Makale

PlayStation 5 ve Xbox Series X: 6 ayda neler gördük?

Microsoft ve Sony’nin yeni nesil konsollarını piyasaya sürmelerinden bu yana yaklaşık 6 ay geçti. Pek çok insan PlayStation 5 ve Xbox Series X konsollarını satın alma konusunda hala sorun yaşıyor. Küresel salgının da etkisiyle yaşanan stok sıkıntıları nedeniyle çok yaygınlaşamasa da konsollar satış anlamında şirketler için oldukça başarı sağlıyor. Birbirinden çok farklı iki stratejide ilerleyen Sony ve Microsoft yeni nesilde kafa kafaya gidiyor diyebiliriz.

Ancak burada bir şey eğer kesinse, o da hala PlayStation 4 ve Xbox One konsollarını kullanan oyuncuların çok şey kaçırmamış olması. Zira pandemiden oyun geliştiricileri de nasibini almış durumda. Bu aralar gündeme damgasını vuran oyunların çıkma sıklığı hayli düştü, yeni oyun duyurularını erteleme haberleri takip eder oldu.

PlayStation 5 ve Xbox Series X, önceki nesilden daha hızlı, daha iyi ve daha güçlü olma vaatleriyle piyasaya sürüldü. Ayrıca konsol oyunları için yeni bir standart olan 4K 60FPS konusunda her iki konsol da iddialıydı. İçerisinde barındırdığı SSD’ler sayesinde her iki konsol da yükleme sürelerinde büyük ölçüde düşüş ve akıcı animasyonlar sunmayı vaat etse de, henüz bu özelliklerden yararlanan çok fazla oyun yok.

PlayStation 5 için bu altı ay nasıl geçti?

PlayStation 5, bu altı ay içerisinde gücünü gösterme fırsatı bulan konsollar arasında. Yeni konsolu için donanımın gücünden faydalanan ve bütün ihtişamını gözler önüne seren bir oyun kataloğu duyurdu ve bu özel oyunlar yavaş yavaş karşımıza çıkmaya devam ediyor. Bu oyunlar arasından karşımıza ilk çıkan Demon’s Souls’un remake sürümü oldu ve “harbiden yeni nesil bir oyun” olduğunu hissettirdi.

Bununla birlikte irili ufaklı birkaç yeni nesil oyun da PlayStation tarafında karşımıza çıktı. Destruction Allstars, konsolun demo oyunu olan Astro’s Playroom ve Sackboy: Büyük Macera bu oyunlar arasında yerini aldı.

PlayStation 5

Tabi yeni nesil PlayStation oyunları arasında en parlak olanın, yeni bir IP olan Returnal olduğunu belirtmek gerekiyor. PlayStation 5 ve kontrolcüsü DualSense’in bütün özelliklerinden faydalanan yapım konsolun gücünü gözler önüne seriyor. Bununla birlikte ışın izleme ve 4K 60FPS desteğinin yanı sıra 3D ses teknolojisiyle, kumandanın da tüm duyusal özelliklerinden faydalanması Returnal’ı Sony’nin kataloğundaki şimdilik en güçlü oyun yapıyor.

DualSense demişken, Sony’nin yeni oyun kumandası altı aydır günlük kullanımın ve en az bir yazılım güncellemesinin ardından bütün etkileyiciliğiyle yoluna devam ediyor. Bu sırada bazı drift sorunları yaşansa da bu sorunlar yüzdeliğe vurulduğunda kullanıcıların büyük kısmı hala kontrolcüden memnun. Tetiklerde ve titreşimlerde yaptığı yeniliklerle oyun deneyimini yalnızca ekrandan ya da kulaklık & hoparlörlerden değil, avucunuzda duran kumandadan da yaşatıyor diyebiliriz.

Peki Xbox Series X için bu altı ay nasıl geçti?

Xbox Series X, kendi stüdyoları altında çalışan yetenekli geliştirici kadrosuna rağmen özel oyunlar konusunda rakibinden bir adım geride kaldı. En çok beklenen Xbox özel oyunlarından biri olacak Halo Infinite’in yaşadığı sorunlar nedeniyle ertelenmesi ve oyunculardan yeni neslin standartlarını karşılamadığı yönünde tepkiler alması hoş bir başlangıç olmadı. Aynı zamanda Xbox Series X özel oyunu olmasına rağmen PC platformuna da gelecek olması, oyunun konsol tarafındaki cazibesini biraz öldürüyor olabilir.

Bununla birlikte Xbox Series X, Assassin’s Creed Valhalla, Resident Evil Village gibi PS5 ve son nesil konsollara çıkan bir avuç yeni oyuna da sahip ve çapraz platform oyunlarını PS5’ten daha iyi yönetiyor. Yeni nesilde görmeyi beklediğimiz değişken yenileme hızlarına olan uyumluluğu ve 120FPS desteği vaatlerini yerine getiriyor ve aynı zamanda PS5’in sahip olmadığı genişletilebilir depolama özelliğine de sahip. Series X’te oyuncular harici bir SSD takıp bunun üzerinden oyunlar oynayabiliyorken PS5 oyuncuları depolamayı genişletebilse de oyunları yalnızca konsolun dahili SSD’si üzerinden çalıştırabiliyorlar.

Söz konusu yazılım olduğunda ise Xbox ekosistemi son yıllarda tamamen Xbox Game Pass üzerine kuruldu diyebiliriz. Microsoft’un temel stratejisi ve Sony’den uzaklaştığı nokta tam olarak burası. Game Pass, Xbox konsollarında ve PC platformunda 150’den fazla oyundan oluşan bir kitaplığa erişim sunan, ayrıca mobil cihazlardan EA Play, Xbox Live ve Microsoft’un bulut teknolojisine erişim sağlayan bir abonelik hizmeti. Aynı zamanda bu servis Microsoft’un kârını sürekli artırmakla birlikte özellikle ülkemizde oyuncular için büyük fırsatlar sunuyor.

Xbox Series X

Game Pass, Xbox Series X ve Series S konsollarında da mevcut ve oyuncuların SSD’lerini eski veya yeni favori oyunlarıyla doldurmasına olanak sağlıyor. Eski oyunlar yeni nesil konsollarda FPS Boost özelliği sayesinde daha iyi çalışsa da, Game Pass henüz yeni nesil konsolun gücünü sergileyecek bir oyuna ev sahipliği yapmıyor. Dirt 5, Gears 5 ve Yakuza: Like a Dragon gibi Series X’te çalışacak şekilde yükseltilmiş birkaç oyun olsa da, özel oyunlar söz konusu olduğunda Xbox kullanıcılarının şansı ne yazık ki o kadar iyi değil.

Microsoft önümüzdeki yıl içerisinde Halo Infinite, Microsoft Flight Simulator, Fable 4, Hellblade 2, Stalker 2 ve Perfect Dark isimlerini kataloğuna ekleyecek. Ayrıca Microsoft’un Zenimax’ı satın almasıyla Bethesda, id Software, Arcane gibi önemli şirketlerin çok sayıda oyununu da kendi platformlarına özel olarak çıkartma şansı var. Ancak bu stüdyoların söz konusu büyük oyunlarının henüz kesin bir çıkış tarihi yok.

Görünen o ki Microsoft yeni nesilde Xbox Series X’in kendisinden çok daha geniş olan bütün Xbox ekosistemine odaklanıyor. Şirket, mobil cihazlar için bulut oyun ağını oluştururken, bilgisayar ve konsol işlerini tek bir Xbox markası altında birleştirmek için çalışıyor. Xbox Game Pass & Ultimate abonelikleri şirketin özel oyunlar olmadan bile uzun bir süre ayakta kalmasını sağlayabilecek kadar gelir sağlıyor.

Sony’nin de bir abonelik hizmeti olsa da Game Pass’in ölçeğine henüz yaklaşabilmiş değil. Aslında bütün bunlar PlayStation 5’in altı aylık süreçte özel oyun konusunda Xbox Series X’i sollamasının nedenini de açıklıyor. Günümüzde yazılım pazarı, yeni oyunlardan çok daha fazlasını kapsıyor ve oyun servisleri önümüzdeki dönemde bunun büyük bir kısmını kapsayacak gibi görünüyor.

Microsoft ve Sony konsol pazarında uzun süredir rakipler ancak bu nesille birlikte farklı stratejiler benimsiyorlar. Kağıt üzerinde bu konsollar artık birbiriyle neredeyse hiç rekabet etmiyor. Xbox Series X ile Microsoft, konsol ekosisteminin dışına odaklanmış durumda ve PS5 ile Sony, tam tersi yönde ilerliyor. Yine de yeni konsol neslinin altıncı ayında, her iki şirket için de sonuç kabaca aynı. Süreç yavaş ilerlese de ardında birçok vaat var ve görmek için sabırsızlanıyoruz.

Teşekkürler, Engadget.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu