Oyun İncelemeleri

Just Cause 4

Son birkaç yıldır oyun dünyasında gördüğümüz yapımlar, çevirimiçi oyunları bir kenara koyarsak, daha ağır, daha dramatik, daha konu ağırlıklı olmaya başladı. Bu bir moda haline mi geliyor bilinmez ancak, eskinin safi aksiyona dayalı yapımları gün geçtikçe azalıyor. Yaşı kemale ermiş oyuncular için bu durum sevindirici olsa da, genç ve dinamik oyuncular daha fazla aksiyon ve heyecan istiyor. Bu tip oyunlar düşünüldüğünde ise akla ilk gelen yapımlardan biri Just Cause serisi oluyordu. Oluyordu dememin sebebini incelemenin ilerleyen kısımlarında açıklayacağım.

Just Cause 4 İncelemesi

Just Cause serisi ilk olarak 2004 yılında PC, PlayStation 2, Xbox ve Xbox 360 için piyasa sunulmuştu. O zamanlar için devasa sayılabilecek 1012 KM/2’lik bir haritaya sahip olan yapım, oyuncular tarafından bir kült gibi karşılanmasa da o zaman için sunduğu görseller ve devasa oyun dünyası ile hayli sevilmişti. Daha sonrasında ise Just Cause 2 ile büyük beğeni toplayan yapım, Just Cause 3 ile de bu başarıyı kısmen sürdürdü. Takvimler 2018’in sonunu gösterdiğinde ise Avalanche Studios karşımıza Just Cause 4 ile çıkı verdi. Yine ana kahramanımız Rico Rodriguez ile birlikte bir kez daha diktatör avına çıktığımız yapım, bakalım nasıl olmuş?

Öncelikle Just Cause 4 bizleri yine bir kurgusal ada ülkesi olan Güney Amerika’daki Solis’e götürüyor. Önceki oyunlardan da aşina olduğumuz Black Hand örgütünün ordusunu komuta eden Gabriela Morales’in peşine düşüyoruz. Hikaye tarafında önceki oyunlara kıyasla birazcık daha kişiselleşmiş gibi gözüken Just Cause 4’ün, yine de beklentilerinizi karşılayamayacağını belirtebilirim. Oyun daha en başında seriden alışık olduğumuz klişe bir giriş sekansı, hemen akabinde ise diktatöre karşı bir gerilla hareketi başlatılıp iç savaşa doğru yöneliyor. Oyun içerisindeki görevlerin tamamı ise şunu kurtar, şurayı yoket, şurayı ele geçirmek için şu kadar kaosa neden ol gibi zamanında eyvallah diyeceğimiz ancak artık gına gelen durumlardan oluşuyor.

Just Cause 4 hikaye tarafında yine beklentileri karşılamaktan çok uzak

Ancak yine de hiçbir yenilik yok değil. Örneğin harita üzerinden belli bölgeleri ele geçirmek bunun için yine hazırlık görevleri yapmak, Solis’in yavaş yavaş özgürleşmesini izlemek, bu tür oyunları seven kullanıcılar için olumlu yenilikler olarak göze çarpacaktır. Lakin getirilen ufak tefek yenilikler, Just Cause 4‘ün 3 yılı aşkın bir süredir geliştirildiği hesaba katıldığında yeterli seviyede gözükmüyor.

Just Cause 4’ün reklamlarında da sık sık dikkat çekilen en büyük yeniliği ise hava olayları. Oyunun neredeyse her fragmanında gözümüze sokulan ve sürekli olarak devrim olduğundan bahsedilen doğal afetler, oyun içerisinde ilk kez deneyimlendiğinde gerçekten de oyuncuyu etkilemeyi başarıyor. Lakin aynı durumu birkaç kez yaşadığınızda ne yazık ki neredeyse tüm yükü üzerine yüklenen bu yeniliğin o kadar da önemli olmadığını farkediyor, dolayısı ile Just Cause 4’ü beğenmeniz için yeterli tatmini sağlamıyor.

Her ne kadar eklenen bu yenilik, eğlence ve mekaniksel anlamda devrim yaratmasa da, görsel olarak etkileyici gözüküyor. Avalanche’ın da üzerinde sıkça durduğu şekilde oyun motorunun fizik bölümü, gerçekten güzel çalışıyor. Kasırganın etraftaki neredeyse tüm dinamik objeleri etkilemesi, tırların havada uçuşması, Just Cause 4’ün etkileyici yanlarından biri. Fakat gönül isterdi ki yapımın yıkılabilir çevre elementleri Battlefield: Bad Company, yahut Red Faction ayarında olsun. Oyuna eklenen bu tip hava olayları, bahsettiğimiz oyunlardaki yıkılabilir çevre elementleri ile birleşseydi, gerçekten sırf bu yüzden dahi satın alınabilecek bir yapım olabilirdi. Ancak yalnızca belli başlı objelerin etkilenmesi, kasırganın üzerinden geçtiği binanın sapa sağlam ayakta kalması dolayısı ile hayal kırıklığı yaratabiliyor. Aslında Avalanche’ı bu durum dolayısı ile fazla eleştiremiyorum, çünkü şuanki konsol donanımları, böylesine büyük etkilerin altından kalkabilecek kadar güçlü değil. Ancak bir sonraki nesilde göreceğimiz ilk Just Cause oyunu, büyük ihtimalle bu hava olaylarına ek olarak tamamen yıkılabilir bir çevre ile birlikte gelecek, işte o zaman oyundaki eksik bulunan, hikaye, derinlik veya sevebileceğimiz karakterlerin eksiliğini tek başına giderebilecek. Özellikle Red Faction Guerilla’yı dahi bu yüzden uzun süre oynamış ve eğlenebilmiş biri olarak serinin bu yöne gitmesi beni memnun edecektir.

Just Cause 4’ün fiziklerinden bahsettik. Lakin seriyi kendi ayaklarının üzerinde tutan bir diğer özellik ise oyundaki araç çeşitliliği. Just Cause serisinde şimdiye dek uçaklar, gemiler, araçlar, tanklar, helikopterler, zeplinler, neredeyse her türlü aracı kullanma şansına erişiyorduk. Just Cause 4‘de de bu durum değişmiş değil. Oyunda yine her türlü sivil ve askeri aracı kullanma şansına erişiyoruz. Helikopter, uçak olsun bunlarda herhangi bir sorun yokken, standart araçların fizikleri ise ne yazık ki hala daha kabul edilemez derece kötü. Bu durum ise beni çok şaşırtıyor. Birçoğumuzun bildiği üzere Avalanche bundan bir kaç yıl önce karşımıza bir Mad Max oyunu ile çıkmıştı. Bu oyundaki araç fiziklerinin de aynı ekibin elinden çıktığını hesaba kattığımızda, Just Cause 4’ün sürüş fizikleri neden bu kadar kötü gerçek anlamda anlamakta zorluk çektiriyor bana. Elinizde bunu yapabilecek yetenekte mühendisler ve uzmanlar varken, neden ısrarla oyundaki sürüş mekaniklerini bu kadar kötü yapıyorsunuz diye sormak istiyorum geliştiricilere. Oyundaki tüm araçlar sanki yağda kayarmışçasına sanal ve ani tepkiler veriyor. Sürüş fizikleri 20 yıl öncesine ait Midtown Maddness‘dan dahi kötü olabilir, Avalanche’ın Just Cause 4 için geç olsa da, bir sonraki oyunda bu durumu artık düzeltmesi gerekiyor. Çok birşey yapmalarına da gerek yok. Mad Max’in fiziklerini koysalar kafi.
Midtown Madness'ın araç fizikleri bile bu oyundan iyiydi
Oyunun grafikleri ise kafa karıştıran cinsten. Hem kendi tecrübem, hem de izlediğim bir kaç karşılaştırma videosuna göre Just Cause 4’ün Just Cause 3’ten daha güzel gözüktüğünü ne yazık ki söyleyemiyorum. Hatta bırakın daha güzel gözükmesini, bazı açılardan daha geride olduğunu bile söylemek mümkün. Özellikle su efektleri, Just Cause 4’de adeta PlayStation 2 devrinden kalma. Avalanche’ın nasıl bu kadar kötü bir iş yaptığını inanın aklım almıyor. Bazı mekaniksel değişimler dolayısı ile ufak çaplı downgrade’lere eyvallah diyebilirdik lakin, bu kadarına da pes dedim. Oyunun şuanki su efektleri en yakın sürede bir güncelleme ile düzeltilmeli. Bu durumun kabul edilebilir bir yanı yok.
Grafikler tarafında bir diğer eleştirim ise Pop-In diye adlandırılan cisimlerin, binaların ve yapıların yanına yaklaştıkça detaylarının artması durumunun Just Cause 4’de aşırı miktarda dikkat çekmesi. Normalde oyunlar farklı LOD (Level of Detail) seviyelerini hafifçe arttırarak hem performanstan ödün vermiyor, hem de görselliği bozmuyorlar, ancak Just Cause 4’de iki adım önce hiçbir detayı belli olmayan bina, bir adım ile adeta yeniden şekilleniyor. Bu da yapımcıların farklı LOD seviyeleri konusunda tembellik yaptığını kanıtlıyor. 2018 yılında çıkan bir oyun için kabul edilebilir şeyler değil bunlar.
Bu gözler bir ay önce Red Dead Redemption 2'yi gördü...
Işıklandırmalar tarafında ise oyun yeterli kaliteyi sunuyor. Modellemeler, kaplamalar, gölgenlendirmeler ve özellikle özel efektler ise hayli başarılı. Patlama esnasında şok dalgası olsun, saçılan kıvılcımlar olsun oyunun ana odağı olan aksiyonu yaşamanız için gereken performansı veriyor. Tabii ki performans demişken oyunun konsollarda PS4 için 720p ila 1080p arasında çözünürlük verdiğini, Xbox One için ise 720p ile 900p arasında oynadığını belirtelim. Şundan bir ay öncesinde bu iki konsolda Red Dead Redemption 2 gibi bir görsel şölen yaşadıktan sonra Just Cause 4’ün bu grafikler ile bu performansı vermesi ise yine oyunun puanını kıran etkenlerden biri olmuş.
Sesler tarafında ise eleştireceğim bir nokta yok. Sanırım Just Cause 4’ün en başarılı olduğu yer de burası olmuş. Önceki oyunlara kıyasla silah sesleri, araç sesleri, ortam gürültüleri vs. çok daha kaliteli duruyor. Görsellikten kısılan iş gücü büyük ihtimalle ses tarafına yönlendirilmiş. Bu konuda yapım sınıfı geçiyor.
Son sözlere gelecek olursak Just Cause 4 safi aksiyon seven, etrafı yıkıp geçeyim, farklı araçlar kullanayım, devasa bir haritam olsun farklı bölgeler göreyim diyen oyuncuları tatmin edebilir, ancak oyundan derin bir hikaye beklentiniz varsa, grafikleri ile aklımı başından alsın, mekanikleri ile oyunu bitirsem de aylarca oynayabileyim diyorsanız, yapım sizi ne yazık ki tatmin etmeyecektir. Kaldı ki yaşanan performans sorunları da sizleri oyundan soğutabilir. Avalanche Studios doğru güncellemeler ile bu kritik sorunları düzeltirse ve görsel olarak oyunu güncellerse biraz daha alınabilir bir yapım olabilir, ancak şuan için oyunu satın almak istiyorsanız da bir indirim dönemi beklemenizi tavsiye ederim.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu