Portal
Buggs Bunny çizgi filmlerinden hatırlarsınız, ünlü tavşan karakterimiz bir kayanın üstündeki delikten girip aniden uzaklardaki başka bir oyuktan dışarı çıkabilme yeteneğine sahipti. Valve Software’de yapılan modern bilimsel araştırmalar sonucunda artık biz de deliklerin birinden girip diğerinden çıkabileceğiz. Taklitleri üzerinde şimdiden çalışılmaya başlanan, Portal’dan bahsettiğimizi anlamışsınızdır herhalde.
Half-Life 2 ve HL2: Episode One’da karşılaştığımız küçük mantık bulmacaları Portal’da karşılaşacaklarımızın yanında çocuk oyuncağı sayılabilir. Portal’da Newton kanunları kırılmamış olsa bile, en azından büküldüğünü söyleyebiliriz. Oyunun “portal” isimli silahı uzay zamanında delikler açarak fiziksel anlamda bağlantısı olmayan noktalar arasında patikalar oluşturuyor. Yapım, oyuncuların uzaysal mantık konusundaki cesaretlerine kafa karıştırıcı labirentlerle meydan okuyor. TF2 ve Half-Life 2: Episode Two ile ek olarak gelen Portal’da ateşli silahlar bulunmuyor, ölümle sonuçlanan tek durum ise beceriksiz sıçrayışlar.
Düşme Hissi
Portal’ın basit tasarımında THX 1138 (1979)’dan gelen yalın görünümler yer alıyor. Metal Gear Solid’deki sıradan sanal gerçeklik antrenmanlarında olduğu gibi her odada ayrı bir yön bulma numarasını öğreniyoruz. Bir sandığın altına geçit açın ve çıkış noktasını da taretin üstünde oluşturun: yerçekimi kalan kısmı halledecektir. Sandık silahın üstüne düşerek silahı yok edecek. Zeminde bir geçit açıyorsunuz ve çıkış noktasına bir momentum ile geliyorsunuz. Mancınık etkisi ile tekrar yerdeki geçide girip sonu olmayan bir uçurumun içinde buluyorsunuz kendinizi. Tanıdık geliyor değil mi? Prey’de de benzeri kavramlardan kafamız bolca karışmıştı; ancak geçitler yapmak ve onları yönetmek bambaşka bir konu, ayrı bir hüner istiyor. Bedava dağıtılan Narbacular Drop isimli programı duymuşsunuzdur. DigiPen Teknoloji Enstitüsü’ndeki öğrenciler tarafından hazırlanan bir proje olan Narbacular Drop (nuclearmonkeysoftware.com’dan indirilebilir), Portal’ın daha zayıf bir versiyonu gibi görünüyor ve oynanabiliyor. “Alışılagelmiş ortamların dışında bir oyun.” diyor bölüm tasarımcısı Kim Swift, Narbacular’ın yedi kişilik tayfasından birisi olarak. Heyecanlı mühendis Jeep Barnett, Kim’in sözlerini şu şekilde sonlandırıyor: “Aslında bu karmaşık düşünceler ve silahlar ile dolu komple bir şehir hazırlamayı düşünmüştük. Çok karmaşık olacağını fark ettiğimizde büyük bir kısmını kestik ve sadece geçitleri bıraktık.”Valve yetkililerinin dikkatini, DigiPen’in yıllık öğrenci fuarında çekmişler. “Valve kurucusu Gabe Newell’e Nd’yi gösterdik. Oldukça hoşlanmış olsa gerek çünkü bütün takımı birden işe aldı.” diyor Swift, bir son sınıf projesinin başarıya dönüşme hikâyesini özetlerken. Firma ile birlikteliklerinin birinci yılını kutluyorlar, takımın ilk profesyonel başlığı neredeyse tamamlanmak üzere.
Portal bu aralar yoğun bir test aşaması içerisinde ve dikkatle inceleniyor. Önceki projelerinden bug’larla ilgili çok fazla şey öğrenmişler. “Oyunun tamamı kullanıcı geri bildirimleri ile hazırlandı.” diyor Barnett ve ekliyor: “Daha güzel olanı ise test ekibinin bir şeyleri çözmek, geliştirmek için sürekli çalışmalarını görmek ve sonrasında bambaşka tasarımlar için ilham kazanmak. İlginç bir gözlem: Bayanlar davranışa geçmeden önce durumu tartıyorlar, erkeklerse mücadelelere girmekten hiç çekinmiyorlar. Testosteronla ilgili olsa gerek. Oyun aslında sizi panik hareketlere sürüklemiyor. Yapmanız gereken, elinizdeki silahı kullanarak biraz IQ isteyen bulmacaları çözmek. İlk birkaç bölümde ateş edip sıçramanız yeterli bile. Biz yaptık.”
HALF-LIFE’A ÇEKİLEN BİR LİNK
Swift, bu özgün tek kişilik bulmaca yapımının kendisinden daha geniş Half-Life evrenine bir şekilde bağlandığını da doğruluyor: “Portal’in bir taraftan sonraki bölümler için bir patikaya sahip olduğunu düşünün. Kendimizi nasıl adapte edeceğimizi düşünmek eğlenceli.” Valve yazarı Marc Laidlaw, Portal’de yaşananları Half-Life’daki Black Mesa hadisesi ile Half-Life 2 arasında geçen zamana yerleştiriyor. “Portal, paralel gelişim gösteren oyunlar arasında yer alıyor. Bizim hangi noktada olduğumuzu gösteren iyi bir işaret. Yaptıkları işi gerçekten çok sevdim.” diyor Laidlaw. Valve’ın diğer yapımları ile nasıl bir bağlantısı olduğu hâlâ bir sır olarak duruyor. “Portal bazı soruları cevaplarken yeni sorular ortaya çıkartıyor.” diyor Swift.
Yeni başlayanlar için, sırada ne var? Swift’e göre bu kitlelere bağlı olacak. Portal, Half-Life ile birlikte de satılabilir, tam bir devam bölümü olarak da. İkisi için de neden olmasın diyebiliriz.