Mob Enforcer
Her oyun zamanla eskir. Zamanına göre ne kadar inanılmaz grafikleri veya atmosferi olursa olsun bu kural böyledir; aklınıza hangi oyun gelirse gelsin hepsi de bu kurala dahildir. Her ne kadar yıllar öncesinin klasiklerinin tadı bambaşka olsa da aynı yapım şu anın kriterlerine göre çok vasat bir şey olarak görünebilir ne yazık ki. Peki nedir bir oyunu güncel tutabilecek olan şey? Tabi ki ekrandan görünenlerin güzelliği ve temponun sürekli yenilenmesi. Yamaların ve ek görev paketlerinin piyasaya çıkmasındaki neden; üretici firmanın aynı üretimden daha fazla parsa toplamak istemesinin yanı sıra büyük ihtimalle de bu olsa gerek. Böylece yapılanlar günümüze göre sürekli yenilenir ve yıllar sonra bile en azından yüzüne bakılacak bir hale getirilir. Bence sadece çizgelerin bile sürekli yenilenmesi yeterlidir.
Yaşadığın sürece yeni kalmalısın!..
MOB Enforcer daha henüz çok yeni. “Peki o zaman ne diye üst paragrafta bu kadar laf kalabalığı yaptın?” diye soracak olursanız sizi biraz geçmişe götürmek isterim. Ama şimdi kullanılan teknolojiye değineceğim. No One Lives Forever adlı oyunu bilmeyen çok değildir herhalde. 2001 yılında piyasaya çıktığında yer yerinden oynamıştı. Serinin ikincisi de ondan geri kalmamıştı; özellikle de bu bu seferkinde kullanılan grafik yazılımı başta ben olmak üzere bir çok kişinin hayli beğenisini kazanmıştı. Kaynak olarak aynı yazılımı kullanan üretimlerin yapılması fazla sürpriz olmayacaktı; fakat, nedendir bilinmez o günden bu güne çok şey yapılmadı ve bence biraz uğraşılsa harikalar doğurma kabiliyetindeki bir grafik programlaması heba edildi.
Yapılanlardan biri, yine No One Lives Forever serisinin yapımcısı ValuSoft imzasını taşıyan ve NOLF ile NOLF2 arasındaki olayların konu edildiği ortalama bir oyun olan Contract JACK idi; ikincisi de MOB Enforcer oldu. Zira MOB’un yapımcısı da aynı şirket. Şu ana kadar içerik bakımından kullanılan özelliklere bakılırsa MOB Enforcer için her şey güzel “gibi” görünüyor. Öyle olmasına öyle de MOB’un kullandığı yazılımsal donanım, ilk ortaya çıktığı günden bu zamana epeyce eskidi. Tamamen aynı özellikler üzerine kurulan yeni bir oyun da çok etkileyici görünmüyor.
MOB Enforcer, mafyanın yoğurduğu Amerika sokaklarında konu buluyor. Canlandırdığımız karakter DeMora adında bir mafya üyesi ve genelde hizmet ettiğimiz ana görev ise rakip mafyayı çökertmek. Anlaşılan yer altında işler biraz karışık. Bizi görevlendiren şahıs ise; The Godfather yani Al Capone’nin gözüne girmeye çalışan bir büyükbaş.
Sürekli karşı güçler ile bir çatışma halindeyiz. Aldığımız görevler arasında ise fabrikaları patlatmak, bazı mafya babalarını öldürmek ve onların haraç topladığı dükkanların camlarını indirmek gibi fazla orijinal olmayan işler var. Bunları telefon görüşmeleri yaptıkça öğreniyoruz ve birini bitirdikçe yenisi geliyor. Kapalı mekanlarda geçen bölümlerin yoğunlukta olduğu oyunda bazı bölümlerde şehrin sokaklarında da dolaşabiliyorsunuz. Fakat buna rağmen ekrandan görünenler bir miktar sıkıcı ve fazla renkli değil. Şehirde gezebiliyor olmanız genele ekstra bir şey katmıyor, sadece farklı bir bölümü oluşturuyor.
Ne zaman eskiyeceğine ben karar veririm!..
Grafikler genel olarak oyundaki grafik motorunun ilk kullanıcısı olan NOLF2 ile aynı denebilir. Nedeni ise üst tarafta da bahsettiğim gibi aynı firma tarafından yapılmış oluşu. Buna rağmen MOB’un grafiklerini etkileyen gayet kaliteli programın üzerine hiçbir şeyin eklenmemiş oluşu çok garip. O zaman için göze oldukça hoş görünen çizgiler şu ana göre fazlasıyla vasat. Yalnız bu işlemcinin karanlığa daha duyarlı olmasından dolayı parlak mekanlarda olması gerekenin tam tersine fazlasıyla donuk bir tablo sergiliyor. Bunu gündüz vakti caddelerde geçen bölümlerde ve aydınlık olmasını beklediğiniz mekanlarda rahatlıkla yakalıyorsunuz. Ayrıca bu noktada farklı bir noktaya daha değinmek istiyorum; kullanılan ortamların eşya bakımından çok tenha olması yüzünden yakın zamanda sıkılmanız söz konusu olabiliyor. Sokaklar da aynı şekilde çok sıkıcı. Karakter animasyonları ise ancak kafi denecek kadar başarılı; yani eksiği yok, fazlası da yok.
Yapay zeka ise diğer özelliklere oranla biraz fazla üzerinde durulması gereken bir ölçüt olabilir. Düşmanlarınız genellikle çok hareketliler ve beraber hareket etmeye dikkat ediyorlar. Silahlarını ise pek o kadar ustaca kullandıklarını söylemek mümkün değil. Ama artan zorluk seviyesi ile birlikte bu konuda biraz daha başarılı olduklarını belirtmem lazım. Zorluğu arttırdığınızda karşılaşacağınız bir diğer farklılık ise üzerinize gelen düşman sayısındaki aşırı coşuş. Hemen hemen her taraftan eli silahlı gangster çıkmaya başlıyor ve sağlık paketleri ile zırh ekipmanlarının etrafta fazla olmayışından dolayı da içinden çıkılmaz bir cehenneme dönüşüyor. Eğer bunu tatmin edici zorluk seviyesi olarak bunu algılarsanız yanılırsınız. Düşmanlarınızdan ötürü inanılmaz bir şekilde sinirleniyorsunuz. Zorluk ayarını sadece oyun mazoşistleri için önerebilirim. Yoksa bende olduğu gibi space tuşu elinizde kalabilir.
Kapiş??
MOB Enforcer, aklınıza gelebilecek her şeyden bir miktar katıştırılarak üretilmiş bir yapım. Oyun kendini sürekli tekrar eden bir yapıya sahip. Yani yeni bir bölüme geçtiğinizde genellikle farklı bir şey ile karşılaşamıyorsunuz. Buna rağmen sistemleri fazla kasmaması bakımından rahatlıkla çalıştırılabiliyor olmasını MOB Enforcer’in pozitif yönlerinden birisi olarak görebilirsiniz. Gerçi bütün eksi yönlerine rağmen içinde taşıdığı NOLF kokusu(ne çok bahsettim NOLF’dan yaa!!) kendisini sonuna kadar oynatmayı başarıyor. Aperatif olarak alıp oynamak isterseniz çok da yanlış bir seçim yapmamış olursunuz.