Post Mortem
Uzun zamandır gerçekçi bir adventure oynamamıştım. Hep gelecekte geçen,
yok iki dünyası olan, yok nükleer savaştan sonra yerle bir olan dünyalarda dolaştım durdum kaç ay.Post Mortem bu ihtiyacımı giderdi.Oyun 1920’lerin Paris’inde geçiyor,güzel modellenmiş mekanlar,gerçekçi diyaloglar ve alternatif çözümler oyunun artıları.Özellikle güzel grafikler ortalama bir ekran kartında da gayet güzel.Etrafı karakterimizin bakış açısından görüyoruz.En son Faust’ta bu şekilde bir açıdan oynamıştım ve gayet başarılıydı.Oyunda bir yere gitmek için mouse’un sol tuşuyla ulaştığımız inventory’deki haritayı kullanacağız.Çeşitli diyaloglar ve çözdüğümüz bulmacalar sonucu haritada yeni yerler açılacak.Oyunun alternatif çözümleri olduğu için yeri geldikçe bunları da açıklamaya çalışacağım.
Oyuna ofisimizde başlıyoruz.Biz eskiden özel dedektiflik yapan ancak artık bu işten elini eteğini çekmiş ve kendini resime vermiş Gustave McPhearson’ı oynuyoruz.Sophie Blake ofise gelince onunla konuşalım.Bize kızkardeşinin ve onun kocasının tatil için geldikleri Paris’te öldürüldüklerini söyleyip,yardım isteyecek.İşi kabul edelim.Ofisten çıkmadan önce mutfaktaki çizim defterimizi(sketchbook) ve dolaptan kamerayı alalım.Ayrıca telefonu kullanıp Sophie Blake hakkında daha fazla bilgi almak için New York’taki arkadaşımıza telgraf yollayalım.
Orphee Hotel’e gidelim.Resepsiyondaki Petit’le konuşalım.Cinayet gecesi olanlar hakkında sorular soralım.(Burada Petit vereceğiniz yanıtlara göre tavır takınacak ancak çok önemli bir nokta değil oyunun genel gidişatını etkilemiyor.)Konuşmamız bitince bara gidip barmenle konuşalım ondan bir şişe kırmızı şarap alalım.Ana girişe geri dönelim ve kanepenin üzerindeki gazeteyi alalım.Şimdi polis merkezine gitmeliyiz.
İçeri girince bir kadının polis memuruyla konuştuğunu göreceğiz.Bu kadın oğlunun kaybolduğunu söylüyorKadın gidince polis memuruyla konuşalım.Bazı bilgiler için rüşvet istediği açık.Bir kere daha konuşalım ve ona bardan aldığımız şarabı verelim.Bize olayla ilgili polis raporunu verecek.Raporu okuyunca haritada Dr.Kaufner’in ofisi açılacak.Polis merkezinden ayrılmadan önce memurla bir daha rapor hakkında konuşalım.Şimdi Kaufner’ın ofisine gidelim ve onunla konuşalım,konuşma bitince Orphee Hotel’e geri dönelim.
Barmenle ve Petit’le(eğer Petit sizi severse)konuşalım.Bize o gece hotelde olan bir şüphelinin eşgalini verecekler.Ayrıca polis raporunda da bu şüphelinin tanımı var.Şimdi sketchbook’u açıp bu tanımlara uygun olarak şüphelinin robot resmini çizmeliyiz.Bu çizimi yapmanın çok kolay bir yolu var.Oyunu install ettiğiniz klasörün içinde(C:Program FilesMicroidsPost MortemTexturesPortraitRobot)çizmeniz gereken robot resim var ona bakarak kolaylıkla çiziminizi yapabilirsiniz.
Bunu da halledince ana girişte bulunan büyük kutunun içine girelim.İkinci kata ancak bu şekilde çıkabiliyoruz.İkinci katta 505 ve 507 no.lu odaları açmaya çalışalım ikisi de kilitli.506 no.lu odaya girelim ve Mrs Louisau ile konuşalım.Konuşma bitince aşağı inip Petit’le konuşalım.
Barmen ile daha önceki konuşmalarımızda o gece oteldeki şüpheliyle otel kapıcısı Malet’nin konuştuğunu öğrenmiştik.Malet sürekli Alambic Bistro adlı bara takılıyor.Hotelden ayrılıp oraya gidelim.
Bara doğru yürüyelim.Barın sahibi Hulot bizi Malet’le tanıştıracak.Malet’le konuşalım ve son olarak çizdiğimiz resmi ona gösterelim.Demoda resmi Malet’ye gösterdiğimizde onun kaçtığını göreceğiz ayrıca bu sırada robot resmi elimizde olan şüpheli bara girecek,bizi görünce o da kaçmaya başlayacak.Biz de malesef kendisini kaybedeceğiz.
Demo bitince ofisimizde uyanacağız.Berenice’de yanımızda.Konuşma bitince Alambic Bistro’ya gidelim ve bardaki Hulot’yla konuşalım.Ondan kilitli kapıları açma konusunda yardım isteyelim.Hulot öncelikle kendisine yardım etmemizi isteyecek ve bize iki resim verecek.Hulot ile tüm konuları konuştuktan sonra resimlere bakalım.Şimdi klasik bir iki resim arasındaki 5 farkı bul oyunu var karşımızda.Farkları bulunca farkın olduğu yeri çimemiz gerekli.
Birinci fark ilk resiminde ortadaki tabutun içinde adamı varken diğerinde yok.İkincisi ilk resmin sağ üst bölümünde bi adam asılı(bir karaltı şeklinde görülüyor açıkça adamın asıldığını göremezsiniz)diğerinde ise orası boş.Üçüncü olarak bu bölümün hemen altında ilk resimde iki tane lamba var diğer resimde bu da yok.Dördüncü fark lambaların solunda sıra boyunca uzanan direklerden birinin ikinci resimde olmaması.Beşinci ve bulunması en zor fark ise sağ alt köşede duvarda asılı bulunan iki kalkanın arasındaki çentiğin ikinci resimde olmaması.
Hepsini işaretledikten sonra Hulot ile konuşalım ve bize verdiği işi hallettiğimizi söyleyelim.Hulot bize kilitleri açmak için bir alet takımı verecek.
Şimdi polis merkezine gidelim ve polis memuruna şüphelinin robot resmine sahip olduğumuzu söyleyelim.Bir süre sonra bize müfettiş Lebrun’ın odasına giden yolu gösterecek.Lebrun’ın ofisi soldaki ilk kapı.İçeri girelim ve Lebrun’la konuşalım.Bize Hellouin’nın ofisinin yerini söyleyecek.Haritada Hellouin’nın ofisi açılacak.Konuşmamız bitince oraya gidelim.
Hellouin’nın ofisi soldan ikinci kapı.Kapıyı açmamız için Hulot’nun bize verdiği alet takımını kullanmalıyız.Buradaki mantık şu:Anahtar deliğine yerleştirdiğiniz aletler kapının kolunu çevirdiğiniz zaman deli gibi sallanıyorsa,yanlış yerdeler demektir.Anahtar deliğinde dört farklı alet sokulacak yer var.Üst sol,üst sağ,orta bölüm ve aşağı bölüm.Buralara soktuğunuz aletlerde yukarı,aşağı ve sağa,sola hareket ediyorlar.Kombinasyonu bulmak için deneme yanılma yöntemi yapmalısınız.Eğer aleti doğru yere doğru pozisyonda yerleştirdiyseniz,alet sabit kalacak ve hareket etmeyecektir.(Bu arada kombinasyonu doğru bulabilmeniz için anahtar deliğinin dört bölümüne de aletleri yerleştirmeniz gerek,aksi takdirde doğru aleti doğru yerde kullansanız bile alet anahtar deliği içinde sallanır ve bir şey anlayamazsınız.)
Tüm bunlarla uğraşamam diyorsanız size kombinasyonu da veriyorum:Soldan ikinci alet üst sağ bölüme yukarı bakacak şekilde,soldan ilk alet aşağı bölüme ortada duracak şekilde,soldan dördüncü alet üst sol bölüme aşağıda duracak şekilde,soldan beşinci alet orta bölüme sağa bakacak şekilde yerleştirin.Tüm bunları doğru yaptıysanız eğer kapı kolunu çevirince kapı açılacak.(Şimdi buradaki bir başka yol ise şöyle:Eğer Hulot’nun bize verdiği alet takımını eğer oteldeki 507nolu odanın kilidini açmak için kullanırsak,Hellouin’ın ofisine girmek için oteldeki bozuk asansörün yanındaki çekici kullanmalıyız.507 nolu odanın kilidini açmak için gerekli kombinasyon: Soldan ilk alet aşağı bölüme aşağı duracak şekilde,soldan dördüncü alet üst sol bölüme yukarı duracak şekilde,soldan beşinci alet orta bölüme sağa bakacak şekilde,soldan ikinci alet üst sağ bölüme aşağı duracak şekilde.)
Hellouin’ın ofisine girince masasının arkasına geçelim ve en üst çekmeceyi açalım.Dosyalardan birini alın.Bu arada Hellouin’nın annesiyle karşılacağız.Ona kibar davranalım ve oğluna zarar gelmeyeceğini söyleyelim.Bize Hellouin’ın yerini gösterecek.Açılan merdivenden yukarı çıkalım ve Hellouin’la konuşmaya başlayalım.Hellouin bize kendi hikayesini anlatacak.
Şimdi Hellouin olarak oynuyoruz.Eaton’s apartment’a gidelim.Kapıdaki temizlikçi kadın bizi içeri almıyor.Yandaki kapıdan dışarı çıkalım ilerideki kırmızı topu alalım ve yandaki saksıya atalım.Temizlikçi kadın gelecek ve kırılan saksıyla ilgilenecek bu sırada içeri girelim üst kata çıkıp Eatonlar’ın dairesine girelim.hemen girişin sağındaki ilk kapıdan içeri girelim bu odanın içindeki diğer kapıyı açalım.İçeride küçük bir sandık var ancak kilitli.Geri dönüp sağdan ikinci odaya geçelim,buradaki masanın üzerindeki biletleri alalım ve salona geri dönelim buradaki postere bakalım.Posterin hemen solundaki masadan Graci Eaton’ın yazdığı mektubu ve kartviziti alalım.İkisini de okuyalım.Şimdi Kaufner’in ofisine
gidelim. Her şeyi konuşalım.
Alambic’e gidelim.Berenice’le konuşalım,bize Hulot ve Eatonlar’ın restaurant’a yemeğe gittiklerini söyleyecek.
Brotherhood’a gidelim ve içeri girmeye çalışalım,bu arada görevli bizi durduracak ve içeri sokmayacak ona favori restaurantını soralım.Bize Chez Alexandre diyecek.
Chez Alexandre’ye gidelim.Buradaki resepyonistle konuşalım bize bazı ilginç şeyler söyleyecek.Ayrıca Eatonlar’ın Orphee Hotel’de kaldıklarını söyleyecek.
Orphee Hotel’e gidelim.Petit’le konuşalım.Konuşmamız bitince Malet gelecek ve bize eğer Eatonlar hakkında bilgi istiyorsak kendisini barda beklememizi söyleyecek.Dediğini yapalım bir süre sonra Malet gelip bizimle konuşmaya başlayacak.Demodan sonra tekrar Macpherson’ı oynuyoruz.Kapının altından gelen telgrafı okuyalım.Şimdi telefonla Sophia Blake’i arayalım.Chez Alexandre’de buluşmayı kabul edelim.Restauranta gidelim ve resepyonistle konuşalım bize masayı gösterecek.Sophia’la konuşalım.Bize bazı aydınlatıcı bilgiler verecek.Konuşmanın sonunda bu olayı araştırmaya devam edeceğimizi söyleyelim.Orphee Hotel’e gidelim.Petit’le ve barmenle konuşalım.Petit’nin masasından kalemi alalım.(eğer kalem orada yoksa Mrs Louisau’nun odasından Iris Pin’i almışsınız demektir.İkisi de aynı işe yarıyor)Yukarı çıkıp 505 nolu odaya girelim.Şöminenin solundaki kapıya gidelim.Kapı öbür taraftan kilitli.Gazeteyi kapının altına yerleştirelim,kalemle(veya iris pin ile)anahtarı deliğinden ittirip düşürelim gazeteyi de alttan çekince anahtarı almış oluyoruz.Anahtarla kapıyı açalım.Şömineye gidelim ve yakından bakalım.Solda bir altın yüzük göreceğiz,onu alalım.Yerden kırık cam parçacıklarını alalım.Yatağın yanındaki sehpanın üzerindeki anahtarı alalım.(Eğer Alet takımıyla Hellouin’nın ofisi yerine,bu odayı açtıysanız anahtarı sehpanın üzerinde değil Eatonlar’ın apartmanındaki posterin arkasında bulacaksınız.)
Şimdi Eatons Apartment’a gidelim ve ilk odadaki küçük sandığı sehpanın üzerinde bulduğumuz anahtarla açalım.İçinde Pasaportlar ve bir kaç belge var.Hepsini okuyalım.
Kaufner’ın ofisine gidelim.Şimdi burada haritamızı kullanamıyoruz.Bazı koridorları takip edip ortadaki kolları çekmeli ve Kaufner’ın odasına giden koridora girmemizi engelleyen kapıyı açmalıyız.Şimdi öncelikle sol koridordan girelim.İçeride kol olan küçük bir oda görene kadar düz devam edelim.Bu odayı bulunca içeri girip kolu çekelim.Arkamızdaki kapı kapanıp önümüzdeki açılacak.Açılan kapıdan devam edelim ve yine karşımıza çıkan kolu çekelim.Bu işlemi başladığımız yere tekrar dönene kadar yapalım.Başladığımız yere dönünce Kaufner’ın ofisine giden koridorda kapalı olan iki kapıdan birinin açıldığını göreceğiz.Bu kapıdan geçelim ve sola dönüp tekrar aynı işlemleri uygulayalım.Başladığımız yere dönünce diğer kapı da açılacak ve biz de Kaufner’ın ofisine girebileceğiz.
İçeri girince ilk yapacağımız şey farklı renklardeki dört kristali toplamak.Üç tanesi kitaplıklarda duruyor.Tüm kitaplıkları araştırıp üç kristali de alalım.Dördüncüsü ise köşedeki küçük sehpanın üzerinde.Kristalle beraber kolyeyi de alalım.Kaufner’ın masasındaki defteri okuyalım daha sonra masanın üstündeki altın yumurtayı açalım ve içindeki wax cylinder’ı alalım.Çekmeceyi açıp Gracie Eaton ve DeAllepin’ın dosyalarını okuyalım.Şimdi Orphee Otel’e gidelim.
Mrs Louisau’nın odasına gidelim ve gramafonunda wax cylinder’ı dinleyelim.Dinledikten sonra Alambic’e gidelim ve Berenice ile konuşalım.Her şeyi konuştuktan sonra DeAllepin’ın evine gidelim.Kapıya Kaufner’ın ofisinden aldığımız kristalleri yerleştirelim.Kapı açılınca içeri girelim.İçeri girince sağ ve soldaki kapıların üzerindeki sembollere bakalım.Üst kata çıkıp gene kapıların üstündeki sembolleri inceleyelim.Ortadaki bölümdeki üç resmi inceleyelim tüm resimlerin altında bazı tarihler var.(14th Jan 1128,24th Jun1305,18th Mar1314).De Allepin’ın ofisine girelim.Buradaki masanın üzerindeki kağıdı ve bir kutu kibriti alalım.Odanın öteki tarafına gidelim.Burada bir puzzle var ama şimdi çözmeyeceğiz.Kitaplıktakı metal çarkı alalım.
Brotherhood’a gidelim.İçeri girmeye çalışırken kapıdaki görevli bizi durduracak.Alambic Bistro’ya gidelim ve Berenice’den bize sahte bir referans mektubu yazmasını isteyelim.Alambic’ten çıkıp tekrar girelim ve Berenice’le konuşarak kağıdı alalım.Şimdi Brotherhood’a gidelim kağıdı kapıdaki adama verip içeri girelim.Soldaki perdeden içeri geçip kilise türü odaya girelim.Tahtların olduğu bölüme ilerleyip soldaki kapıdan girelim.Buradaki camekanlardan birinden metal parayı alalım.Kitaplıkları incelersek iki tane kitap ta bulabiliriz.
İşimiz bitince De Allepin’ın evine dönelim ve az önce pas geçtiğimiz puzzle’ı çözmeye gidelim.Şimdi buradaki olay,ikinci katta gördüğümüz üç resimden birinin tarihini buraya yazmak ancak hangisi olduğu belli değil çünkü her oyunda değişiyor.(Bende 18th Mar 1314’tü,en üstteki sayılar yıl,ortadaki ay ve alttaki de günü gösteriyor.)Bu puzzle’ı çözünce hemen solumuzda bir gizli geçit açılacak.İçeriye girelim.Bir tür anıt mezara geldik(mezar taşlarına bakınca daha iyi anlayacaksınız.)İçeride biraz ilerledikten sonra birçok şişenin ve kaşığın bulunduğu bir set göreceksiniz.Bu puzzle’a başlamadan önce duvarlardaki sayı tablolarına göz atalım.Bu sayı tablolarının özelliği tabloların hangi yönden toplarsanız toplayın hep aynı sayıyı vermesi(Yanlamasına,dikey veya çapraz).
Şimdi şişelere yakından bakalım.Bizim için gerekli olan dört şişe var:Siyah,kırmızı,mavi,yeşil.Bu şişelerden aldıklarımızı solda ocağın üzerinde bulunan şişeye koymalıyız.Yeşil şişeden 175,kırmızıdan 65,maviden 34,siyahtan ise15 birim koymalısınız.Bunları halledince kibritle ocağı yakalım ve mor,pembe karışımı bir sıvı elde edeceğiz.Bu sıvı kurbanların odasında bulunan sıvıdan.Bunu da halledince bu anıt mezarda biraz daha içerilere girelim ve De Allepin’ın cesedini bulalım.Cesedin fotoğrafını çekelim ve etraftaki mezar taşlarına göz atalım.Şimdi geri dönüp kitabın ve çarkların olduğu bulmacayı çözmeliyiz.Öncelikle De Allepin’ın ofisinden bulduğumuz metal çarkı yerleştirelim.Daha sonra kilitleri çarkların üzerine kapatalım.Şimdi yukarıdaki göstergedeki harfleri yukarıdan aşağı A-D-N şeklinde ayarlayalım,yandaki göstergede ise hiçbir sayı görünmemeli.(Yani — şeklinde olmalı)Alttaki göstergeyi ise 5-3-1 şeklinde yaptığımız zaman bu bulmacayı da çözeceğiz.
Tekrar ofisimizdeyiz.Kapının altından gelen kağıtta Sophia Blake’in kaçırıldığını öğreniyoruz ve De Allepin veya Kaufner(aynı kişiler de:)bizden Head of Baphomet’i istiyor.Yani onu bulmalıyız.
Alambic’e gidelim ve Berenice’le konuşalım.Berenice’den Hulot’nun da öldürüldüğünü öğreneceğiz.Berenice ile her şeyi konuşalım ve dümdüz ilerleyelim.İçerdeki masalardan birinde Hulot’nun anısına resmi çevresinde yanan mumların olduğu bir masa göreceğiz.Masada bir mumu alalım ve sola bir adım atıp resme bakalım.Şimdi oyunun son ve en zor bulmacası.Mumu resmin üzerinde gezdirerek resimde saklı bulunan şekilleri ve harfleri bulmalıyız.Oluşturmamız gereken şekil gene C:Program FilesMicroidsPost MortemTexturesPortraitRobot klasörünün içinde var(Molitor yazılı resim)Eğer mumu yavaşça ve dikkatlice resmin üzerinde gezdirirseniz tüm şekilleri ve harfleri bulabilirsiniz.Biraz zamanınızı alacak ama uğraşırsanız çözülmeyecek bir puzzle değil.(Phantasmagoria2’yi oynayanlar bilir,son puzzle’ı çözene kadar ruhumu teslim etmiştim)Çıkan şekil ve harfleri Gus otomatik olarak sketchbook’a kaydediyor siz de tüm şekil ve harfleri bulunca sketchbook’u açarak bunları biraraya getirmelisiniz.Tüm bunları tamamiyle doğru yapınca haritada yeni bir yer açılacak.Yeni açılan yere gitmeden önce Hellouin’nın ofisine gidip çatı katından flashlight’ı alalım.
Haritada yeni açılan metro istasyonuna gidelim.Aşağı inelim ve ilerlemeye devam edelim soldaki raylara inip biraz daha ilerleyince bir tren gelecek ve bizde yandaki karanlık odaya kaçarak canımızı zor kurtaracağız.Demodan sonra kapkaranlık bir ekran çıkacak.Flashlight’ı kullanalım ve bu odadan ileri doğru devam edelim.Merdivenden inip sola doğru devam edelim.Bu odada raflarda duran Head of Baphomet’i alalım.Daha sonra rafların hemen solundaki kutuyu açalım ve buradakini de alalım.
Şimdi Polis merkezine gidelim ve Lebrun’la konuşalım.Kanıtları öne sürelim ve Hellouin’ı serbest bırakmasını isteyelim(her şeyi konuşalım).Bir süre sonra Hellouin’ı çağıracak ve ona bazı sorular soracak.İşimiz bitince De Allepin’ın evine gidelim.Şimdi oyunda üç farklı son var.İkisi iyi biri kötü.(Aslında hepsi kötü de).1)Kaufner’a Head of Baphomet’i verirsiniz,2)Head Of Baphomet’i vermeyip yere atıp parçalarsınız,3)Head Of Baphomet’i aldıktan sonra polis merkezine uğramadan gidip Baphomaet’i Kaufner’a verirsiniz.Tüm bunlar farklı sonlar içeriyor.
Post Mortem atmosfer açısından güzel bir oyun.Syberia2’yi beklerken bu oyunla oyalanabilirsiniz gerçekten ancak oyunun kısa olduğunu söylemeliyim.Ayrıca senaryoda biraz sığ kalmış.Biraz Gabriel Knight’tan birazda Broken Sword’den esintiler var ama(senaryo açısından)malesef senaryo basit olmuş.Umarım güzel bir tam çözüm olmuştur.Sorunuz olursa çekinmeyin mail atın.