Pusu Röportajı
Pusu’yu ilk duyurulduğu günden beri takip ediyorum. Haklarında o kadar çok
söylenti çıktı ki… “İptal oldu, Beşiktaş’ta bir ofiste çalışmaya başladılar,
Yoğurt ile görüşüyorlar” dendi. Hep büyük bir merakla bekledik. 2003 yılının
başında ilk röportajımızı hatırlıyorum. Kayıtlara girmesini istemedikleri birçok
bilgi verip, o gün beni epey etkilemişlerdi. Oyunun karakterlerini resimleri ile
tanıtmışlar, nasıl bir proje olacağını, bilinen Pusu’da ne gibi değişiklikler
olacağını anlatmışlardı. Aradan nerede ise tam 2 yıl geçti. Oyunun çıkmasına
kısa bir süre kaldığı için merakımızda doruk noktasına ulaştı. Hemen randevu
aldık ve görüşmeye gittik.
Toplantı odasında Yoğurt Teknolojileri’nin sahibi Cemil Türün bizi karşıladı.
Sıcak bir “Merhaba” nın hemen ardından anlatmaya başladı. Projenin
tamamlandığını, oyunda bizi nelerin beklediğini kısaca özetledi. Ama asıl
bombayı sona saklamıştı. “Pusu’nun tamamlanmış olması ile hiç beklemeden yeni
projemizin çalışmalarına başladık.” diyordu. Biraz sıkıştırsamda ağzından bu
sefer nerede ise hiç bilgi çıkmıyordu. Cümle aralarında verdiği ufak birkaç
bilgi olmadı değil. Bunları önümüzdeki günlerde bazı noktalar daha açığa
kavuştukça sunacağım.
Oda da tabi ki sadece Cemil Türün ile beraber değildik. Proje ekibinden Cem
Uzunlar ve Hakan Yüksel’de Pusu’yu anlatabilmek için sabırsızlıkla
bekliyorlardı. Hiç beklemeden onlara döndüm ve sorularımı ardı ardına patlatmaya
başladım. Merakımı bastırabilmek için her sorduğum soru, beni daha çok
meraklandırdı. Okudukça sizinde aynı şeyleri düşüneceğinizden eminim.
Bu röportajı randevusunu veren Yoğurt ve 3TeGames ekibine yürekten teşekkür
ediyorum. Ülkemiz koşullarında ortaya çıkardıkları dünya standardındaki bu oyunu
en kısa zamanda bilgisayarımızda görebilme dileklerimizle.
Hakan Yüksel – Cem Uzunlar |
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Pusu projesi ne kadar sürede nasıl
gelişti?
Pusu (Cem Uzunlar): Proje Hakan Yüksel ve benim (Cem Uzunlar) fikrimle
oluştu. İlk etapta aklımızda herhangi bir senaryo olmamasına karşın, oyunun
türünün FPS olmasına karar kıldık. Sonrasında bir senaryo çalışması yaptık.
Bunun sonucunda şu anki Pusu’nun senaryosu ile birebir aynı olmasa da ana fikri
oldukça benziyordu. Konu yine Fatih karakterinin N.A.T.O.’da asker olması ile
başlıyordu. Sonrasında 2-3 ay o projenin demosunu hazırlamakla geçti. Ben
teknoloji demosunun teknik alt yapısını hazırlarken, Hakan’da bölüm ve dokuları
hazırladı. Demo tamamlandığında, açmış olduğumuz 3tegames sitesinde yayınladık.
Çeşitli dergi ve sitelere yaptığımız demoyu gönderdik. Sonrasında ise destek
beklemeye başladık. Türkiye’de daha önce, planladığımız kapsamda bir oyun
projesinin geliştirilmemiş olması ve oyun satışlarının tamamına yakının kopya
olduğu göz önüne alındığında, böyle bir desteğin yatırımcılar için de oldukça
riskli görüldüğünü söyleyebiliriz. Beklediğimiz destek önerileri, demomuzun
televizyon ve dergilerde sıklıkla yer almaya başlamasından sonra gelmeye
başladı. İlk olarak Medyavizyon ortaklarından Aslı Kocaoğlu ile anlaşarak proje
üzerinde çalışmaya başladık. 1.5 sene kadar çalışmalarımızı sürdürdük. 2003’ün
ocak ayında Yoğurt Teknolojileri 3. ortak olarak projeye katıldı. O tarihten bu
yana Yoğurt ekibiyle birlikte çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Peki kişi ve kurumlardan istediğiniz desteği
alabildiniz mi?
Pusu (Cem Uzunlar): Açıkcası Pusu ile ilgili beklenti ve merak sürekli
devam ediyordu. Biz ise çok sık güncelleyemesekte internet adresimizden gerek
ekran görüntüleriyle gerekse haberlerle ilgiyi taze tutmaya çabaladık. Buna
karşın internette ve bize gelen e-postalarda “Pusu’da bir çok Türk-oyun projesi
gibi iptal mi edilecek?” sorularını görüyorduk. Fakat biz bu tür serzenişlere
kulak asmayıp, proje üzerinde çalışmaya devam ettik. Bunun karşılığını da yakın
zamanda bir televizyon kanalında yayınlanan fragmanımızın ardından aldık.
İnsanların ilgisinin kaldığı yerden devam ettiğini görmek bizi çok sevindirdi.
Aslında Pusu bitmemiş, çalışıyorlarmış, beklediğimizin çok üstünde iş çıkarılmış
gibi çok güzel tepkiler almaya başladık.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Pusu ilk olarak piyasaya FPS olarak
tanıtıldı. Fakat sonrasında ekran görüntüleri ve videolarda gördük ki oyun,
Third Person Shooter’a çevrilmiş. Bu değişimin sebepleri nelerdir?
Pusu (Hakan Yüksel): Oyun genel olarak karakter ve hikaye anlatımı
üzerine kurulu olduğu için, ana karakterimizin ekranda gözükmesi en önemli
sebeplerden birisiydi. Ayrıca şu anda oyuna dahil etmemiş olsakta, başlangıçta
karaktere farklı hareketler yaptırma fikirlerimiz vardı. Bunlar FPS ile
yapılamayacak tarzda hareketlerdi. Bu yüzden TPS’a çevirdik.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Peki bu durum yapımın geçikmesine sebep
oldu mu?
Pusu (Cem Uzunlar): Aslında geçikmesine sebep olmadı. Çünkü o kararı
verme noktasında oyunun FPS yada TPS olması ile ilgili herhangi bir işimiz
başlamamıştı. Tam seçim noktasında o karar verildi.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Oyunda videolardan gördüğümüz kadarıyla
standart Third Person hareketleri mevcut. Peki Max Payne gibi oyunlarda
gördüğümüz bazı özel hareketler Pusu’da da var mı?
Pusu (Cem Uzunlar): Bu hareketler için bir çok seçenek vardı. Büyük bir
kısmını da değerlendirdik ama bunların işe olarak bize ne gibi bir yük
getireceğini de düşünmek gerekiyordu. Sonuçta bir çok oyunda bahsi geçen özel
hareketler var. Sonuç olarak bunların hangilerini kullanmazsak; hem bizim işimiz
azalır hem de oyunun kaltesinden birşey kaybetmeyiz diye düşünerek, insanların
TPS’larda çok kullandığı standart hareketleri koyduk.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Videoyu izlediğimizde, karakterlerin
seslendirmelerinin Türkçe olduğu dikkatimizi çekti. Buradan Pusu’nun sadece
kendi ülkemizde mi piyasaya çıkacağını anlıyoruz?Yoksa planlarınız arasında yurt
dışında da bu oyunu dağıtmak bulunuyor mu?
Pusu (Cem Uzunlar): Mutlaka. Oyunumuzun kalitesi yurt dışında da piyasaya
çıkabilecek ve belli bir ilgi görebilecek düzeyde fakat biz ilk başta Türkiye’de
çıkartmak, buradaki tepkiyi almak ve sonucu görmek istiyoruz. Ayrıca biz oyunun
alt yapı çalışmalarını sürdürürken, başka dillere adaptasyona uygun hazırlamaya
çalıştık. Eğer buradan gerekli ilgiyi alırsak, çok kısa bir süre içerisinde
oyundaki sadece seslendirme kısımlarını değiştirip, başka bir dile de
aktarabiliriz.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Oyunun videosunda gördüğümüz kadarıyla
Pusu’nın bir bölümü İstanbul’da geçiyor. Oyunda birebir gerçek mekanlar mı
kullandı?
Pusu (Hakan Yüksel): Oyunun bir kısmı İstanbul’da geçiyor fakat tamamı
değil. Örneğin oyunda Haydarpaşa var. Karadeniz’de bir ada da bulunan mağara ve
Askeri üs mevcut.
Pusu (Cem Uzunlar): Aslında bütün olayı Türkiye’de ve Türkiye’deki
mekanlarda geçirmedik. Olay yurt dışında başlıyor. Oradan Fatih, Türkiye’ye
geliyor. Sonrasında Topkapı’ya.
Mekanları tasarlarken, birebir aynı sokağı yaratmadık fakat çok benzettik.
Hakikaten o sokaklardan bir tanesi o. Çok benziyor. Aynı şekilde Haydarpaşa da
birebir olmasada yine çok benzeyen yönleri var, özellikle liman kısmı. Oradan
karşı kıyıyı, Aya Sofya vs… görebiliyorsunuz.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Yani orijinaline mümkün olduğunca sadık
kalmaya çalıştınız?
Pusu (Cem Uzunlar): Sadık kalmaya çalıştık fakat hikaye elverdiğince
oyunda, başka mekanlara başka ülkelerede gidiyorruz.
Pusu (Hakan Yüksel): Oyun yaparken; ben bu mekanı alacağım ve birebir
kullanacağım diyemiyorsunuz. Çünkü bazı şeyler oyunun yapısına aykırı oluyor. Bu
yüzden bazı ufak tefek değişiklikler yapmanız gerekiyor.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Peki oyunda ne tür silahlar kullanılacak?
Pusu (Cem Uzunlar): Oyunda tamamen içinde bulunduğumuz dönemde kullanılan
silahlara yer verdik. Zaten oyun genel olarak gerçekçi bir oynanış üzerine
kurulu. Bu yüzden silahlar epey tanıdık gelecektir. Bir tane Türk silahı da var.
Onuda oyunun sonlarına geldiğinde bulacaklar. Hangisi olduğunu şimdilik
söylemeyeyim.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Oyunun sistem gereksinimlerinden biraz
bahsedebilir miyiz? Nasıl bir sisteme sahip kullanıcılar bu oyunu rahat
oynayabilecek?
Pusu (Cem Uzunlar): Bu noktada ihtiyaçları çokta yüksek tutmamaya
çalıştık. Hatta belki oyunda belli bir görsel kalitenin üzerine çıkıp, bir çok
efekt kullanma şansımız varken, biz bunların yerine daha geniş bir makina
yelpazesinde oyunun kullanılması için çaba gösterdik. Şöyle diyebiliriz ki, en
az bir Pentium 3 bilgisayar gerekli. Bunun yanında 256 MB RAM ve ekran kartı
olarak en az Geforce 2 gerekiyor. Ayrıca 3 boyut destekli bir ses kartı ile
oyundaki ses efektlerini son kalitesinde duyabilirler.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Peki oyun kaç cd olarak çıkacak?
Pusu (Cem Uzunlar): Oyun DVD kutusunda 2 CD olarak çıkacak.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Bir çok oyun severin, belkide en çok
ilgilendiği konu oyunun Multiplayer özelliği olup olmayacağı? Pusu’yu çoklu
oyuncu ile oynayabilecek miyiz?
Pusu (Cem Uzunlar): Maalesef Pusu’da çokluoyuncu desteği yok. Hem
Pusu’nun hikaye anlatımı üzerine kurulu bir oyun olması hem de bu özelliğinin
getireceği iş yükü sebebiyle Pusu için düşünmedik. Fakat oyun piyasaya çıkınca
alacağımız tepkilere göre belki Pusu için bir eklenti düşünülebilir. Bunun için
herhangi bir engelimiz yok.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Seslendirmeler nasıl yapıldı ve kimlerle
çalışıldı?
stüdyolarında kaydettik. Bütün karakterler profesyonel seslendirme sanatçıları
tarafınadan seslendirildi.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Peki söyleyebileceğiniz isimler var mı?
Pusu (Cem Uzunlar): Açıkcası hepsi aklıma geliyor ama başta Fatih’i
konuşan Ziya Kürküt, Gülen Karaman, Sungun Babacan’ı sayabilirim. Sesleri
oldukça tanıdık gelecektir.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Zaten videolarda duyduğumuz sesler hep
tanıdık geliyor. Peki ses efektleriyle ilgili ne söyleceksiniz?
Pusu (Cem Uzunlar): Yine aynı profesyonel ses stüdyosunda yaptık
kayıtlarımızı.
Pusu (Hakan Yüksel): Melodica stüdyolarında yaklaşık 2 ay boyunca
uğraşıldı. Seslendirmeler bir günde bitti ama efektlerin tamamlanması için 2 ay
boyunca günde 12-13 saat çalışmamız gerekti.
Pusu (Cem Uzunlar): Oldukça zor oldu ama biz sonuçtan çok memnunuz.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Müzikleri kim yaptı?
Pusu (Cem Uzunlar): Müzikleri hem reklam hem de film müziği dalında çok
iyi işler çıkarmış olan Rahman Altın yaptı. Fragmanda bir parçayı kullanmıştık.
Çok olumlu tepkiler aldık. Oyundaki diğer parçalarında çok beğenileceğini
düşünüyorum.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Videoda gördüğümüz genel olarak hep oyun
içi oynanabilirlikti. Bunun dışında ekstra animasyon ya da ara videolar
bulunacak mı?
Pusu (Cem Uzunlar): Oyunun hikaye akışının büyük kısmı oynanış ve
aksiyonla geçiyor. Fakat bazı bağlantı noktalarında ve oyun içinde gerekli bazı
yerlerde, yine oyun motoruyla gerçek zamanlı olarak oynatılan animasyonlar var.
Böyle olması oyunun havasını da olumlu şekilde etkiliyor.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Sanırım en önemli soruya geldik. Ne zaman?
Pusu (Cem Uzunlar): Şu anda oyunun geliştirme aşaması sonuçlandı. Herşey
yolunda giderse Nisan sonu gibi Pusu piyasada olacak.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Beta testleri kendi bünyenizde mi çözdünüz?
Pusu (Cem Uzunlar): Genel olarak kendi bünyemizde hallettik. Ancak bu
konuda dışardan katkıda bulunan arkadaşlarımız da oldu.
Murat Oktay (Merlin’in Kazanı): Pusu’nun oynama süresi standart olarak ne
kadar? Ayrıca zorluk seviyesi var mı?
Pusu (Cem Uzunlar): Çok fazla oyun oynamayan biri Pusu’yu bir kaç gün
boyunca rahatlıkla oynayacaktır. Fakat çok deneyimli bir oyuncu 5 ile 10 saat
arasında bitirebilir. Oyunda zorluk seviyesi ayarı yok ama başlangıçta kolay
olarak başlayan ve gitgide zorlaşan, oldukçada zevk veren bir akışı var.
Sanırım ekip benim bitmek bilmeyen sorularımın tek cevabı olabileceğini
düşünüyor ve beni kolumdan tuttukları gibi çalışma yaptıkları makinalara götürüp
birinin başına oturtuyorlar. Bir klik sesi ve ekran bir anda kararıp alttan bir
müzik gelmeye başlıyor. Yaklaşık 1 dakikalık bir ön yükleme sonrası karşımda
oyun duruyor. Sanırım bunu önümüzdeki günlerde anlatacağım. Daha neler gördüm
bir bilseniz…
Hiç üşenmeden tüm röportajı yazıya döktüğü için Aykut‘a çooook teşekkürler.