Game Editor
Programın resmi internet adresi: https://game-editor.com/
Öncelikle tıpkı Game Maker 6.0’da olduğu gibi Game Editor’de de, oyun yapma
aşamasındaki yardımlarından dolayı Başar Özcan’a çok teşekkür ederim.
Bir dönem Mario, platformlarda fırtına gibi esiyordu. Eğlenceli oynanışla,
rengarenk bir atmosferi buluşturan oyunun, aynı isimle filmi bile yapılmıştı.
Böylelikle, bir nesil bu çılgın musluk tamircileriyle büyüdü denilebilir. Şimdi
bile o 2B Mario’yu oynayan eski kuşak oyuncuların sayısı azımsanmayacak kadar
fazladır. Yeni kuşak ise Mario’yu 3B olarak tanıdı. Fakat bir gerçek var ki, bu
Musluk tamircisi çoğumuzun kalbinde hala 2 boyutlu olarak yatıyor.
Super Mario adındaki 2B platform oyununun, benzerini yapabileceğimiz bir program
mevcut. Game Editor isimli yazılım, bizleri eski günlere götürüp, kendi
kahramanlarımızı yapmamız için fırsat tanıyor! Ne dersiniz kulağa hoş geliyor
değil mi? Gelelim Mario’yu tahtından indirecek oyunun yapım aşamasına.
Game Editor’un kurulumunu tamamladıktan sonra “Click here to for the tutorials”
sekmesini es geçmeyin. Programın işleyişi hakkında fikir edinmek istiyorsanız,
daha en başta Tutorial’lerin bir kaçını izleyin. Çünkü ilk bakışta program
oldukça komplike gözüküyor.
Ben daha iyisini yaparım
Öncelikle plan yapalım. Yeni bir platform oyunu yapıyoruz. İlk olarak arkaplanı
hazırlamamız gerekiyor. Sonrasında kullanacağımız karakterleri belirleyip,
aralarındaki bağlantıları kuracağız. Son olarakta gerektiği takdirde oyunumuzu
biraz süsleriz.
Bahsettiklerimin bir kısmı size yabancı gelebilir ama moralinizi hiç bozmayın.
Çünkü az sonra platform oyunları arasına, güneş gibi doğacak yapımın temellerini
atmış olacağız.
Küçük bir not: Yapılan tüm işlemler programın içindeki dosyalarla yapılmıştır.
Dilerseniz kendi resim(Bmp, Png…) dosyalarınızı da kullanabilirsiniz.
Planın ilk aşaması: Arkaplan ayarlarını yapalım
Öncelikle yukarıdaki barı kullanarak “Config” sekmesine tıklayın. Burada “Grid
Settings”e girin. Açılan pencerenin en üstündeki “Show”u, Hide’a getirin.
Böylelikle ekrandaki ızgaradan(Grid) kurtulacağız. Tabii Grid ile çalışmak size
kolay geliyorsa, tercihinizi Show yönünde de kullanabilirsiniz. Şimdi tekrar
“Config”e girin ve “Game Properties”e tıklayın. Ekrana gelen pencerede “Game
Resolution”dan oyununuzun çözünürlüğünü ayarlayın. Yapılan değişiklik sonucu
ekrandaki çerçeve boyutları değişecektir. Bu beyaz çerçeve, sizin oyun esnasında
görebileceğiniz alanı belirtiyor. Yine bu ekranda “Game Background Color”
seçeneğine tıklayarak, dilediğiniz arkaplan rengini seçebilirsiniz.Planın ikinci aşaması: Kullanacağımız karakterleri hazırlayalım
Yapımın bu noktasında yaratılan herşey birer “Actor” olarak eklenecek. Yani ana
karakterimizden tutun yerdeki zemine kadar… Şimdi kullanacağımız karakterleri
bir bir hazırlayalım.
İlk olarak aksiyonu gerçekleştirecek karakterimizi hazırlıyoruz
Add Actor sekmesine tıklayın. Çıkan ufak pencereye herhangi bir isim girin.
Tavsiyem ileride kafanızın karışmaması için “oyuncu” veya “player” gibi bir isim
vermeniz. Ben “Oyuncu” ismini verip “Type”ı normal olarak ayarladım. Şimdi
karşımıza Pac-man karakteri çıktı. Üzerine gelip, mouse’un sağ tuşuna tıklayın.
Actor Control’e girin. Açılan pencerede Add Animation’a tıklayın. File’dan
“CharRight.bmp”yi(TutorialsData …) seçin. İşte karakterimiz bu! Ben isim
yerine “Oyuncu sağ” yazdım. Frame Rate’i kullanarak deneme yanılma yoluyla en
uygununu seçin. Ben 10 civarı ayarladım. Aşağıdaki ekranda karakterinizin
hareketlerindeki hızlanma veya yavaşlamayı görebilirsiniz. Şimdi aynı ayarları
“Oyuncu sol” içinde yapın. Tabii seçeceğiniz dosya(File) “CharLeft.bmp” olacak.
Şuan itibariyle karakterimizin yürüme animasyonunu bitirmiş görünüyoruz. Şimdi
amacımız karakterimizin dururken nasıl görüneceği. Bunun için tekrar “Add
Animation”a girin. File kısmından “CharStopLeft”i seçin. İsim yerine ben “Oyuncu
dur sol” yazdım. Frame’lere ise yukarıdan aşağı sırasıyla 1-1-10 değerlerini
verdim. Şimdi aynı ayarları “CharStopRight”ı kullanarak, sağ taraf içinde yapın.
Ana karakterimizle ilgili işin animasyon kısmı sona erdi. Bundan sonra olay
ve sonuçlarla ilgili bölüme geçiyoruz.
Yarattığımız Actor’ün üzerine sağ tuşla tıklayıp, “Actor Control”e girin.
Animation’un biraz aşağısında “Events” var. Burada Add’e basıp Key Up’ı seçin.
Game Editor, sizden tuş atamanızı isteyecek. Ayarlayacağınız tuş. karakterimizin
sağ veya sola dönmesini sağlayacak. Bunu göz önüne alarak atamanızı yapın. Add
Action’a bastıktan sonra çıkan listede “Change Animation”a tıklayın. Karşınıza
çıkan pencere Actor, Animation ve Direction olarak 3’e ayrılmış. Actor kısmının
karşısına “Event Actor” gelecek şekilde ayarlayın. Animation’un karşısına az
önce atadığınız tuşa göre seçim yapmalısınız. Örneğin az önce sol ok tuşunu
atadıysanız seçmeniz gereken “Oyuncu dur sol”(yada bunun karşısına sizin
verdiğiniz isim seçili) olacak. Böylelikle “oyuncu” adlı karakterimize,
yarattığımız animasyonu eklemiş olduk. Direction’a gelince “Forward” olarak
kalsın. Şimdi bu yaptıklarımızı birde sağ taraf için yapalım. Tabii bu sefer
“Oyuncu dur sol” değil “Oyuncu dur sağ” seçilecek. Buna ek olarak tuş atamada
diğer yöne doğru, yani sağa doğru olacak.Sağ veya sola döndüğünde karakterimizin nasıl duracağını ekledik. Şimdi yürüme
animasyonuna tuş atamamız gerekiyor. Events bölümünden Add’ye gelip, oradan “Key
Down”ı seçin. Yine sağ veya sola gitmek için az önce seçtiğiniz tuşlardan birini
girin. Tam bu noktada Repeat kısmını “Disable”(Eğer “Enable” yaparsanız
animasyon kendini tekrar edecektir. Bu durum yürüme animasyonunu oldukça kötü
etkiler.) yapın. Add Action’a basıp Change Animations’a tıklayın. Karşınıza
gelen 3 adet seçeneği sırasıyla Event Actor, Oyuncu Sağ(veya sol. Hangi tuşu
seçtiğinize bağlı) ve Forward olarak belirleyin. Aynı yöntemi kullanarak, diğer
yön(sol veya sağ) içinde ayarlarınızı tamamlayın.
Şuan da Events bölümündeki edit’e tıkladığınızda, Key Down’ın altında Change
Animation Right ve Left olması gerekiyor. Kontrolümüzü yaptıktan sonra tekrar
Event bölümünde Add’e tıklıyoruz. Key down’ı seçip, sağ veya sol tuşumuzu tekrar
seçiyoruz. Add Action’dan “Script Editor”ü seçiyoruz. Şimdi bu ekran çok önemli.
Eğer ilk olarak sağı seçtiyseniz, açılan ekrana x = x + 5; değerini girin. Fakat
solu seçtiyseniz x = x – 5; değerini girin. Böylelikle karakterin sağ veya sola
hareket ettiğinde, kaç pikselde gittiğini ayarlamış olduk. Yani oyuncumuza
hareketi verdik. Buradaki 5 değerini isterseniz değiştirebilirsiniz. Yukarıda da
bahsettiğim gibi her iki yöne de(sağ ve sol) değerlerini girin.
En iyisini ben yaptım
Bir platform oyununun olmazsa olmazıdır zıplama ve uçma! Elbetteki karakterimizi
bu özellikten mahrum etmeyeceğiz. Şimdi girin Evets bölümünden Add’e. Oradan Key
Down’ı seçip, tuş ayarlayın. Ben “space”i kullandım. “Add Action” kısmından yine
Script Editor’e tıklayın. Açılan pencereye şunu yazın: yvelocity = – 5;
Artık yerden ne kadar yükseleceğimizi de ayarladık. Tabii daha öncede
belirttiğim gibi 5 değeri yerine dilediğiniz rakamı girebilirsiniz.
Oyuncu hakkında yapacağımız ayarların büyük kısmını bitirdik. Geri kalanına
biraz sonra devam edeceğiz. Çünkü buradan sonrası oyuncu karakterimizle, zemin
arasındaki bağlantıları içeriyor. Bu sebebten öncelikle zemini yaratmamız
gerekiyor.
İlk olarak “Add Actor”e tıklayın. “Zemin” adında(yada dilediğiniz isimde) bir
Actor yaratın. Yarattığınız Actor’ün üzerine gelip, Mouse’un sağ tuşuna
tıklayıp, Actor Control’e girin. Buradan Add Animation’ı açın. File’a tıklayıp,
“TutorialData” klasöründen Tiles1, Tiles2 veya Tiles3’ten dilediğinizi seçin.
Tile dosyalarının her birinin içinde farklı kremit tipleri var. Frame
ayarlarında herhangi bir değişiklik yapmadan “ok” tuşuna basın. Şimdi Actor
Control ekranının sağ üst köşesindeki “Tile”a girin. Burada Single Tile’ı seçin.
“Set Actor Tile” ekranı açıldı. Animation’un karşısında sizin seçtiğiniz Tile’ın
çıkması gerekiyor. Eğer yoksa tıklayıp seçin. Sonrasında Draw Tile’a basın.
Mouse okunun ucunda, kremitin görünmüş olması gerek. Sağ ve sol ok tuşları ile
istediğinizi seçip, başlayın kendi oyun alanınızı inşa etmeye.Gelelim zeminimize fizik eklemeye. Ekrandaki herhangi bir kremite, mouse’un sağ
tuşuyla tıklayın. Artık alıştığımız üzere Actor Control’e giriyoruz. Events
bölümünden Add’ye girip, Collision’u(Aradaki bağlantıları kurmak için) seçin.
Şimdi “Collision Event” penceresinde “on” sekmesi “Any Side” olacak. Of Actor‘de
ise oyuncu seçili olacak. Add Action’a bastıktan sonra Physical Response’yi
seçiyoruz. Karşımıza bir tablo çıkacak. En üstte “Event Actor Only” olması
gerekiyor. Tabloda yukarıdan aşağıya sayı değerlerini şöyle olacak. 1-1-0-1.
Sonrasında “Immediate Action”a basınca bununda halletmiş olduk.
Oyuncu ile Zemin arasındaki bağlantıyı hazırlayalım
Öncelikle oyuncuya sağ tuşla tıklayıp, Action Control’e girin. Events’tan Add’i
açıp, “Draw Actor”ü seçin. Oradaki Add Action’dan Script Editor’ü tıklayın.
Yazmanız gereken satır şu: yvelocity = yvelocity + .5;
Şimdi tekrar Events’dan Add’e gelin. Collision’u seçin. “On”un karşısına “Any
Side” , “of Actor”ün karşısına ise “oyuncu” gelecek. Add Action’a basınca
“Physical Response”yi seçin. Karşımıza çıkan tabloda “Event Actor Only” seçili
olacak, aşağıda ise yukarıdan aşağıya sırasıyla şu değerler girilecek: 1-1-0-1
İmmediate Acton’a bastıktan sonra tekrar EventsADD’yi kullanıp, Collision’a
girin. Bu sefer “Any Side” ve “Zemin” olacak. Action’dan tıpkı az önceki gibi
Physical Response’yi seçin. Yukarıda yine Event Actor seçili kalacak. Altta ise
yukarıdan aşağı sırasıyla 1-1-0-1 seçilecek.
Şimdi bir kontrol yapalım. “Oyuncu” karakterimizin Events kısmından Edit’e
tıklayın. Collision, Draw Actor, Key Down ve Key Up olması gerekiyor. Zeminde
ise sadece Collision olmalı.
Planın üçüncü aşaması: Eklentiler!
Şuana kadar yaptıklarımızı denemek için Game Editor’ün üstte sabit duran
menüsündeki “Game Mode”a tıklamalısınız. Karakterimiz yürüyecek, zıplayacak ve
hatta uçabilecek durumda. Fakat ortamda birşeyler eksik. Platform oyunlarının
vazgeçilmez demirbaşlarından ağaçlar!
Add Actor’e girip, ağaç isimli yeni bir Actor yaratın. Sonrasında yeni açılan
karakterin üzerine gelip, Action Control’ü açın. Burada Add Animation’u
tıklayıp, programda bulunan 2 ağaçtan dilediğinizi seçebilirsiniz. “Ok” butonuna
bastıktan sonra “Tile”dan Single Tile’ı açıp, oradan da “Draw Tile”ı tıklayın.
Şimdi ağacınızı dilediğiniz yere ekleyebilirsiniz. Eğer ağaçları katı cisimler
olarak ayarlamak istiyorsanız, tıpkı zeminde yaptığımız gibi Physical Response’u
kullanabilirsiniz.
Böyle bir oyunda elbetteki düşmalarımız olmalı! Bu yüzden yine programın
içindeki dosyaları kullanacağız. Önce yılan adında yeni bir Actor açın. Sonra
yeni karakterimizin Actor Control ekranına girin. Add Animation’u açıp, “File”
kısmına Snake Right veya Snake Left.BMP’yi seçin. Frame’lerini de deneme yanılma
yöntemiyle, dilediğiniz gibi ayarlayın. Sonrasında buradan çıkıp, Events
bölümünden Add’e tıklayıp, Collision’u seçin. Burada Any Side ve Oyuncu’yu
belirleyin. Add Action’a basınca Destroy Actor’ü açın. Böylelikle yılana değen
karakterimiz yok olacak. Tabii aynı sistemi faklı noktalarda da
kullanabilirsiniz. Örneğin Tiles3’te kazıklar var. Bunları belirlediğiniz
platforma eklediğinizde, ana karakteriniz üzerinde rahatlıkla hareket edebilir.
Fakat Destroy Actor komutunu verdiğimizde oyuncumuz yok olacaktır.
Yine bir Platform oyunu klasiği olan bonusları da oyunumuza ekleyebiliriz. Her
zamanki gibi yeni Add Actor açıp, isim verin. Sonrasında yeni Actor’e Mouse’un
sağ tuşuyla tıklayıp, açılan listeden Actor Control’e girin. Burada Add
Animation’a tıklayın. Dilediğiniz ismi girip, “File”dan Diamond’u veya Star’ı
seçin. Tabii herhangi bir resmi de seçebilirsiniz. Sonrasında Events bölümünden
“Add”e girip, Collision’a tıklayın. Collision Event penceresinde “On”un
karşısına “Any Side”, “of Actor”ün karşısına ise oyuncuyu seçin. Add Action’dan
sonra Destroy Actor’e tıklayın. Burada Actor’ün karşısına az önce
girdiğiniz(Diamond, star vb…) ismi seçin. Sonrasında ekrandaki pencerenin sağ
üst kısmında duran “Tile” sekmesinden Single Tile’ı seçin. Ardından Draw Tile’ı
tıklayın. Böylelikle yarattığınız karakteri istediğiniz yere taşıyabilirsiniz.
Şimdi yukarıdaki bar’dan Game Mode’a tıklayıp, yaptıklarınızı deneyin.
Şimdiye dek genel hatlarıyla programı tanıdık ve neler yapabileceğimiz hakkında
fikrimiz oldu. Bundan sonrasında yaptıklarınız üzerinde çalışıp,
geliştirebilirsiniz. Örneğin Path’i kullanıp, çevredeki Actor’lere hareket
verebilirsiniz. Bunun için Path’i açıp, herhangi bir yol ismi verip, 2 nokta
belirliyoruz. Frame’i de dilediğimiz gibi ayarladıktan sonra belirlediğimiz yol
ismini, hareket etmesi gereken karakterin “Actor Control” bölümüne girip,
Parent’a Actor’ü, Path’e ise yolu seçiyoruz. Böylelikle Actor’ümüz
belirlediğimiz yolda hareket ediyor. Tabii animasyonlarını ayarlamayı unutmayın.
Yaptığınız oyunlara ses de ekleyebilirsiniz. Collision’u kullanmanız yeterli.
Açılan listede Play Music ve Play Sound var. Ayrıca yine Collision’u kullanarak
tekstler sayesinde puan sistemi bile kurabilirsiniz. Ya da karakterlerinize
konuşmalara ekleyebilirsiniz.
Genel olarak Game Editor yazılımının bize verdiği özgürlük, göründüğünden çok
fazla. Çünkü kendi çizimlerimizi de kullanınca, basit bir platform oyunundan
daha fazlasını yapabiliriz. Özellikle programın Collision kısmı oldukça
ayrıntılı ve bize epey özellik sunuyor. Böylelikle yapabileceklerimizin
sınırları oldukça fazlalaşıyor. Sizde tüm bu metaryalleri kullanarak, yaptığınız
oyun ve oyunları geliştirebilirsiniz. Ayrıca programın içindeki tamamlanmamış
projelere göz gezdirin. Eminim bir çok fikir vereceklerdir. Oyuna dalıp gerçek
hayatı unutmayın…