Film sanayisinden DRM isteği



Motion Pictures Association of America’nın (MPAA) müdürü Dan Glickman’ın veri bankası işleticisi LexisNexis ve Variety dergisince düzenlenen bir konferansta duyurduğu gibi bir taraftan DRM System muhafaza edilmek diğer taraftan da bunu interoperabel olarak biçimlendirmek ve denetlenmiş kopyaları göndermek isteniyor.



Dan Glickman böylelikle geçmişteki eğilime dahil oldu ve Steve Jobs ve Avrupalı menajerlerin ifadeleri gibi baskılar gittikçe arttığından en büyük etiketlerden biri şeklindeki müzik sanayisi EMI, dijital hak yönetimine veda etti. Film sektöründe dijital hak yönetiminden vazgeçmek gerçi söz konusu değil, fakat interoperabilitenin iyileştirilmesi ve şahsi kullanım için sınırlı sayıda kopyanın kabulü gibi adımlar, müzik branşında da dile getirilmiş olan başlangıçlar olarak nitelendiriliyor.



Fakat Dan Glickmans’ın keza şahsi kullanım için kopyalanabilir olması gereken güncel HD formatına yaklaşımı çok ilginç:



“ We wholeheartedly support allowing consumers to make authorized copies of the content they purchase. We expect to be able to make this happen for HD DVDs hopefully this year. […] Consumers should be able to enjoy authorized DVD content on their home networks…on portable devices…at their convenience.“



Buna göre halihazırda, yüksek çözünürlüklü medayaların alıcılarına, PC’de de olmak üzere, bu medayaların kopylanmasını mümkün kılmak üzerinde çalışılıyor. Keza ağda akış ve taşınabilir cihazlara dönüştürme de üzerinde çalışmaya değer. Bu gerçi eski DVD’ler için de planlanmıştı, fakat uyarlama bu sene zarfında mümkün olmayacak gibi görünüyor.



Tüm film medyalarının interoperabilitesi iyileştirilecek. Bu süreç, içeriklerin kopyalanması ve diğer cihazlar için dönüştürülmesi hedefiyle işbirliği içerisinde yürüyor. Fakat filmler oynatıcı cihazlara tam uyumlu olmadıkça bu mümkün görünmüyor. Dan Glickman’a göre ise müşterilerin içerikleri sahip olduğu tüm cihazlarda oynatabilmesi mümkün olacak. Bu amaç doğrultusunda MPAA’nın müdürü, interoperable ve adeta görünmez DRM’lerin dönüştürülmesi üzerine konuşmaları sadece avukatlara ve teknikerlere bırakmak istemiyor; aynı zamanda yapılacak bu işlemler için yetkili olan taraflar için de bu konuyu masaya yatırmak istiyor. Zira, Glickman’a göre, DRM’nin yeniden dönüştürülmesinin başarısı için sadece teknik engelleri değil aynı zamanda ruhi bariyerleri de kaldırmak gerekiyor. Değişim „isteği“ bunun için bir şart.



MPAA’nın fikirleri tüm formattaki filmlere meyilli alıcılar için kulağa hoş gelirken taleplerden hangilerinin gerçekleşeceğini bekleyerek göreceğiz. HD DVD’lerin ve Blu Ray disklerin bu yılın sonunda legal kopyalabileceğinin duyurulması kesinlikle en elle tutulur ifadelerden oldu. Fakat bunu oldukça yaygın olan DVD’lerde en erken gelecek yıl gerçekleştirebilecek olduğu gerçeği sadece bir gecikme değil aynı zamanda da bu ifadenin ihtimal dışı kalabileceği manasına da gelebilir. Belki de o zamana kadar yüksek çözünürlüklü medyaların piyasaya tamamen yerleşmiş olacağı ve DVD’leri legal kopyalama talebi söneceği umudu bu arzuya itibar edilmesini gerektirmiyordur. Ama belki de film sanayisi kendisini DRM’nin müzik branşındaki kısmi çözülmesinden ötürü, gerçekten neredeyse görünmez, interoperable ve müşteri dostu DRM’nin ufukta göründüğü gerçeği üzerine bir mecburiyet içerisinde görüyordur. Tabiî ki bunların hangisinin gerçek olacağını zaman gösterecek.



KAYNAK : www.computerbase.de


Exit mobile version