Hangi tür oyunlardan hoşlanıyorsunuz? RPG, RTS ya da MMORPG mi? Günümüzde birçok farklı tür altında oyunlar geliştiriliyor, ancak hiç bir tür, FPS türü kadar popüler olmamıştır. Softdisk’ten ayrılan bir grup elemanın kurduğu id Software’ın oyun dünyasına kazandırdığı First Person Shooter terimi, günümüzde 100 milyonlarca oyuncuyu peşinden sürüklüyor. İşte FPS’nin mucidi John Carmack! Kendisi haliyle çok meşgul, ama yine de sorularıma cevap verebilmek için bana vakit ayırdı. Kendisine teşekkür ediyorum! Bu ilk röportajın, ilerleyen dönemler için bir başlangıç olduğunu ve devamının da geleceğini söylemeliyim.
Mahmut Saral (MS): Eski Doom oyunlarından birinde Doomguy’ın elinde bir tavşan kafası vardı. Ayrıca Doom 3: Resurrection of Evıl’da Double Barrel Shotgun’ın bulunduğu odada da bir ayı resmi vardı. Bütün bunların bir anlamı var mı?
John Carmack (JC): Derin bir anlamı yok. Adrian (tasarımcı), sevimli yaratıklara kötü şeyler olduğunu gösteren resimler çizmeyi seviyordu.
MS: FPS’lerin geldiği nokta hakkında ne düşünüyorsunuz? Hangi FPS oyunlarını “başarılı” olarak nitelendiriyorsunuz?
JC: FPS tecrübesini gerçekleştirmek için yapılan teknik savaş tamamen kazanıldı, tasarımcıların neredeyse yapmak istedikleri her şey için ellerinde araçları mevcut. Herkesin başarılı olduğunu düşünüyorum. Call of Duty ve Halo gibi oyunlar bu kategoride çok başarılı oldular.
MS: Türlerin birleşmesi ilerisi için gerekli mi (FPS + RPG gibi)?
JC: FPS, her tür için uygun bir sunum halini aldı. Ancak türlerin ayrı olması için iyi nedenler var. Hız ve oyuncu ödülleri, bir FPS ve bir RPG oyununda çok farklı.
MS: Sitemizin kullanıcılarından bir soru: Hâlâ Quake 3 oynuyoruz. Quake 4, daha çok senaryo moduna odaklanmıştı. id Software, yeni bir Quake ile multiplayer konusunda ön plana çıkacak mı?
JC: Şu an bu konuda Quake Live’a odaklanmış durumdayız, ancak Rage ve Doom’un çoklu oyuncu modları için çalışan takımlarımız var.
MS: Kaybettiğiniz bir turnuvada, kazanana ödül olarak Ferrari’nizi verdiniz. Ferrari verecek kadar iddialı olduğunuz bir oyun daha var mı?
JC: Artık kaybedecek başka Ferrari’m yok. Bütün gelirimi Armadillo Aerospace şirketine harcadığımda, motorlarını tekrar yapıp onlarla deneyler yapmaktansa, bütün o Ferrari’lerimi sattım. Şu günlerde bir Tesla Roadster kullanıyorum ve onu da vermeyi planlamıyorum 🙂
MS: Bir gününüz nasıl geçiyor?
JC: Eskiden her gün öğlen 2’den gece 2’ye kadar çalışırdım, ancak şimdilerde oğlumu anaokuluna hazırlamak için sabah erken kalkıyorum, daha normal bir takvimim var. Ofiste sabah 9’dan akşam 8’e kadar çalışıyorum ve diğer insanları toplantı ve benzeri yerlerle meşgul ettiğimden beri neredeyse tüm vaktimi programlamayla geçiriyorum. Eve döndüğümde ise uyumadan önceki vaktimi ailemle geçiriyorum. Hafta içi yarım günümü ve cumartesilerimi Armadillo Aerospace’de geçiriyorum. Pazar günlerini ise evde, ailemle geçiriyorum.
MS: Oyun oynamak için vaktiniz oluyor mu? Favori oyunlarınız nelerdir?
JC: Şu günlerde oynadığım çoğu oyun, oğlumla oynadığım Nintendo Wii oyunları. Hâlâ New Super Mario Bros’ta “star coin” avlıyoruz.
MS: Nintendo konsolları için bir oyun geliştirme planınız var mı?
JC: Hayır. Zaten yaptığımız işlerle ilgili çok meşgulüz ve elimizdeki teknolojiyi ya da içeriği bu platforma yerleştirmemizin pek imkânı yok.
MS: Dört çekirdekli işlemciler ve DirectX 10 (Tabii ki DX11 de) destekli ekran kartları satılıyor. Doom 4 ve RAGE için ne tür optimizasyonlar düşünüyorsunuz? Bazı stüdyolar sistem gereksinimleri konusunda iddialı. id Software’in bu konuda ne planları var?
JC: RAGE ve Doom 4, Xbox 360 ve PS3’ün avantajlarından yararlanmak için yapıldı. Multithread desteği bulunuyor ve çoklu çekirdekli işlemcilerden yararlanıyorlar. Bir oyunu konsolda çalıştırmak için gereken işlem gücü, PC’de gereksinim duyulandan daha düşük. Yine de son teknoloji PC’ler, oyunu konsollardan daha yüksek çözünürlük ve anti-aliasing oranlarında çalıştırabiliyor.
MS: Uzun süre önce Doom 5’in, bir sonraki neslin başlangıcı olacağıyla ilgili bir yazı okumuştum. Ancak sonrasında bu yazının linkini bulamadım. Bu doğru mu?
JC: Doom 5’le ilgili bir düşüncemiz henüz yok. Teknolojimizin yeni konsol jenerasyonuna kadar nasıl gelişeceğini gözlemleyeceğiz, ancak henüz donanım olmadığı için kesin kararlar vermedik.
MS: Gametrailers’la olan bir röportajda Todd Hollenshed’e “Araçlar kullanabilecek miyiz?” gibi bir soru yöneltilmişti ancak Todd, gülmüş ve cevap vermemişti. Başka bir röportajda ise Tim Willits’e “Doom 4, open world olabilir mi?” diye bir soru yöneltilmiş, Willits de “bekleyin ve görün” demişti. Bunlar hakkında ne düşünüyorsunuz?
JC: Doom 4’le ilgili yorum yapmayacağım. Kevin bu konuda kamuoyuna ne açıklanması gerektiğine karar veriyor.
MS: Doom 4’ün en iyi grafiklere sahip olması bekleniyor. İlk ekran görüntüsünü ne zaman göreceğiz?
JC: Henüz bunu söylemek için erken. Proje üzerindeki emek, küçük bölgeleri göze güzel getirmekten daha çok, “oyunun tamamını hazırlamaya” yoğunlaşıyor.
MS: Enemy Territory serisi devam edecek mi?
JC: Bu seri için henüz bir planımız yok.
MS: RAGE’in iPhone versiyonu üzerinde çalışıyordunuz. Herhangi bir Doom oyunu da görecek miyiz?
JC: Kesin planlarımızı belirlemedik, ancak umuyorum ki asıl oyun piyasaya çıkmadan önce iPhone için yeni bir Doom oyunu yapacağız.
MS: “Bir gün oyun yapmayı bırakıp, roketlerle ilgilneceğim” diyor musunuz?
JC: Roketleri yapmak, modern oyunları yapmaktan daha kolay. Ancak ikisi üzerinde de çalışmayı seviyorum.
MS: Teşekkür ederim!
John Carmack ile konuşma isteğim her zaman vardı. Nihayet bunda başlangıç adımını attım ve gelecek için de adımların devam edecek olmasından dolayı mutluyum. Siz, hiç bir yapımcıya yıllarca bıkmadan mail attınız mı bilmiyorum, ben attım ve bundan da memnunum. Yazıda yardımda bulunan Arda Gündüz ve Özgür Yıldız’a da teşekkür ederim. Devamı gelecek!We had an interview with John Carmack. He likes to play Mario and developing rockets. Of course his development work for Doom 4 and RAGE is continuing.
Mahmut Saral (MS): One of the older Doom games, there was a rabbit head in the hands of Doomguy. There was also a bear picture in the room that Double Barrel Shotgun exists. Do these all have a meaning?
John Carmack (JC):No deep meaning, Adrian just liked drawing pictures of horrible things happening to cute critters.
MS: You are shown as The Godfather of FPS. How can you explain the point that the FPS genre have come? Which FPS games could you name as “Successfull”.
JC: The technical battle to make the FPS experience possible is all but won, and designers have the tools to do just about anything they want now. I cheer success from everyone – games like Call of Duty and Halo have clearly been huge successes in the genre.
MS: Are the game genres ( f.e FPS + RPG ) supposed to be united in the future?
JC: First person perspective is now a valid presentation choice for any genre, but there are good reasons for genres to be distinct. The pacing and player rewards for an FPS and an RPG are very different.
MS: This is a question from one of our site’s members: We are still playing Quake 3. Quake 4 was focused on mostly single player. Will id Software take the multiplayer lead with a new Quake?
JC:We are supporting Quake Live as our current multiplayer focused game, but both Rage and Doom have teams of people working on the multiplayer experience.
MS: In one of the tournaments that you had lost; you had given a Ferrari as a gift to the winner. Are there any games that you are pretentious in the means of giving Ferrari?
JC: I don’t have any more Ferraris. As I started spending all of my disposable income on Armadillo Aerospace, I sold all the crazy turbo Ferraris, rather than continuing to rebuild the engines and experiment with them. I drive a Tesla Roadster nowadays, and I don’t have any plans on giving it away.
MS: What do you do in a regular day?
JC:I used to be known for working from 2:00 pm to 2:00 am every day, but now that I get my son ready for kindergarten in the mornings, I have a much more normal schedule. I usually work at the office from 9:00 am to 8:00 pm, and I still spend almost all my time programming during the day, since I have made sure that other people are responsible for going to meetings and so on. I’m home in time to spend a little while with my family before going to bed. I spend half a day during the week and all day Saturday at Armadillo Aerospace, and Sunday I stay home with my family.
MS: Do you have time to play games, what are your favorite games now?
JC: Most of the games I play today are Nintendo Wii games with my five year old son. We are still hunting for all the star coins on New Super Mario Bros.
MS: Quad core processors and DX10 (and DX11) supported graphical cards are sold. What kind of optimisation do you think for Doom 4 and Rage? There are some studios that are pretentious about system requirements. What plans does id Software have?
JC: Rage and Doom 4 are built to take good advantage of 360 and PS3 consoles, so they are significantly multithreaded, and do take good advantage of a multi core processor. Unfortunately, the driver overhead to the graphics card is so much higher on the PC that it takes a lot more powerful PC than you would expect to match a console. Still, high end PC’s will be running the game at much higher resolution and anti-aliasing rates than the consoles.
MS: Long ago, I saw a writing that says; Doom 5 could be the beginning of next generation. But later, I could not find the link of that writing. Is this true?
JC: There is no thought whatsoever yet about a Doom 5. We are considering how our technology will evolve for the next console generation, but since none of that hardware exists yet, no firm decisions have been made.
MS:In an interview in Gametrailers; Todd Hollenshed was asked this question: Will we able to use vehicles? Todd had laughed and had not answered. In another interview; Tim Willits was asked; “Could Doom 4 be open world?” He said “Wait and see?” What do you think about those?
JC: I’m not going to command on Doom 4 features, Kevin makes the call on what is to be publicly discussed.
MS: Doom 4 is waited as the best graphics that a game has ever had. When will you introduce the first screenshot?
JC: It is a ways off yet. The effort on the project has been focused on laying out the entire game, rather than making small areas extremely fancy.
MS: Will the Enemy Territory series continue?
JC: There are no current plans for it.
MS: You were working on developing Rage on iPhone. Will there be any Doom games?
JC: We don’t have any firm plans, but I would expect that we would do a new Doom game for the iPhone at some point before the big game was released.
MS: Are you planning a game for Nintendo consoles?
JC: No, we aren’t planning anything. We are too busy with all the work we already have, and we wouldn’t be able to leverage much of our existing technology or content base on the platform, so it would be a lot of work.
MS: Could you say; “One day I will retire from games and start to work with rockets?”
JC: Rockets are actually a lot simpler than modern games. I like working on both.
MS: Thank You!