Oyun Ön İncelemeleri

Grand Theft Auto V: Yaşam kadar büyük!


GTA V’in ana karakterleri; Michael, Trevor ve Franklin

Kasım ayı oyun dünyası için gerçekten çok önemli bir dönem. Aralık’tan önce bütün sektör

ellerinde bulunan kartları bir bir oynarken olan biz zavallı editörlere oluyor. Şikayet
ediyor gibi görünüyorsam aldırmayın, aslında neye heyecanlanacağımı şaşırmış durumdayım, bu heyecanın en büyük sebebi ise GTA V.

Neden Rockstar?

Oyun sektöründe en önemli yapımlara imza atan şirketlerden birisi şüphesiz Rockstar.
Her Grand Theft Auto oyunu ile birlikte oyun endüstrisi için yeni kalite sınırları koyan
Rockstar, Grand Theft Auto V ile gelecek jenerasyonu şekillendirecek gibi görünüyor.

Öncelikle söylemem gerekiyor, Rockstar işini çok ciddiye alan ve projelerini yüklü
araştırmalarla gerçekleştiren bir firma. Bir GTA oyunu yapıma başlanmadan önce gerçekleşen ön çalışma süreci öyle ağır ki, oyunun kendisini yapmaktan daha zor.

GTA IV çalışmalarını bitiren ekip kendine bu konuda tatil vermemiş, hemen ön çalışmalara başlamış. Konsept aşamalarında ortaya pek çok farklı fikir atılmış fakat ekip artık San Andreas’a dönme zamanının geldiğine karar kılmış. Oyunun görselinin başında olan isimlerden Aaron Arbut ve yapım ekibinin çoğu doğru düzgün bir Los Angeles yapma fikri ile uzun zamandan beri ilgileniyormuş. “San Andreas’ta Los Angeles konusunda gerçekleştirmek istediğimiz şeyleri tam olarak yapamadık” diyen Rockstar Games Başkan Yardımcısı Dan Houser yeniden Los Angeles’a dönme fikrini destekleyenlerden. Houser “Los Angeles ve çevresinde bulunan kasaba tadında yerler gerçekten çalışmak için çok başarılı temalar, buradan beslenip pek çok farklı oyun mekaniği kullanabilirdik, GTA IV’de başlayan fakat bitiremediğimiz pek çok fikri tamamlayabilirdik” diye devam ediyor.

Nakit ve Amerikan Rüyası

Los Angeles’ın bütün gerçekliğini kullanan bir GTA dokusu cidden düşünüldüğünde oldukça iştah açıcı olduğunu görüyorsunuz. Varlığın içinde yaşanan yokluk, yıldız olmaya çalışan insanlar, para için harcanan hayatlar ve yozlaşmanın içinde verilen bir varoluş mücadelesi, GTA zaten temelinde hep buydu, “Amerikan rüyasını yaşamak için ne kadar ileri gidebilirsin?” sorusuna bir cevap arayışıydı. Asıl cevap ise hikayenin sonunda değil, gelişme kısmındaydı.

Yapıma başlamadan önce Rockstar’ı oldukça büyük bir ön çalışma bekliyordu, vakit kaybetmeden ve işini şansa bırakmadan çeşitli fokus grupları, market araştırmaları, oyunculardan edindikleri veriler derken GTA V yavaş yavaş bir gerçeklik haline gelmeye başlamıştı, şimdi ise, elimizde Bahar 2013 gibi bir tarih ve 25 milyondan fazla kopya satmış GTA IV gibi bir oyun var, bütün bu tecrübeleri ve  Rockstar kalitesini birleştirdiğimizde, “başarısızlık” gibi kelimeler anlamını yitiriyor.

Bir içerik var benden içeri!

GTA V, korkutucu derecede fazla şey vaad etmekte. Biz ise karakterlerden başlayalım. Öncelikle modern GTA oyunlarının belirleyici örneği GTA III olmakla beraber, burada ana karakterimiz Claude bizlerin “Silent Protagonist” diye adlandırdığı bir karakter tipiydi, yani oyuncuyu karakterin içine sokuyor, orada sadece bir kaç piksele indirgenen karakter bir temsil haline geliyordu, bunun içini dolduran ise oyuncunun kendisiydi. Bu güzel yazılmış hikayelerde oldukça işe yarayan bir tekniktir. Vice City ve San Andreas gibi oyunlarda ise bu teknik yerini gerçek anlamda geçmişleriyle birlikte yazılmış ve dönemlerinin kalıplaşmış dokularını  kullanan karakterlere devretmişti. Carl Johnson ve Tommy Vercetti kalıplaşmış karakterler olmalarına rağmen davranışları ve yaşadıkları dönem gereğince aklımızda oldukça yer edinmiş isimlerdi. GTA IV ile Rockstar bunu da geride bırakarak artık ciddileşen bir dünyaya, daha gerçek emellere sahip karakterlere yer vermişti. Nico Bellic bunlardan birisi. Yaşadığı ihanetin sorumlusunu bulmak için Amerika’ya gelen bir göçmen olan Nico Bellic, bir yandan yaşadığı kültür şokunu yeni yaşamının sundukları ile atmaya çalışırken diğer yandan kendisine yeni bir yaşam kuruyordu. Rockstar, GTA IV’nin başarısından sonra Red Dead Redemption gibi bir Western yaparak daha da ciddi bir karakter ve senaryo üzerine gitti. John Marston bu noktada ortaya çıktı. Nico Bellic ve John Marston o kadar gerçekti ki, Don Hauser bu noktadan sonra gelecek yeni bir karakterin yeterli olmayacağını düşünüyordu, GTA V için üç ana karakter fikri işte böyle filizlendi.

Üç adam, üç hikaye
Peki ama bu üç farklı karakteri bir araya getirecek olan şey neydi? Tabii ki para, tabii ki Amerikan rüyası. Her karakterin yazılmış ayrı hikayeleri, ayrı amaçları fakat bu amaç için elde etmeleri gereken tek bir araçları var; para. Rockstar bu sefer işleri biraz daha farklı yapıyor. Görev görev ilerleyip oyuncuya finali yaşatmaktansa bol katmanlı soygunların bulunduğu daha hikayesel ve daha dallı budaklı bir görev sistemi üzerine gidiyor. Houser konuyla ilgili  “Soygunları oyunun teması yapmak istedik, insanlar GTA serisinde banka soymayı hep sevdi, bu sefer banka soygununun en gerçekçi şekline ulaşmaya çalıştık. Bu banka soygunları hikayeye bağlanacak ve karakterleri derinden etkileyecek bir sona hizmet edecek” derken, gözümde sahneleri canlandırır gibi oluyorum.

Elimizde üç farklı karakter var, hepsini nasıl hikayeye dahil edecekler dersiniz? Houser üç karakterin bazen beraber, bazen ikili gruplar halinde interaksiyona girerek hikayeye dahil olacağını söylüyor. “Görevlerde yanınızda olan kişiye göre hikayenin tonu değişiyor, bu gerçekten oyunun önemli bir kısmı, karakterler arasında değişiklik yapabiliyorsunuz. Bu değişim sistemini göstermek isteyen Rockstar, üç karakterin de aynı anda kullanıldığı bir senaryoyu kapalı bir şekilde Gameinformer’a göstermiş durumda,gelen yorumlar ise oldukça iyi.

Oyunda bu üç karakterin her birini daha iyi tanımamız için boş zamanlarında yaptıkları farklı aktivitelere dahil olabiliyorsunuz. Üç karakterimiz Michael, Trevor ve Franklin’in ayrı ayrı hobileri var ve bu hobileri karakterleri daha iyi anlamanız açısından oyun size yaşatacak. Houser bu tarz mini aktivitelerin oyun içinde üç karakteri oyuncunun birbirinden ayırması ve dünyayı onların perspektifinden görmesi için önemli olduğunu söylüyor. Maalesef bu sefer oyunda karakterleri çok fazla özelleştiremiyoruz. Rockstar bu denli detaylı bir oyunda çok çetrefilli bir animasyon sistemi kullanıldığını, bu sebeple karakterlerin kilosunun, saçlarının ve buna benzer kozmetik yanlarının değişmesinin şimdilik imkansız olduğunu söylüyor fakat buna rağmen karakterlerinizin kıyafleri gibi elementler değişebilmekte.

Bunun yanında oyunda size bolca vakit geçirecek pek çok “dışarı” aktivitesi olacak.  Bunlar Yoga, Triatlon, Jet Ski, Tenis ve Golf gibi farklı spor dallarından oluşmakta. Houser GTA IV ve Red Dead Redemption’dan sonra beş kötü mini oyun yerine tek bir tane düzgün ve detaylı mini oyun olması taraftarı.

Gönül meselelerine vakit yok
Karakterlerimiz Michael, Trevor ve Franklin yapıları gereği çok fazla gönül adamı değiller bu sebeple oyunda GTA IV’de olduğu gibi romantizm pek olmayacak. Bu tarz öğeler yerine  Rockstar oyunun dinamik senaryo yapısını geliştirmeye çalışıyor. Örnek vermek gerekirse sokakta öylesine karşılaştığınız karakterlerin bir çoğu artık yeni görevler ve hikayeler açabilecek. Sokakta karşılaşabileceğiniz pek çok tesadüfi karakter için hikayeler, diyaloglar yazılıp Mocap ile animasyonları yapılmış. GTA V’in en heyecanlandırıcı özelliği ise bu tarz bir durumun Dinamik Görev Sistemi denilen bir yenilikle etkileşime girebilmesi. Sokakta karşılaştığınız ve size garip gelen şeyleri vakit verip incelerseniz bambaşka hikayeler, çok farklı sahneler açabiliyorlar. Yolda otostop çeken birini mi aldınız? Terkedilmiş iki araba ve yanlarında cesetler mi buldunuz? Biraz araştırın, neler çıkabileceğine çok şaşırabilirsiniz.

Bu kadar dolu bir içerikten bahsediyorken bu içeriği bir arada tutacak coğrafyadan bahsedelim biraz. Los Santos sadece tek bir şehir fakat Sanat Yönetmeni Aaron Garbut’un yaptığı matematiğe göre Los Santos, Red Dead Redemption, San Andreas ve GTA IV’ün dünyalarının toplamından çok daha büyük. Houser tek bir şehir yapmalarının sebebini oyuna binlerce detay ve yaşayan bir yapı yerleştirme isteği olarak açıklıyor. Los Santos’un çevresinde bulunan denizin altı bile detaylıca modellenmiş bir durumda.

Tek yapman gereken lanet olası treni takip etmekti Sicey!”

Bütün bunların yanında eski GTA’lardan tanıdık simalar görebilsek oldukça iyi olurdu  dediğinizi duyar gibiyim, ne yazık ki GTA V önceki 5 GTA oyunu ile aynı evreni paylaşmıyor. GTA V tamamen kendine özgü bir evrene ve hikayeye sahip, bu sebeple CJ, Tommy Vercetti veya Nico Bellic gibi karakterler yok. Tanıdık karakterler yerine bizim üç ana karakterimizin yakın arkadaşları var, her karakterin ayrı arkadaş çevresi olduğu için beraber iş  yapmadıkları zaman arkadaşlarıyla takılıp ilişkilerini güçlendirebilecekler.

Houser oyunda bu sefer bir ekonomi olacağını da söylüyor. GTA IV ile ilgili eleştirilerden birisi oyunun sonlarına doğru paranın pek bir işe yaramadığıydı. Paranın oyunun içinde eskisinden çok daha fazla yeri olacağı kesin, yaşımız ilerledikçe hayatımızda olduğu gibi.

Ve tabii ki multiplayer…Houser konu ile ilgili tam bir açıklama yapmaktan kaçınıyor,  geçen yıllarda multiplayer ile ilgili çalışmalar yaptıklarını, bunun iyi gittiğini, bir şekilde GTA V’e multiplayer veya co-op gibi opsiyonlar eklemek istediklerini belirtiyor. Eğer beklediğimiz gibi bir Co-Op olursa bütün senaryoyu baştan sonra arkadaşınızla  oynayabileceksiniz, bu zaten rüya gibi ve ihtimali bile beni gülümsetmeye yetiyor.

Bekleyiş yorar kalbimi

2013 ile birlikte oyunculuk gelecek jenerasyona doğru hızlı bir şekilde yol almaya başladı bu jenerasyona doğru giden yolculukta Rockstar her zaman olduğu gibi oyun endüstrisine şekil vermeye ve yeni kalite sınırları getirmeye devam edecek.

GTA V şimdiye kadar Rockstar’ın yaptığı en büyük proje, kötü olup olmayacağını tartışmak ise bana biraz yersiz geliyor, çok ciddi tecrübelerden ve asla başarısız olmayan bir kadrodan bahsediyoruz, şimdilik 2013 Baharını beklemekten başka çare yok, fakat Bahar yeterince hızlı gelemez!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu