Oyun Ön İncelemeleri

Enemy Territory: Quake Wars

“Yazı için Yalçın Yaman’a teşekkür ederiz.”



Birazdan yazacaklarım aslında çok klasik bir giriş olabilir, ama adı üstünde
klasik bir firma ve yaptığı klasik oyunlar. Senelerdir özellikle
bilgisayarlarımıza hayat veren Id Software için konuşuyorum. Her zaman
“Yapılamaz, o kadarda olamaz, bu şekilde bir oyun bizim milattan kalma PC’lerde
çalışmaz” deriz ve bir şekilde Id Software bizim bu söylemlerimizi hep haksız
çıkartır. Aslında haksız çıkmak çoğu zaman kötü anılır. Ama iş oyunlara ve Id’ye
gelince haksız olmak çoğu zaman muhteşem bir haz verir. Evet dediğim gibi klasik
bir firma için klasik söylemler. Daha fazla uzatmadan yılların deneyiminin
önümüze sunduğu online oyun özellikleri baz alınıp, her sistemde çalışacak
harika grafikler ile harmanlayan, Enemy Territory – Quake Wars nedir ne değildir
bakalım.


İnsanların ve Strogg’ların savaşı

Oyun, Quake 2 zamanındaki insanların (GDF) ve Strogg ırkı ile arasındaki savaşı
konu alıyor. Bu konu hakkında değişik kaynaklarda değişik bilgiler olduğundan,
ortada insanların istila sonucu bu savaşa girdiğinden tutunda, tersi teorilere
kadar oyunumuzun konusu ile ilgili makaleler bulabilirsiniz. Ama kesin olan bir
şey varsa Quake Wars’ı oynarken gerek karakterler ile gerekse araçlarda, iki
farklı ırkın savaşını tamamı ile hissedeceksiniz. Aslında yapım için, Quake 3
Arena sonrasında tam anlamı ile Id Software’ın ikinci online oyun denemesi
diyebilirz. Wolfenstein: Enemy Territory’le harika bir iş çıkartılmıştı, ama
yaradılış açısından bir oyunu tamamen online yaratmak farklı bir iştir. Bu
yüzden Quake 3’ten bu yana çok çok fazla yol kat edildiğini görmek için
incelemelerden çok, sizin oyunun içine bizzat girmeniz lazım.

Quake Wars biraz olsun size Battlefield oyununu andırabilir bunu hemen başta
söyleyelim, aslında bu kötü bir şey değil. Nede olsa Battlefield serisi çok
büyük kitlelere hitap eden bir sistem üzerinde işliyor ve çoğu oyuncu bu sisteme
alışmış, menülerde ve sınıf seçimlerinde Battlefield sistemini hissetmeniz
olası. Karakter sınıfları ve çeşitleri çok çok fazla. Oyun içinde 13 adet araç
var(Demo’da hepsi yok). Hepsini göremesem de çoğu zaman helikopter ve tank ile
çok çok başarılı oldum. Demoda 3 adet oyun türü var. Tam sürümde de bu sayının
değişeceğini düşünmüyorum. Modlar sırasıyla şöyle;

  • Objective
  • Campaign
  • Stopwatch
  • Objective: Bu moda bir taraf saldırırken diğer taraf savunuyor. Sadece
    bununla kalmayıp iki tarafta birbirinin görevlerini yerine getirememesi için,
    canını dişine takıp mücadele ediyor. Ortaya çıkanlar ise tam anlamı ile bir
    savaş atmosferi içindeki inanılmaz bir karmaşa diyebilirim.Campaign: Bu mod genelde oyunlarda tek kişilik senaryo anlamına gelir.
    Ama artarda 3 haritada Objective modu gibi, iki tarafta hem kendi görevlerini
    yerine getirmeye çalışırken diğerlerinin görevlerini engellemeye çalışıyor.
    Haritaların arka arkaya gelmesi de bir nevi ufak bir Campaign olarak
    nitelendiriliyor.

    Stopwatch: Bu modda ise iki tarafta birbirine sıra ile saldırıyor ve en
    kısa sürede birbirini kıran takım kazanmış oluyor.

    Benim internetim daha yok, bu oyunda tek kişilik mod yok mu?

    Oyunda botlara karşı oynamak var. Fakat hemen umutsuzluğa kapılmayın, çünkü
    yapay zekaları üzerinde özellikle çalışılan botlar karşınızda insan varmış gibi
    hissettirebiliyor. Aklınıza “Online oynamanın yerini asla tutamaz” nedeni
    takılabilir, ama hangi elin adamı koskoca helikopter patlayacağına yakın
    kafanıza kamikaze diye gelebilir?(Cidden istem dışı oyuna daldığımdan oluyor).
    Bu arada hemen ekleyelim demo olmasına rağmen girdiğim hiçbir serverda ping
    sorunu yaşamadım. Ping alışverişi 2 taraflıdır ve oyun motorunun bunda etkisi
    çok büyüktür. Ama girdiğim onlarca serverda tek bir ping sorunu olmadı. 512kb
    bir bağlantı ile stabil oynayabilmenin çok çok rahat olacağı ortada.





    Bırak şimdi konuşmayı ben teknoloji adamıyım teknolojiden haber ver!

    Yapım aslında Doom 3 grafik motoru kullanıyor. Fakat Id software’ın motorun
    üstüne eklediği çok fazla yenilik var. Özellikle bir tanesi var ki, oyunu
    tamamen değiştirmiş ve her sistemde çalışabilir hale getirmiş. “Megatexture”
    teknolojisi oyundaki savaş alanını tamamı ile büyük ana bir kaplama olarak
    görüyor ve uzaktaki birimlerin detayları ile yakındakiler arasında farkı çok çok
    aza indiriyor. Uzaktaki bir savaşı yada kapışmayı ince ayrıntılarına kadar
    izleyebiliyorsunuz. Çoğu oyunda uzaktaki çatışmalar cılız geçer, ama Quake
    Wars’ta her şey gözler önünde. Kaplamalar özellikle ekran kartınız el verdiğince
    daha iyi görünür. Neden derseniz ben 512MB X800 ekran kartıyla kaplamaları
    sonuna kadar açamadım. Sebebi ise oyunun ya demo olmasından kaynaklanmakta yada
    en son seviyede 512 MB ekran kartı belleğinden fazlasını ve 2 GB sistem belleği
    istemesi olabilir. Bu arada Quake Wars’ın OpenGL standartlarında çalıştığını da
    hatırlatalım. Yani DX10 desteklemiyor. Hatırlarsanız Id Software gelecek yeni
    oyunu Rage’te de DX10 desteklemeyeceğini açıklamıştı. Firma zaten çok eskiden
    beri kendilerine sağladıkları özgürlükten dolayı hep OpenGL API’sinin destekçisi
    olmuştur. Yapım o kadar güzel optimize edilmiş ki, bir başka arkadaşımın P4 2.6
    işlemcisi, 1GB belleği ve 9800Pro ekran kartında oyun orta detayların biraz
    üstünde gayet iyi şekilde çalıştı. İşin özü kısacası Doom 3’e fazla uzak olmayan
    sistemler, Quake Wars’ta da sorun yaşamazlar. Ama yüksek detay yüksek performans
    gerektirecektir. Hazır sistem konularına el atmışken yapımı uzun zamandır
    oynadığım; Pentium D 840 işlemci, 1GB ram, 512MB X800 ekran kartı PC’de denedim.
    Bu sistemde 1024×768 çözünürlükte 8xAF, 2xAA ile çok çok yoğun çatışmalar
    dışında 30FPS altına inmedim.Uzun zamandır günümüzün her orta seviye kartında yüksek detaylarda oynayabilecek
    bir oyun gelmemişti. “Ben grafik dışında fiziklere de dikkat ederim” derseniz,
    işte orda grafiklerdeki başarının biraz daha altında bir işçilik sizi karşılar.
    Quake Wars fizik olarak biraz yavan duruyor parçalanmalar ve model
    hareketlerinin biraz odunumsu olduğu ortada. Son olarak da ses konusuna
    değinerek teknoloji paragrafını sonlandırmak istiyorum. Sesler konusunda
    yapımcılara hiçbir zaman haksızlık etmem, ama biraz daha kalıpların dışında ve
    günümüze ayak uyduracak seslerin zamanı geldi. Yani karşınızdaki adamı
    vurduğunuzda bile çıkan ses Quake 3’ten kalma dersem herhalde beni anlarsınız.
    Grafik konusunda Quake Wars’ın muhteşem başarısı varken, ses ve fizik konusunda
    oyunumuz biraz orta sınıf duruyor. “Teknoloji hiç bir şeydir, oynanabilirlik her
    şey” işte bu noktada tek kelime edemem. Çünkü helikopter, tank, Atv
    kullanımlarına kadar o kadar güzel bir kontrol hissi var ki, gerçekten
    anlatamam. Belki de çok fazla FPS oynadığım için bana kolay gelmiş olabilir. Ama
    inanın daha önce COD dahil, ben kendimi bu kadar fare ve klavyeye hakim
    hissetmedim. Grafiklerdeki başarı özellikle araç kullanımlarında kendini tekrar
    ediyor, çünkü havada ve karada kapalı kabin içine girince görüş alanı kısıtlansa
    bile istediğiniz, düşündüğüz bir hareketi yapabilmek gerçekten çok zevkli.
    Kontroller konusunda birkaç hata var yok değil. Ama onlar yama ile
    giderilebilecek olduğu için, pek de eksi yönden bakmıyorum.

    Hiç mi eksiği yok olmaz ama!

    Her güzelin kusuru vardır elbet, ama kriterler yani kusurlar oyuncudan oyuncuya
    değişir. Özellikle seslerdeki eskilik hissi ve nadiren de olsa araç
    kontrollerindeki 1-2 ufak hata çoğu kişiyi üzebilir. Ama bundan daha önemli bir
    eksik daha var. Kitlerde standart Rifle silahlarda bile zoom çok çok uzakları
    gösterebiliyor ve savaşın içine dahil olmadan bazen anlamsızca uzaktan Rifle
    kapışmasına girebiliyor. Standart bir Rifle neredeyse Sniper’ın yaptığı her işi
    yapıyor ve yoğun kalabalık savaşların yerini enderde olsa uzaktan uzağa Rifle
    kapışmaları alabiliyor. Oyunun asıl zevki tabii ki birebir göğüs göğüs’e
    çarpışmak. Ama bu bahsettiğim olay arada sırada olsa da kendini tekrar ediyor.
    Peki “Oyun genel anlamda nasıl?” derseniz bu demo ile gerçekten çok çok zevkli
    hızlı. Bir online yapımın geleceği açık ve net şekilde ortada. Quake Wars
    ileriki zamanda yamalar ve eklerle daha iyi hal alacağını düşünülebilir. Ama
    bunun için öncelikle tam sürümünün piyasaya girmesi lazım. Kesin bir şey var ki
    Id online oyun işini de gözüne kestirmiş. İleride gelecek çok büyük projelerin
    ufak habercilerinden biriside Enemy Territory: Quake Wars olduğu ortada. Demo’yu
    bulun oynayın oynatın pişman olmayacaksınız.

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

    Göz Atın
    Kapalı
    Başa dön tuşu