Mass Effect
Bioware’i bilirsiniz. Artık bilmeyen yoktur bu güzide yapımcıyı. Baldur’s
Gate serisi dersem, ilk Neverwinter Nights veya Knights of the Old Republic de
hadi çıtlayayım. Artık size hatırlatmıştır kendilerini. Bioware’in bir aralar
“Untitled Project” adı altında bir oyunu vardı. Yapımın X360’a geleceği
biliniyordu, ancak ismi cismi ve içeriği hakkında detay yoktu. Gelgit zaman
firma durdu ve bombayı patlattı “Mass Effect”.
Derin hikaye mi?
İnsanoğlu şimdiki gibi Mars’a gitmeyi daha yeni yeni planlarken, Mass Effect’e
ise Andromeda’ya dolmuşla 5 dakikada gidebilecek bir teknolojiye sahip. Ciddi
olarak insanlık çok gelişmiş ve en ücra köşelere kadar gitmiştir. Uzaydaki
farklı ırklarla irtibata geçilmiş, hatta kanka bile olunmuştur. Fakat ortalıkta
bir kehanet dolanmaktadır. Kehanete göre her 50.000 yılda bir kere; nereden
geldiği belli olmayan bir makine ırkı ortaya çıkmakta ve tüm organik canlıları
tamamen yok etmektedir. Bu durumda tüm ırkların bir olup, bu korkunç kuvvetteki
makine ırkına karşı savaşması gerekmektedir. Fakat bu birleşme işi göründüğü
kadar basit değildir. Sonuçta insanlar dışındaki medeniyetler kendi çıkarlarını
ve geleceklerini düşünüyorlar. Irklar arasında anlaşmazlıklar, ufak çaplı
çatışmalar vs… yaşanıyor. İşte bu kaos ortamında Shepard olarak devreye biz
gireceğiz. Canlandırdığımız karakter insanların en önemli siyasi adamlarından ve
askerlerinden biri. Yapmamız gereken makineler gelmeden ve büyük savaş
başlamadan önce; ırklar arasında uzlaşmayı bulmak, yandaş sağlamak ve birleşmeyi
oluşturmak. Ancak göz önünde olan biri olarak Shepard’ın işi söylendiği kadar
kolay olmayacak.
Konuya dışarıdan düz bakıldığında klişe gibi durma potansiyeli var. Ancak burada
ufak bir ikaz yapayım. Bioware gibi bir firmadan boş hikaye asla çıkmaz.
Senaryoda ilerledikçe derinleşen bir çizgi ve türlü entrikalar göreceğiz. En
önemli olaylardan biri ise ne olduğu belirsiz makine ırkı hakkında ilginç
bilgilere ulaşabiliriz de, oyunda bunu göreceğiz.
Uzay boşluğu
Oyunun dikkat çekici ilk noktasını grafikler oluşturuyor. Özellikle yayınlanan
bazı videolardaki diyalog sahneleri cidden etkileyici. Karakterin konuşurken
oynayan gözleri ve mimikleri bizlere güzel bir deneyim sunacak gibi. Gerçi
Oblivion’da da hoşuma giden diyaloglardaki karakterlerin yüz ifadeleriydi. Ancak
Mass Effect’te bu daha etkili olacak. Grafikler her yerde değişecek. Gittiğimiz
gezegenler aynı olmayacak, hepsinin kendine has bitki örtüsü ve mimari
tasarımları olacak. Modellemeler genel olarak etkileyici olacak, ancak en dikkat
çekici kısımlarını suratları ve kafa yapıları oluşturacak gibi. Diyaloglara
gireceğimiz için Bioware kafa ve yüz detaylarına daha dikkat etmiş halde sanki.
Sonuçta grafikler genel olarak güzel ve çoğu oyundan daha iyi olacaklar.Mass Effect’in diğer ilginç noktasını uzay yolculuğu oluşturuyor. Basit bir ara
birimle gitmemiz gereken yere gideceğiz. İlk olarak karşımıza bir harita ekranı
gelecek. Bu harita ekranında belli noktalar yer alacak. Bu noktalara zoom
yaptığımız zaman, aslında takım yıldız olduğunu göreceğiz. Yıldız takımları
arasında bir kere daha zoom olayına girdiğimiz zaman, bu sefer gezegen
sistemlerini gösteren ayrıntılı başka bir görüntüye kavuşacağız. İşte her şey bu
kadar basit bir şekilde tıkır tıkır işleyecek. Unutmadan eklersek, sadece uzay
aracı kontrol etmiyoruz. Gittiğimiz gezegenlerde de araç kullanacağız. Sonuçta
gezegen üstündeki birbirine uzak iki noktada yürümemiz bir hayli zaman alır.
Bunun yerine bir araca binip onu sürerek gideceğiz. Hatta araçlar arasında
zırhlı ve silahlı olanlar olacak. Böylece yol boyunca karşımıza çıkan veya
gezegendeki görev icabı öldürmemiz gereken yaratığı avlayabileceğiz.
Geliştirmek
Mass Effect, bilim-kurgu ağırlıklı bir RPG. Sonuçta belli RPG kuralları ve tarzı
var. İlk olarak fantastik diyarlardan akıp gelen “Magic” yani büyü yerine,
“Biotic” kullanılacak. Biotic aslında büyünün Mass Effect’teki karşılığı. Biotic
gücümüzle düşmanlarımızı bir anda dondurabilir veya parçalayabiliriz. Biotic
kendi içinde sınıflardan oluşacak ve bunları geliştireceğiz.
Yalnız tek tabanca takılma imkanımız yok yanımızda iki adet arkadaşımız olacak.
Sırtsırta çarpıştığımız takım arkadaşlarımızın belli sınıfta yetenekleri var.
İstediğimiz şekilde yanımızdaki adamlarımızı donatabilir ve farklı şekilde
becerilerini değiştirebiliriz. Adamlarımıza iyi bakmamız gerek, sonuçta işimize
yarayacaklar ve bizim için dövüşecekler. Onları bulduğumuz veya aldığımız yeni
iyi silahlarla ve zırhlarla destekleyebiliriz. Ayrıca ek özellikler de katma
imkanımız olabilir. Her karakterin kendine has bir yeteneği var diye
belirtmiştim. Mesela bu telekinetik bir güç olabilir. Düşmanı havaya kaldırıp,
uçurumdan aşağı atmak gibi bazı aksiyonlar olabilecek.
Güçler yanında silah seçenekleri de oldukça fazla. Özel yapım silahlar olduğu
gibi, bilindik silahlar da oyunda yer alıyor. Plasma silahından, pompalı gibi
örneklere rastlayabiliriz. Ayrıca silahlarımızı ve üzerimizdeki zırhları da,
topladığımız parçalarla geliştirebiliriz. Bu kullanabileceğimiz araçlar içinde
geçerli.
Rakiplerle çatışmalar sıra tabalı değil, gerçek zamanlı olacak. Ama istediğimiz
zaman oyunu durdurma şansına da sahibiz. Böylece yanımızdaki adamlarımıza
gerekli emirleri verebilir, ayrıca onları stratejik konumlara yerleştirebiliriz.
Özellikle sıkışılan anlarda veya boss yaratıklarla çarpışmalar için yararlı bir
fonksiyon. Rakiplerimizi sadece normal atış ederek alt edeceğinizi düşünmeyin.
Alternatif yollar da mevcut olacak. Çevredeki eşyaların sayısı ve silahların
sayısı oldukça çok. Bu bize farklı şekilde katliam yapmamızı sağlayacak. Yinede
bir hareketi yapmadan önce düşünmemiz gerekecek. Sonuçta yapacağımız bir şey,
kendi adamımıza da zarar verebilir. Yine oyunu dondurma özelliği burada devreye
girecek ve kritik kararları verebileceğiz.Akılcı düşmanlar
Mass Effect içinde son derece akılcı düşmanlar olacak. Karşımızda sütçü beygiri
gibi dikilmeyecekler. Hatta direk olarak en zayıf halkadan başlayacaklar.
Saklanıp siper alma, yer değiştirme ve şaşırtma gibi bazı özellikleri kulağa
çalınanlar arasında. Aynı şekilde takım arkadaşlarımız da düşmanlar kadar zeki
olacak. Adamlarımızın boş olacağını asla düşünmeyin hatta bazı anlarda kritik
müdahaleler dahi yapabilecekler.
Oyunun en can alıcı bölümünü benimde oldukça ilgimi çeken diyalog kısmı
oluşturuyor. Şöyle ki; normal olarak diyaloglar bellidir. Ne kadar karakteriniz
karşısındaki adamı sövse de, küfür etse bile, sonuçta bu diyaloglar karşılıklı
olur. İllaki konuşma bitene kadar diğeri saygıyla onu bekler. Ama Mass Effect’te
bu kural değişiyor, hem de tamamen değişiyor. Artık karşımızdaki ile konuşurken
o veya biz onun konuşması sırasında araya girebilecek veya sözünü kesebileceğiz.
Ani sorularla karşımızdakini faka bastırıp ağzından laf alabileceğiz. İşin diğer
güzel kısmı bunu yaparken ses tonumuzun alçalıp yükselmesi. İster bir beyefendi
gibi alçak ve saygılı biçimde, istersek de yüksek bir tonla karşımızdakine
bağırabiliriz. Her ikisinin de belli birer sonucu olacak ve bu hikayenin
gidişatını değiştirebilecek. Bioware bir de bunu iki tuşla halletmeye çalışıyor.
Kısaca anlatırken karışık gibi duran bir sistem, kontrollerde son derece basit
ve kullanıcı dostu olacak.
Adamlar yapıyor
Bioware bu işi biliyor başka diyecek bir şey yok. RPG konusunda yine devrim
yapabilecek özelliklerle firma yeni projesini geliştiriyor. Xbox Live üzerinden
oyun üzerine ekleme yapma sözüde veriliyor. Bonus görev veya yeni eklentiler
olabilir. Böylelikle Mass Effect daha uzun soluklu olacak gibi. Oyunun devamının
yapılması da planlanıyor, hikaye ucu açık bir şekilde bırakılıp devam
yapımlarına serpiştirilecektir. Ancak karışık ve merak uyandırıcı bir şekilde.
Firma bu şahaseri X360’a “Exclusive” yani konsola özel etiketi ile yapıyor. Hatırlanacağı üzere PC Gamer’ın önceki sayılarından birinde Mass Effect’in PC için çıkabileceği tahmin ediliyordu. Dedikodu kazanları yine bu durum için arada çalışıyor. Belki Microsoft, Mass Effect’i ilerde PC’ye çıkartabilir, fakat şimdilik X360’a özel olarak kalacak gözüküyor.