Fight Night Round 4
Oyun dünyasına dışarıdan, yani oyuncu gözüyle bakıldığında akla sadece “Eğlence” kelimesi geliyor. Ama bu durumun aksine yapımcılar için bir nevi sırat köprüsü niteliğinde diyebiliriz. Çünkü çoğu zaman gerçekten çok acımasız olabiliyor bu dünya… Her yıl çıkan yüzlerce ürün var, hele ki bu projeler beklentileri karşılamıyorsa, oyun severler de bu yapımları elinin tersiyle iterek, bir daha hatırlamamak üzere geçmişte bırakıyorlar. Geliştiriciler ise harcanan o kadar paranın karşılığını alamayarak, bir sonraki projesine geçiyorlar. Ancak bazı zamanlarda ortaya öylesine başarılı oyunlar çıkıyor ki, demin söylediklerimin tam aksine oyunu ya da oyunları müthiş bir sahiplenme duygusuyla karşı karşıya kalıyoruz. Hele ki bu yapımlar devam niteliğinde olup, her yeni gelen versiyonu eskisinden daha iyi oluyorsa, o isimler artık kişiler için arşivlik rütbesine ulaşıyorlar. İşte bu seviyeye ulaşmayı başarabilmiş nadir yapımlardan birisi de, yapımcısı şaşırtıcı bir şekilde EA olmasına rağmen, Fight Night Round serisi (FNR).
Eğlence faktörü
FNR serisinin her daim alınacak listesinde olmasının sebebi, açıkçası eğlence faktörü; çünkü ciddi derecede insanı kendine bağlayan yapısıyla, oyuncuyu hiç sıkmadan uzun süre başında durmasını sağlıyor. Çok sayıda boksör, müthiş animasyonlarla karşımıza çıkan onlarca dövüş tekniği, harika grafikler derken bu oyun hayatımızın bir parçası olmayı başarıyor. Bunu yeni nesildeki FNR3’de de görerek dördüncü oyun için iştahımız iyice kabarmıştı. Tabii geçen zamanlar sonunda yavaş yavaş karşımıza çıkan FNR4, beklentilerimizi sonuna kadar karşılayan bir yapım olarak görünüyordu. Resimler, videolar derken heyecanımız çok üst seviye çıktı ve çıkış tarihine kısa bir süre kala, yayınlanan demosuyla birçok şeyi birebir deneme imkanımız oldu.
Demoya giriş yaptığımız da ilk olarak bir Tutorial (Eğitim bölümü) bizi karşılıyor (Gerçi geçebilme imkanınız da var). Hani ne gerek vardı diyebilirsiniz, ama FNR3’e göre kontrollerde ciddi değişiklikler olmuş. Hatta sırf bu yüzden ilk başta oyundan soğuma, beğenmeme gibi bir psikoloji oluşabilir. Tek tek tüm vuruş tekniklerimizi uygulayıp, gördükten sonra Muhammed Ali ve Mike Tyson’ın yer aldığı ana menüye giriş yapıyoruz. Burada bize sunulan tek seçenek olan “Fight Now” kısmına tıklayarak, Ricky Hatton ve Manny Pacqhiao’dan birini seçerek kısa demomuza başlıyoruz. Salona giriş, boksörlerin animasyonları gibi birçok kısım ciddi derecede gelişmiş, ama bunlardan görsellikten bahsettiğim bölümde bahsedeceğim. Şimdi öncelikle değişen kontrol kısmına değinmek istiyorum.Arcade’ten simülasyona kayış…
FNR3’ün en büyük çekiciliği rahat ve zevkli oynanışıydı. Ancak FNR4’ü ilk açtığınız da, önceki oyunla benzer kontrol yapısında olmadığını, tam tersi çok daha karışık ve daha ciddi bir yapıya büründüğünü görüyorsunuz. Ardı ardına gelen etkili yumruklara sizin o derece etkiyle karşılık verememeniz, rakip çok rahat vurduğu halde siz aynı rahatlıkta rakibe vuramamanız, demonun ilk dakikalarında küçük çapta bir tepki vermenize sebep olabiliyor. Ama yavaş yavaş yeni oyunun mantığını çözmeye başladığınız da, işte tamam diyorsunuz. FNR4, önceki yapıma göre daha fazla strateji ağırlıklı bir oyun olmuş. FNR3’te düşünmeden rahat rahat saldırma imkanı bu oyunla tarihe karışmış diyebilirim. Artık savunma ön planda ve maçı kazanmak da sizin ne kadar iyi savunma yapabildiğinize kalıyor.
EA Kanada, savunma işine o kadar önem vermiş ki, kontrol kısmının büyük bir bölümünü de bu işe ayırmış. Eski oyunda olmayan savuşturma sistemi, sağa, sola, yanlara yatma, ellerinizle korunma derken; her rauntta tek düşünceniz savunma oluyor. Bir de karakterler artık çok daha hızlı ve dolayısıyla ardı ardına yumrukları rakibe indirebiliyorsunuz. Ancak rakipte yeri geldiğinde çok iyi savunma yaptığı için, maç bir anda strateji savaşına dönüşüyor. Sonuca gidebilmekte aparkat, Haymaker gibi etkili yumruklardan geçiyor. Ama bunun için de müthiş bir savunma yaparak rakibin boşluğunu bulmaya çalışıyorsunuz.
Yapımcılar savunmaya verdiği önemi tabii ki etkili hücumda da göstermiş. Sağ analoğun her yönü emrinize amade bir şekilde karşınıza çıkıyor. Her çeşit yumruğun yanı sıra, eski oyunda sadece sağ analogla yaptığımız Haymaker vuruşları ise, bu defa R2 ile beraber gerçekleşiyor. Ancak biraz önce bahsettiğim gibi, savunma o kadar önemli ki, bu vuruşların birçoğu hele ki, Haymaker vuruşlarımız çoğu zaman rakibin suratına ulaşmıyor. Kollarıyla ya da herhangi bir tarafa yatarak çok rahat savuşturabiliyor. İşte savunmadaki boşluğu bulmak da, FNR4’e monte edilmiş olan “Counter” ataktan geçiyor. Kısaca bahsetmek gerekirse, rakip bir saldırı yaptığında, siz hızlı davranıp yukarıda bahsettiğim savunma özellikleriyle yumruktan kaçabilirseniz, o anda size çok etkili bir darbe indirebilme imkanı doğuyor. Hatta rakibin suratına güzel bir Haymaker kondurduğunuzda, rakip kısa bir süre afallıyor ve sağlık barı kızarıyor. İşte bu an maçı kazanmadaki en önemli fırsatı oluşturuyor. Çünkü indirdiğiniz her darbe, sağlık barını aşağıya çekiyor ve rakibinizin yerle temasını yaklaştırıyor. Tabii ki bu durum uzun sürmüyor, bazı anlar hemen size sarılarak dinleniyor, bazı anlar ise yumruklarınızı savuşturabiliyor ve fırsatı kaçırabiliyorsunuz.
Böyle bir durumda her ne kadar rakip kendine gelmiş bile olsa, yine de tam anlamıyla dengesini sağlayamıyor. Siz de fırsattan istifade etkili yumrukları sallamaya devam ederseniz, kısa bir süre için de tekrardan afallama geçirebiliyor ve yine sağlık barı kızarıyor. O yüzden rakibiniz kendine geldi yine savunmaya döneyim demeyin.FNR3’e oranla artık her şey daha gerçekçi, eskisi gibi tonla yumruk yedikten sonra hiç bir şey olmamış gibi davranan boksörler yok. Artık attığınız ya da yediğiniz her yumruğun etkisini görebiliyorsunuz. Rakibi nakavt yapmak ise yine eskisi gibi Haymaker vuruşlarına kalıyor. Karşınızdakinin dengesini bozduktan sonra, ardı ardına güçlü yumruğu birkaç kez indirirseniz, rakip bir süre sonra dayanamıyor ve kendini yere bırakıyor. Zaten bu yumruk türüne seyirciler müthiş tepki veriyor, bu şekildeki her vuruşunuz salonun “Vaaoovv” sesleriyle yankılanmasına sebep oluyor. Eğer ki seyircilerden bu tepkileri görüyorsunuz anlayın ki doğru yoldasınız.
Kalk aslanım, kalk!
Oyunun değişen yerlerinden biri de, yere yığıldınız anda ki kalkma senkronizasyonu. Eskiden ekranda belirten analogları ortada birleştirmeye çalışırken, FNR4’de ise bu biraz daha farklı bir hale bürünmüş. Yine analogları kullandığız bir sistem gelmesine rağmen, sağ-sol ve yukarı-aşağı olmak üzere iki farklı yön karşımıza çıkıyor. Ne tarafa doğru kalkmaya çalışıyorsanız, sol analoğu da o yöne doğru ilerletiyorsunuz ve tam ortada sağ analoğu yukarı doğru itiyorsunuz ve adamımız kalkıyor. Ancak bunu hızlıca yaptığınız takdirde, bir taraftan kalkmaya çalışırken ortada ayağa kalkmanızı sağlayacak anı kaçırıyor ve bu kez diğer yana düşüyorsunuz. O yüzden yavaş ve sakin yapılması gereken bir sistem olarak karşımıza çıkıyor. Gerçi bu şekilde anlatırken biraz karışık gibi görünse de, aslında çok kolay ve eğlenceli bir sistem. En azından öncekine oranla çok daha başarılı ve rahat olduğunu söyleyebilirim.
FNR adeta yeniden yaratıldığı için değişenler bölümü de bitmek bilmiyor. Onlardan biri de raunt sonları. Üçüncü oyunda köşeye gittiğimizde biri şişlikleri indirmeye, biri de kanamayı durdurmaya yarayan iki farklı seçenek vardı ve bunları da biz yapıyorduk. Yeni yapımda ise artık bizim herhangi bir etkimiz olmuyor, en azından fiziksel olarak. Çünkü oyunu daha gerçekçi kılmak için, köşe anlarına televizyonun başında boks izliyormuşuz gibi bir hava verilmiş. Bir kendinizi görüyorken bir yandan da rakibinizi görüyorsunuz.
Ekranın alt ve üst bölümlerinde de, hem kendinizin hem de rakibinizin sağlık, devamlılık ve hasar barları yer alıyor. Burada bize verilen tek yetki bu sağlık, devamlılık ve hasar bölümlerinden hangisini iyileştirmek istediğimiz oluyor. Maç esnasında gösterdiğiniz başarılı performansa göre size puan veriliyor. Siz bu puanlarla boksörünüzün istediğiniz bir yerini iyileştiriyorsunuz. Mesela azalan sağlığını yükseltmek istiyorsunuz diyelim. Sağlık bölümüne giriyor ve üç farklı seçenek karşımıza geliyor, bunlar iyileştirme yüzdeleri olarak sıralanmışlar. Örneğin 10 puana %3 iyileşme gerçekleşiyorken, 20 puana %8, 40 puana %18. Siz de sahip olduğunuz puanı en iyi şekilde değerlendiriyorsunuz. Buradaki en önemli nokta ise hasar bölümü.Bu bölüm maç esnasında gözükmüyor. Onun yerine blok barı yer alıyor ve aldığınız hasarı sadece raunt sonlarında gördüğünüz için, bir sonraki rauntlara daha diri çıkabilmek için mutlaka o bölümde de iyileştirmeler yapmanız gerekiyor. Kısacası alacağınız puanlar ne kadar etkili hücum yaptığınıza bakıyor ve dolayısıyla maçı kazanmak buna bağlı bir etken olarak karşımıza çıkıyor.
Her şey gerçekçilik adına
Yapım bunca özelikle, bana göre gerçekçiliği arttırmış ve oldukça beğendim diyebilirim. Ancak FNR serisinin en büyük özelliklerinden biri de görsellik olmuştur ve doğal olarak yeni oyun için de beklentiler büyüktü. İlk yayınlanan resimler, videolar da ciddi derecede iyi gözüküyorken, demoya girdiğimde görsel anlamda garip bir “Cartoon” (Çizgi film) havası var olduğunu gördüm. Hatta İnternet’te bununla ilgili biraz araştırma yaptığımda da, yabancı bazı forumlarda bu konuya değinen birçok insan vardı. Aslında karakterlerin kasları, derileri müthiş bir şekilde, o an ki hareketlerine göre tepki veriyor ve hareket ediyorlar. Yüz modellemeleri bir harika, daha gerçekçi bir kan efekti, yumruk esnasındaki suratın dalgalanması görülmeye değer, ancak FNR4 önceki oyun gibi gerçekmiş hissini veremiyor. Sanki üstünde çok durulmuş çizgi film karakteri kontrol ediyormuşsunuz gibi hissediyorsunuz.
Görsellik yönündeki değişimlerinden bir diğeri ise, salona giriş bölümünde gerçekleşmiş. Artık ringin üstüne çıkan bir spiker tek tek boksörleri sunuyor ve tanıtıyor. Boksörlerde üstündeki pelerinleri ve takım arkadaşlarıyla beraber salona etkileyici bir giriş yapıyor. Her boksörün özellikleri gösteriliyor. Hakem kuralları anlatıyor. Yani o üçüncü oyundaki basit, ruhsuz yapı tamamen ortadan kaldırılmış. Aynı şekilde maçı anlatan spikerde artık çok daha heyecanlı bir şekilde konuşuyor. Hatta zaman zaman yanındaki arkadaşı bile söze girip yorum yapabiliyor. Mesela maçın durgun gittiği anlarda, diğer kişi kısa yorumlarda bulunuyor, ama o an gelen etkili bir yumrukla spiker söze ani bir giriş yaparak, “Bunu görebildin mi? Vay canına…” gibi şeyler söyleyebiliyor. Seyirciler ise 3B şekilde karşımıza çıksa da, yine de çok basit ve kötü görünüyorlar. Ancak maç esnasında çok da dikkat çektiği söylenemez.
Ağır sıklet boks şampiyonu olmaya az kaldı
FNR4, açıkçası görsel olarak bende biraz hayal kırıklığı yaratsa da, oynanabilirlik açısından çok beğendiğim bir yapım olarak karşıma çıktı. Çok daha fazla gelişen içerikle bu güzel yapım, oldukça uzun bir süre oyun severleri ekranın başına bağlayacak gibi görünüyor. Şu an da piyasadaki belki en iyi boks, hatta en iyi dövüş oyunu bile denilebilecek düzeyde olan seri, dördüncü oyunuyla Haziran’ın 30’unda PlayStation 3 ve X360 platformları için piyasada olacak.