Heroes of Might and Magic V
Eski oyuncuların aklından hiç çıkmayan bazı efsanevi oyunlar vardır.
Bunlardan biri de kesinlikle sıra tabanlı strateji klasiği Heroes of Might and
Magic’dir (homm). Tarihlerin 1995’i, 14 inç’lik monitörlerimizin de sadece 2
boyutu gösterdiği yıllarda ufkumuzu genişleten, hem zekâ gerektiren hem de
müthiş stratejik kararları vermemizi isteyen yegâne oyundu homm. Yine 3DO
firmasının efsane rol yapma oyunu olan Might and Magic’in strateji versiyonu
olarak çıkarılmayı düşünülürken, asıl oyundan daha fazla ilgi toplaması üzerine
büyük başarı elde eden firma, homm’ın bu beklenmedik başarısı sayesinde hem
zamanında iyi satış rakamları yakalamış, hem de devam oyunları ile de efsaneyi
devam ettirmişti.
2 senede bir homm
Aradan geçen yaklaşık her 2 senede bir yeni oyunu ile karşımıza çıkan 3DO, homm
serisini 3. versiyona taşıdığında büyük gelişim kaydetmiş ve dönemin en çok
oynanan yapımı haline gelmişti. Temel yapısı gereği sıra bazlı oyunu
benimsemesine rağmen, insanların sıkılmadan oynamasına, hatta zorlu yapay zekâsı
ile oyuncuyu daha fazla düşünmeye iten yapısı ile büyük ilgi toplamıştı. Yıllar
2002’yi gösterdiğinde homm serisinin 3DO tarafından çıkan son versiyonu (Bu
aynı zamanda firmanın da son oyunlarından biri idi. Çünkü o dönemde iflasın
eşiğindeydiler.) yani homm 4, büyük değişiklikler içeriyor ve hayranlarının
aniden ikiye bölünmesine yol açıyordu.
Hayranların bir kısmı yeni oyunu eskisine nazaran çok daha iyi, çok daha
başarılı bulurken hiçte azımsanmayacak kadar bir kısmı da eski oyunlarını geri
istediklerini ve bu yeni versiyonun tüm homm atmosferini yok ettiğini, hatta
bambaşka bir oyuna çevirdiğini iddia etmişlerdi. Gerçi 3DO o dönemlerde büyük
sıkıntı yaşadığı için fazla bir cevap veremedi ve sadece daha evvel yaptığı gibi
bir kaç ek paket ile senaryoyu genişletti. Aradan uzun bir zaman geçmedi ki;
iflasını açıklamak üzere iken 3DO ismi ile bir anılan Might and Magic lisans
haklarını UbiSoft’a tam 1.3 milyon dolar karşılığında devretti.
Yeni yuva, UbiSoft
Önümüzdeki sene içerisinde homm serisi beşinci oyunu ile tekrar hayranlarının
karşısına çıkmaya hazırlanıyor. Üstelik bu kez UbiSoft gibi son yılların trendi
yükselen oyun firmasının kanatlarının altında olarak. 3 boyutlu grafiklerin alıp
başını gittiği, görsel efektlerin tavana vurduğu dönemlerde bile hala daha sakin
ve zekâ üzerine kurulu yapımlarla vakit geçirmek isteyen oyuncuların homm 3’ü
oynadığını düşünürsek, efsanenin devam etmemesi için zaten hiçbir neden yok.
Mart ayında serinin yeni oyunu duyurulduklarından bu yana Ubisoft çalışanları
büyük bir araştırma işine giriştiler. İlk olarak forumlardan bilgi toplayarak ve
çeşitli sebeplerle oyuncular ile iletişime geçerek, yeni oyunun nasıl olması
gerektiği ya da eski oyunların eksik yönlerinin neler olduğu konusunda pek çok
insanlara danıştılar. Tüm bunların ışığı altında çalışmaya başlayan yapımcılar,
Heroes of Might and Magic olan uzun ismini “Heroes 5” olarak kısalttıkları gibi
oyunun kendisini de baştan aşağı değiştirmeye karar verdiler.Yeni imajı ile Heroes 5
İlk olarak haritaların ve oyunun genel yapısından bahsedelim. Yapımcılar yeni
oyunda grafiklerden tutun hemen her objeyi sıfırdan tasarlamışlar. Heroes’i
yeniden yaratmaya çalışan yapımcıların en çok üzerinde durdukları konu ise eski
homm ruhunun kaybolmaması.
Heroes 5’in artık tamamıyla 3 boyutu destekleyeceğini sağır sultan bile duydu.
Açık konuşmak gerekirse pek çok oyuncunun, özellikle de homm hayranlarının en
çok korktuğu konu da bu. Yani 3. boyuta geçiş… Herkes eski versiyonların
oynanabilirliğinin korunmasından yana. Hatta çoğu insan daha iyi oynanabilirlik
için 3. boyuta geçilmemesini ve grafiklerin iyi olmamasını yeğleyebilirler.
Ancak yapımcılar E3 fuarında da ilan ettikleri üzere oyunu baştan aşağı 3
boyutlu hale getirmişler. Grafiklerin genel yapısından bahsetmek gerekirse ilk
bakışta World of Warcraft’a benziyor. Rengârenk harita tasarımı, göz alıcı
şehirler, çizgi filmi andıran tasarımlar oyunu bambaşka bir hale bürümüş. Hatta
Final Fantasy havasında görüntüler elde edildiği de gözden kaçmıyor. Elbette
bildiğimiz homm dünyasını baştan yaratacak olan insanlar UbiSoft tarafından
özenle seçilmiş programcılar. Dolayısıyla homm kendine özgü dünyasını da
koruyacaklardır.
Heroes 5 in yapımcıları, görünüş olarak yeni oyunlarının eski versiyonlardan
epey farklı olmasını özellikle istediklerini belirtiyorlar. Böylece daha evvel
yapılmış oyunlarla arada fazla bağ bırakmayıp hatalardan kaçmayı düşünüyorlar
diyebiliriz. Bir başka neden de elbette daha büyük ve kapsamlı oyun platformu
hazırlamak. Ancak vadettikleri özellikler o kadar güzel ki; insanda heyecan
yaratmıyor değil. Mesela yeni oyunda en büyük özelliklerden biri oynanışın
oldukça seri hale getirilecek olması. Bildiğiniz üzere homm her zaman sıra
bazlı oynanışı sunmuş ve sırasını salan oyuncunun bir süre beklemesine neden
olmuştur. Heroes 5’te yapımcılar bu sorunu çok farklı bir yöntemle çözdüklerini,
oynanışı derinden etkileyecek ve oyuncuları hiç sıkmayacak şekilde
düzenlediklerini söylüyorlar. Artık bekleme sırası kendinde olan oyuncu da
ordusu ve askeri birimleri ile ilgili işler yapabilecek.
Kaç harita, kaç büyü, kaç karakter, kaç..?
Heroes 5’in en çok merak edilen konuları elbette içerinde neler barındırdığı.
Oyuncular hep yeni gelecek yapımın ne kadar büyü, karakter ve birim içerdiğini
merak eder. Bunların cevabını henüz vermek için erken olduğunu düşünen
yapımcılar, şu kadarını söylüyorlar; “homm’dan ne bekliyorlarsa, Heroes 5’te
daha fazlasını bulacaklar”. Her şeyden evvel bilinen bazı kesin gerçekler var.
Bunların başında oyunun 6 adet farklı şehir içereceği. Bu şehirlerden ikisi,
yani “Human (İnsan)” ve “Demon (Şeytani ırk)” şehirleri E3 fuarında
gösterilmişti. Diğer dört şehir ise en az onlar kadar kaliteli ve göz alıcı
olacak.Ubisoft çalışanlarının özellikle geliştirmeye çalıştıkları bir konu da çoklu
oyun. Bilindiği gibi sıra tabanlı oyunlarda çoklu oyuncu modları genelde sıkıcı
olur ve bekleyen taraf “hadi daha çabuk ol” gibi sözler sarfetmek zorunda kalır.
Zaten günümüzde online oyunlardaki ana mantık olan “hızlılık” söz konusu olunca
Heroes 5’in de eski sistem ile başarılı olması pek mümkün değil. Bu yüzden
yapımcılar daha evvel anlattığım gibi bekleyen tarafın hâlâ oynayabilmesi
konusunda gelişmeler yaptıkları gibi, oyunun genel oynanışını da daha seri hale
getirmişler. Ara menüler ve ara birim oldukça kullanışlı olduğu gibi klavyeden
basılacak bir iki tuşla da rahatça kontrol sağlanacak. Yapımcılar oyunu o kadar
seri hale getirecekler ki; sırf bu seriliği anlatabilmek için bir alıştırma
bölümünü oyuna eklemeyi düşünüyorlar.
Heroes bildiğiniz homm değil!
Artık işin en can alıcı noktasına, yani gelen köklü değişikliklere değinelim.
Yapımcılar eski oyunların en önemli unsuru olan savaş meydanlarını değişikliğe
uğratmışlar. Yine oyunumuz sıra tabanlı savaşı benimsiyor, ama hariralar hem 3.
boyutun getirdiği göz alıcılığı kullanıyor, hem de büyü efektleri ile gerçekten
hayran bırakıyor. Fakat homm oynayanlar için grafikten daha önemli olan Hero
(kahramanlar) yönetme konusunda bazı değişiklikler olduğu özellikle
belirtiliyor.
İlk olarak şunu belirtmeliyiz. Yapımcılar kahramanların oyuna katkısı konusunu
uzun uzun düşünmüşler. Başta, aynı anda birden fazla kahramanın savaş meydanında
olmasını planlamışlar, ancak bu planın geri teptiğini, diğer basit birimler ile
büyük güç farkından dolayı oynanabilirliğin düştüğünü fark etmişler. Bu sebeple
farklı bir yol izlemeye; ya kahramanları savaşa dahil etmemeye ya da
kahramanların güçlerini kısarak savaşa dahil olmalarını düşünmüşler. Sonuç
olarak kesin bir konuda anlaşılmasa da oyunun şu anda ikinci fikir üzerinde
yapıldığı, yani kahramanların biraz daha güçlerinden arınarak savaş meydanında
bulunacağı söyleniyor.
Savaş alanının epeyce değişmesine rağmen hala karelere bölünmüş tipik hali
kullanıldığı söyleniyor. Üstelik her şey daha kolay erişilebilir ve kolayca
kullanılabilir hale gelmiş. Özellikle güç dengesi konusunda epey çalışan
yapımcılar, hemen hiç bir ırkın diğerinden üstün olmaması için çaba
gösteriyorlar.
Küçük notlar
Gözardı edilmemesi gereken bazı ayrıntılar var. Mesela yeni oyunda “Kahramanın
izi” denilen bir sistem geliştirilmiş. Özellikle çoklu oyuncu moduna büyük
heyecan ve canlılık katacak olan bu sistem sayesinde, bir yerden diğerine
yolculuk yapan kahramanlar arkalarında bir süreliğine “iz” bırakacaklar. Her
ırka göre değişecek olan bu iz bırakma süeresi içinde diğer kahraman oradan
geçerse düşmanının nerelere uğradığını görebilecek.
Heroes 5 için şimdilik söylenecekler bu kadar. Gerisini oyunun daha
geliştirildiği anlarda öğrenebileceğiz. Homm sisteminin baştan aşağı değişiyor
olması belki insanları şüheye itiyor olabilir, ama bu işin başındaki kişiler
gerçekten işin ehli ve oyuncuların sözlerine kulak asarak ilerleyen
programcılar. Heroes 5’in şimidilik çıkış tarihi belli değil, ama 2006 yılı
içinde piyasada olması bekleniyor. Son olarak betası için minik bir açıklama
yapmak gerekirse, yapımcılar bir kaç ay sonra kapalı bir beta test planlıyorlar,
ancak bunu sadece form doldurup yeterli seviyede görülen oyuncular
katılabilecek. Böylece bize şimdilik sadece beklemek kalıyor.