ilk geyik ve ikinci geyiğin rengini aynı
yapabilirsiniz. Bu şekilde ilerleyerek bütün geyiklerin rengini tek renk olacak
şekilde ayarlayın. Ben hepsini koyu kırmızı yapmıştım.

Sonrasında ortadaki çöp adamında rengini geyiklerle aynı renge getirin ve
geyiğin boynunu tutacak şekilde pozisyonunu ayarlayın. Bütün bunları
ayarladıktan sonra birde geyiklerin üzerlerindeki okları tıklayarak geyiklerin
pozisyonlarını ayarlamak gerekiyor. Sağdaki üst üste duran iki oku
tıkladığımızda ise animasyon başlıyor. Renkleri doğru ayarladığınızı varsayarsak
eğer animasyon bir yerde duruyorsa o geyiğin pozisyonu yanlıştır. Aşağıdaki
resme bakarak pozisyonları bu şekilde ayarlayabilirsiniz.

Arok acıkmış meğersem

Bulmacayı çözdükten sonra mağaradan çıkın. Arok karnının aç olduğunu söylenecek.
Sol tarafa ilerleyin ve kaya parçasını alın. Sağınızdaki patikadan ilerleyin ve
çiçekleri alın. Suyun kenarından ilerleyin. Taşların arasındaki ok parçasını
alın ve su kenarında ilerlemeye devam edin. Kaya parçasını ve yanında duran
sopayı alın. İlerleyin ve yerden bir kaya parçası daha alın. Sağa doğru gidip
tekrar yerden kaya parçasını ve kütükten bir parçayı alın. İlerleyin ve ateş
yakılan alana gelin. Burada yassı bir kaya göreceksiniz. Üzerine uzun sopayı
yerleştirin. Daha sonra ok parçasını ve ipi yerleştirip bir mızrak yapın.
Kayaların yanından ilerleyin ve yerdeki ot parçalarını alın.

Daha sonra nehre doğru ilerleyin. Suyun iyice yanına yaklaşılan ve kayaların
arasında balıkların yüzerek geçtiği küçük bir aralık olan ekrana gelin. Bu
ekranda suyun kenarında göreceğiniz dört kayayı bu aralıkta kullanarak suyu
tıkayın. Bu balıkları yavaşlatacaktır. Sonrasında mızrağı kullanarak taşların
önüne gelip yavaşlayan bir balığı avlayın. Daha sonra ateş yakılan yere geri
dönün. Bir misafirimiz var. Oyunun başından beri gördüğümüz tek insanoğlu.
İnsanın sarılası geliyor ama tipe bakınca bir kez daha düşünmek lazım tabii ki.
Toar ile konuşun ve bütün kabilelerin toplanacağını öğrenin.

Balığımızı paylaşmak istediğimizde Toar bize bir şeyler verecek ve bunlarla çay
yapabileceğimizi söyleyecek. Şimdi ateş yakma zamanı. Odun ve ot parçaları ile
Toar’ın bize verdiği ne olduğunu anlayamadığım “marcasite” yi ateş yakacağımız
alanda kullanın. “Knapp flint”i “Marcasite” üzerinde kullandığımızda ateş
yanacak. Yerdeki üç taşı ateşe koyun. Suyun yanına geri dönün ve Toar’ın verdiği
kaba su doldurun. Daha sonra Toar’ın yanına geri dönün ve bu kabı Toar’ın önüne
koyun. Yerdeki odun parçasıyla taşları ateşin üzerinden alıp yere düşürün.
Taşları almaya çalıştığımızda elimiz yanacak ve imdadımıza Toar yetişecek. Bize
verdiği spatula ile taşları alıp kaba atın. Kaynayan suya daha önce topladığımız
bitkiyi attığımızda çayımız hazır olacak.

Toar çayını içerken bizde balığımızı pişireceğiz. Öncelikle yerdeki sopayı hemen
yanındaki kaya ile kullanıp kayayı ateşe itin. Isınan kayayı aynı sopa ile
ateşten alın ve üzerinde balığı kullanın. Sonra balığı alın ve Toar’a verin.

Toar ile konuşun bize “Blade Knapping” öğretecek.

Blade Knapping

Toarın kayanın üzerinde serdiği parçaları inceleyin. Soldaki parça ile hemen
altındaki kayaya üç kez vurarak parçalayın. Sağdaki parça ile hemen altındaki
kayaya 3 kez vurarak parçalayın. Soldaki parça ile ortadaki kayaya iki kez
vurarak parçalayın. Ortadaki parçayı alıp Toar’a verin. Bize bir bıçak yapacak.
Toar ile tekrar konuşup bulduğunuz taşlar hakkında konuşun. Bize bir taşta o
verecek ve bu taşların müzik yapmakta kullanıldığını öğreneceğiz.

Sonrasında geri dönün ve üzerinde şekiller olan kayanın altındaki taşı alın. Sol
tarafta duvara yakın ilerlerseniz kayalıkların üzerinde şekiller göreceksiniz.
Oraya doğru ilerleyip duvardaki şekilleri tıkladığınızda aldığımız 5 müzik taşı
belirecek. Amacımız bu taşlara doğru sırada tıklayarak duvardaki şekillerin
rengini kırmızıya çevirmek. Oldukça basit. Taşları soldan sağa 1-5 olarak
numaralandırırsak, sırasıyla 4, 2, 5 ve 1’e vurmalısınız. Bu taşlara vururken
çekiç olarak kullandığınız taşın sadece ucunu değil tamamını vuracağınız taşın
üzerine getirin(Daha doğrusu taşın ucunu değil, farenin imlecini kullanın).
Yoksa benim gibi fark etmeden yanlış taşlara vurup dakikalarca uğraşırsınız.

Daha sonra sol tarafa ilerleyin ve duvardaki işaretleri inceleyin. Burada daha
önce gidemediğimiz yeni bir yol açıldı artık. İlerlemeye devam edin ve yukarı
çıkın. İlerleyin ve ilk mağaradaki Tika ile konuşun. Tika, bizden bazı cisimleri
kullanarak ona hikâyemizi anlatmamızı isteyecek. Bu alana girdiğiniz yerin hemen
yanında uçurumun kenarından kemik parçasını alın ve Tika’nın mağarasına geri
dönün. Soldan balık ve geyik figürlerini alın. Sağ taraftaki rafın üzerinden de
kadın, aslan figürlerini ve kemik parçasını alın. Tika’nın sağındaki üzerinde el
resmi olan taşı alın. Tika’nın mağarasından çıkıp hemen solundaki mağaraya
girin. Girişte soldan “animal fat”i alın. Mağaranın ortasındaki yassı kayanın
yanına gelin. Solundaki ipi, sağındaki delikli çubuğu alın. Bu mağaradan da
çıkıp en sola ilerleyin, yerden “bladder”ı ve sağda asılı olan deri parçasını
alın.

Tika’nın mağarasına geri dönün. Mağaranın sol tarafını inceleyin. Duvarda 11
adet şekil göreceksiniz. Her bir şekli tıkladığınızda Arok, başından geçen bir
olayı anlatacak. Bu 11 olayı doğru sıraya sokmalıyız. Aşağıdaki resimdeki gibi
bu şekilleri sıraladıktan sonra sırada envanterimizdeki cisimleri sıralamak var.

Doğru sıra aşağıdaki gibi:

Stag antlers, bone engraved with lion, Klem’s painted stone, spearthrower, rock
with hand painted on it, stick with hole engraved with bear, engraving of stag,
harpoon, engraving of fish, knife and figurine of woman

Herkesin bir hikâyesi vardır

Bütün bunları yerleştirip, hikâyemizi anlattıktan sonra, yani onca emekten sonra
insan Tika’nın koşup bize sarılmasını bekliyor ama maalesef Tika hiç oralı
olmuyor. Daha sonra gidip Tika ile konuşun. Tika bize tamamlanması gereken bir
resim olduğunu söylüyor ve yardımımızı istiyor. Pek niyetli olmasak da kabul
ediyoruz oyunumuz gereği.

Mağaradan çıkıp sola doğru ilerleyin. İki büyük geyik boynuzunu kaldırdığınızda
ortaya çıkan perdeden içeri girin. Sağ taraftaki yassı kayayı inceleyin. Kayanın
solundan siyah boyayı, reçineyi ve deri parçasını alın. “Animal Fat”i kayanın
sol ve sağ altında kullanın. Daha sonra kayayı itin. İşte birleştirilmesi
gereken resim. Bir taşı aldığınızda zaten istediğiniz yere koyamıyorsunuz. Ancak
konulması gereken yere getirdiğiniz zaman imleç değişiyor ve oraya
koyabiliyorsunuz. Aşağıdaki resimde hangi taş parçası aşağı yukarı nereye
gitmeli gözüküyor.

Resimde gördüğünüz gibi iki sabit taş parçası var. Bulmacayı bitirdiğimizde
birbirinden ayrı iki tablet oluşuyor. Bütün parçaları tek tek alıp, sabit
parçaların kenarlarında deneyerek bulmacaya başlamakta ve bu şekilde devam
etmekte fayda var. Resmi tamamladıktan sonra mağaradan çıkıp ortadaki mağaraya
gelin. Ateşin yanındaki kapta reçineyi kullanarak eritin ve tekrar resmin yanına
dönün. Reçineyi her iki resimde de kullanın. Tika’nın yanına gidin ve ortası boş
olan resimle ilgili konuşun. Resmin yanına geri dönün. Resmi alıp duvarda
gezdirin. Aşağıdaki resimde görülen yere getirdiğinizde Arok, “İşte budur”
diyecek.

Tekrar Tika’nın yanına gidin. Bu arada ortadaki mağaradaki yalaktan su aktığını
göreceksiniz. Bir anda seçilmiş kişi olduğumuzu öğrendik. Tika ile tekrar
konuşun. Daha sonra yandaki mağarada akan suda deri parçasını kullanın. Daha
sonra bu deri parçası ile resmi yapacağımız duvarı temizleyin(üç kez). Yassı
kayanın yanındaki rafta bulunan siyah boya üzerinde yine deri parçasını
kullanın. Daha sonra boyadığınız deri parçasını duvarda üç yerde kullanın.

Tika’nın yanına gidip Tika ile konuşun. Sonrasında mağaraların olduğu bölümü
terk edip aşağıya inin ve nehri takip edin. Salkım salkım kocaman bir ağaç
göreceksiniz. Bu ağacın yanındaki bitkiyi alın(reed) ve Tika’ya götürün. Tika
bizden kendisine bir “waterskin” yapmamızı isteyecek. Waterskin’in ne olduğunu
bana sormayın. Bende henüz bilmiyorum. Oynayıp göreceğiz  Ortadaki mağaraya
gelin ve yassı kayanın üzerine deriyi koyun. Derinin üzerine “Vertebra”yı koyun
ve kayanın üzerindeki iğne iplik ile deriyi dikin. İşte size waterskin. Meğersem
bildiğimiz mataraymış.

Resim yaptığımız mağaraya gidin. Tika gelecek ve bize blowpipe verecek. Daha
önce parçaları birleştirerek yaptığımız tabletlerden soldakini inceleyin. 13
tane nokta göreceksiniz. Tableti çevirip eski halini de görün. Duvara gidip bu
noktaları duvardaki noktaların soluna ve sağına ekleyin. Tika bize bir bıçak
verecek. Bu bıçakla, duvardaki noktaların solundaki çizginin üzerini ve solunu
tıklayıp oraya bir kare çizin ve işte bu ızdırap bulmaca bitti.

Bu noktada Tika ile yıkılmış bir köprünün yanına geliyoruz. Waterskin’i suda
kullanın. Bir köprü yapıp karşıya geçmemiz gerekiyor. Balık yediğiniz yere yani
Toar’ın yanına gelip Toar ile konuşun. Bize bir balta verecek.

Bal-ta-lar e-li-miz-deeeee…

Tika’nın yanına gidip balta ile ağaca üç kez vurduğumuzda köprümüz hazır olacak.
Köprüden geçtikten sonra Tika bizi yalnız bırakacak ama öncelikle bir kısım
meyve, sebze, yaprak, maydonoz isteyecek, kısır yapacakmış bize. Bak canım
istedi şimdi. Sağa doğru ilerleyin. Bir mağaranın önüne geliyoruz ancak
mağaranın girişi oldukça ilginç bir bulmaca ile kapatılmış durumda. Öncelikle
soldan “Juniper Berries”i alın. Sağ taraftan da Juniper twig’i alın.

İlerde yanan meşalelere doğru ilerleyin. Meşalelerin yanından Spearmint’i alın.
Diğer meşalelere doğru devam edin. Yerdeki çubuğu alın ve taşın üzerindeki odun
parçasını alın. Mağaraya doğru bir kez ilerleyin ve yerdeki ipi, “black
bigment”i ve “ochre pigment”i alın. İlerleyin ve oturan boğayla yok yok adamla
konuşun. Bizden bir palet yapmamızı isteyecek. Lahrik’in solundan “tuft of
hair”i alın.

Mağaradan çıkıp ateşin yanına gelin. Burada soldaki kayanın üzerine, “tuft of
hairs”i, çubuğu ve ipi koyduğunuzda işte fırçamız hazır. Sağdaki kayanın üzerine
ise “ochre pigment”i koyun. Kayanın üzerindeki taş parçası ile bunu ezip “yellow
pigment” yapın. Aynı kayanın sağ tarafına odun parçasını koyun. Her iki
pigmenti, fırçayı, deri parçasını ve blowgun’ı bu tahtanın üzerine koyun. Hemen
sağdaki kayadaki çatlaktan su alıp pigmentlerin üzerinde kullanın. Artık
paletimiz hazır.

Lahrik’in yanına gidip onunla konuşun ve paleti verin. Bize bir rengin eksik
olduğunu bu rengi bir kayayı ısıtarak elde edebileceğimizi söyleyecek. Geri
dönün ve mağaradan çıkmadan tekrar “ochre of pigment” alın. Bu pigmenti
mağaranın dışında ateşte kullanın daha sonra spatula ile alın ve sağdaki kayanın
üzerine koyun. Oradaki küçük kaya ile ezin. Paleti kayanın üzerine koyup,
pigmenti paletin üzerine koyun ve su ile ıslatın.

Paleti tekrar Lahrik’e verin. Artık Klem’i görebileceğiz. Lahrik’in yanından
içeri girin. Klem ile konuşun ve gerçekten seçilmiş kişi olduğunuzu öğrenin.
Sonra tekrar Lahrik ile konuşun. Bize yardım etme karşılığında, kaybettiği
“bullroarer” ını (herneyse artık) bulmamızı isteyecek. Konuşma bittikten sonra
mağaradan çıkın ve Tika ile konuşun. Tika ile tekrar konuşun. Burada duvarlar
üzerindeki resimlerin nasıl hareket ettirdiğimizi, resimlerde aslında
hayvanların ruhlarını görebilme kabiliyetimizin olduğunu öğreniyoruz. Meşaleleri
takip ederek üç kez ilerlediğimizde bir ağacın yanına geliyoruz.

Hanoi’nin Kuleleri

Bilgisayar programcıların yakından tanıdığı, klasik bir ödev olan bir bulmaca
ile karşı karşıyayız. Hanoi’nin Kuleleri. Amacımız bütün taşları en altta en
büyük taş, en üstte en küçük taş olacak şekilde iki yığının ortasına taşımak.
Her seferinde sadece bir taş taşıyabilirsiniz ve hiç bir zaman bir taşı
kendinden daha küçük bir taşın üzerine koyamazsınız. İşte çözüm (Taşları
koyduğumuz yerler: sol, orta ve sağ):

Soldaki taşı ortaya alın.
Sağdan bir taşı sola alın.
Ortadaki taşı sola alın.
Sağdan bir taşı ortaya alın.
Soldaki taşı sağa alın.
Soldaki taşı ortaya alın.
Sağdaki taşı ortaya alın.
Sağdaki taşı sola alın.
Ortadaki taşı sola alın.
Ortadaki taşı sağa alın.
Soldaki taşı sağa alın.
Ortadaki taşı sola alın.
Sağdaki taşı ortaya alın.
Sağdaki taşı sola alın.
Ortadaki taşı sola alın.
Sağdaki taşı ortaya alın.
Soldaki taşı sağa alın.
Soldaki taşı ortaya alın.
Sağdaki taşı ortaya alın.
Soldaki taşı sağa alın.
Ortadaki taşı sola alın.
Ortadaki taşı sağa alın.
Soldaki taşı sağa alın.
Soldaki taşı ortaya alın.
Sağdaki taşı ortaya alın.
Sağdaki taşı sola alın.
Ortadaki taşı sola alın.
Sağdaki taşı ortaya alın.
Soldaki taşı sağa alın.
Soldaki taşı ortaya alın.
Sağdaki taşı ortaya alın.

Yorumlarda burada hata var derseniz gelir döverim valla ona göre. Ağaca
tırmanın. Bullroarer’ı, pinecones ve slingshot’u alın. Aşağıya inin. Kayaları
siper alıp pinecones ve slingshot ile bütün kurtları teker teker vurun. Hepsini
vurduktan sonra Klem’in mağarasına geri dönün. Tika ile konuşun. İçeri girip
Lahrik’e Bullroarer’ı verin. Lahrik’te bize bir boğa heykeli verecek. Mağaraya
girin ve heykeli yerdeki ateşte kullanın. Hmmmmmm duavara ne çizeceğimizi
sanıyorum öğrendik. Ancak boğa gölgesi çok yüksekte olduğu için ulaşamıyoruz.
Lahrik ile konuşup yardım isteyin. Bizden yaşlı bir ağaç bulmamızı isteyecek.

Mağaradan çıkıp ilerleyin. Sağınızda yamuk yumuk bir ağaç göreceksiniz. Balta
ile ağacın sağ tarafını kesin. Yere düşen parça üzerinde iki kez baltayı
kullanın. Yerdeki ağaç parçasını alın.

Klem’in mağarasına gidip Klem ile konuşun. Klem bize yeni bir resim tekniği
öğretecek. Ağaç parçasını boğa gölgesinin altında kullanın ve gölgeye yakından
bakın. Öncelikle fırçayı siyah boyaya sürün. Boğanın boynuzlarının, yüzünün,
sırtının ve bacaklarının sınırlarını bu boyayla çizin. Daha sonra blowpipe’i
siyah boya üzerinde kullanın. Boyalı blowpipe’ı boğranın sol bacağında, sol
bacağının üstünde, karnında ve boynunda kullanın. Eğer doğru yaptıysanız ortaya
bir boğa daha çıkacak.

Boğaya bir kez daha tıkladığınızda bu sefer o baş belası müzik taşları
belirecek. Bir kaç kez sırasıyla soldan birinci, üçüncü, beşinci ve ikinci
taşlara vurun. Şimdi buradan ayrılıp mağaranın derinliklerine doğru iki kez
ilerleyin ve oradaki iki taşı alın. Tekrar resme gidin, bu sefer sırasıyla
soldan birinci, yedinci, beşinci, ikinci ve birinci taşa vurun.

Bulmacayı tamamladıktan sonra Klem ile konuşun. Lahrik’in yanına gidin ve duvarı
inceleyin. Duvarı tıkladığınızda yeni bir bulmaca ile karşılaşacaksınız. Burada
aşağıdaki deri üzerine çizilmiş olan mağaradaki ruhun resmini yapacağız.

Öncelikle aşağıdaki derideki resmin tamamıyla siyah olduğunu hatırlayıp
karelerin içerisini tıklayarak kırmızı(ya da boş) olanları siyah yapın. Hepsi
siyah olduğunda iki kare boş olmalı. Ortadaki kırmızı noktalar ise çevresindeki
kareleri kendi etrafında çevirmeye yarıyor. Resimde gördüğünüz gibi karelere
tıklayarak renkleri ayarladıktan sonra kırmızı noktalara aşağıdaki gibi
tıklayın.

1 kez 7, 1 kez 8, 1 kez 5, 1 kez 6, 1 kez 1, 3 kez 5, 1 kez 1, 1 kez 5, 1 kez 4,
2 kez 2,
1 kez 3, 1 kez 1, 1 kez 2, 1 kez 1, 2 kez 4, 1 kez 3, 1 kez 4, 1 kez 2, 1 kez 3,
1 kez 2,
3 kez 4, 3 kez 3, 1 kez 4

Bulmacayı çözdükten sonra Klem ile konuşun. Boğa resmini yaptığımız yere
tırmanmak için kullandığımız odun parçasını alın. Arkanıza dönün ve odun
parçasını orada kullanın. 3 geyik resminin sınırlarını göreceksiniz. Buradaki
çizgi ve noktaların renklerini kullanarak bu geyikleri boyayacağız.

Öncelikle fırçanıza kırmızı boyayı alıp sol alt ve üstteki geyiğin ayaklarını
boyayın. Sonra sol alt geyiğin boynuzlarını boyayın. Daha sonra fırçaya siyah
boya alıp, sağ alttaki geyiğin bacaklarını ve boynuzlarını boyayın. Geyiklerin
sınırlarını çizdikten sonra fırçanın yanındaki zımbırtıyı alın ve sarı renkte
kullanın. Bu renkle sağ alttaki geyiğin gövdesini boyayın. Daha sonra siyah
rengi alıp bu geyiğin boynunu boyayın. Eğer doğru yaptıysanız sağ alttaki geyik
hareket edecek. Bu geyik hareket ettikten sonra önce sarı rengi sonra kırmızı
rengi alarak turuncu rengi oluşturun ve diğer iki geyiğin gövdelerini boyayın.
Her iki geyikte hareket ederse doğru yapmışsınız demektir.

Klem’le konuşun. Klem’in istekleri bir türlü bitmek bilmiyor. Mağaradan çıkın ve
soldaki meşalelere doğru ilerleyin. Bir kez daha ileriye gittiğinizde zorlu bir
bulmaca bizi bekliyor.

Burada amacımız, perdeyi ve çubukları çekerek mağaranın girişini açmak. Dikine
çubukların hepsi çevrilebilirken enine çubuklar ise kaydırılıyorlar. Bu kaydırma
ve çevirme işlerini mağaranın üst duvarındaki resimlerle yapıyoruz.

1. çubuğu sağa çevir.
En soldaki enine çubuğu(A) iki kez sola(aslında yukarıya) çevir ve sola kaydır.
12. çubuğu sola çevir.
Bu çubuğun hemen yanındaki enine çubuğu(B) iki kez çevirerek çıkıntısını yukarı
getir ve sağa kaydır.
11 numaralı çubuğu iki kez sola çevir.
Hemen üstündeki enine çubuğu (C)sağa kaydır.
En üstteki açık renkli enine çubuğun(D) çıkıntısını önüne gelecek şekilde çevir
ve sağa kaydır.
En üstteki enine çubuğun(E) soldaki çıkıntısı önde olacak şekilde çevir ve sola
kaydır.
7 numaralı çubuğu sola çevir.
8 numaralı çubuğun en alttaki çıkıntısı size doğru bakacak şekilde sağa çevir.

9 numaralı çubuğu iki kez sola çevir.
Soldan ikinci enine çubuğun(F) çıkıntısı size bakacak şekilde çevir ve iki kez
sağa kaydır.
Alt ortadaki enine büyük(G) çubuğun çıkıntısı size bakacak şekilde çevir sağa
kaydır.
3 numaralı çubuğu sağa çevir.
4 numaralı çubuğu iki kez sola çevir.
En üstteki koyu renkli enine çubuğun(H) çıkıntısı size bakacak şekilde çevir ve
iki kez sola kaydır.
Ortadaki açık renkli çubuğun(I) çıkıntısı arkaya bakacak şekilde çevir ve sola
kaydır.

İşte mağaramız açıldı. Gaz lambasını ve “sorcerer’s headdress”i alın. Klem’in
mağarasına geri dönün. Klem ile konuşun ve Klem’in önüne biraz önce mağaradan
aldıklarınızı koyun. “Animal Fat”i gaz lambasının üzerine koyun. “Juniper Twig”i
de “Animal Fat”in üzerine koyun. Arkanıza dönüp çubuğu alın ve ateş ile
kullanın. Oldukça yavaş bir şekilde bu ateşi gaz lambasına yaklaştırıp üzerinde
kullanın. Hızlı hareket ederseniz ateş sönecek.

Tika’nın yaptığı kelle paçayı için. İşte son bulmacamız. Müzik çalıp ruh
çağıracağız. Yerde serili olan taşları tıklayın. Elimizdeki her bir taşı yerde
serili olanlarla eşleştireceğiz. Bunun için elimizdeki taşlardan birisin
tıklayıp sonra yerdeki serili olanların her birini eşini bulana kadar
tıklayacağız. Eğer eşleşirlerse yerdeki taşın üzerindeki resim elimizdeki taşın
üzerine çizilecek. Elimizdeki her taşı yerdeki her taşla deneyerek bu
eşleşmeleri yapın. Eşleşmelere aşağıdaki gibi olacak:

Sonrasında tekrar taşları tıklayarak müzik yapmaya başlayın. Bu seferki bulmaca
diğerlerinden biraz daha farklı. Bir taşa vurduğumuzda ses yankı yapıyor.
Notaları art arda (yankısı devam ederken) çalacağız ama iki kez yankının
bitmesini bekleyeceğiz. Son bulmaca olarak düşündüğümüzde aslında çok ama çok
basit bir bulmaca. Resimde gördüğünüz gibi eşleşmeyi yaptıktan sonra tek
yapmamız gereken yerde serili olan taşların sırasında elimizdeki taşlara vurmak.
Hepsi bu.

Elimizdeki taşları soldan sağa 1 ile 7 arasında numaralandırırsak:
7, 6, 6, 6, 4, bekle, 1, 3, 2, 4, 3, 5, 4, 6, bekle, 4, 6, 6, 6, 4.

Yine bir Kheops Studio oyunu, yine çok kısa sürdü…

…Fin…

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu