Mass Effect
Mass Effect ilk duyurulduğu zaman içimde büyük bir heyecan yaratmıştı. Bioware’in yaptığı yeni bir RPG oyunuydu. Yapımı sipariş edip elime geçmesini beklemiştim ki, o bekleyiş bana uzun bir süre olarak gelmişti. Sonunda Mass Effect bana ulaşmış ve uzayın sonsuz boşluğunda, mükemmel bir hikaye ve atmosfer içinde kendimi büyük bir macerayı yaşarken bulmuştum. Resmen bir film havası vardı. Hikayenin içinde dönen entrikalar, ortaya çıkan sürprizler, sürükleyici yapı, beni birkaç gün boyunca resmen konsol başına çivilemişti. Tabii ki birçok X360 sahibi de oyunu oynamış ve oldukça beğenmişti. Aradan geçen zaman sonunda yapılan bir duyuruyla oyunun PC versiyonun da geliştirildiği açıklandı. İlk ekran görüntüleri yayınlandı ve çıkış tarihi de verildi. Ufak bir erteleme sonrasında piyasaya sürüldü.
Sonsuz boşluk
Mass Effect’in konusunu bilmeyenler için ufak bir açıklama yapalım. İnsanoğlu uzaya açılmış ve diğer ırklarla diplomatik ilişkiler içindedir. Böylesi bir ortamda bir söylenti kulaklardan kulağa çalınır. Söylentiye göre ileri ve oldukça güçlü bir makine ırkı vardır. Çok çok uzun zaman önce bu ırk canlı organizmaları yok etmek üzere harekete geçmiş, ama bir şekilde durdurulmuştur. Şimdi yeniden bu ırkın tehlikesi ortalıklarda dolanmaya başlar ve bazı olaylar gerçekleşir. İşte Mass Effect’in konusu bu olay üzerine dönüyor. Ancak hikaye o kadar detaylanıyor ki, bazı gelişmeler karşısında hayretler içinde kalabiliyorsunuz.
En baştan belirteyim. Mass Effect’i en fazla üç kere aktivite edip oynayabiliyorsunuz. Yani oyunla gelen CD-Key üzerinde üç hakkınız var. Hatırlanacağı gibi Bioshock’ta da böyle bir sistem uygulanmıştı. Üç aktivite hakkı sonra beşe çıkartıldı. En sonunda Revoke Tool deveye sokuldu ve oyun internet üstünden kaydedildikten sonra, Uninstall yapmadan önce Revoke Tool’a seri numarasını internet üstünden geri alıp, oyunu daha sonra yeniden yeniden kurabiliyordunuz ve hakkınız gitmiyordu. Ancak Mass Effect’te şimdilik böyle bir durum yok. Koruma sistemi tartışılır ve Bioware forumlarında bu konu üstüne şikayetler vardı. Belki ilerde Revoke Tool tarzı bir şey çıkartabilirler.
Oyun genel olarak konsol versiyonuyla aynı, fakat arada PC için yapımda yer alan bazı ekstralar mevcut. Mass Effect’in konsol versiyonunu oynamayanlar için genel olarak içeriğiyle birlikte ele alıyorum. Oyuna başladığımızda detaylı bir karakter yaratma ekranı çıkıyor. Karakterimizi oyun içinde soyadıyla “Shepard” olarak çağırıyorlar. Yani isim aslında sabit sayılır, ancak karakterin ilk adını istediğimiz gibi değiştirebiliyoruz. İstersek hazır bir karakter alabilir, istersek kendimiz bir karakter yaratabiliriz, burada karar oyuncuya kalıyor. Ama şahsi seçimim kendi hazırladığım karakterden yana oldu.
Yıldızlar
Oyun birçok yapımda kullanılan popüler grafik motoru Unreal Engine 3’le hazırlandı. X360’ta grafikler genel olarak güzeldi. Karakter modellemeleri iyiydi, ama kaplamalar ve geri plandaki kısımlar biraz detaysızdı. PC versiyonunda grafikler üstünde yapılan oynamalar ve yükseltmeler kendini belli ediyor. Zaten ön planda olan karakterler, çok daha iyi hale gelmiş. Konuşmalarda yüzdeki mimikler, verilen tepkiler görsel olarak çok iyi yansıtılıyor. Genel olarak kaplama kalitesinde de düzeltmeler yapılmış.
Mass Effect piyasaya sürülmeden önce diyalog sistemi baya ses getirmişti. Artık o sıkıcı uzun cümleler olmayacaktı ve istenilen yerde müdahale bile söz konusuydu. Oyun piyasaya sürüldüğü zaman diyalog sistemi bayağı beğenildi. Evet, Mass Effect’in belki de en iyi olduğu yönlerden biri diyalog sistemi. Çoğu RPG oyununda uzun uzun çıkan cümlelere karşın, yapım içinde kısa seçenekler yer alıyor. İşin en güzel yönü karşımızdakinin konuşmasını kısa kesebiliyor veya farklı bir konuya atlamasını sağlayabiliyoruz. Bunu ister yumuşak bir dille, istersek sert bir dille yapabilme imkanımız da var. Üç kişilik bir ekibiz. Kendi karakterimiz ve yanımızda 2 adamımız daha var. Yanımızdaki karakterlere emir verebiliyoruz, bunlar genelde kolay komutlar. Gerçek zamanlı olarak savaşlar yaşanıyor. Savaşlar açıkçası aynı konsol versiyonundaki gibi biraz daha arka planda kalmış. Genel olarak saklan ateş et mantığıyla yine devam ediyor. Yapay zeka üstünde yapılan bazı düzeltmeler var. Biraz daha akılcı davranıyorlardı. Konsolda oynarken hoşuma gitmeyen yön nedense envanter sistemi olmuştu, ancak envanter sistemi PC’de daha toparlanmış ve kullanışlı hale getirilmiş.
PC versiyonunda kontroller bir hayli kolay. Bazı port oyunlarda kontrollerin kötülüğünden yakınılır. Ancak Mass Effect için böylesi bir söylem kabul değil. Tam aksine klavye ve mouse’a çok iyi bir adapte yapmışlar. Savaşlarda, karakteri yönetirken vs… son derece rahat ve herhangi bir sorun yaşatmıyor. Gamepad’e göre mouse’un rahatlığı kendisini daha çok hissettiriyor.
Uzayda tek başına değiliz
PC versiyonunda ek olarak ufak bir hack oyunu konmuş. Benim hoşuma gitti. Oyunun genel yapısı oldukça başarılı. Ana görev peşinde koşarken özellikle şahit olacağınız bazı olaylar sizleri şaşırtabilir. Ana görev dışında oyunda yan görevlerde bulunuyor. Ama yan görevler üstünde fazla durulmamış. Daha sığ bir yapıya sahipler. Yan görevler için gidilen gezegenler de genel olarak birbirinin kopyası. Keşke PC versiyonunda ufak da olsa biraz daha gezegenlerde ve yan görevlerde değişikliğe gidilseymiş. Konsolla aynı durumda.
Mass Effect için içerikler yayınlanacağı duyurulmuştu. Hatta X360 versiyonuna Bring Down the Sky isimli bir içerik yayınlanmıştı. Aynı içerik daha sonra oyunun PC versiyonu içinde duyuruldu. Ancak oyun Bring Down the Sky’la birlikte gelmiyor. Bring Down the Sky, PC versiyonunda bedava olarak indirilip oynanabilecek. Ancak şuanda daha yayınlanmadı. Oyun ses efektleri ve diyaloglar yönünden zaten müthiş. Belki de en iyi yanı diyalogları ve seslendirmeleri sayılabilir. Genel olarak Mass Effect PC için iyi uyarlanmış. Zaten kaliteli bir yapımdı ve şimdi PC kullanıcıları böylesi harika bir oyunu oynama şansına sahipler.