Makale

PC Oyunculuğu Ölmez

Son yıllarda konsol tarafında satışlarının artması ve orijinal oyun
satışlarının konsollarda PC platformuna göre büyük üstünlükler sağlaması, büyük
bir tartışmayı da beraberinde getirdi. Bir konsol fanı kitlesi mevcut ve bu
kitlenin büyük bir bölümü; PC kullanmanın mantıksız olduğunu, maliyetli olduğunu
ve konsolda daha rahat bir oynanabilirliğin söz konusu olduğunu vurguluyor.
Yapımcı firmaların da ana amacı para kazanmak olduğuna göre; konsollardaki
orijinal oyun satışlarının PC’ye karşı olan üstünlüğü, birçok firmayı konsol
oyunu yapımına yönlendirmişti. Adı PC ile başlayan, dahası onunla duyulan birçok
seri, PC’den elini ayağını çekmişti. İş öyle bir hal almıştı ki, artık PC
denince akla gelen oynanır türler bile artık konsollara çıkarılmaya başlanmıştı.
PC’cilerin “Bu oyun klavye-faresiz oynanmaz” diye tabir ettiği türde birçok
proje ve dahası buna dahildi. Aslında hiç azımsanmayacak sayıda yapım PC’ye de
çıkıyor. Hatta son zamanlarda PC’de daha fazla oyun görür olduk. Bazı firmalar
var ki, PC’den vazgeçmiyor. Peki neden böyle? Neden daha ucuz diye (Görünen
yüzü) tabir edilen konsollar varken PC oyunculuğu devam ediyor ve oyunlar PC’ye
çıkarılabiliyor? Bu soruların yanıtlarını başlıklar halinde inceleyelim.

Donanım piyasası

Belki ekran kartları hariç, var olan donanımların bilgisayarda görülebilecek
işler için üretildiğini söyleyebilecek kişiler çıkabilir. Benim görüşüm donanım
piyasasının büyük bir bölümünün üretimi, PC kullanıcıları içindir. Tamam bu
donanımlar iş için de kullanılmakta, fakat PC oyunculuğu bu kadar kullanılırlığa
sahip olmasaydı, donanım teknolojisinin bu kadar hızlı ilerleyeceğini
söyleyebilir miydik? Günümüzde ayakta duran iki dev firma AMD-ATI ve Nvidia bu
işten büyük paralar kazanıyor. Sizce bu markalar PC oyunculuğu olmasaydı para
kazanabilir miydi? Şöyle soralım, sizce bu markalar ayaktayken PC oyunculuğunun
sırtı yere gelir mi? Bu soru her şeyi açıklar nitelikte. Her ne kadar PC oyun
üreticileri korsan oyun satışlardan büyük zararlar etse de, bu markalar
ayaktayken, böylesi donanım satışlarından para kazanılıyorken, PC oyunculuğu her
zaman yaşayacaktır. Donanım sektörü bu konuda o kadar geniş bir yelpazeye sahip
ki, PC’ler için üretilen ekipmanların çok büyük bir bölümü PC oyuncularına hitap
ediyor.

Fare ve klavye İkilisi

Bildiğimiz gibi piyasadaki her konsolun kendine has bir kontrol tarzı var. Çoğu
gamepad kullanıyor, Wii ise vücut hareketlerini algılayan bir kontrol ünitesine
sahip. Fakat PC oyuncusuna hiçbir konsol ekipmanı, PC’deki fare-klavye ikilisi
kadar rahat bir oynanabilirlik sunamaz. Belki bazı yapımlar gamepad’lerle daha
kolay oynanabilirlik sunabilir. Ancak FPS, strateji, RPG türü yapımlarda bu
ikilinin üstünlüğüne itiraz etmek bence mantıklı değil. Çok fonksiyonlu
oyunlarda özellikle kontrolün geniş alanlara hitap ettiği yapımlarda,
MMORPG’lerde klavye-fare olmazsa olmaz. Üstelik klavye ve farenin tepkisini de
maalesef konsol ekipmanlarında göremiyoruz. Bunun dışında oyun içi
yazışmalarında klavyenin yeri doldurulmaz.







Online dünya

Bazı konsolların online oyun desteği var, ancak PC kadar kapsamlı bir online
dünya olanaksız görünüyor. Yapılan çeşitli LAN turnuvaları, İnternet üzerinden
oynanan birçok organizasyon var. Çok daha kapsamlı bir İnternet online oyun
dünyasının varlığı, PC’nin konsol karşısında üstün olduğu başka bir nitelik
diyebiliriz. Konsollarda seviye belli bir düzeye kadar gelebiliyorken, PC’de
oyunculuk belli seviyeden sonra kendini profesyonelliğe bırakmaktadır. Artık
oyun sizin için bir eğlence değil amaç halini alır. Bu işi para kazanmak için
yapan PC oyuncuları bile var.

Yenilenebilirlik

Bazı PC kullanıcıları var ki yerinde duramaz; bilgisayarları yap-boz niyetine
kullanırlar. Bilgisayarların geliştirilebilirliği büyük bir kitle için bir zevk
kaynağıdır. Bırakın oyun oynamayı, sadece donanım değişikliğiyle süper
performanslı bilgisayarları kullanmak, test etmek için büyük paralar döken
kullanıcılar mevcut. Onlar için amaç ellerindeki imkanlarla en üst düzey
performansı görebilmek. Bu konuda zevke sahip kişiler için konsollar çok basit
cihazlar. Sadece elindeki oyun ya da medya diskini takıp-çıkardığı bir aletten
ibaret. Konsol fanlarının ikna ettiği ve konsol aldıktan sonra, bu sebepten
ötürü tekrar PC’ye dönen kişilerle karşılaşmak hiç de zor değil. Sevdalı bir PC
kullanıcısının parasını döküp aldığı bir PC’yi çalışırken görmek, gösterdiği
performansını izlemek kadar mutluluk verici çok az şey vardır.







Ekipmanlardaki çeşitlilik

Bildiğimiz gibi konsollarda da bazı ekipmanlar mevcut, fakat PC’deki çeşitlilik
ve fiyat konsollarla aynı düzeyde değil. Maalesef konsollardaki ekipmanların
fiyatları PC’dekine göre daha pahalı. Çeşitlilik konusu ise konsolları büyük
oranda geride bırakıyor. Sadece PC’ye ekipman üreten markalar azımsanacak gibi
değil. Konsollarda ise standart araçlar kullanılmayı tercih ediliyor. Çünkü
konsollara yapılan oyunlar gamepad’e göre uyarlanıyor. Tuş kombinasyonu
kullanımı konusunda da alternatif tercihler düşünülmüyor.

Mod özelliği

Yapımcılar birçok yapımda oyunculara kendi istedikleri gibi bölüm yaratma,
harita tasarlama, alt yazı değiştirme vs… gibi özgürce mod ayarlama ve
değiştirme olanağı tanır. Bazı oyunlardaki mod işlerinde o kadar özgürlük
tanınır ki, elinizdeki oyunu bambaşka bir yapıma dönüştürürsünüz. Piyasada bazı
oyunlar içinde lisansı kullanılmayan objeler bulunur. Bu objeleri mod yapımıyla
uğraşanlar lisanslı görüntüye dönüştürürler. Böylece oynadığınız oyun size
bambaşka bir şekilde görünebilir.






Overclock ve modifiye

Bilgisayarların güzel bir yanı da overclock ve modifiye edilebilme özelliğidir.
Bilgisayarınızın performansı sizi doyurmuyorsa, kendi stok soğutucularıyla ya da
daha performanslı soğutucular alarak, PC’nizin gücünde ciddi artışlar elde
edebilirsiniz. Modifiye ise apayrı bir dünyadır. Konsollardaki gibi standart
tasarım önünüzde olmak zorunda değildir. Bilgisayarınızın kasasını istediğiniz
gibi değiştirebilirsiniz. Sırf bu iş için özel mağazalar bile bulunuyor. Bu işe
ilginiz varsa bilgisayarınızı sıra dışı bir görünüme kavuşturabilirsiniz.



Yapımların beraberinde gelen destekler

Bildiğimiz gibi Vista ile birlikte gelen DX 10, uzun süre PC’lerde optimizasyon
sorunu nedeni ile istenildiği gibi performans göstermiyordu. Fakat son
zamanlarda çıkan oyunlar DX 10’a daha iyi destek veriyor. Öyle ki, DX 10 da daha
performanslı çalışıyor. Bunun yanında daha gelişmiş olan görüntü kalitesi de
oyuncuların beğenisine sunuluyor. PC’de destek sadece bununla kalmıyor PhysX ve
Havok benzeri fizik teknolojileri de yapımlara optimize ediliyor. Oyunların
gözümüze daha gerçekçi sunulmasına olanak tanınıyor.




Blizzard farkı

Ortada söz edilmeden geçilemeyecek öyle bir marka var ki; PC oyuncuları için
yaratılmış fevkalâde bir firma. Blizzard’ın ortaya çıkardığı yapımlar (Sanat
eseri mi? Oyun mu? O da tartışılır) yıllarca oyuncuların fare ve klavyelerini
çürütür. 10 sene önce piyasaya sürülmüş oyunlar, halen PC’de oynanır. Sadece
fare-klavye oynanışın hakkından gelir. Üretilen projeler sözde oyun firmaları
gibi 1-2 senelik çalışmalarla değil, çok daha uzun sürelerde yoğun çalışmalarla
yapılır. Oyunculardan destek ve yorum alınır, ona göre geliştirme aşamasında
bazı noktalar baştan yapılır. Blizzard’ın yerini kimse tutamaz.




Son madde tutku

Her ne kadar üstte maddelerle bir şeyin tanımını yapıyor gibi sıralamışsak da,
işin koptuğu nokta keyif ve zevkten geçiyor. İsteyen istediği platforma yönelme
özgürlüğüne sahip. Kimisi için konsollar, kimisi için PC iyidir. Zaten herkes
aynı şeyi yapsaydı, işin zevki ve eğlencesi de kalmazdı. Belirttiklerim PC’nin
üstünlükleri, sadece PC’nin konsola göre avantajlarıdır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu