Never Winter Nights – Class Rehberi
Neverwinter Nights şu ana dek çıkan en güzel RPG oyunlarından biri olsa gerek. Güzel olmasının yanında uzun olması sizi sevindirse de biz editörleri canından bezdiriyor. Keşke her şey tam çözüm yazmakla bitseydi. Oyunun masa üstü Dungeons&Dragons 3rd Edition’dan neredeyse hiç farkı yok. Zaten NwN’ı RPG’ler arasında özel kılanda bu. Durum böyle olunca bize oyun hakkında yazacak milyon tane konu çıkıyor ve biz bu yazılacak milyon tane rehbere Class’lar ile başlamayı uygun gördük.
Öncelikle, FRP dünyasında birbirinden değişik güçlere, amaçlara, yapılara vb. sahip olan karakterler vardır ve bunlara genel olarak “Class” yani sınıf denir. Yani class ınız karakterinizin uzmanlık alanlarını ve yeteneklerini belirler. Neverwinter Nights da tam olarak 11 class mevcut. Bunlar ise Barbarian, Bard, Cleric, Druid, Fighter, Monk, Paladin, Ranger, Rouge, Sorcerer ve Wizard. Bu rehberimizde NwN’da ki classlar hakkında sizi kısaca bilgilendireceğim. Böylece kendinize en çok uyan class ı seçmeniz kolaylaşacak. Sakın ama sakın class ı umursamazdan gelmeyin! Çünkü oyunun başında hazırlayacağınız karakter için seçtiğiniz class size uygun olmazsa tüm oyun boyunca sıkıntı yaşarsınız ya da oyundan hiç zevk almazsınız.
Class’lar
Barbarian:
Faerun’un ıssız bölgelerinde yetişmiş olan cesur, dayanıklı ve acımasız savaşçıları. Genelde halk onlardan büyük korku duyar ve onları berserker olarak adlandırır. Her ne kadar korkulan, kaba kişiler olarak bilinselerde, onları tanıyanlar ne kadar değerli ve saygılı olduklarını bilirler…
Barbarian tek kelimeyle şahane bir savaşçıdır. Fighter’lar kadar disiplinli ve eğitimli olmasalarda onları özgün kılan bir Rage’e sahiptirler. Bu güçlü rage’leri sayesinde düşmanlarını kolaylıkla yenebilir ve onların saldırılarına göğüs gerebilirler. Ne yazık ki bu rage’in barbarian a halsizlik veren bir yan etkisi vardır. O yüzden bu enerjilerini sınırlı bir biçimde kullanırlar ama bu sınır o günkü macerasına zaten yeterli gelir. Barbarian’lar alignment olarak asla lawful (kuralları uygulayan) olamazlar çünkü onlara bu gücü özgürlükleri vermektedir. Bir barbarian için olabilecek en iyi alignment neutral ya da chaotic good/evil dır. Şayet barbarian hoşunuza gittiyse race (canlı türünüz) olarak Orc ya da Half-Orc olmanızı öneririm. Çünkü orc’ların iri yapıları barbar gibi güç gerektiren bir class için en uygunudur.
Bard:
Fantastik Dünyalarda müziğin değişik bir büyü türü olduğu söylenir ve Bard’lar da bunu kanıtlamaktadır. Bard’ların gücü her hangi bir kitaptan ya da eşyadan değil, kalbinden gelmektedir. Bu yüzden iyi ya da kötü olmaları büyük önem taşır. Bard’lar büyülerini müzik ya da şiir yoluyla yaparlar. Çok fazla büyü bilmeselerde Sorcerer ve Wizardlar gibi büyü hazırlamakla vakit harcamalarına gerek yoktur. Ayrıca Bard’lar büyülerini kişisel kullanım için değil takım arkadaşlarının iyiliği için kullanır. Takım arkadaşlarına müzik ile güç verebilir, dinleyicilerini rahatlatabilir ya da düşmanlarını şaşırtabilirler. Bard’lar kurallardan çok kendi kalplerini dinledikleri için lawful hariç her tür aligment ı seçebilirler. Ayrıca genellikle race olarak Human, elf ya da half-elf olurlar. Neverwinter Nights’da her class ile oynamanız mümkün ama oyunun konusu bir Bard için pekte uygun değil. O yüzden bu class ı pek fazla önermiyorum ama yinede karar sizin…
Cleric:
Faerun’un doğal güzelliklerinde, ilginç yapılarında, kısaca yeryerinde tanrıların büyük katkıları vardır. Yanlız tanrılar Dünya’yı kendileri değil, yeryüzünde ki temsilcileri yani Cleric’leri ile yönetir. İyi Cleric’ler iyileştirir, korur ve kötülükleri engeller. Kötü Cleric’ler ise öldürür, yok eder, sabote eder, kısaca kötü işlerden sorumludurlar. Anlayacağınız bir Cleric bu işleri kendi istekleri doğrultusunda değil, taptıkları tanrıların isteği doğrultusunda gerçekleştirir. Cleric’ler tüm doğa üstü güçlerini tanrılarından alırlar. Her sabah uyandığında tanrısına tapınır ve seçtiği büyüler için dua eder. Seçtiği aligment dışında hareket edecek olursa tüm güçleri sonsuza dek yok olur.
FRP’de iki tür büyü vardır. Bunlar Arcane ve Divine Magic. Bağımsız yapılan büyülere (örneğin wizard büyüleri) Arcane, tanrı tarafından sağlanan büyülere de Divine denir. Cleric’ler Divine Magic’in efendileridir. İyi olanları insanları iyileştirebilir ve hatta ilerde güçlendikçe ölenleri tekrar hayata döndürebilirler. Kötü olanları ise tam tersini yapabilecek olağan üstü güçlere sahiptir. Bir de Cleric Domains denen bir özellikleri vardır. Her Cleric standart Divine büyüleri dışında taptığı tanrıya göre iki tane de domain seçer. Bu domainler ona diğer class larda olan değişik büyüleri kullanma hakkı verir. Cleric’ler aynı zamanda undead yani zombie türü yaratıkları yok etme ya da geri çevirme yeteneğine sahiptir.
Bana soracak olursanız oyunda en çok Cleric işe yarıyor. Önünüze türlü türlü skeleton ve undead ler çıkacağından cleric in özellikleri çok işinize yarayabilir. Unutmadan Cleric’ler her istediği Alignment’a sahip olabilir ve istedikleri race olabilirler.
Druid:
Yağmur, kar, rüzgar ve fırtına… Hepsi Druid’lerin elindedir. Yanlış anlamayın, Doğa tamamen Druid’lerin kontrolü altında değildir. Tıpkı Cleric’lerin tanrıları ile olan ilişkisi gibi, bir druid güçlerini doğadan alır. Druid’ler de Divine büyüler yapar ama onların kullandığı büyüler daha çok doğa ve hayvanlar ile ilişkilidir. Doğanın yandaşları olan Druid’ler diledikleri zaman, diledikleri hayvanın görünüşünü ve güçlerini alabilirler. Silah kullanımında da yetenekli olan Druid’ler, kullanacakları silahların çok fazla işlenmemiş olmamasına özen gösterirler (bu silah kuralı oyunda geçerli değil ama role play yapmak isteyenler ilgilenebilir).
Elfler ve gnome lar doğaya yakın olduklarından Druid olmaya uygun race’lerdir ama isterse half-elf ler ve humanlar da kusursuz birer druid olabilirler. Doğanın iyi ve kötü yanları olduğundan Druidler için olunabilecek en iyi alignment True Neutral’dır. Düzgün kullanıldığında bir Druid ile oyunu çok daha kısa bir zamanda bitirmeniz mümkün ama Druid olmak o kadar da kolay değil.
Fighter:
Şovalyeler, Kral’ların korumaları, kale gardiyanları, hepsi birer Fighter’dır. Fighter’lar her türlü işte başarılı olabilecek yeteneklere sahip olduklarından en çok tutulan class tır. Oyunda fazla zorluk istemeyenler Fighter’ı rahatlıkla kullanabilirler. Zaten oyun yapımcılarıda bunun farkında olduğundan örnek karakter olarak bir Fighter yapmışlar.
Fighter’lar her türlü silah ve zırhı kullanabilecek kapasitededir. Kimisi experience kazandıkça sadece bir silah üstüne odaklanır, kimisi ise eğitim gördüğü her silahı eşit derecede kullanabilir. Fighter’lar diledikleri aligment ı seçmekte özgürdürler ama iyi olmaları her açıdan onlara iyilik sağlayacaktır. Ayrıca isteyen her ırk fighter olabilir. Eğer düşmanlarınızı sert kullanarak elimine etmek istiyorsanız, fighter sizin için en iyi seçim olacaktır.
Monk:
Monk’lar da tıpkı barbarlar gibi ıssız yerlerde ya da manastırlarda kendilerini geliştirmek için çalışırlar. Yanlız onlar babarların tam tersine zırhsız ve silahsız savaşmak için çalışır. Yakın dövüş tekniklerinde usta olan ve level atladıkça çok daha güçlenen monklar düşmanlarını hızlı bir şekilde öldürebilirler. Sıradan hayatlarında monklar genellikle casus ve ya süikastçi gibi zor gerektiren işler yaparlar.
Bir Monk’un en büyük özelliği silahsız savaşmasıdır. Onun zırhı derisi, silahları ise yumruklarıdır. Monk’lar büyü yapamasada keni içlerinde büyülü güçleri vardır. Bunlardan en çok bilineni ise Ki saldırılarıdır. Bu özellikleri ise düşmanlarını tek bir yumrukta paralize edebilir ya da kendilerini medite ederek daha da güçlendirebilirler. Monk’lar bu güçlerini disiplinli çalışma sonucu edindiklerinden, sadece lawful bir aligment seçebilirler. Ayrıca Monkların neredeyse hepsi human (insan) ırkındandır. Eğer rakibinizi büyü ya da kılıçla dize getirmek yerine yumruklarınızla pataklamak istiyorsanız Monk olmaktan başka çareniz yok.
Paladin:
Tanrılar tarafından kötülükleri yok etmek, masum insanları korumak vb. işler için seçilen kutsanmış kişilere Paladin denir. Bir Paladin hayatının tamamını iyiliği korumaya adamıştır ve bu işi gerçekleştirecek gücü tanrısından alır. Tanrısının verdiği Divine güçler onu kötülüğe, hastalıklara, zarara ve korkuya karşı korur. Paladin bu güçlerini başkalarına yardım etmek için de kullanabilir. Kısaca paladin, bir fighter’ın gücü ve cleric’in büyülerinin kombinasyonudur.
Paladinler bu büyülerini ancak 4. level dan sonra kullanabilirler. Irklar arasında en hırslı olan ırk insan(human) olduğundan bu ırk paladin olabilmek için birebirdir. Ayrıca Paladinler sadece lawful good olabilirler. Oyunda istediğiniz aligment ı seçmekte özgürsünüz ama lawful good olmadığınız sürece bir ex-paladin olursunuz ve tekrar lawful good olana kadar hiç bir paladin gücüne sahip olamazsınız.
Ranger:
Her bir şeyin koruyucusu var da ormanların olmaz mı? Ranger’ların işi doğa da ki vahşi ve zararlı hayvanları avlamak ve orada yaşayan insanları korumak. Ormanları kendi eviymiş gibi benimseyen ranger’lar, ormanlarda yollarını kolaylıkla bulabilirler. Ayrıca Ranger’lar diledikleri zaman fighter’lık da yapabilirler.
Her tür simple ve martial silahı kullanabilen Ranger’lar, doğayla bütünleşik olduklarından kimi divine büyüleri yapabilirler. Yani bir tür Fighter + Druid’dir Ranger. Ayrıca hayvanlar ile ilişki kurabildiğinden zor durumlarda hayvanlardan yardım alabilirler. Genellikle good olan Ranger’lar, diledikleri alignment olabilirler. Elf’ler ormanlarda yaşadıklarından ranger olmaya çok uygundur. Doğa ile ilişkisi olan Half-elf ler ve human lar da ranger olabilirler ama bunun için sıkı bir eğitim almaları gerekir. Çünkü ormanda yolunu bulabilme gücü onlara doğuştan gelmez.
Rogue:
D&D 2nd Edition’dan Thief olarak tanıdığımız Rogue’lar, hızlı, esnek ve kurnaz olduklarından her tür işin altından kolaylıkla gelebilirler ve büyülü her item ı rahatlıkla kullanabilirler. Çoğu rogue genellikle casusluk ve hırsızlık gibi işler yapar.
Rogue’lar her işi kolayca kapabilecek kapasiteye sahip olduklarından level atladıkça neredeyse büyü sayılacak güçlere sahip olurlar. Buna örnek olarak, rogue’lar sneak attack leri ile düşmanlarının işini arkasından tek seferde halledebilirler. Ayrıca gizlenme konusunda çok ustadırlar. Ayrıca onları tehlikeden koryan bir 6. hissleri olduğu söylenir. genellikle chaotic olan rogue’lar diledikleri alignment a sahip olmakta özgürdürler. Her ırk eksiksiz birer rogue olabilir ama ben size ya human ya da halfling olmanızı öneririm.
Sorcerer:
Sorcerer’lar büyülerini bir şairin şiir yazması gibi yaparlar. Çükü büyü yapmabilmeleri doğuştan gelmektedir. Kendi yetenekleri ve biraz çalışma ile hiç bir kitaba ve formüle gerek kalmadan büyü yapabilirler. Bazı sorcerer’lar, içlerinde ejder kanı olduğunu söyler. Doğru olması muhtemeldir, çünkü ejderhalarda güçlerini doğuştan kazanır ama yinede sorcerer’ların atalarının ejderha olduğunu kanıtlamak biraz zor.
Sorcerer’lar büyülerini içlerinden gelen bir güç ile yaptıklarından zamanlarını büyü hazırlamak ile harcamazlar. Bir sorcerer’ı wizard’dan ayıran bir başka farkı da, wizard’a göre daha az büyü yapabilmesi ve yeni büyüleri daha geç öğrenmesidir. Yanlız Sorcerer’lar yıllarını Wizard’lar gibi büyü yapmayı öğrenmekle harcamadığından bu boş kalan zamanlarında silah (sadece simple olanları) kullanmayı öğrenmişlerdir. Sorcerlerlar genellikle chaotic olurlar ve en iyi human ve half-elf ler sorcercer olabilir.
Wizard:
Olayları kılıcı yerişne sözleri ile çözüme kavuşturmak isteyen kişiler Wizard olmak ister. Dışardan bakılınca büyü yapmak kolay görünse de, basit bir light büyüsünü bile yapabilmek için yıllarca eğitim görmek gerekir (telaşlanmayın, wizard olunca oyuna başlamadan önce yıllarca eğitim görmeyeceksiniz :). Büyüler Wizard’lar için daima 1. planda olmuştur. Diğer her şey ise 2. planda kalır.
Wizard’lar hayatlarını büyüye atadığından silah kullanmayı iyi bilmezler. Ayrıca her hangi bir zırh giymeleri onların büyü yapmasına engel olur. Wizard’lar tüm hayatlarını eğitime adadıkları için lawful olmak işlerine gelir. Güce çok meraklı olan insanlar wizard olmaya çok uygundur ama yine isteyen elf ve half-elf ler de wizard olabilirler. Oyunda wizard olursanız daha sonra karşınıza çıkacak olan “school specialization” işi sizi şaşırtabilir. Bu menü de size hangi tür büyüleri öğrenmek istediğinizi soracak. Her okulun (bunlar evocation, divination gibi okullar) kendine özgü büyüleri var. Eğer her büyüyü birden yapmak istiyorsanız “generalist” olun.
Multiclass:
Aslında bu tam olarak bir class değil. Multiclass ile birden fazla class olabilmeniz mümkün. İlk önce herhangi bir class ile oyuna başladınız diyelim. Mesela şu an 5. level bir sorcerer sınız ve biraz da silah kullanmak istiyorsunuz. Bundan sonra atladığınız her levelı fighter a atayabilirsiniz ya da bir kaç level fighter oldukdan sonra tekrar sorcererlığa devam edebilirsiniz. Yanlız böyle yapacak olursanız 20. level a kadar ulaşamazsınız. En fazla 10. level sor. ve 10. level fighter olabilirsiniz. Şahsen ben multiclass yancısı değilim. Bence tek bir class olun, ama en iyisi olun…
Ya da multiclass ı seçmeden oyun içindeyken second class edinebilirsiniz. Böyle yapacak olursanız istediğiniz an başka bir classın 1. level özelliklerine sahip olabilirsiniz. Daha ilerki level atlayışlarınızda son aldığınız class ı geliştiebilir ya da ilk seçtiğiniz class a devam edebilirsiniz. Ya da bir başka class daha edinebilirsiniz. Okuduğunuzda size güzel gelebilir ama durum böyle olunca karakterinizi yönetmek çok zorlaşabiliyor. Eğer masaüstü FRP den pek anlamıyorsanız hiç bu işlere girmeyin derim.
Birkaç Uyarı:
Bir karakter hazırlarken bazı şeylere dikkat etmeniz gerekiyor. Her class kendi güçlerini kullanabilmek için bazı skill lere ve ability lere ihtiyaç duyar. Örneğin wizardlar büyü yapabilmek için yüksek intelligence a, fighterlar ise savaşabilmek için yüksek strength e ihtiyaç duyar. Eğer ne olduklarını bilmiyorsanız asla ama asla bu tip puanlarla oynamayın. Bu tip durumlarda sol alt köşedeki “Recommended” tuşuna basın. Bilgisayar seçtiğiinz class a en uygun olan şekilde tüm skill ve ability puanlarını dağıtacaktır. Race, Alignment, Gender, Portrait ve Class ı istediğiniz gibi seçebilirsiniz. Sadece puanlı şeylerle oynamayın yeter 🙂
Oyunu oynarken mutlaka Role Play yapmanızı öneririm. Yani seçtiğiniz aligment a göre oynayın. Good iseniz good luğunuzu bilin. Aksini yaptıkça yavaş yavaş evil lığa dönersiniz ve bir de bakmışsınız ki alignment ınız değişmiş. Bazı class larda bunun önemi olmasada Paladin gibi iyilik unsuru class larda bu durum başınızı çok ağrıtabilir. Kimse saatlerce oynadığı bir oyunun ortasında kararkterinin güçlerini kaybetmesini istemez değil mi?
Umarım bu bilgiler işinize yaramıştır. Oyuna yeni başlayanlar için harika bir rehber olacağını düşünüyorum. Oyunun ortasına gelip de bunu okuyanlar da hiç olmazsa seçtikleri class ı daha yakından tanıma şansına sahip olmuştur herhalde…