Nintendo Wii

Oyun kelimesinin anlamı şimdilerde pek çoğumuza göre bilgisayarda ya da
konsollarda çılgınlar gibi plastik aksam hırpalamak şeklinde anlaşılıyorsa,
bunda zamanında pişpirik kağıdı üreten Nintendo diye bir firmanın payı büyüktür.
75 senesinde dünyanın ilk oyun konsolu Magnavox Odyssey’nin Japonya dağıtımcısı
olarak bu iş koluna adım atan Nintendo acaba o zamanlar tarih boyunca oyun
sektörünün gelişimine inanılmaz bir katkı sağlayacağının farkında mıydı?
Muhtemelen öyleymiş ki iki sene sonra geliştirmeye başladığı NES (Nintendo
Entertainment System) 1983 yılında Japonya’da ve sonraki yıllarda da dünyanın
çeşitli yerlerinde satılmaya başlandı ve inanılmaz bir satış rakamı elde etti;
bu akımı Super NES, Nintendo 64 ve Gamecube izledi ki yakın tarihi de az çok
hatırlıyorsunuz.

El konsollarında Gameboy’un ardından dokunmatik kontrollerle de oyunu
hissetmemizi amaçlayarak taraflı / tarafsız herkesin büyük bir çığır açtığını
kabul edebileceği DS’in ardından E3 2005’te Nintendo, daha önceden sadece ismi
ve hakkında çok az şey bilinen konsolu Revolution’u sergiledi. Tepkileri de
hatırlamak mümkün. Sonrasının ise çok hızlı bir gelişim gösterdiğini kabul etmek
lazım. En nihayetinde Wii adını alan konsolumuz gelişimini tamamlama safhasına
geldi. Çıkış tarihi, fiyatı, oyunları, eskiye olan desteği ve arayüzüne kadar
hakkında neredeyse her şey biliniyor. Madem öyle, bunları şimdiden paylaşalım;
zira sonrasında kalan tek şey onu hissetmek olacak.

Wii = We,,, Mii = Me,,, Mii-amoto = ?

Geçtiğimiz hafta içinde Nintendo, bundan aylar önce yapılacağından söz ettiği
konferansları gerçekleştirerek yeni nesil konsolun tüm detaylarından bahsetti.
Wii o güne kadar oyun odaklı bir konsol olarak lanse ediliyor ve diğer
özelliklerinden fazla bahsedilmiyordu; konferanslar bunun eksik bir tanımlama
olduğunu gözler önüne serdi. Buna göre Wii’nin basit kontrolleri sadece oyunları
daha etkileyici ve eğlenceli kılmaktan öteye geçerek, Nintendo’nun evdeki tüm
aileye ulaşmasını kolaylaştırır cinsten olacak. Başlıca kontrolörümüz olan Wii-mote’un
ekran üzerindeki etkileşimi, konferanstaki sunuma bakıldığında oldukça rahat
görünüyor. Wii Sports dahilindeki oyunlardan olan bowlingde kontrolörü tıpkı
topu kavrarmışçasına kaldırıp geriye çekiyorsunuz ve bıraktığınızda top gerçekçi
bir şekilde lobutlara çarpıyor. Wii-mote’u tutuşunuza göre falso verme imkanınız
da var. Keza oyunun içeriğindeki yeni duyurulan boks oyununu oynarken de
Nunchaku ile birlikte boşluğa yumruklar sallayıp duracağız, gard almak içinse
kollarımızı kaldırmamız gerekecek. Oyunlardaki ve Wii’nin arayüzündeki kullanım
baz alındığında ise oyuncu ile grafikler arasındaki senkronun fazla gecikme
oluşturmadığını fark etmek mümkün. Wii-mote’un kontrollerindeki karmaşık olmayan
yapı, onu her yaştan insanın kullanmasına olanak tanıyor.Wii’nin beraberinde getirecekleri de bununla örtüşen bir çerçevede seçilmiş.
İnternete girebilme imkanı bunların en başında değerlendirilebilecek büyük bir
artı. Daha önceden Nintendo’nun DS’de beraber çalıştığı Opera Web Browser’dan
Wii’de de yararlanılıyor. Nintendo’nun WiiConnect24 adı verdiği bu çalışma
WiiChannels’ın içeriğindeki uygulamalardan sadece biri. Bir diğeri ise Mii.
Evet, Mii. Hatırlayacağınız E3 sırasında Nintendo’nun gerçekleştirdiği basın
konferansında Nintendo başkanı Iwata, Nintendo Amerika’nın başkanı Reggie ve
Donkey Kong, Zelda, Mario gibi oyunların yaratıcısı Miyamoto beraberce Wii
Sports üzerinde tenis maçı yapmışlardı. Maçın içeriğinden ziyade karakterlerin
tiplemeleri dikkat çekiciydi. Geçtiğimiz günlerde gerçekleştirilen konferansta
ise bunların birer Mii olduğu anlaşıldı. Telaffuz açısından Wii’ye “biz”
dediğimizi varsayarsak Mii’nin de doğal olarak “ben” şeklinde anılacağından söz
edebiliriz. Size WiiChannels üzerinde karakter yaratma imkanı sunan bu özellik
aynı zamanda Mii’nin desteklendiği oyunlarda oyun içi karakter olarak
kullanılabilecek. Yarattığınız karakterleri Wii-mote’un dahili hafızasında
saklayarak gittiğiniz yere götürme imkanınız da olacak. Karakter yaratma
olanağının ne kadar detaylı olduğundan bahsetmek için konferansta birkaç dakika
içerisinde Samuel L. Jackson’ın yaratıldığını söyleyelim sadece.

İnternete girme imkanınızın dışında Wii’nin buna yönelik kullandığı kendi
içerikleri de bulunmuyor değil. Gerçek zamanlı hava durumu ile haber bilgileri
anbean yenilenerek istediğiniz an elinizin altında olacak. WiiChannels’ın
içeriğindeki fotoğraf ve video görüntüleyicisi ise sahip olduğunuz SD kartları
ve cep telefonunuzun hafıza kartlarını konsolun ön panelindeki bölmeye
yerleştirmeniz suretiyle görüntüleyebiliyor. Eğlenceli arabirimiyle video ve
resimlerinizden puzzle’lar hazırlayabilme imkanınız var. WiiChannels
içeriğindeki Wii Message Board ile de dünya çapındaki Wii kullanıcıları
birbirleriyle mesajlaşıp fotoğraf gönderip alma işlemi gerçekleştirebilecekler.

“Hepiniz Los Angeles’a geleceğe bir bakış atmak için geldiniz. Ama
istediğiniz yeni jenerasyonsa, yanlış yerdesiniz.”

Geçtiğimiz E3 fuarındaki Nintendo konferansında o sıralarda Nintendo Amerika’nın
başına yeni geçen Reggie Fils-Aime, Wii’yi bu şekilde lanse ederek aslında
hedeflerini de büyük ölçüde belirtmişti. Nintendo, Wii ile beraber yenilikleri
“sadece” oyun içi grafiksel teknoloji olarak getirmiyor; aksine bu grafiksel
gelişimin önünü üst düzey kontrol mekanizmaları ile daha da genişletiyor. Wii-mote
kontrolöre bağlanan aparatın adı bilindiği üzere Nunchaku. İlerleyen zamanlarda
piyasaya çıkacak bir Ninja Kaplumbağalar oyunuyla Michelangelo’yu Nunchaku ile
kontrol etmenin ne kadar mantıklı olup olmayacağı tartışmaya açık bir konu olsa
da, duyurulan Wii oyunları bu aparatı oldukça faydalı kullanacaklarını şimdiden
gösteriyorlar. Hem sol, hem sağ elle rahat kontrol edilebilecek bu sistemin
üzerindeki analog kontroller genellikle karakter yönlendirmelerini
gerçekleştirecek şekilde düşünülüyor.Virtual kontrolör ise Nintendo’nun eski oyunlarını oynamanıza imkan sağlayan
klasik kontrolör hüviyetinde. Buna göre Nintendo’nun eskiye dönük desteğini de
yabana atmamak lazım; yeni bilgi olmasa da NES, Super NES, Nintendo 64,
TurboGrafx, Sega Mega Drive oyunlarını indirip Wii üzerinde oynama imkanımız
olacak. Bunu da oyunlarda kazandığınız veya pre-paid kart sistemiyle satın
aldığınız puanların harcanması şeklinde ortaya çıkacak. 2000 puanlık bir kartın
değeri 20 dolar olarak düşünülüyor. Eski sistemlerin oyunları ise NES oyunları
500 puan, Super NES oyunları 800 puan ve Nintendo 64 oyunları da 1000 puan
gerektirecek şekilde bir ücretlendirmeye tabi (bu da eski oyunların 5$, 8$ ve
10$ olacağı anlamına geliyor)

Wii’nin doğum günü 19 Kasım. Yalnız verilen bu tarih yalnızca Amerika için
geçerli; kaldı ki Wii Japonya’da 2 Aralık’da, Avrupa’da ise 8 Aralık’ta piyasada
olacak. “Tek renk, tek fiyat, tek konfigürasyon” sloganıyla yola çıkan
Nintendo’da kutuyla beraber bir adet Wii-mote ve Nunchaku kontroller ile
birlikte Wii Sports oyunu da geliyor. Wii Sports bundan önceki tanıtımlarda
Nintendo’nun en çok kullandığı oyunlardan birisiydi, fakat bunca zamandır
kendisine ait bir kapak resmi veya oyuna dair herhangi başka bir bilginin
bulunmayışı kendisinin bundle olabileceği sorusunu akıllara getirmişti.
Geçtiğimiz günlerde yapılan konferans aynı zamanda bunun böyle olduğunu
müjdeledi. Wii Sports, Nintendo’nun 1991 yılında piyasaya sürdüğü Super NES ile
birlikte verilen Super Mario World’den bu yana ilk bundle oyun olma özelliğini
de taşıyor. Bu dikkate alınırsa Wii paketinin değeri daha da artmış oluyor. Wii
Sports’un içeriğinde ise tenis, beysbol, bowling, golf ve boks var.

Fiyat konusunda ise dünya çapında 250 ila 400 dolar aralığında değişen bir
dalgalanma söz konusu. Ülkemizde ise, ilk duyurulduğu gün bile çok tepki
almasına rağmen 800 YTL’lik (bugünkü pariteye göre yaklaşık 550 dolar) bir satış
fiyatı veriliyor. Düşünüldüğünde Wii’nin dünya pazarındaki fiyatı makul; ama
ülkemizde belirlenen bu fiyatın yüksek olduğu rahatlıkla düşünülebilir. Nintendo
Türkiye fan sitesi forumuna bir mesaj bırakan Nintendo Türkiye dağıtımcısı
Nortec’in başkanı Hasan Çolakoğlu, fiyatı doğrudan etkileyen %20’lik OTV
vergisinden Wii’nin muaf tutulması için girişimleri olacağını söyledi. Bu
konudaki gelişmeler de konsolun Avrupa ve doğal olarak da Türkiye’de piyasaya
çıkacağı tarih olan 8 Aralık’a kadar netlik kazanacaktır.

You will be rocked by Wii (Pasifleştirilmiş Wii)

Nintendo Wii’nin rengi şimdilik sadece fildişi beyazı olarak belirlenmiş ve yıl
sonuna kadar dünya çapında 4 milyonluk bir yayılım göstereceği söyleniyor.
Konsolun piyasaya sürüleceği gün 25’den fazla kaliteli oyun kullanıcılara
sunulacak.Wii’ye özel ilk gün oyunlar arasında Red Steel, Legend of Zelda:
Twilight Princess, Elebits, Far Cry: Vengeance, Excite Truck, Trauma Center:
Second Opinion ayrıca dikkat çekiyor. Rayman Raving Rabbids, Call of Duty 3,
Splinter Cell Double Agent’dan, bu oyunlar diğer konsollarda da çıkacağı için
hiç söz etmiyorum bile, fakat her birinin farklı bir deneyim sunacağı aşikar.
Gelecekte ise kimileri yapım aşamasında, kimileriyse yeni duyurulmuş olan
Resident Evil: Umbrella Cronicles, Metroid Prime 3: Corruption, Super Smash Bros
Brawl, Pokemon Battle Revolution gibi oyunlar Wii sahiplerini bekliyor olacak.

Reggie’ye göre konsolun piyasaya çıkacağı gün bir Zelda oyununun da raflarda yer
alacak olması muhteşem bir şey. Ki bu saydığım oyunlar ve çok daha fazlasıyla
birlikte tarihte görülmemiş bir oyun yelpazesi ile birlikte Wii oyuncularla
buluşmuş olacak. Bu gerçekten de Nintendo ve fanları için büyük bir onur olsa
gerek. Ayrıca başta Ubisoft ve EA olmak üzere Nintendo’nun inanılmaz bir üçüncü
parti desteği aldığını da sözlerimize ekleyelim. Oyunların fiyatları ise
Gamecube fiyatları ile aynı olacak şekilde belirlenmiş: 49.99$ Nintendo’nun eski
oyunları ise Ocak ayından itibaren indirilebilir olacak ve her ay Metroid, Super
Mario 64, Donkey Kong gibi 10’ar oyun böylelikle kullanıcıların beğenisine
sunulmuş olacak. Wii’nin medya çalma sisteminde ise 12 santimlik diskler
kullanılacak; konsol aynı zamanda Gamecube disklerini de okuyabiliyor. DVD çalma
özelliği ise yok.

Sonuca bakacak olursak Nintendo fanlarını fazlasıyla tatmin edecek bir sistem
olduğundan kesinlikle söz etmek mümkün Wii’nin. Az evvel yukarıda ara başlık
içerisinde kullandığım Reggie’nin sözü Nintendo’nun yeni nesil anlayışını iki
cümlede özetliyor. Nintendo, Wii’ye oyunun geleceği olarak bakıyor ve tarih
boyunca gerçekleştirdiklerine bakıldığında inanılırlığı da çok yüksek. “Tek
renk, tek fiyat, tek konfigürasyon” sözü ile Wii’yi yakın zamanda
karşılayacağız. Ülkemizi ayrı tutarsak Wii’nin iyi bir fiyat avantajı olduğunu
da söylemek gerek. Konsol için geçtiğimiz hafta internet üzerinde yayılan Region
Free olacağına dair haberler ise Nintendo’nun yaptığı yeni bir açıklama ile
kesin bir karara bağlandı: Wii, Region Free değil. Ayrıca son haberler arasında
Wii’ye yapılabilecek bir GTA oyunu ihtimali üzerinde duruluyor.

Şimdilik Nintendo Wii çok güzel görünüyor. Fakat oyunlarda bir bölümü geçmek
için kan ter içinde kalmanın ve uzun süreli oyunların ardından illa ki
oluşabilecek kol ağrılarının oyun zevkini ne derece etkileyeceğini konsol
piyasaya çıkınca öğrenebileceğiz. Evet, bekliyoruz.

Exit mobile version