Metroid Prime
Metroid Prime; Nintendo ve Retro Studios işbirliğiyle hazırlanmış FPS
tarzında bir oyundur. Mario ve Zelda serileri gibi Metroid de Nintendo’nun köklü
oyunlarından biri. Her ne kadar FPS olsa da bazı özellikleri onu farklı kılıyor.
Daha önce 2d olan seri ister istemez third person oldu. Gameboy Advance’taki
oyunları ise hala 2d devam ediyor ama Metroid, Gamecube ile beraber çok büyük
bir değişim gösterdi ve o artık bir first person shooter.
METROİD ZAMANI..
Oyunun konusu oldukça derin ve konu genişleyip, dallanıp budaklanıyor. Genel
olarak ele alırsak uzayda yaşayan oldukça zeki ve teknolojik yönde oldukça
ilerlemiş olan Chozo uygarlığı ve Space Pirates’ın (Uzay Korsanlarının)
kapışması konu ediliyor.
Chozo uygarlığı her gittiği gezegene kendi teknolojileri ve kültürlerini taşıyan
bir topluluktur. Her şey iyiye giderken, ortaya atılan bir kehanet hayatı alt
üst ediyor. “Bir gün karanlık yükselişe geçecek ve Chozo uygarlığını yok
edecek”. Bunun üzerine korkuya kapılan Chozo’lar tüm gezegenlerden geriye
çekilip, Tallon IV’e yerleşerek yaşamlarına devam ediyorlar. Buna rağmen
Chozo’lar kaderlerinden kurtulamıyorlar ve büyük bir göktaşı gezegene çarpıyor.
Çarpmanın etkisi bir yana dursun, meteorun yanında getirdiği öldürücü bir
element çok daha fazla zarar veriyor… Phazon
Phazon hızla havaya, suya, yeraltına canlıların bulunduğu her yere yayılıyor.
Yalnızca bazı canlılar bunlardan kendilerini koruyabiliyorlar. Chozolar
teknolojileri ile bu elementi kontrol altına almaya çalışıyorlar; ama buna engel
olamıyorlar ve komşu gezegene sığınıyorlar. Tam da burada devreye Space Pirates
(Uzay Korsanları) giriyor, sömürgeci bir topluluk olan Uzay Korsanları Phazon’u
ele geçirmek ve onun öldürücü etkisiyle yeni silahlar geliştirme çabası içinde
bulunurlarken Chozolar kendi içlerinde yetiştirdikleri, özel mekanik kıyafeti ve
savaşçı ruhu taşıyan genç bir kızı; Samus aran’ı Tallon IV gezegenine
gönderiyorlar.
Şimdi başlayabiliriz…
Oyunu açtığınızda, güzel bir müzikle birlikte Main Menu’de; 3 ayrı oyuna giriş
bölümü, GBA’nızı bağlamanız için bir seçenek ve oyunda ilerledikçe sahip
olacağınız özel resimler bölümü ile karşılaşacaksınız. Hemen ardından herhangi
bir demo olmaksızın uzay gemimiz ilk görev bölgesi olan Tallon IV gezegeninin
yörüngesinde bulunan uzay istasyonuna geliyoruz. Kuşkusuz başladığınızda oyunun
mükemmel grafik kalitesi gözünüze çarpacak. Başlangıçta kontrollerde biraz
acemilik yaşasanız da oyun size belli bir süre kılavuzluk edecek. Zaten oyundaki
ilk bölge kontrollere alışmanız için yapılmış diyebiliriz; çünkü ilk bölümde
mekanik kıyafetimizin aksesuarlarının büyük bir bölümü mevcut, bölgeden
ayrılırken patlama sonucu mekanik kıyafetimizin neredeyse tüm özellikleri
kayboluyor.
Combat visör ve Scan visör
Oyun başladığınız Combat visör ve Scan visör olmak üzere iki çeşit vizör’ünüzün
olduğunu göreceksiniz. Adından da anlaşıldığı gibi Combat Visor oyunun savaş
modundaki hali, bu modu kullanırken silahınız aktif halde oluyor ve düşmanlarla
mücadele edebiliyorsunuz. Ayrıca ekranda oyun ile ilgili bir çok bilgi
bulunuyor. Düşmanları görebileceğimiz bir radar, mekanik giysimizin enerji
durumu, oyun içinde ilerledikçe alacağımız enerji tankı sayımız, roket sayımız,
harita, son olarak ta sizin göremediğiniz ve size yaklaşan tehlikelere karşı bir
ünlem işareti bulunuyor. Ünlem işareti yükseliş seviyesine göre size yaklaşan
veya yakınında bulunduğunuz tehlikeyi önceden fark edebilirsiniz. Şimdi ‘’bu
kadar işaretin bulunduğu bir oyun ekranında biz ne göreceğiz yahu ?’’
diyeceksiniz, ama endişelenmeyin size düşmanlarınızla savaşacak koca bir boşluk
kalıyor.
Gelelim silahlara, oyunda başlangıçta bir silaha sahip oluyorsunuz (Power Beam)
daha sonra ilerledikçe Ice Beam, Wave Beam, Plasma Beam silahlarına sahip
olacaksınız, silahlarınızı kullanmak için mermi v.s gibi ihtiyaçlara gerek yok,
silahlarımız sınırsız olduğu için bu konuda sıkıntı çekmiyorsunuz. Silahlar
sadece düşmanlarımıza veya bosslara karşı savaşırken kullanmanın dışında önemli
bir etkinliğe daha sahipler. Onları kapıları açma da birer anahtar olarak da
kullanıyorsunuz.
Her silah bir rengi temsil ediyor ve her kapının bir rengi var, ancak bazı
kapılarda kalkan var önce kalkanı kaldırıp sonra kapıyı açmalısınız. Buna göre
Power Beam – Mavi Kapılar, Wave Beam – Pembe Kapılar, Ice Beam – Beyaz Kapılar,
Plasma Beam – Kırmızı kapıları açmada kullanılıyor.
Yalnız daha öncede bahsettiğim gibi başlangıçta sadece tek silah sahibiyiz (
Power Beam) yani kapıları açmak için silahları bulmanız gerekiyor, zaten
oyundaki bir görevimizde mekanik kıyafetimizin aksesuarlarını gezegende
toplamak; ama bu hiçte kolay olmayacak, çünkü genel anlamda bir çok parça için
bosslarla mücadele etmemiz gerekiyor.
İşte bu oyunun beni kalbimden vuran en mükemmel özelliklerinden biriside Scan
Visor. Bu moda geçtiğimizde savunma durumundan çıkıyoruz; yani ekranda
silahımızı göremiyoruz ve giysimiz değişik bir ses çıkararak tarama başlatıyor.
Etrafta bazı nesneler, makineler, canlılar üzerinde kırmızı veya turuncu renkte
semboller göreceksiniz. (tabii Scan Visor modunda iken) Zaten ekran onu hedef
halinde size gösterecek ‘’L’’ butonunu kullandığınız zaman kısa bir yükleme
başlayacak ve bunu neyin üzerinde yapmışsanız size onunla ilgili bir çok detay
gelecek. Ben bunu ilk olarak uzay istasyonundaki ölü haldeki dev yaratıkta
denemiştim ve bu özellik karşısında nutkum tutulmuştu çünkü sadece yaratığın
zayıf noktaları, nerelerde yaşadığı, saldırgan mı değil mi, hangi silah daha
etkilidir ve bunun yanında daha bir çok şeyle beraber resimlerle de bunu
destekliyor. Alttan, üstten, yandan yaratığın görünüşü ve iskelet sistemi
hakkında size detaylı bir şekilde sunuluyor. Bunu gezegendeki tüm canlılara
hatta bitkilere bile uygulayabilirsiniz. Scan Visor ile yapabilecekleriniz
elbetteki bunlarla sınırlı değil Chozo uygarlığının yazıtlarını, uzay
korsanlarının bilgisayarlarına girerek Phazon üzerindeki çalışmaları ve size
karşı aldıkları önlemleri, bazı kapıları etkin hale getirebilmek için sembolleri
aktive edebilir, aktif halde olmayan makineleri aktif hale getirebilirsiniz.
Benim oynayacak arkadaşlara tavsiyem bu özelliği mutlaka bosslar üzerinde
denemeleri.
Thermal Visor ve X-Ray visör
Thermal Visor moduna geçtiğimizde etrafta ısı yayan nesneleri, canlıları daha
parlak bir şekilde görebiliyorsunuz yani gece görüşü gibi diyebilirim. Zaten
genel anlamda bu Visoru karanlık ortamlarda kullanıyoruz. Ayrıca henüz güç
verilmemiş kapıların gizli olan güç kaynaklarını görebilirsiniz. Bahsettiğim
gibi genel olarak karanlık bölgelerde kullandığımız Thermal Visor etrafın
karanlık olmasından yararlanan ve size saldıracak olan Uzay Korsanlarını da
rahatça görebilmenizi sağlıyor. Bunun haricinde bazı Uzay Korsanları karanlık
mekanlar dışında da normalde kullandığımız Combat Visor modunda görülemiyor,
yine burada da Thermal Visor kullanabiliyoruz.
Son Visör’ümüz ise sizi alt etmek için her yolu deneyecek olan Space
Pirates’lere karşı etkili oluyor. Bazen karşınıza farklı bir kamuflaj taktiği
ile çıkacaklar ne Thermal Visor ne Combat Visor ile göremeyeceğimiz düşmanları
X-Ray Visor modunda görebiliriz yine bunun dışında yükseğe tırmanmak için
kullandığımız bazı kaya parçalarını yine diğer modlarla göremezken X-Ray modunda
görebiliyoruz .
Başlangıçta bahsettiğim gibi oyunumuz “Tallon IV” isimli gezegende
geçiyor.
Oyun o kadar geniş alana yayılmış ki gerçektende büyük bir gezegendeymişsiniz
hissine kapılıyorsunuz. Böyle büyük bir oyunda elbette doğru yolda ilerlemek ve
silahlar, mekanik kıyafetiniz için parçaları ve ekstra parçaları bulmak sorun
olacaktır. Ancak oyun size bu konuda yardımcı oluyor. Mekanik giysinizde bulunan
bir özellik sizi sürekli gitmeniz gereken yönü gösterecek yeni bir silah,
mekanik giysiniz için yeni bir parça veya yeni bir organizmayı (Bosslar) size
belirtecek. Siz oyunda ilerlerken ekrana gelecek olan mesajda harita üzerinde
soru işareti olan yerler gitmeniz gereken yön olacak. Bunun haricinde siz yoldan
sapar farklı yönlere ilerlerseniz oyun arapsaçına dönecektir. Eğer bölgesel
harita elinizdeyse işiniz kolay olacaktır; ama harita odasını bulamadıysanız
işiniz daha da zor olacaktır. Yalnız burada bilmeniz gereken bir nokta var. Oyun
size sadece gitmeniz gereken yolu gösteriyor. Önünüze çıkan gizli geçitleri,
aktif halde olmayan kapıları ve bulmacaları çözmek yine size kalıyor.
Oyun içerisinde mekanik giysiniz aynı kalmayacak, sürekli bahsettiğim gibi yeni
parçalar ve yeni suitler aldıkça bazı özellikler kazanacaksınız. Uzay
istasyonundaki patlamadan sonra zaten giysi büyük bir etkinliğini yitiriyor onun
için 2. görev olarak bu parçaları tekrar gezegende toplamamız gerekiyor. Yeni
özellikler kazanacaksınız demiştim mesela Varia Suit aldığınızda Magmoor Caverns
bölgesindeki yüksek ısıya karşı sizi koruyacaktır.
The Morph Ball
İşte Metroid Prime’ı diğer FPS tarzı oyunlardan ayıran en önemli özelliklerden
biriside Morph Ball. Zaten oyun içinde bol bol hoplayıp zıplamak, sık sık
bulmacalarla uğraşmak Metroid’e Adventure, Puzzle, FPS yani ortaya çok farklı
bir yapıda oyun olma özelliği kazandırıyor. Yani önüne geleni öldür geç tarzı
bir oyun değil.
Morph Ball’da oyunun bu özelliğini pekiştiriyor. Morph Ball’a dönüştüğünüz
zaman giysiniz mekanik bir top şeklini alıyor ve kamera Samus Aran’ı dıştan
gösteriyor. Bu sayede normal durumdayken geçemeyeceğimiz dar geçitlerden,
yıkılmış koridorlardan ve bazı tünellerden geçebiliyoruz. Ayrıca bazı kapıları
aktif hale getirmek için ve bazı mekanizmaları çalıştırmak için yine bu
özelikten yararlanıyoruz. Morph Ball durumundayken savunmasız halde olmuyorsunuz
yine oyun içerisinde kazanacağınız bir çok özellik Morph Ball içinde geçerli.
Bunlardan biriside bomba, bu sayede First Person durumundayken karşımıza çıkacak
olan duvarları nasıl havaya uçuruyorsak bomba yardımı ile Morph Ball ile
ilerlerken karşımıza çıkacak olan duvarları havaya uçurabiliyorsunuz, bunun
haricinde düşmanlarınıza karşı ve zıplamak için bomba kullanılabiliyor. Hatta
bir Boss’u sadece bu yöntem ile öldürebiliyoruz
Spider Ball özelliğini kazandığınızda ise artık top halinde iken gezegende
bulunan özel ray sisteminden yararlanabiliyor ve bu şekilde yolculuk
yapabiliyorsunuz. Boost Ball özelliği ile silindir şeklindeki duvarlara
tırmanabiliyor Power Bombs ile de normal bombalardan çok daha etkili bir patlama
yaparak güçlü duvarları kırabiliyorsunuz. Yani oyunda modifikasyon çok önemli.
İşte oyun içerisinde size ek olarak verilecek diğer parçalar.
Energy Tanks: Oyuna ilk olarak 100 ünitelik bir enerji kapasitesi ile
başlıyoruz, ardından bulduğumuz her enerji tankı 100 enerji ünitesi değerinde
oluyor. Yani; 3 enerji tankınız varsa 300, 6 varsa 600 enerjiniz mevcut oluyor
“bu oyun kolaymış; 9 alsam 900 enerji!” dediğinizi duyar gibi oluyorum; ancak
bazı bölgelerde Uzay Korsanları aniden çıkıp saldırdığında enerji tanklarınız
bile yeterli olmuyor. Combat Visor ekranında enerji durumunuz çubuk şeklinde
bulunuyor. Hemen üstünde kare kare olarak dizilmiş enerji tanklarınız olduğunu
göreceksiniz. Her kare bir enerji tankı ve her kullandığınız enerji tankı
sonrası bir karenin rengi kayboluyor. İncelemenin başında bahsettiğim gibi save
odaları oyunu kaydetmenin yanında sizi bakıma alıp enerjinizi yeniliyor, aynı
şekilde enerji tanklarınızda yenileniyor bu odalarda yani aldığınız enerji
tankları kalıcı.
Charge Beam: Bu modifikasyon silahınıza ait. Charge Beam sayesinde
silahınızı şarj ederek ateş edebiliyorsunuz. Bu sayede düşmanınıza daha güçlü
bir ışın gönderebiliyorsunuz. Bu özelliğe sahip olduğunuzda bunu 4 ayrı
silahınızda da kullanabilirsiniz. Ayrıca öldürdüğünüz hayvan veya Uzay
Korsanlarından çıkan enerji veya misilleri şarj özelliğiniz kullanarak kendinize
çekebilirsiniz. Yine bu enerji ve misillerin üzerine giderekte bunları
alabilirsiniz. Şarj ederek ateş ettiğinizde dikkat edin, etrafınızda yakın bir
duvara ya da düşmanınıza yakın durumda iken ateş ettiğinizde Samus’un mavi
gözleri ekrana yansıyor ( bu gerçekliği yazmadan geçemezdim )
Space Jump: Metroid Pirme’in kendisine has yapısı olduğunu
söylemiştim, oyunda sık sık hoplayıp zıplıyoruz. Space Jump özelliği sayesinde
daha yükseğe zıplıyorsunuz. 1. sıçrayışınızdan sonra tekrar 2. kez havadayken
zıplama tuşuna bastığımızda daha yükseğe zıplıyoruz.
Grapple Beam: Bu silahı Grapple Node işaretini gördüğümüz yerlerde
kullanabiliyorsunuz. Aslında silah demek pek doğru olmaz; çünkü düşmanlara karşı
kullandığımız bir şey değil. Grapple Beam’i kullandığınızda Samus Grapple Node’a
bir ip fırlatıyor böylece tarzan misali sallanarak karşıya geçebiliyoruz.
Scan Visor ile yapabileceklerimiz hatırlıyorsunuz değil mi? Bu sayede bir çok
bilgiye ulaşabiliyorduk, peki bu bilgiler sadece o anlık mı? Kalıcı değil mi?
Hayır…
Start tuşuna bastığınızda Samus’un bilgi bankasına (Datanbank) ulaşıyoruz.
Ortada Samus’un anlık kullandığı suit görüntüsü var. Bu görüntüyü 3 boyutlu
olarak inceleyebiliyorsunuz. Ayrıca Scan Visor ile taradığımız Chozo yazıtları,
Uzay korsanlarına ait bilgileri, gezegendeki yaratıklar hakkında bilgileri bize
veriyor. Ayrıca mevcut silahlarımız, silahlarımızın özellikleri, sahip olduğumuz
visor ve özellikleri, suitlerin özelliklerini vs bir çok bilgiden istediğiniz
zaman yararlanabilirsiniz.
Görüntü kadar seslendirmeler, oyun içi müziklerde oldukça kaliteli. Önceden de
belirttiğim gibi oyun çok geniş bir alanda oynanıyor. Bazen magma tabakasında
lavlarla, bazense Phedrana Drifts’te karlar içinde gezegenin kızgın hayvanları
ile mücadele edeceksiniz. Oyundaki su, kar, yağmur efektleri harika, bir su
birikintisine atladığınızda su yanlara doğru dalgalanıyor ve bu siz hareket
ettikçe devam ediyor. Yani ince ayrıntılardan da kaçınılmamış.
Yakında Metroid Prime 2: Echoles ile 2. kez Game Cube kullanıcıları ile
buluşacak olan oyunumuz ilk olarak 2002 yılında kendini bu platformda gösterdi
çıktığı yıl otoriteler tarafından en iyi oyun olarak gösteriliyordu, çıkış
yılına bakılırsa bu incelemenin geç kalınmış bir inceleme olarak
değerlendirebilirsiniz; fakat ülkemizde Nintendo’nun ürünleri satılmadığından
elimize geçen her oyunu incelemeye gayret ediyoruz.