Mount & Blade II: Bannerlord Erken Erişim İnceleme
Mount and Blade II: Bannerlord, yükleme ekranından tutun da hatalarına kadar farklı bir maneviyatla sevdiğimiz, çok sevdiğimiz için yeri gelince en çok kendisine kızdığımız, ailemizin bir parçası haline gelmiş biricik oyun. Yıllardır gündeme her geldiğinde bizi farklı şekilde heyecanlandıran, bir kısmımızı da umutsuzluğa sürükleyen Mount and Blade II: Bannerlord, nihayetinde 30 Mart 2020 tarihinde çıktı. Kendisini yıllardır bekleyen insanları da, henüz seriyle yeni tanışanları da çok heyecanlandırdı. Elbette her büyük yapımın yaşayacağı gibi olumsuz yorumlar alsa da toplamda oyuncuyu mutlu etmeyi başardı diyebiliriz. Oyunun kalitesi dışında, böyle kaliteli ve büyük işlerin ülkemizden çıkması, bizim değerimiz haline gelmesi de gerçekten gurur verici. İncelemeye başlarken Armağan Yavuz’a ve bütün Taleworlds ekibine emekleri ve bize kazandırdıkları bu değer için teşekkür borcumu kapatmak istiyorum. Öyleyse gelin biraz da Mount and Blade II: Bannerlord’un derinliklerine dalalım.
Mount & Blade II: Bannerlord Erken Erişim İnceleme
Mount and Blade, bildiğimiz gibi türüne az rastlanır klasik serilerden. Mount and Blade II: Bannerlord’dan önce Mount and Blade, Mount and Blade: Warband, yine Warband’in Napoleonic Wars, Viking Conquest gibi eklenti paketleri, Mount and Blade: With Fire and Sword gibi oyunlar da piyasada yer aldı ve çok sevildi. Mount and Blade II: Bannerlord’un bu kadar heyecanla beklenmesinin mimarı olan, bu projelerin oyuncuda bıraktığı yaşanmışlıklar ve yükseklere çıkarttığı kalite çıtasıydı.
Oyuna başlarken
Oyuna başlarken karakterimizin temel özelliklerini belirliyoruz, kültürel kökenini, çocukluğunu, gençliğini ve düne kadar yaşadıklarını bize verilen seçenekler arasında seçimlerimizi yaparak belirleyebiliyoruz. Yarınını ise tamamen bizim yapacaklarımız, bizim oluşturduğumuz seçenekler arasında yapacağımız seçimler belirliyor. Mount and Blade II: Bannerlord’dan önce çıkan Mount and Blade oyunlarından alışık olduğumuz bu mantık daha da detaylanarak ve görsel zenginliği artırılarak karşımıza yeniden çıkıyor.
Temelde Neler Değişmiş?
Mount and Blade serisini diğer rol yapma oyunlarından ayıran bir yönü de içerisinde barındırdığı strateji unsurları. Total War oyunlarındaki gibi sefer haritasında ordumuzla uzun yollar kat edip gezerken kendinizi bir anda karakterinizi kontrol ettiğiniz, bir taraftan da ordunuzu yönettiğiniz savaşların ortasında bulabiliyorsunuz. Kendisinden önceki oyunlara kıyasla Bannerlord, sefer haritası arayüzünü daha kompleks tutup daha çok detay barındırırken beklenenin aksine kullanımı da kolaylaştırmış. Yükleme ekranları olmadan, bir yandan haritayı görüp, diğer yandan şehir, köy ya da kalelerimiz ile ilgili işlemleri gerçekleştirebiliyoruz. Kullanıcı arayüzünden ziyade oyunun bütün olarak detay seviyesi de yine kendinden önceki oyunlara kıyasla büyük yol almış.
Grafikler ve Görsellik Nasıl?
Grafikler konusunda Bannerlord, sefer haritasında tatmin seviyesini çok yüksek tutamasa da iç ortamlar ve savaş sahnelerinde görsel anlamda oyuncuyu doyuruyor. Aydınlatmalar, parçacık sistemleri ve doku kalitesi oyuncuya atmosferi hissettiriyor. Henüz erken erişim oyunu olduğu için performans konusunda eleştiri yapmak çok zor ve geçici olacağı için bu konuda söylenecek çok şey yok. Fakat Taleworlds’ün sürekli güncellemeler ile performansı ve oyunu desteklediklerini biliyoruz.
Savaşlarda Neler Yeni?
Özellikle muharebeler, kale kuşatmaları, şehir kuşatmaları ve savunmalar Mount and Blade serisinin herhangi bir klasmana sığmayan bir yönü diyebiliriz. Bannerlord için de beklenti özellikle bu alanlarda çok fazlaydı. Yenilenen animasyonlarıyla, fiziklerle ve ordu yönetimiyle Mount and Blade II: Bannerlord’da savaşlar kesinlikle üst düzey olmuş. Karakterin kontrolleri ve savaş esnasında ordu yönetimi mantığı temel olarak aynı, önceki oyunları oynadıysanız kontroller ve komuta konusunda adaptasyon sıkıntısı yaşamazsınız.
Kılıç dövüşleri sırasında karakterimizin dört yön ve blok ile sınırlı kalmaması, çeşitli saldırı kombinasyonları getirilmesi de çok gerekli ve elzemdi. Mount and Blade II: Bannerlord’da çeşitli kombinasyonlarla hızlı saldırılar gerçekleştirmek mümkün. Karakterin, kılıcı başının üzerinden çevirmesi gibi küçük detaylar bunlar fakat bilirsiniz; oyunları üst düzey oyunlar yapan böyle küçük detaylardır.
Ekipman çeşitliliği konusunda ilhamını tarihten alan Taleworlds, bizi yine şaşırtmadı. Oyunda karakterimizin omuz, el, bacak gibi uzuvlarına ve gövdesinin tamamına kuşanabileceği farklı türde zırhlar var. Yine tek elli silahlar, çift elli silahlar, gönderli silahlar, fırlatma silahları ve yaylar gibi çeşitli silahlar mevcut. Bu silahların kendi içindeki çeşitliliği de yeterince fazla ve oyuncunun her seviyesine, bütün oyun stillerine hitap edecek şekilde düşünülmüş. Bütün bunların yanında oyuncunun yetenek ağacından demircilik alanında yetenek puanı kazanması ve kullanmasına bağlı olarak kendi kılıcını üretebilmesi de mümkün. Günümüzde en çok hayatta kalma oyunlarında karşımıza çıkan “Crafting” yani üretim mantığı, Mount and Blade II: Bannerlord’a da bu şekilde giydirilmiş.
RYO Öğeleri Nasıl?
Kendi karakterinizi bütün detaylarıyla yaratıp, isimlendirebiliyorsunuz. Warband’den hatırladığımız karakter yaratma ekranını çok daha detaylandırarak geliştirmişler. Ayrıca Mount and Blade II: Bannerlord’da karakterinizin hemen hemen her alanda yeteneklerini geliştirmesi mümkün. Yetenek ağacı ve sistemi her şeyin iç içe olduğu bir yapı. Her bir seviye atladığınızda gelen puanlar ile temel yetenekleri geliştirmeye olanak sağlıyor. Bunun haricinde yetenek ağacında farklı dallarda yeteneklerinizi kullanarak kazandığınız puanlarla perkler açarak ilerleyebiliyorsunuz. Şöyle örnek vermek gerekirse şehirler arasında ürün ticareti yaparak ya da kervanlar oluşturarak, ticaret alanındaki yeteneğinizde bir perk puanı kazanıp, onun ile size kalıcı bir özellik veren herhangi bir perk açmanız mümkün. Yahut tek elli silahları kullanarak bu alanda perkler de açabiliyorsunuz. Bu anlamda oyun, oyuncuya yetenek sistemi konusunda beklenenin fazlasını verip, oyun stilini belirlemesine birçok alanda yardımcı oluyor.
Siyaset, Politika ve Krallık Yönetimi Nasıl?
İşte oyunu diğer oyunlardan, hatta kendi serisindeki oyunlardan çekip ayıran en büyük özellik belki de bu. Mount and Blade: Warband’e oyuncular tarafından modlar ile getirilen diplomasi özelliği Bannerlord’un kendisinde bulunuyor ve çok daha detaylı. Krallığınızda bulunan derebeyleri ile ilişkileriniz, onların krallığa bağlılığı, klanlarının sadakati ve büyüklüğü gibi birçok ilişkisel durum bulunuyor. Krallığınız hakkında bir politika değişikliği yapmak ya da bir karar vermek isterseniz bu krallıkta bulunan bütün klanlar arasında bir oylamaya gidiyor, bu oylamada sizin onlarla olan ilişkileriniz, klanlarının bağlılığı çok önemli unsurlar. Krallığınız içindeki dengeyi sağlamak ise yine sizin sorumluluğunuzda.
Gel gelelim bir başka konu olan müziklere. Serinin diğer oyunlarına nazaran –elbette bu sanat anlayışınıza ve zevklerinize göre değişecektir- Mount and Blade II: Bannerlord’un müzikleri gerçekten muazzam. Tavernalara girdiğinizde çalan müzikler, sefer haritasında dolaşırken hepimizin yakından tanıdığı Mount and Blade temasının yenilenmiş hali, savaşlar sırasında size gerçekten bir savaşı komuta ettiğinizi hissettiren destansı müzikleri sizi omzunuzdan tutup, içerisinde bulunduğunuz atmosferi yaşamaya itiyor. Serinin yabancılarının seveceği, yine serinin sevenleri tarafından hem nostaljik hem de yenilikçi duran ve birçok duyguyu aynı anda yaşamanıza sebep olan müzikler kesinlikle oyuncuların nazarında tam puan aldı.
Hatalar, Sorunlar ve Taleworlds Entertainment
Bütün seriye olan sevgimi ve taraflılığımı bir kenara bırakacak olursam oyunda halen belli başlı hatalar mevcut. Performans anlamında çözüleceğine inandığım bir takım sorunlar barındırıyor, sefer ekranı ve savaşlar esnasında kare sayısı düşüp, bazen oyun hata vererek kapanabiliyor. Türkçe yerelleştirmede ise bazı kısımlarda hala eksikler var, İngilizce metinler görmek mümkün. Ben yaşamamış olsam da gözlemlediğim kadarıyla güncellemelerden sonra kayıtları silinen oyuncular olmuş. Kayıtların silinmesi ne kadar can sıkıcı olsa da oyunun erken erişimde olduğunu bilerek, geliştirme sürecine dahil olarak oynadığımız için bunları kabul etmemiz gerekiyor. Oyun içerisindeki yapay zekalarda buglar yaşanabiliyor, savaşa girdiğinizde karşı ordu size saldırmak ya da savunma pozisyonu almak yerine yalnızca kendi etrafında dönebiliyor. Tabi bütün bunların zamanla güncellemeler ile çözüleceğine eminim. Taleworlds Entertainment da oyun için sık sık güncellemeler yayınlayarak, yama notlarında oyuncuların karşılaştığı hataları düzelttiklerini belirtiyorlar. Bu anlamda oyun için yapabileceğimiz en iyi şey, karşılaştığımız hatayı analiz edip geliştiriciye geri bildirimde bulunmak. Erken erişim oyunu olan Bannerlord’u oynarken hepimizin bunun bilincinde olması gerektiğini düşünüyorum.