Menajerliğin ustalarına sorular (FM 2014 Röportaj)
Bazı firmalar vardır ki tek bir oyun ile kendi alanlarına hükmederler ve uzun yıllar geçse de onlara rakip çıkmaz, en sonunda diğerleri bu mücadeleden vazgeçip bükemediği bileü, öperek uzaklaşırlar. İşte Sports Interactive de Football Manager serisi ile böyle bir başarı yakalamış durumda. Futbol menajerliği denildiğinde tek akla gelen oyun olan FM’nin yeni oyununun çıkışı ile birlikte yeniden gözle SI’a çevrildi. Biz de Merlin’in Kazanı olarak seri ve yeni oyunla ilgili sizler için bir röportaj hazırladık.
Not: Röportajın orijinalini 3. ve 4. sayfalarda bulabilirsiniz.
MK: Geçtiğimiz yıl Türkiye’deki korsan oyun indirmelerinin çok fazla olduğunu ve Türkçe’ye çevirmeyi bu yüzden beklettiğinizi belirtmiştiniz. Sonrasında da Türk oyuncularına orijinal oyun almalarını söylediniz. Orijinal oyun satışlarını arttırdı mı? Sonuçtan memnun musunuz?
SI: Biz FM13’ün Türkiye’deki satışlarından gayet memnunuz, evet.
MK: 2014’teki versiyonda Spor Toto Süper Ligi lisanslı ve resmi olarak görmüştük fakat takımlar lisanslı değildi. Bunun sebebi nedir? Kulüpleri ve oyuncuları tamamen lisanslı olarak oyuna koyma konusunda planlarınız var mı?
SI: Lisanslama olayı dünyadaki her lig için çok farklı – ayrıca bizler her lisans ile sıkı gizlilik anlaşmaları içerisindeyiz. Spor Toto Süper Lig ile çalışmaktan oldukça mutluyuz.
MK: Neden maç motorunu bakıma sokmaya karar verdiniz, bakıma sokmanıza sebep verecek en büyük sebep neydi, sizi en çok ne rahatsız etti?
SI: Biz zaten her yıl maç motorunda değişimler ve geliştirmeler yapıyoruz. Bu sene taktisel değişiklik ile temeldeki pek çok teknolojiyi değiştirdik. Eskilere göre bu sene daha büyük bir revizyon söz konusuydu lakin bunu yapmayı da epey bir zamandır da planlıyorduk.
MK: FM 2014’te ek bir personel kategörisi gördük: “Director of Football.” Bu ilavenin arkasındaki düşünce süreci neydi?
SI: Bu özellik bahsedilen pozisyonun futbol çevresindeki önemini yansıtmak için koyuldu. Özellikle Avrupa modelinde sahada olup bitene kafa yoran bir koç ve koçun taktiklerine uygun oyuncular alan DoF var.
MK: Her FM tekrarlaması ile, oyun içindeki hataların git gide azaldığını görüyoruz. Hataları azaltmak için bilinçli bir çaba gösteriyor musunuz yoksa önceki oyunlardan taşınan hataların zamanla geçtiğine ve fazla müdahele gerektirmediğini mi düşünüyorsunuz?
SI: Bilinçli bir şekilde efor sarfederek hataları en aza indirmeye çalışıyoruz, özellikle görünür olanları. Hem de her yıl daha iyi programcılara büyük yatırımlar yaparak yenilikler katıp daha iyi bir oyun ortaya çıkartmaya çalışıyoruz.
MK: FM’yi ileride başka platformlara çıkartma fikri var mı kafanızda? Örnek olarak PS Vita, iOS ve Android gibi 3DS’e gelme ihtimali ya da gelecek nesildeki konsollara gelmesi gibi?
SI: Yeni nesil konsollar için herhangi bir planımız yok ayrıca oyunumuzun 3DS için uygun olduğunu sanmıyorum. Kaldı ki onun kutlanıcı kitlesi de bizim oyunumuzu oynayan kitleden farklı. Bunlara rağmen Animal Crossing için FM 2014 tişörtü çıkartmışlığımız var.
MK: Fare kontrolleri üzerine yoğunlaşmış oyun geliştiricileri yani sizler Steam Gamepad’i hakkında neler düşünüyorsunuz? FM, Steam Gamepadi’nde akıcı olarak oynanır mı?
SI: Henüz Steam konsolunu denemedik. Esas sorun fare kontrol kısmı olmayacaktır (ki bunu Steam gamepad’i gayet iyi yapar). Esas problem klavye giriş kısmında yaşanacaktır.
MK: Eskiden olduğu gibi farklı oyunlara yönelmeyi düşünüyor musunuz, beyzbol ve buz hokeyi gibi? Eğer düşünüyorsanız, hangi sporla ilgileniyorsunuz?
SI: Olması çok düşük bir olasılık – bizler bir yılda üç futbol yönetimi oyunu ve bir football yönetim MMO’su çıkarmaya çalışıyoruz. Bizce bu şu an için yeterli.
MK: Last year you said that piracy rates were high in Turkey and that’s why you held back from translating into Turkish before, and asked the Turkish gamers to buy the original version. Did the sales improve, are you happy wit the result?
SI: We’re very happy with FM13’s performance in Turkey, yes.
MK: In 2014 we can see that the Spor Toto Super League is officially licensed, but the clubs are not. Why is that? Is there any plans to fully license the club and the players?
SI: Licensing is different for every league around the world – we are also under strict non-disclosure deals with each license. We’re very happy to be working with the Spor Toto Super League.
MK: Why did you decide to overhaul the match engine, what problems bothered you the most about the previous one that justified an overhaul?
SI: We make changes and improvements to the match engine each year – with the tactical revamp this year, and a lot of underlying tech changes, there has been a larger overhaul this year than normal, but it’s been planned for some time.
MK: In FM 2014 we see the addition of a new staff category: “Director of Football”. What was the thought process behind that addition?
SI: And was brought in to reflect the importance of that position around the world in football circles, especially in the European model of having a head coach looking after just the on field matters, and a DoF buying players in to reflect the head coaches tactics.
MK: With every iteration of FM, the amount of bugs seem to be getting lower and lower. Do you make a conscious effort to reduce bugs or is it just that as time went by what carries over from the previous games do not require tinkering as much?
SI: We make a very conscious effort to try and have less bugs, especially visible ones, each year, and have invested a lot of money in hugely talented programmers over the last few years to ensure that we have time to add more features than ever, whilst having a more polished game.
MK: Do you have any future platforms in mind for FM? For example a 3DS release seems natural after PSP, Vita, iOS and Android releases? Or perhaps a next-gen console?
SI: We have no plans for next-gen consoles – nor do I think our games would suit a 3DS or the main demographic for the device. Although we did release a Football Manager 2014 T-shirt for Animal Crossing!
MK: As producers of a game that relies heavily on mouse controls, what do you think of the Steam Controller? Do you think FM can be played with a Steam Controller fluently?
SI: I haven’t tried one yet. It’s not the mouse controls that would be an issue though (the Steam controller could definitely do that), it’s the keyboard entry that is more of a concern.
MK: Do you think you’ll go back to doing Manager series about other sports like you did with Hockey and Baseball? If so, which sport interests you the most?
SI: It’s highly unlikely – we’re working on three football management releases a year, and a football management MMO. We think that’s enough.