Campaign Mod’daki düzeltmeler için kampanya başlatıldı
Ghosts takımı kurşunlara karşı en ufak bir korku taşımıyor gördüğümüz kadarıyla. Ghost Recon Advanced Warfighter (Xbox 360)’ta takım arkadaşlarınız sağda solda açık arazilerde dikilerek kurşunlara hedef oluyor, ya da silahınızı doğrultmanıza rağmen hiç çekinmeden önünüzde yürümeye devam ediyorlar. Bu serilerde kullanılan A.I.’ın (yapay zekâ) kaderinde daha ne kadar kötü olmak yatacak? Başka bir açıdan bakarsak oyun zaten çok güzel yapay zekânın bir önemi yok da diyebiliriz. Yann Le Tensorer (GRAW’un campaign üreticisi ve oyun motorunun geliştirilmesine yardımcı olan Tiwak’ın idari direktörü) ve Adrian Lacey (kıdemli koordinatör) ile oyunun A.I.’ı ve single-player hakkındaki diğer önemli hususları üzerine konuştuk.
MK: GRAW’un bu kadar muhteşem görünmesi için neler yapıtınız?
Yann Le Tensorer: Bu piyasa içerisindeki en iyi oyun motorunu yapmak için 2 yıl boyunca uğraştık ve bitirdiğimizde ona Yeti adını verdik. Kullandığımız teknoloji çok kuvvetli ve Xbox 360’ın tüm özelliklerinden faydalandık.
Adrian Lacey: Olaya sanatsal bir bakış açısıyla yaklaştık, Sanat direktörümüz ve level tasarımcımız birlikte Meksika’ya gittiler. Gerçek hayattan ve oyunda geçen ortamlarda kullanabilmek için toplayabildikleri kadar referans materyal topladılar ve hakiki Meksika izlenimi uyandırmak için uğraştılar.
MK: GRAW single-player’da bütün başarıları yakalayabilmek için neden iki kere oynamak zorundayız? Diğer oyunların çoğunda olduğu gibi hard seviyesinde oynadığımız zaman aynı zamanda normal seviyede geçilmesi gereken yerleri de geçmiş sayılmıyor muyuz?
AL: Bu konu herkesi tatmin etmesi açısından yapılması en zor işlerden birisi, çünkü oyun içerisinde ilerlerken kazandığınız özellikler oyundan oyuna değişen bir konudur. Biz, Ghost Recon hayranlarını tatmin etmek için bu tür düzenlemeler yaptık.
MK: İnsanlar oyunun teknik problemlerini, açık noktalarını gösteren videolar hazırlayıp internet üzerinden dağıtıyorlar. Herhalde internetten nefret ediyorsunuzdur?
AL: Eğer insanlar bu videoları hazırlayıp internete taşımak için zaman harcıyorsa, biz onları suçlayamayız, çünkü benim düşünceme göre, aynı zamanda birçok insan da oyunun mükemmel göründüğünü, oynamayı çok sevdiklerini ve çok eğlendiklerini düşünüyor. Bu yüzden bazı zamanlar güzelliklerin yanında zorlukları da kabul etmek zorunda oluyorsunuz.
MK: Kaybolan nesnelerle veya save dosyalarının bozulması ile ilgili problemleri düzeltecek planlar yapıyor musunuz?
AL: Oyun yayınlanmasına rağmen biz hala oyunu test etmeye devam ediyoruz ve gördüğümüz ve basit bir şekilde baştan üretemeyeceğimiz bazı şeyler var. Test edenlerin birisinin bakış açısıyla yaklaşırsak, hangi problemlerin düzeltilip hangilerinin düzeltilemeyeceğini bulmak gerçek anlamda çok zor bir iştir. Şu an için campaign mod’unda karşılaşılan bu tip sorunları düzeltmeye yönelik bir çalışmamız yok.MK: Bizden korumamız beklenilen VIP’ler, sağda solda, açık alanlarda dolaşıp tam bir hedef tahtası oluşturabiliyorlar. Bu, onlardan sorumlu olan bizleri komik durumlara düşürüyor.
AL: Oyundaki VIP kısmının temel amacı sizin onları korumanız olarak belirlendi. Bazı zamanlar çok da zekice görünmeyen şekillerde kendilerini tehlikeli durumlara sokuyorlar, fakat bu sizin göreviniz, Ghosts takımının lideri olarak düşman hedeflerini saf dışı bırakmanız ve onu korumanız lazım. Bu zor bir iş ama oyun planının bir parçası.
MK: Ama gerçek hayattan biraz uzak görünmüyor mu bu bahsettiğiniz durum. Bizler sniper’ları saf dışı bırakmaya çalışırken Amerika Birleşik Devletleri Başkanı sağda solda koşuşturuyor. Takım arkadaşlarımız dahi bazı noktalarda kendilerini saklamış durumda iken VIP’ler bu yapay zekâya sahip görünmüyorlar.
YT: Bir oyunu hazırlarken bazı durumlarda seçimler yapmak zorunda kalırsınız. Oyuna gerçekçilik katabilmek çok önemli bir yere sahiptir. Bazı durumlarda da önemsiz kısımlardan bazı özellikleri kısmak gerekir. Bu gerçekten oyun içerisinde anahtar vazifesini gören bir nokta değil ve biz de oyunun diğer kısımlarına bu noktasına oranla daha fazla yapay zekâ koymaya karar verdik.
MK: Neden bütün Ghost Recon oyunlarında A.I. bu kadar kötü? GRAW’da kullanılanda gerçek anlamda gelişme kaydedilmiş fakat hala mantık hataları bulunabiliyor. Mesela takım arkadaşlarınız sizin ateş hattınız içerisinde yani önünüzde hiç çekinmeden yürüyorlar.
YT: Yapay zekâ sadece Ghost Recon serilerinde kötüymüş gibi konuşuyorsunuz, bu sadece Ghost Recon serilerine özgü bir şey değildir. A.I. hazırlamak her zaman zor bir iş olmuştur, çünkü A.I.’ın birçok katmanı vardır: microlayer, mediumlayer ve highlayer, bunları yapmak zor taktikler kullanmayı gerektirir.
Örneğin, siz yolda yürürken önünüzde sadece bu microlayer bulunmakta, önemli olan tek şey önünüzde ne olduğudur. Bir kapı düşünün kapıyı açmalı ve içeri girmek zorundayız. Bütün bunlar oldukça lokal bölümlerde yer alan ve verilmesi gereken mikro kararlardır. Bu sadece bir katmandı. Fakat bir yerden başka bir yere gidip gitmemek, bir yerde siper alıp almamak gibi farklı kararların verilmesi gereken başka durumlar oluyor. Bunların hepsi farklı bir katman oluşturur. Bütün parametreleri göz önünde bulundurmak, yapay zekânın işini gerçekten çok zorlaştırır, durumu karmaşıklaştırır. Çünkü çok fazla parametre var.
MK: Peki gelecekte geliştirmek için planlarınız, düşünceleriniz var mı?
YT: Elbette, A.I.’ı her zaman geliştirmeye her zaman devam edeceğimiz. Yapması en zor, aynı zamanda da en çok yer ayırdığımız kavramlardan birisidir.
MK: Çocukların, düşmanların ve evsiz insanların rahatlıkla ulaşabileceği dış mekânlarda, silahlar, sandıklar bırakmak Amerika Birleşik Devletleri Ordusu adına sorumsuzluk değil midir?
AL: [Gülüşmeler] Eğer hayali kurallar altında yönetilen hayali bir dünyada iseniz değildir, çünkü bizim, oyunda sivil insanlar kullanmaya sizin de vurmaya izniniz yok. Sonuç olarak onlar oluşturduğumuz evrende bahsettiğiniz karakterler bulunmamakta. Gün bittikten sonra, bu sadece bir oyun olarak kalıyor, söylemek istediğim, oyunlarımızda orduya tavsiye edemeyeceğim birçok şey bulunmakta.
MK: Ne gibi mesela?
AL: Savaşa en önde gitmeyi tavsiye etmem mesela. Bana biraz tehlikeli görünüyor.