Jade Empire: Special Edition
Bioware, şöyledir veya böyledir diyerek klasik bir başlangıç hikayesi yapmak
istemiyorum. Zaten Bioware ismini çoğu oyuncu biliyor ve nasıl bir firma
olduğundan haberi var. Jade Empire bundan neredeyse 2 sene önce (Tam olarak 2
sene değil gerçi) Xbox platformuna çıkmıştı. O zamanlar çoğu Xbox sahibi bu Uzak
Doğu temalı oyunu oynama şerefine nail oldular. Hatta bir arkadaşımın karşıma
geçip “Kıskan, çatla patla, Bioware çok yaşa” nidalarını attığını biliyorum.
Gerçi sonra kendisinden intikamım kötü olmuştu. Jade Empire geçen sene PC’ler
içinde duyuruldu. Aslında Halo’da yapılan gibi. İlk Halo’da Xbox’a çıktıktan
uzun süre sonra PC’lere gelmişti. Halo 2’de de aynısı yapılıyor, Vista’la
beraber o da konuk olacak. Jade Empire, içinde böylesi yapıldı. Geç olsun, ama
güç olmasın derler ya; Xbox’ın efsane RPG’lerinden birinin PC’ye gelmesi tabii
ki harika bir olay.
Geçen sene içinde Jade Empire, yanına Special Edition adını da alarak PC’lere
çıkacak diye açıklama yapıldı. Ama bu isim ekleme yanında asıl sorun oyunun
portunun nasıl olacağıydı? Belirtilenlere göre grafikler elden geçirilecek,
kontrol sistemi PC’ye adapte edilecek, yeni bir iki tane dövüş stili eklenecek,
yapay zeka biraz daha geliştirilecekti. Kısa ve öz olarak; aslında Xbox ve
PS2’den, PC’ye çevrilen yapımlardaki ana hatların düzeltilmesi işlemi. PS2 ve
Xbox’tan çevrilen yapımlarda, en çok sorun çıkartan kısım kontroller ve
grafikler oluyordu. Jade Empire bu noktalarda neler yapabildi? Zaten yazının
geri kalanında buna cevap vereceğim.
Efsaneler
Oyun fantastik bir şekilde eski Çin’de geçiyor. Dövüş sanatlarının gösterildiği
bir okulda, Usta Li’nin en iyi öğrencisiyiz. Zaten okulda herkes “Sen çok
iyisin, süpersin” diyerek bunu belirtiyorlar. Her şey tozpembe giderken, günün
birinde okulun olduğu köye bir saldırı oluyor. Saldırıdan sağ kurtuluyoruz. Bir
taraftan Usta Li’yi araken, diğer yandan en büyük kötü olan imparatora karşı
savaşıyoruz. Aslında Usta Li bizi çocukken imparatorun elinden filan kurtarıyor.
İmparatoru durdurmamız filan kaderimizin olduğu filan ortaya çıkıyor tarzında
ayrıntılar var. Ama çok fazla derine inip, konuyu katletmek istemiyorum. Zaten
Jade Empire’ı oynadığınız zaman senaryoyu enine boyuna incelersiniz. Konuya ufak
bir dokundurma yaptıktan sonra, gelelim Jade Empire’ın port kısımlarına.
PS3 veya X360’tan çevirme bir oyun olsa karşımda, grafikleri es geçerdim. Yeni
nesil konsolların gücü bu konuda belli. Ama Jade Empire ilk Xbox’a gelen biraz
eski sayılabilecek bir oyun (Sonuçta çıkmasından bu yana 2 seneye yakın bir süre
geçti). Şuan ki PC’ler Xbox ve PS2’den grafik olarak çok daha iyiler. Yapımcılar
ne kadar grafikleri makyajlıyoruz deselerde, ben biraz önceki sebeplerden
grafiklerde güzel bir iyileştirme bekliyordum. Hani üstünden geçilip gidilmesin
diyordum ki, Jade Empire grafik anlamında gerçekten beni şaşırttı. İlk Xbox’ın
grafikleri, PS2’den daha iyiydi. Bunun avantajı da kullanılmış ve ortaya güzel
bir sonuç çıkmış. Dikkat çeken ilk nokta karakterimiz, ana karakterler ve
çevredekilerin modellemelerinin detaylı olması. Özellikle kendi karakterimiz ve
diğer ana karakterler üstünde, gerçekten yoğunlaşmışlar. Diyalog kısımlarında
bunları fark edebilirsiniz. Çevre manzarası modellemeler kadar olmasa da, genel
olarak göze hoş geliyor. Directx 9 efektleri Jade Empire’a güzel yedirilmiş.
Işık oyunları ve parlaklıklar kendilerini belli ediyor. Genel manada oyunun
grafikleri, PC için gerçekten güzelce elden geçirilmiş. Jade Empire’a bu konuda
geçer notu veriyorum.Grafiklerden sonra sesleri ele almak istedim. Oyundaki en mükemmel kısmı sesler
oluşturuyor. Efektler gerçekten harika, fakat en can alıcı nokta seslendirmeler.
Kesinlikle harika seslendirmeler var. Jade Empire ses anlamında resmen bayram
yaşatıyor. Ayrıca ana menüde dahil kullanılan müziklerin hepsi güzel. Tamamen
eski Çin atmosferi müziklerde, seslerde ve seslendirmelerde kendini belli
ediyor. Yapımcıları bu konuda tebrik ediyorum.
Grafiklerden ve seslerden sonra gelelim kontrollere. Kontroller kesinlikle PC’ye
tam uyum sağlamış ve en önemlisi “Mouse” desteği direk olarak kullanılmış. Aynı
bildiğimiz FPS kontrolleri oyunda yer alıyor. W, A, S, D ile karakteri
yönlendirip; farenin tuşlarıyla korunuyor ve saldırıyoruz. Kontrollerde sorun
yok, fakat arada ufak bir problem var. Tuş değiştiirp, oyunu oynayıp kapadık.
Yeniden oyuna girdiğimiz zaman, atadığınız tuş yerine başka bir tuş olabiliyor.
Ama bu arada sırada çıkan bir problem ve pek takılacak değil. E ile Chi vuruşu
yapabilir, Sol Shift’le sağlığımızı doldurabiliyoruz. Q ve Tab önceki ve sonraki
hedefler arasında geçiş yaptırırken; 1, 2, 3, 4… numara tuşlarından ise dövüş
stilimizi seçebiliyoruz. Space korunma oluyor. F’ye basarak Focus Mod’a
geçebilir ve rakiplerimizi son derece kolayca halledebiliriz. Aslında genel
olarak tüm aksiyon ve kontrol için tuşlar elimizin altında. Kontroller Default
haliyle direk kullanıcının karşısına dost bir şekilde çıkıyor.
Stat puanları
Yapım içinde Mind(Focus), Chi(Spirit) ve Health(Body) bulunuyor (Parantez içinde
geçenler Mind dışında özel taşlarda ve Stat kısmında yazıyor). Health yani
sağlığımız oluyor. Chi aslında direk olarak manayı temsil ediyor. Chi ile
yapabileceklerimiz var. Mesela her dövüş sitilinde Chi ile vuruş yapabiliyoruz.
Chi’yi aktif ettiğimiz zaman, ellerimiz mavi renkle kaplanıyor ve zarar vermemiz
daha artıyor. Dönüşüm yapmamız için yine Chi’ye ihtiyacımız oluyor. Ayrıca Sol
Shift’e basarak azalan canımızı, Chi gücüyle doldurabiliriz. Sonuçta bunlar
aktif olduğu sürece Chi gücümüz azalıyor. Mind’ın, Chi gibi kullanıldığı yerleri
var. Silah kullanmak için Mind lazım oluyor. Bu sayede elimiz kılıç tutabiliyor.
Birçok şey için Mind gerekli oluyor.
Yapım içinde çeşitli taşlar bulunuyor. Bu taşlardan en fazla 3 tanesini
karakterimiz kullanabiliyor. Bu taşların karakterimize verdiği özellikler var.
Özellikler olarak mesela sağlığımıza +2 ekliyor. Açılan tuzaklarda gelen
zararları %50 indiriyor gibi çeşitli oalrak değişiyor. Taşlarda Health yerine
Body, Chi ise Spirit olarak geçiyor. Mind ise direk olarak kendi ismiyle yer
alıyor. Bu ufak isim değişikliği sizleri yanıltmasın.
Jade Empire’ın en önemli özelliği dövüş kısımları ve dövüş sanatlarına ağırlık
vermesiydi. Televizyonda Kung-Fu filmlerinden gördüğümüz dövüşleri, Jade
Empire’da aynen canlandırıyoruz. Aslında oyun içinde de direk olarak Kung-Fu
hareketlerini yapıyoruz. Güçlü (Strong), Normal atak ve Chi atağa sahibiz.
Aksiyon kısımları sıra tabanlı değil, gerçek zamanlı oluyor. Ama bunlarda
belirli yerlerde. Ana karakterimiz istediğimiz zaman saldırı mod’una geçmiyor.
Mesela yolda gördüğünüz bir maymuna durup dururken saldıramıyorsunuz. Eğer
önünüze düşmanlardan biri çıkarsa (Senaryo gereği çıkıyor), karakterimiz hemen
saldırı pozisyonuna geçiyor. Ama oyundaki aksiyonlu kısımların oldukça bol
miktarda bulunduğunu söyleyeyim. Oyundaki diğer noktayı birçok farklı dövüş
stiline sahip olmamız ve bunları direk olarak oyun içinde değiştirebilmemiz
oluşturuyor. Dövüş stilini zaten çoğu zaman değiştireceğiz. Bunu mecburi veya
taktik gereği yapabiliriz.Hayalet düşmanlara karşı silahla dövüşmek işe yaramıyor. Bu yüzden normal tekme ve yumruk kombinasyonuna geçmemiz
gerekebiliyor. Ama bunun tam tersi olarak Legandry Strike (Normal saldırı)
normal düşmanlara karşı daha etkisiz olurken, Fortune’s Favorite yani silahla
saldırmak çok daha etkili oluyor ve işinizi kısaca bitirmenizi sağlıyor. Bazı
zamanlar taktik yapmanız da gerekecek. Mesela Ice Shard stilini sahipsiniz
diyelim. Güçlü vuruş yaparak adamı dondurabilir, hemen arkasından silahla ona
dalabilirsiniz. O donup kaldığından hareket edemeyecek, siz ise ondan enerji
eksilteceksiniz. Heavenly Wave ile düşmanı yavaşlatabilir, onu böylece kolay
şekilde öldürebilirsiniz. Artık zamanına, yerine ve şartlarına göre; elinizdeki
en uygun stilleri değerlendireceksiniz.
Bioware gücü
Jade Empire, Bioware’ın yaptığı diğer kardeş oyunu Knights of the Old Republic’a
(KOTOR) benzer bir ara menü kullanıyor. Aslında çoğu açıdan neredeyse aynısı
bile diyebiliriz, ama tabii ki arada değişiklikler var. Ara menüden dövüş
stillerini arttırabilir, statlarımızı yükseltebilir, Journal’a bakabilir,
haritaya göz atabilir, oyunun Save ve Load işlemlerini vs… yapabiliriz.
KOTOR’dan hatırladığımız karakterimizin iyi veya kötü tarafa doğru gittiğini
gösteren menü, Jade Empire’da aynı şekilde duruyor. Zaten KOTOR’dan alışık
olduğumuz ara menü tasarımı, yapımda yabancılık çekmememizi sağlıyor. Aynı
firmanın oyunu, ara menünün benzer olması yadsınmaz. Aksine oldukça kullanışlı.
Seçebileceğimiz 4 farklı karakter sınıfı bulunuyor. Büyücü (Magic), Güçlü (Strong),
Hızlı (Fast) ve Dengeli (Balanced) olarak sınıflandırılmışlar. Her sınıfın
kendine özgü birer başlangıç stilleri var. Mesela Balanced tekmeleri sürekli
kullanırken, Fast de ise yumruklarını konuşturuyor. Magic sınıfı tercihi olursa
Wolverine’e benzer ellerinde pençeler çıkıyor ve böyle saldırıyor. Statlarda
değişiklikler göze çarpıyor. Magic de haliyle Chi yüksek olurken, Strong’ta
sağlık yüksek oluyor. İsterseniz seçtiğiniz karakterin statları üstünde oyuna
girmeden evvel, “Custom” seçeneğine tıklayarak değişiklik yapabilirsiniz. Gene
ismini kendiniz belirleyebilir veya oyun tarafından bir ismin konmasını
sağlayabilirsiniz. Ne yazık ki dış görünüş olarak, karakterimizi değiştirme veya
yaratma imkanımız yok. Her sınıf için 1 erkek ve bir kadın karakter var.
Hepsinin dış görünüşü belli, değişiklik yapamıyoruz.
RPG oyunlarında grup olarak alıştıysanız, bu alışkanlık Jade Empire’da
bozulacak. Oyun tek kişi üstüne yoğunlaşmış bir RPG. Ama bu olaya rağmen
yanımızda illaki başka bir karakter daha oluyor. Fakat bu karaktere herhangi bir
şekilde müdahale edemiyoruz. Biz sağlığımızı doldurursak onun sağlığı da
doluyor. Eğer dövüş sırasında ölürse de korkmayın. Dövüşü kazandığınız zaman
otomatik olarak yeniden canlanıyor. Bu karakterler senaryo genelinde karşımıza
çıkacak ve bizlere katılacaklar. Birçok karakter bize katılmasına rağmen,
yanımızda sadece tek karakter bize eşlik ediyor. Ara menüden bu karakteri bir
diğeriyle değiştirebiliyoruz. Hepsinin değişik özellikleri var. Mesela oyunun
hemen başında bize katılan Dawn Star (Oyundaki en güzel karakterdi bence)
kılıcıyla oldukça etkili. Ama bunun dışında küçük bir kızdan büyük bir iblise
dönüşüp, saldırı yapan başka bir karakter daha var. Kısaca hepsinin ayrı güçleri
ve saldırıları var. Kalabalık dövüşlerde oldukça yardımları oluyor. Ayrıca ara
menüden seçme ekranına geldiğiniz zaman; yanınızdaki karakterin atak yapmasını
veya savunmada kalmasını tercih edebilirsiniz.Bitirici konuşmalar
Bioware’in her oyununda ağzımı açık bırakan diyalog sistemi Jade Empire’da yine
devam ediyor. Diyaloglar oyundaki kaderimizi belirliyor, senaryoyu
derinleştirip, değiştiriyor. Misal Master Li’yi diğer öğrencilere
kötüleyebilirsiniz veya onun anlattıklarına gerçekten inandığınızı
söyleyebilirsiniz. Karşılaştığınız bir grup haydutla sadece konuşarak, onlarla
dövüşmeden uzaklaşmalarını sağlayabilirsiniz. Mesela iki tane ölen çocuğun
hayaleti ile karşılaştım ve benden birini bulup öldürmemi istediler. Ama o
kişiyi hayaletlerin olduğu yere götürdüm. Hayaletlerden biri “Hadi onu
öldürelim” derken, “Diğeri ise öldürmeyelim, kemiklerimizi gömsün” diyordu.
Burada kötü olana uyup adamı öldürebilir veya iyi olana uyup mezarlara,
çocukların kemiklerini gömmesini tavsiye edebilirsiniz. Böylece iyilik yada
kötülüğe doğru kayabilirsiniz. Her şekilde verdiğiniz her cevabın belli bir
sonucu var. Bu sonuç iyi yada kötü yönde sizi sürekli etkiliyor. Bu yüzden
diyaloglara dikkat edin ve takip edin. Yine diyaloglara göre yan görevler
alabilirsiniz. Aldığınız bu yan görevleri yapmak size kalmış. Ama yaparsanız
daha çok deneyim puanı veya değerli oldukça özelliği bulunan bir mücevher
kazanabilirsiniz. Sonucu sizin işinize yarayacaktır.
Yapımda ekstra kısmı da bulunuyor. Bu ekstrada mini oyunlar yer alıyor. Mesela
bir bölümde bir uçağı kontrol ediyoruz (Nereden çıktı demeyin oynadığınızda
görürsünüz). Fakat uçakla düşman öldürme kısmını, Atari salonlarında olan iki
boyutlu uçağı sadece tepeden görüp de, önümüze gelen düşmanları vurduğumuz
oyunlara benzetebiliriz. Jade Empire’da ilerledikçe böylesi çeşitli mini oyunlar
çıkacak, bu oyunlar çıktıkça ekstra bölümündeki kilit kalkacak. Daha sonrasında
bunları isterseniz ekstra kısmından oynayabilirsiniz.
Son demler
Yapay zeka böylesi bir oyun için yeterli. Sizden kaçıyorlar, korunuyorlar, özel
vuruş yapıp sizi yıldırıyorlar. Hatta kalabalık oldukları zaman çok can
yakıcılar. Bazı zamanlar arada bir iki hareket yapıp, gerçekten şaşırtıcı
olabiliyorlar. Genel olarak yapay zeka Jade Empire gibi bir oyun için yeterli.
Oyundaki 8 farklı modelleme için ayrı ayrı sinematik yapılmış. Bu emek
karşısında gerçekten Bioware’i bir kez daha taktir ettim. Sinematikler son
derece güzel ve harika yapılmış. Ekstra olarak oyun içinde çevrede pankartlar,
heykeller filan göreceksiniz. Bunlara gidin ve dokunun. Bunlar hikaye ve tarihçe
ile ilgili bilgiler verirken, ekstra deneyim puanı kazandırıyor. Ayrıca çevrede
efsunlar var. Hemen kendilerini belli ediyorlar (Mavi ve Sarı renkte). Bunlarla
azalan Chi, sağlık veya Mind gücünüzü arttırabilirsiniz. Sağlık gücünü sadece
bunlarla değil, düşmanlardan ve çevredeki objelerden çıkan sağlık, Chi veya Mind
toplarıyla da arttırabilirsiniz.
Save – Load olayı oldukça kolay. İstediğiniz yerde Save etme imkanımız var.
Ayrıca bazı noktalarda otomatik Save sistemi ve Quick Save artı bir yön. Jade
Empire’ın peki hiç eksiği yok mu? Elbette var. Bunlara en büyük örnek kameranın
bazı zamanlar, tepe açısında takılıp kalması. Özellikle bu hata kapalı yerlerde
bazı zamanlar olabiliyor. Ama oyunu bir kere yeniden Load ederseniz bu sorun
düzeliyor. Ayrıca oyun birazcık kısa sürüyor. Bir de dikkat ettiğim bir nokta
vardı. Sanki Jade Empire belli bir FPS değerinde tutulmuş gibi geldi bana. Sonuç
olarak Jade Empire: Special Edition güzel bir konsol çevirisi olmuş. PC’ye gayet
iyi uyum sağlamış. Zaten yapımcının Bioware olması nasıl olduğunun ilk kanıtı.
Eğer Xbox’ta oynamadıysanız ve son zamanlarda güzel bir RPG arıyorsanız, Jade
Empire’ı kesinlikle deneyin.