Haluk Diriker ile röportaj
Röportaj: Sercan Sülün
Age of Conan gibi bir projede yer almak önemli bir şey olsa gerek? Funcom’a geliş hikayeni anlatır mısın?
The Longest Journey’den beri, Funcom, oyunlarıyla beni cezbeden bir şirketti. (Klasik adventure oyunlarını çok severim). Anarchy Online’ı da bol bol oynadım, 2 sene öncesine kadar. Conan’ı ise ilk duyduğum andan beri, resmi forumlarında ve sitesinde takip ediyorum. Howard kitaplarını ve Conan’ı cok severim.
‘Yapay zeka geliştiricisi’ aradıklarını geçtiğimiz Temmuz ayında, şirketin internet sitesinde açıkladılar. CV ve başvuru mektubumu e-mail ile gönderdikten sonra, oyun programcılığı ve dizaynı üstüne test ve telefonda mülakat yaptılar. Funcom beni kabul ettikten sonra, yaklaşık 5-6 hafta kadar vize süreci vardı. Oslo’ya gelmem Eylül başını buldu.
Daha önce Türkiye’de oyun dünyasıyla ilgili herhangi bir proje üzerinde çalıştın mı?
Oyun projesinde çalışmadım, ama Martı Animasyon’da programcı olarak çalıştım. Kendi açımdan en önemli eğitimimi orada geçirdim, halen yararını görüyorum diyebilirim. Üstünden 9 yıl geçmiş olmasına rağmen.
Funcom’da yapay zeka geliştiricisi olarak çalışıyorsun. Detaylı bir şekilde açıklayabilir misin orada tam olarak ne yapmakla görevlisin?
Yapay zeka konusunda uzmanlığa yönelmem yaklaşık 3 yıl önce başladı. Bana sorarsanız uzmanlığa henüz yaklaşmış bile değilim, ancak Funcom öyle düşünmüyor. Böyle büyük bir şirkette, Conan gibi bir MMORPG’de çalışırken, yaptığınız işler çok çeşitli oluyor. Yapay zeka geliştiricisi, burada sadece benim hangi konuda etkili olduğumu tanımlıyor. Bazen oyundaki yaratıkların etkileştiği herhangi bir sistemi sıfırdan dizayn ederken bile bulabiliyorsunuz kendinizi.
Bir yaratığı yapmaya başlarken, ilk dikkat ettiğim konu, Robert E. Howard’ın kitaplarında kaynak olup olmaması. Eğer kaynak varsa, genellikle bunları grafikerlere ve animatörlere gönderiyorum. Onlar yaratığın dış görünüşü ile uğraşırken, ben yaratığın ‘beyni’ ile uğraşıyorum. Boş vakitlerinde ne tür hobileri var, sosyal ihtiyaçları var mı, ne kadar sıklıkla yemek yiyor ve tuvalete gidiyor ve tabi ki nasıl dövüşüyor. Bu tarz yaratıklarda, sadece hangi silahları, özel hareketleri ve büyüleri değil, ayrıca ne tür ortamlarda dövüştüklerini de göz önüne alıp, çok detaylı bir doküman hazırlamanız gerekiyor.
Tabii bazen kullanacağımız yaratıkların, Conan kitaplarında birer satırlık referansı bulunuyor ya da kitaplarda adı sanı geçmeyen, ancak Conan dünyasına uygun görülen yaratıklar da oluyor. Bunların dış görünüşünü de, grafikerlerle yakın bir şekilde tasarlamamız gerekiyor.
Yaratığın her türlü yapı taşı hazırlandıktan sonra uygulamaya geçerek, bütün belirttiğiniz davranışları oyundaki objeye yerleştirmeniz gerekiyor. En son aşama ise yaratığın test edilmesi. İlk testi kendim yaptıktan sonra, her şey planlandığı gibi çalışıyorsa iş, bünyemizde çalışan tester’lara iletiliyor. Sonra yaratık, Live server’lara yerleştiriliyor.Yapay zeka geliştiricisi olmanın ne gibi zorlukları bulunuyor? Buradan senin pozisyonunda çalışmak isteyen arkadaşlara herhangi bir önerin var mı?
Bu işin en büyük zorluklarından biri, özellikle MMORPG’lerde, hepsi birbirinden farklı davranan yaratıklar üretmek. Tabii teknik engeller de epey zorluyor. Online oyunlarda, internet teknolojilerindeki kısıtlamalar yüzünden her istediğinizi yapamıyorsunuz.
Sırf yapay zeka geliştiricisi değil, oyunlar üstünde çalışmak isteyen herkesin yapması gereken, bol bol oyun oynamak. Taraf tutmadan, objektif bir biçimde oynamanız gerekiyor. Kötü oyunları bile inceleyip, nerelerde hata yaptıklarını görmek şart. Bu sadece “Grafikleri kötü bu oyunun” demekle bitmiyor. İkinci sırada ise, yapmak istediğiniz iş konusunda bilgilenmeniz şart. Kod yazacaksanız, iyi düzeyde C++ veya Phyton öğrenmeniz, grafiker olacaksanız, 3D Max veya Maya öğrenmeniz şart.
Funcom’un Age of Conan haricinde başka bir oyun projesi var mı? Funcom’da daimi olarak mı çalışıyorsun?
Var. Anarchy Online Expansion’ları hâlâ çıkmaya devam ediyor. Ama sanırım okurlarınızın en çok ilgileneceği şey, daha önce duymadıkları oyunlar. Conan haricinde, çok büyük ancak açıklanmamış bir oyun projemiz var; aktif bir şekilde üretimde, şu anda bu konuda detay veremem. Conan projesi sona erdiğinde, ek paketleri başlayacak. Conan lisansı 2023 yılına kadar bizde (Epey bir ek paketleri çıkar). Belki de yeni çıkmakta olan oyunumuza geçerim, henüz belli değil.