Enemy Territory: Quake Wars
Quake 1 çıktığı zaman etrafı kasıp kavurmuştu. O zaman için harika grafikleri
ve oynanışı ile gönüllerde taht kurmuştu. İlkinin başarılı olmasından sonra Id
Software ikinci oyun için kolları sıvadı. Quake 2 çıktığı zaman senaryosu belli
bir Single player kısmı içeriyordu. Dünyayı işgal eden Strogg’lara karşı savaşan
bir askeri yönetiyorduk. Son olarak Strogg’ların ana üssüne gidip, son yaratık
ile mücadeleden sonra orayı patlatıp yok ediyorduk. Oyunun çok oyunculu tabanı
ise ilk çıktığı zamanlarda yoktu, bu eksikliği sonradan çıkarılan bir yama ile
kapandı. Multiplayer kısmının oyuncular tarafından çok tutulması ile üçüncü oyun
için Id yine start verdi. Quake 3: Arena ve onun ek görev paketi Team Arena,
serinin öncekilerinden çok daha farklıydı. Multiplayer tabanlı ve konu olarak
şeytanın en iyi savaşçıları bir arenada toplayıp, onların birbiri ile
dövüşmelerini ele alıyordu. Botlar ile savaştığımız kısır Single player’ı olsun
veya online olarak başkaları ile kapıştığımız, zengin içerikli Multiplayer’ı
olsun önceki oyunlar ile bağlantısı yoktu. Q3 önceki Q2 gibi grafik motoru çok
tutan bir oyun oldu, bu motor bir çok yapım da kullanıldı. Id Software Doom 3
üzerinde çalışıp onu piyasaya çıkardıktan sonra Quake 4’ün yapımını Raven
Software’a devretti. Bu firma Id teknolojisini kullanarak, bir çok başarılı
oyuna imza atmıştır. Soldier Of Fortune veya Jedi Academy serileri bu yapımlar
içindedir. Q4 zengin içerikli bir Single player ve Multiplayer içeriyor, konu
olarak ise Quake 2’nin devamını senaryo da işliyor. Grafik motoru ilk 3 oyundaki
kendi isimli motoru değil, bunun yerine hazır Doom 3 motorunu kullanıyor. Kapalı
alanları ve modellemeleri çizmekte başarılı olan motorun (Bence şu an ki en iyi
grafik motorlarından biri), açık alanları çizmekteki marifeti de ortaya çıkmış
olacak.
İkinci Tarih Dersi
Kısa bir Quake tarihinden sonra gelelim asıl meselemize, yani Enemy Territory:
Quake Wars’a. Yapım Q2 ve Q4’ün konu aldığı evrende geçiyor. Oyunun
hazırlanmasını Splash Damage firması üstlenmiş durumda. Id Software kendine ait
bazı yapımları anlaşmalı olduğu firmalara verebiliyor. Return to Castle
Wolfenstein’ı Gray Matter Studios, Wolfenstein’nın ek paketi Enemy Territory’i
Splash Damage, Doom 3’ün ek görev paketi Resurrection of Evil’ı Nerve Software
ve son olarak Quake 4’ü Raven Software yaptı. Q4 gibi önemli bir oyunun bir
başkasına veren Id, geçen günlerde yeni Wolfenstein’ı da resmi olarak duyurdu.
Id yeni oyununun hazırlanması için diğerlerini başka şirketlere vermiş olabilir.
Bu son açıklanan projeye iyice yönelmiş durumdalar. Ufak bir yorumdan sonra
gelelim Splash Damage firmasına, o kadar eski ve köklü bir şirket değil. Londra
tabanlı ve 2001’in Haziran ayında kurulmuş. Online oyunlar ve mod yapımcılarına
destek vermek amacı taşıyan bir firma. Quake 3’ün multiplayer’ına ve mod’larında
biraz katkıları olunca dikkat çekmişler. Bundan sonra zaten firmanın çehresi de
değişmiş, Q3 için 150 tane Tv şovunda çalışmışlar ve prodüktörlüğünü yapmışlar.
Counter – Strike içinde haritalar tasarlamışlar ve katkıda bulunmuşlar. Splash
Damage en büyük çıkışını ise Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory oyunu
ile yaptı. Orjinal Wolfenstein oyunu için ek görev paketi olarak hazırlanan
yapımın, sonradan Single player versiyonu iptal edildi. Bunun yerine sadece
online olarak Multiplayer oynanmasına ağırlık verildi. Tamamlandığı zaman da net
üzerinden bedava olarak dağıtıldı. Zaten çoklu oyuncu modu başarılı olan
RTCW(Return to Castle Wolfenstein) Enemy Territory ile çok başarılı oldu. Ek
görev paketinin getirdiği yeni özellikler ile online FPS oyunları arasında
popüler oldu. 2003 yılında IGN, Gamespy, PC Format, Belçika oyun sitesi
Spelletjesgarnaal ve BAFTA Games tarafından yılın en iyi Multiplayer oyunu
ödülünü aldı. Splash Damage’nin buradan nasıl harika bir iş çıkardığını yeniden
görebiliyoruz. Firma son olarak Doom 3’ün çoklu oyuncu modunda da çalışmalarda
bulunmuş.Quad Damage
Enemy Territory: Quake Wars firmanın baştan aşağı kendi başına yaptığı ilk
oyunu. Quake Wars kendinden önceki ek görev paketi olan RTCW: Enemy Territory
ile aynı ismi paylaşıyor ve onun gibi Multiplayer tabanlı. Oyun içerik olarak
Quake serisini ele alıyor. Hikaye olarak ise Q2 ve onun devamını ele alan Q4’ün
konusunu işliyor. Fakat bizleri bu iki oyundaki olaylar olmadan 50 – 60 sene
öncesine götürüyor. Strogg’lar uzaydan Dünya’ya gelmişler ve işgal etmeye
hazırlanıyorlardır. EDF(Earth Defence Force) bu tehlikeyi uzaklaştırmak ve
teslim olmamak istiyor. Böylece her iki taraf arasında büyük bir savaş başlar.
Oyun içinde Strogg(yani yaratıklar) ve EDF insanlar olarak seçebileceğimiz iki
taraf bulunuyor. Her iki ırkın da birbirine göre farklı silahları ve araçları
bulunuyor. İnsanlarda Grenade Launcher, Riffle, ağır toplar, bazukalar vb…
silahlar bulunurken yaratıklarda ise şok verici gibi kendilerine özgü sınıf
silahları mevcut. Sınıf demişken, Splash Damage firması eski oyundaki sınıf
sistemini buraya da aktarmış durumda. Asker, mühendis, sağlık görevlisi vb…
sınıflar bulunuyor. Yaratıklarda da farklı isimlerde aynı sınıflar mevcut.
Seçtiğiniz her sınıfın kendine özgü bir yeteneği ve silahı bulunuyor. Asker
olarak seçersek diğerlerine göre daha dayanıklı ve güçlü oluyoruz. Sadece
savaşmak ve düşmanı yok etmek için çarpışabileceğiz. Eğer mühendis olursak, bazı
silahlar üzerinde değişiklik de yapabileceğiz. Yüksek yerlere çıkmak için
merdiven benzeri mekanizmalar kurabileceğiz. Sağlık görevlisini alırsak, yaralı
takım arkadaşlarımızı sağlık kiti kullanarak iyileştirebileceğiz.
Yeteneklerimizi kullandıkça onlarda gelişecekler. Bir mühendis, asma köprüyü üç
dakika içinde kurabiliyorsa, daha ileri de geliştikçe bu zaman bir dakikaya
kadar kısalacak.
Puanlama sistemi, her yaptığınız frag başına göre değilde, takım olarak verilen
görevi başarıp başaramadığınıza bakıyor. Eğer takımınız amacına ulaşıp
kazanmışsa belli bir puan alıyorsunuz. Ben 20 kişi öldürdüm, aman üstüne 10 tane
frag yapayım da tatlı niyetine gider, hem puanım artsın gibi bir düşünceye sakın
kapılmayın. Her şeyden önce Enemy Territory: Quake Wars takım oyununa bağlı
kalıyor. Tek başınıza kahramanlık yapamıyoruz. Bir görevi başarmamız için
takımdaki herkesin birbirine yardımcı olması ve dayanışması gerekiyor. Altınıza
zırhlı bir araç çekip Rambo’culuk oynamanız bir hayli zor. Splash Damage firması
bunun için bir hayli çalışıyor. Onların istediği oyundaki görevlerin tek kişi
ile değil, takım olarak kazanılması.
RTCW: Enemy Territory’den hatırlayacağımız rütbe sistemi burada da yer alıyor.
Sıradan bir askerken bir generale dönüşebiliyorsunuz. Bunun bizlere bir çok
yararı olacak, mesela bir kereliğine bombardıman uçağı çağırıp, Strogg’ların
binalarını yerle bir edebileceğiz. “Yükselsek ne olacak öldüğümüzde rütbemiz
gidiyor” diyenler yanılıyorlar. Kalıcı olacak yani öldüğünüz zaman veya yeni bir
oyuna başladığınız zaman aynı rütbe de kalıcaksınız. Bu durumu ele alırsak,
oyunun server’ında bir karakter yaratacağımızı ve aynı karakter ile devam
edeceğimiz ortaya çıkıyor. İşin diğer ilginç yanı ise yeni oyunculara emir
verebilmemiz olacak, ama bunun komut veya başka bir yolla mı olacağı tam olarak
belli değil. Splash Damage firması rütbe sistemi hakkında çok fazla ayrıntı
vermiyor. Bunun haricinde ise sistemin dengeli bir biçimde olacağını ve
yükselmenin zor olacağını belirtiyorlar. Rütbe almak için oyuncuların uğraşması
gerektiğini söylüyorlar.
Halo’nun başlattığı sonra bir çok Multiplayer oyunda klasik olmaya başlayan araç
kullanma burada da yer alıyor. Her iki tarafında birbirinden üstün araçları
bulunuyor. Dört çekerli bir cipten, Mech Warrior’dan hatırlayacağınız devasa
robotlara kadar çok farklı kullanacağımız araçlar olacak. Örnek olarak en
başlarda hafif zırhlı araçlar ile bir üsse baskın yapabilir, sonrasında ise
tanklar gibi ağır zırhlılar ile gelerek düşmanının üssü tamamen yok edebilecek.
Hava, deniz ve kara araçların hepsi bulunabilecek. Gökyüzünde bir yaratık gemisi
ile kapışan iki uçak veya büyük bir Destroyer’i bombalayan denizaltı gibi çok
çeşitli araçlar olacak. Bunların olması oyuna büyük bir heyecan ve zevk
getireceği kesin.
Gece Gündüz Karmaşası
Haritadaki yeri ele geçir, şuradaki silahı yok et veya birisini kurtar gibi
görevler yapılacak. Şimdi baktığımız zaman görevler klasik sayılabilir, ama bu
görevlerin gece yapıldığını düşünün. Evet yanlış değil! gece karanlığında bu
tarz görevler yapılabilecek. Açıkçası bu durum kulağa harika geliyor. Düşünün
bir insan askerisiniz, yaralanmışsınız ve çok az merminiz kalmış. Her taraftan
silah ve bomba sesleri geliyor. Ölenlerin çığılıkları dolunay’ın ışığında
kaybolup gidiyor. Yapmanız gereken tek şey bombayı kurup oradan kaçmak.
Fenerinizi yakıyorsunuz ve karanlıkta ilerlemeye çalışıyorsunuz. Bir anda
karşınıza bir yaratık çıkıyor ve… bunun gibi çok daha farklı örnekler
verilebilir.
Haritalar gerçek anlamda devasa olacak. Bir çok oyuncu aynı anda haritalarda
savaşacak, bu sayede devasa savaşlar yaşanabilecek. Fakat savaşmadan önce etrafa
bakıp bir anda kitlenebiliriz. Çünkü harika grafikler bizleri bekliyor olacak.
Bunlara birde iyi bir fizik modellemesi ve sesleri eklersek, o zaman keyfimize
diyecek olmaz.
Quake Wars, Doom 3 grafik motorunun fizik modellemesini kullanıyor. Yazıyı okurken arada “Doom 3’de fizik
motoru var mıydı?” diye sorabilirler. İlk oyunda olmasada ek görev paketi
Resurrection of Evil’da fizik motorunun olduğunu gördük. Şimdide Quake Wars için
daha da geliştirilmiş olarak, oyuna optimize ediliyor. Bu sayede araçlar
devrildikleri zaman veya üstlerine ateş edildiğinde hasar alacaklar. Bu bizlere
daha gerçekçi bir oyun kalitesi sunacak. Sadece araçlar değil, bunların dışında
modellemeler ve çevrede bulunan objektiflerde gerçekçi fizik modellemelerine
sahip olacaklar. Çelik plakalardan oluşan bir koridorda koştururken, bastığınız
yerlerdeki bazı plakalar yerinden çıkabilecek. Öldürdüğümüz düşmanlarımız bir
taş parçası gibi aşağı düşmeyecek. Tam tersine daha gerçekçi bir ölüş şekilleri
olacak. Toprağa tank mermisi çarptığı zaman çukur oluşacak, otlar rüzgardan
dolayı sallanacak, bir cesede ateş ettiğiniz zaman kıpırdayacak vb… bizleri
harika optimize edilmiş bir fizik motoru bekliyor. Yapımcılar fizik motorunun
herhangi bir lag’a veya oyunun yavaşlamasına imkan vermeyeceğini söylüyorlar.
Multiplayer tabanlı bir oyun zaten akıcı ve hızlı olmazsa oynanmaz.İlk ekran görüntüleri geldiği zaman herkes beğenmişti. Fakat akıllarda kalan bir
soru işareti vardı. Oyun Doom 3 grafik motoru ile mi hazırlanıyor? Cevap evet,
ama Id Software tabanlı “Megatexture” adında yeni bir teknoloji ile beraber kullanılıyor.
Megatexture teknolojisi büyük bir blok üzerine ufak ufak ayrıntıların üzerine
işlenmesini sağlıyor. Yani devasa haritalar üzerine taş, toprak, bina, su vb…
her cisim küçük parçalar halinde yerleştiriliyor, bu da grafiklerin ayrıntılı
bir biçimde görünmesini sağlıyor. Kısaca Doom 3 grafik motorunun açık alanları Render etme özelliğini arttırıyor. Yeni teknik ile açık alanlar harika bir biçimde çiziliyor, gölgelendirme ve ışıklandırma konularında da marifetli.
Sadece bunlar ile sınırlı bir şekilde kalmıyor, patlama ve su efektleri ile
gözlerimiz şenlenecek. Modellemeler bir kütük gibi görünmeyecek, ayrıntıları
belli olacak. Megatexture teknolojisi, devasa çarpışmalarda da oyunun grafik
kalitesinden ödün vermeden akıcı bir şekilde oynatacak. Yapımcılar yeni teknik
sayesinde ayrıntılı grafiklerin esnek ve zarif olacağını, motorun oyuna iyice
optimize edileceğini açıklıyorlar. Megatexture teknolojisi Id Software’ın dahi
programcısı olan John Carmack tarafından yapıldı.
Quake Wars ses olarak da ayrıntıya önem veriyor. Her silahın veya her aracın
sesi farklı şekilde olacak. Hiçbiri bir diğerine benzemeyecek, bükülen bir
metalin ince sesini dahi duyabileceğiz. Zırhlı bir araçtan seken kurşunların
efekti kulağımız da yankılanacak. Oyun içindeki seslendirmeler için özenli bir
şekilde üstünde çalışılıyor. Arka planda çalacak olan müzikler, oyun için ayrı
olarak hazırlanıyor. Bunların dışında yine sesler yeni teknolojileri
desteleyecek.
Nemo
Elimizdekileri sayacak olursak; RTCW: Enemy Territory yapan ve Multiplayer
platformunda başarılı olan bir yapımcı, bu firmanın arkasında duran Id Software,
atmosfer bakımından temel alınmış Quake serisi, Id tabanlı bir teknoloji,
yapımcıların gerçekleştirmek için üzerinde çalıştıkları vaadleri. Bunların hepsi
alt yapısı sağlam ve gerçek anlamda klasik olabilecek bir oyun için geçerli
şartlar. Splash Damage firması yapım üzerinde hala çalışıyor ve geliştiriyor.
Zaten Quake Wars temel olarak RTCW: Enemy Territory’nin özelliklerini
kullanıyor. Single Player kısmının olup olmayacağı belli değil.
Elimize son zamanlarda yapılmış olan en iyi Online – FPS oyunlarından biri
geçebilir. Bu oyundan oldukça umutluyum, gerek teknolojisi olsun gerek fikirleri
olsun gerçek anlamda bir bomba olacak gibi gözüküyor. Quake Wars, 2006 yılı
içersinde raflardaki yerini alabilir. Yapımla buluşana kadar Quake 4’ün
Multiplayer mod’unu oynayarak bekleyebiliriz.