Pokémon Shining Pearl inceleme
Pokémon Shining Pearl / Brilliant Diamond ile 15 yıl önce Nintendo DS konsoluna çıkmış olan Pokémon Pearl ve Pokemon Diamond serilerinin yeni nesile özel yenilenmiş sürümlerini tecrübe etme şansı buluyoruz. Yeniden yapım ile ne gibi değişiklikler var, eski nesil Pokémon oyunları hala oynanır mı, adı duyulmamış bir firmaya emanet edilen Pokémon Shining Pearl / Brilliant Diamond oyunları ne kadar iyi olmuş gibi soruları birlikte cevaplayalım.
Pokémon Shining Pearl inceleme
Penguen Maymun ve Kaplumbağa Arasında Seçim Yapmak
Pokémon Shining Pearl ve Brilliant Diamond, Pokémon oyunlarından alıştığımız üzere aynı oyunun belli değişikliklere sahip iki versiyonu. Ana hikaye aynı olsa bile seçtiğiniz sürüme göre karşılaşacağınız bazı rakipler, gideceğiniz bölgeler ve yakalayabileceğiniz Pokémon türlerinde değişiklikler oluyor. Bu inceleme için Pokémon Shining Pearl’ü tercih ettim. Hem sahip olduğu efsanevi Pokémon hem de diğer yakalanabilen Pokémon türleri sebebiyle bu tercihi yaptım. “Ben hepsini yakalayacaktım, onu tek oyunla yapamıyor muyum?” diyorsanız Pokémon dünyasına hoşgeldiniz diyerek konuya geçiyorum.
Pokémon Shining Pearl’ün hikayesi diğer oyunlara göre biraz daha farklı başlıyor. Bu defa Pokémon elde etmek için profesörü ziyaret etmiyor, kendimizi savunmak için çantada bulduğumuz toplardan birini seçiyoruz. Profesör bize ve arkadaşımıza kızmak yerine onları bize veriyor ve Pokédex’i doldurup iyi bir eğitmen olmak için yola çıkıyoruz. Bu sırada karşılaştığımız garip giyimli Team Galactic isimli organizasyonun yalnızca Pokémon dünyasını değil bütün evreni kapsayan planlarına da taş koyuyoruz.
Hikaye bildiğimiz Pokémon stilinde ilerliyor, zaten Pokémon oyunlarını derin hikayesi için oynayan kaç kişi var emin değilim. Daha fazla Pokémon yakalamamız ve dövüşlere girmemiz için bize bir sebep sunmanın ötesinde büyük olaylar beklemeyin. Serinin bazı oyunlarını ayırabilirim tabi hikaye konusunda. O yüzden hikaye kısmını çok da uzatmadan yeniden yapım ile birlikte gelen yeniliklere geçelim.
Aslına Sadık Bir Yeniden Yapım
Pokémon Shining Pearl daha önce ismini duymadığımız bir stüdyo olan ILCA tarafından hazırlanan, görsel olarak geliştirilmiş olsa bile oynanış olarak aslında sadık kalmış bir yeniden yapım. Game Freak bu oyunu ILCA’nın ellerine teslim ederek kendisi Pokémon Legends: Arceus’a odaklanmayı tercih etmiş. Daha önce Pokémon Let’s Go gibi yeniden yapımlarda gördüğümüz oynanışa etki eden yenilikler bu oyunda mevcut değil. Verdikleri “aslına sadık yeniden yapım” sözünü tutmuş gözüküyorlar.
Orjinal Pearl ve Diamond oyunları ilk kez piyasa sürüldüğünde seriye bir sürü yenilik getirmişti. Bu özelliklerin bazıları Nintendo DS’in ikinci dokunmatik ekranını kullanan şeylerdi. Çift ekranlı bir konsol için hazırlanan oyunları tek ekrana sahip Nintendo Switch konsolu için tekrar hazırlamak ise uğraştırıcı bir iş olmuş olmalı. Neyse ki ILCA bu işin altından başarıyla kalkmış gözüküyor. Oynanış tarafından bahsedeceğiz elbette ama topluluğun ikiye ayrıldığı grafikler konusu ile başlamak istiyorum.
Pokémon Shining Pearl ve Brilliant Diamond görsel olarak 2006 yılında çıkan oyunların çok ötesine geçmiş. Karakterler “chibi” olarak anılan küçük ve sevimli figürler haline gelmiş ve bölgeler çok güzel gözüküyor. Daha önce The Legend of Zelda: Link’s Awakening ile gördüğümüz tarzda bir grafik stili benimsenmiş. Benim çok hoşuma giden bu grafik stili bazı Pokémon severler tarafından beğenilmemiş. Pokémon Sword ve Shield tarzı olmasını tercih eden oyuncular bu tercihten memnun değil. Kabul ediyorum bir saniye önce ufak ve sevimli olan karakterin dövüşe girince uzun boylu ciddi bir model alması biraz garip geliyor. Hatta minik sevimli bir karakterin kötü planlarını açıklaması komik bile oluyor. Ama dünya çok güzel gözüküyor, gece gündüz döngüsünü, farklı bölgelere girdiğimizde ortamın atmosferini hissetme olayını çok güzel vermişler.
Yazının başından beri “aslına sadık bir yeniden yapım” diyoruz, geldik bunu açıklama kısmına. Pokémon Shining Pearl ve Brilliant Diamond oynanış olarak Pearl / Diamond oyunlarının neredeyse aynısı. ILCA’ya oyunu verirken “ufak tefek geliştirmeler yapabilirsiniz ama oyun neyse o kalacak” demişler, ekip de aynen bunu yapmış gibi duruyor. Bu durum hem iyi hem de kötü olarak kabul edilebilir. Sırf görsellik sebebiyle eski oyunları denemeyen oyuncular, eski Pokémon oyunlarının sahip olduğu bir miktar acımasız diyebileceğim oynanışına girme fırsatı elde edecek. Eski oyunu oynamış olan benim gibi oyuncular ise “Bu öncekinin aynısı” hissiyatını yaşayacaktır. Orjinal oyunda olan ve bazıları teknik yetersizlikler yüzünden kabul edilen sıkıntılar bile aynen duruyor.
Bölge bölge geziyor, savaşıyor ve Pokémon yakalıyoruz. Eski tip “random encounter” sistemini hiç özlememişim, iki adımda bir kafama atlayan tipler bunu tekrar hatırlattı. Sinnoh bölgesi yüzden fazla yeni Pokémon barındırıyor, büyük çoğunluğunu tek bir oyunda yakalayabiliyor, kalanları ise diğer oyunlara sahip olan oyuncular ile değiş tokuş yaparak alabiliyoruz. Bölgelerde ilerlemek için HM adı verilen diskleri toplayıp Pokémon’larımıza hareket öğretmemiz gerekiyor (bu sistem biraz iyileştirilmiş), yolumuzu kesen Team Galactic üyelerini dövüp ihtiyacımız olan ekipmanları almamız gerekiyor. En iyi eğitmen olup Elite Four ile dövüştükten sonra daha fazla açılan oyun dünyasında yapabileceğimiz bir sürü şey bulunuyor. Orjinal oyunda ne varsa burada da mevcut. Peki yenilikler ne durumda?
Yeniden Yapım Yeni Özellikler Olmadan Olmaz
Pokémon Shining Pearl ile gelen en büyük değişikliklerden birisi oyunun en başından itibaren Exp. Share özelliğinin açık olması. Magikarp evrim geçirsin diye her zaman birinci sırada tutup, ilk fırsatta düzgün bir Pokémon çağırarak dövüşten tecrübe kazanmasını sağlayan oyuncular için çok büyük bir nimet bu özellik. Artık dövüş sırasında ekipte bulunan bütün Pokémon türleri bir miktar tecrübe kazanıyor. Bir diğer harika yenilik ise Poketch isimli cihaz ile HM kullanma yeteneğine sahip olmamız. Hem kaya kıran hem de ağaç kesen, suda gitmek için sörf yapma yeteneğine sahip olan, yoldaki dövüşlerde ise hiç işe yaramayan bir Pokémon ile gezme derdine son. Elimizdeki akıllı cihaz sayesinde uygun Pokémon grupta olmasa bile bu hareketleri kullanabiliyoruz. Oyunda bir sürü HM olduğunu ve bunlara ihtiyaç duyulduğunu düşünürsek mükemmel bir yenilik.
Pokémon Diamond ve Pearl oyunlarında mevcut olan yeraltı bölgesi Shining Pearl / Brilliant Diamond ile tamamen elden geçmiş ve çok daha kullanışlı bir bölge haline gelmiş. Eskiden yalnızca ıvır zıvır toplamak ve ulaşım için kullanılan bir gölge olan Grand Underground artık çok daha fazlasına sahip. Yeni oyunlarda görmeye alıştığımız, serbestçe gezen Pokémon türleri ile karşılaşma şansımız var. Üstelik bunlar sizi görünce kovalıyor. Etrafı kazarak özel nesneler elde ediyoruz, normalde karşılaşmadığımız Pokémon türleri ile karşılaşıyoruz, üstelik bazı “Shiny Pokémon” türlerini yakalamak için gerçekleştirebileceğimiz çeşitli eylemler de bulunuyor. İncelemeyi uzatmamak için fazla ayrıntıya girmiyorum ama oyunun en büyük yenilikleri bu bölgede.
Pokémon savaşları dışında katılabileceğimiz yarışmalar da yenilenmiş. Artık ritim oyunu tarzında gerçekleşen yarışmalarda başarılı olup yüksek puanlar toplamaya çalışıyoruz. Poké topunu özelleştirmek, yarışma öncesi güzel gösterecek böğürtlenler yedirmek gibi şeyler de var. Özelleştirme yapmak için bir sürü farklı etiket bulunuyor ve bunları toplamak bile başlı başına oyun süresine etki ediyor. Son olarak istediğimiz bir Pokémon dünyada gezerken bizi takip edebiliyor (belli bir ilerlemeden sonra) bu da sevdiğimiz ve alıştığımız özelliklerden biri, eklendiğine sevindim.
Sonuç
Pokémon Shining Pearl ve Brilliant Diamond görsel olarak yenilenmiş, oynanış açısından ise aslına sadık bir yol tercih etmiş. Yollarda karşılaşacağınız rakiplerden dayak yiyerek, 3 ya da 4 dövüşte bir geri kasabaya dönüp ekibi iyileştirmek ya da yeterince iyileştirme iksiri stoklayarak bir sonraki bölgeye ulaşmaya çalışmak son oyunlarda başıma gelmeyen bir durumdu, tekrar yaşamak hoş bir tecrübe oldu. Özellikle son dövüşlerde ciddi anlamda zorlanmak, düzgün bir takım kurmanın ne kadar önemli olduğunu da hatırlattı. Pokémon Sword / Shield oynarken “neden bu kadar kolay” diye söylendiğimi düşünürsem, eskiye geri dönüş o kadar da kötü olmadı.
Görsel tarzını sevmememiş olabilirsiniz, ben genel olarak beğendim ama bu kişisel bir tercih. Pokémon Shining Pearl içerik olarak çok dolu bir oyun, sadece ana hikaye ve sonrasında açılan serbest bölgeler ve Grand Underground ile 40 saatin üstünde oyun süresi sunuyor. Yarışmalara girmek, özelleştirmeler, tüm Pokémon türlerini yakalamak gibi etkinlikler ile çok uzun bir süre başından kalkmadan oynayabilirsiniz. Oyunun ilk haftalarında ortaya çıkan Pokémon kopyalama gibi hile tarzı olaylara da hızlı bir şekilde el attıklarını düşünürsek, geliştirici ekip oyun ile oldukça iyi ilgileniyor.
Sinnoh’a geri dönmek isteyen ya da ilk defa adım atmayı planlayan oyunculara Pokémon Shining Pearl ve Brilliant Diamond’ı gönül rahatlığı ile önerebilirim. Yıllar önce ilk defa oynarken yaşadığımız tecrübeleri büyük oranda aynı şekilde yaşama şansı sunulmuş. Gerçi oyuna Platinum ile eklenen bazı içerikler yok, eskiden teknik yetersizlik yüzünden eklenmemiş özellikler yok (neden hala sadece Pikachu’nun kendi sesi var anlamıyorum ben) ama bunlar oyunu kötü olarak anmamıza sebep olacak şeyler değil. Ama daha önce oynamış oyuncular için çok az yenilik var, burada oyunu tekrar oynamayı ne kadar çok istediğinizi düşünmeniz gerekiyor.
Adını ilk kez duyduğum ILCA Pokémon Shining Pearl ve Brilliant Diamond ile muhteşem bir iş çıkarmış. Benim en sevdiğim oyunlardan biri olan Pokémon Black ve White yeniden yapımlarında, biraz da serbest bırakılırlarsa, ne gibi şeyler ortaya çıkarırlar merak ediyorum.
Elindeki tüm Pokémon oyunlarını silip süpürmüş, Nintendo Switch için aslına sadık bir Pokémon oyunu arayan oyuncular için ideal bir oyun olan Pokémon Shining Pearl ve Brilliant Diamond, Nintendo Eshop üzerinden 60 Dolar fiyat etiketiyle satışta. İki oyunu bir arada satın almak isterseniz Nintendo Eshop üzerinden 120 Dolar vererek ikili paketi satın alabilirsiniz.