Quake IV
Her şey John Carmack isimli programcının kurduğu hayal ile başladı… 2
boyutlu grafikler içinde sıkışıp kalmış biz oyuncuların ufkunu açıp, 3 boyutlu
grafik nedir öğretti hepimize. 96 yılının yaz aylarında tıpkı ismi gibi deprem
etkisi yaratan Quake, oyun dünyasında pek çok tabuyu yıktı. First Person
Shooter; yani kendi gözümüzden gördüğümüz oyunların bir anda kralı oldu. Aksiyon
sahnelerini bize sanki o ortamdaymışız gibi yaşatmasından olsa gerek, inanılmaz
bir ilgi ile karşılandı. Bu büyük ilgi benzer oyunların yapımına olanak
sağlamış, bir FPS furyası almış başını gitmişti. Elbette hiçbir oyun onun
seviyesine çıkamadı hatta basit bir kopyadan öteye gidemediler. Bazı oyunlar ise
o kadar düşük seviyedeydi ki; insanlar FPS’den soğumaya başlamıştı. Neyseki tüm
oyunseverlerin gölnüne su serpen, ünlü oyunun devamı çıktı. Tarihler 97 yılının
sonlarını gösterirken kral tahtını almak için dönmüş, Quake 2 tüm FPS severlerin
zevkin doruklarına ulaşmasını sağlayacak kadar başarılı bir oyun grafiği
çizmişti.
Sadece geliştirilen grafikleri, daha gerçekçi oyun yapısı ve mükemmel atmosferi
ile değil, hiç bir oyunda olmadığı kadar başarılı multiplayer modu ile öyle
büyük ilgi gördü ki; hala oynanan, ilgi gören oyunlar arasındadır. Quake 2’nin
bir diğer yönü ise 3 boyutlu grafik kartlarına gerçek anlamda ihtiyaç duyan
oyunlardan biri olmasıdır. O dönemlerde revaçta olan 3dfx markasının büyük
rağbet görmesinin bir nedeni de Quake 2’dir aslında.
Yıllar alıp başını gitmiş, 3 boyutlu grafik hızlandırıcılar artık standart
halini almıştı. Kartlar arası rekabet büyüyünce oyunların grafikleri de ister
istemez güzelleşti. Bir zamanlar hayalden öteye gitmeyen pek çok görsel öğe
gerçeğe dönüştü. İşte tam bu dönemde “Efsane” geri döndü. Quake 3 duyurulduğu
andan itibaren tüm oyun piyasasını bir sükûnet kaplamış, yeni oyunun ne kadar
kaliteli olacağı konusunda dedikodular alıp başını gitmişti. Dönemin en iyi
grafik motoruna sahip FPS oyunu olarak ilan edelirken, tüm oyun severleri
şaşkına çeviren bir yenilik içeriyordu; sadece çoklu oyuncu modunu destekliyordu
ve tek kişilik senaryo içermiyordu.
Pek çok hayranını hayal kırıklığına uğratsa da yine en çok satılan oyunlar
arasında yerini aldı. Online olarak büyük rekabetlere sahne olan Q3 mücadeleleri
ülkemizde pek rağbet görmeyen orijinal oyun satışlarına da artışa neden olmuştu.
Bu denli büyük ilgiye rağmen id Software’den uzun süre ses çıkmaz oldu. Hatta
bazı programcılar çeşitli bahaneler öne sürerek şirketten ayrılmış, kimileri ise
kendi şirketlerini kurmuştu. İd Software’in bu büyük sessizliği, geçtiğimiz
aylarda piyasaya sürülen Doom 3 ile sona erdi. Önemli programcılarını kaybedip
“Bir daha oyun çıkaramazlar” denilen id Software’in bu son oyununun ne denli
yüksek satış rakamlarına ulaştığına hepimiz şahit olduk.
Bir devin dirilişi
Herkesin aklında tek bir soru dönüp dolaşıyor; “Yeni Quake nasıl olacak?”.
Aslında ilk sorulması gereken soru oyun hangi firmadan çıkacak olmalı. Çünkü bu
sefer Quake oyunu id Software’den değil Raven Software’in programcılarından
çıkacak. Yapımcılar farklı olsa da id ile Raven birbirine uzak iki firma değil.
Çünkü Raven daha evvel de bahsettiğim gibi id’den ayrılan programcılardan
kurulu. Bir bakıma id’nin ayrılmış iki parçası diyebiliriz. Quake 4’ün ismi ile
özdeşleşen id firmasından çıkmayacak olması ne kadar endişe yaratsa da oyunun
haklarını elinde bulunduran şirketin Raven Software olduğu duyulunca herkes
derin bir oh çekiyor. Çünkü Raven Software; Soldier of Fortune, Heretic 2, Jedi
Academy gibi oyun piyasasının mihenk taşları sayılan yapımlara imza atmış, asla
hayranlarını hayal kırıklığına uğratmamış bir firma. Dolayısıyla Quake 4 için
emin ellerde diyebiliriz.
Oyun dünyasını yakından takip edenlerin ise gözünden kaçmayacak bir nokta
olacaktır o da; Quake 4’ün Raven tarafında çıkarılacağı duyurulmadan evvel id
tarafından ön çalışmalar yapılmış olduğu. Burada sorulacak soru; “Yapılan bu ön
çalışmalardaki artwork’ler ve benzeri envanterler ne oldu?”. Belki de iki eski
dost olmalarından id, tüm bu envanterleri olduğu gibi Raven’a devretti. Raven
çalışanları ise hepsini tek tek incelenip geliştirilerek en iyiyi sunmak için
çalışıyor.
Quake yapımcıları bir şeyden çok iyi ders aldılar. O da; Quake hayranlarının
mutlak suretle single player oyunu istedikleri. Kimse meraklanmasın çünkü Quake4
son derece başarılı bir senaryo ile tek kişililik başarılı bir oyun modu
barındıracak. Elbette multiplayer modlar olacak hatta yapımcılar özellikle
multiplayer konusuna eğiliyorlar ancak asıl oyun single player olacak. Konu ise
henüz kesinleşmese de Quake 2’ye benzer tarzda olacağı belirtiliyor. Hikayenin
ana hatları hakkında Eric Biessman şunları söylüyor; “Hikayemiz Quake 2’nin
kaldığı yerden devam edecek. Bildiğiniz gibi Makron yok edildikten sonra Strogg
askerleri başsız kalıp dağılmışlardı. Bu sefer ise çok daha güçlü bir Makron
tarafından yeniden gruplaşan Strogg’lar hayatta kalmak için çok daha acımasızca
savaşmak isteyecekler.”
Quake karakteri her zaman ilgi çekici olmuştur. Özellikle uzun süredir
internette ve yazılı basında yayınlanan mekanik karakterler oyunun karakter
modellemeleri için temel gösteriliyor. Düşmanlarımızın çoğunu temel askerler
olan Strogglar oluşturacak. Ancak Quake 4 ile metal kollarla donatılmış, piston
bacaklı sibernetik organizmalar olacak ve bunların çoğunda roket atar ya da
güçlü plazma silahları vücutlarına bağlı olacak.
Pamuk eller cebe
Quake’in bir özelliği de; bugün uğruna tüm harçlığımızı döktüğümüz ekran
kartlarının gelişmesi için ilk adım olması idi. Çünkü Quake oyunlarının
motorları pek çok oyun tarafından kullanılmış hatta bilgisayar testlerinde
standart halini almıştı. Uzun yıllar Quake motorunu kullanan pek çok FPS oyunu
çıktı sahneye. Buradan yola çıkarak, Quake 4 hakkında uzun zamandır bilinen bir
ayrıntı; oyunun Doom 3 grafik motoru üzerinde yapılacağı idi. Evet Quake 4
tamamıyla Doom 3 grafik motorunu kullanıyor. Aslında bunu Doom 3 motorunun
hatalardan arınmış ve daha stabil hali olacağını düşünebiliriz. Oyuncuları en
çok ilgilendiren konulardan biri olan; “Benim makinemde çalış mı?” sorusu
böylece dolaylı yoldan cevaplanmış oluyor. Eğer sisteminizde Doom 3 çalışıyorsa
büyük ihtimalle Quake 4 de çalışacaktır.
Görsel yönden pek bir sorunu olmayan Doom3 motorunun minik detaylarla süslenen
hali göze gayet güzel gözükecek ama asıl önemli olan; oyuna eklenip
eklenmeyeceği henüz kesin olmayan birkaç özelliğin oyun dünyasına bobma etkisi
yaratacak cinsten olması. Bunların en başında bölgesel hasar geliyor. Quake 4’te
ilk defa Soldier of Fortune da rasladığımız bölgesel hasar tekniğinin çok ileri
bir safhası bulunacak. Artık düşmanımızın hangi bölgesine vurursak orası hasar
alacak. En ilginç ayrıntı ise her karakterin kırılabilecek 18 farklı kemiği
olacak ve herbirinin kırılış sesi farklı olacak. Diyelim, bir düşmanın sağ
koluna ciddi bir darbe indirip kol kemiğini kırdık eğer iyi bir ses sistemine
sahip isek, kırılan her kemiğin sesini farklı dutyacağız. Sakatlanan karakterin
kolundan, kırılan kemiğini dahi görebileceğiz ve o karakter ölene dek o kolunu
kullanamayacak. Kısacası Quake 4’de sadece silahlarımız konuşmayacak, dövüş
hareketleri de oyunu süsleyecek. Elbette bu anlatılanlar kesinlik kazanmadı
ancak yapımcılar kendi ağızlarından oyunun saf aksiyon içereceğini ve sadece
silahların yeterli olmayacağını söylüyolar.
Eski iki dost şimdi birer rakip.
Quake ve Doom her ne kadar farklı iki oyun olsa da temelde aynı esasları içeren
oyunlar olduklarından büyük benzerlikler içerecekleri korkusu herkeste az da
olsa bulunuyor. Üstelik her iki oyununda aynı motoru kullanmasından dolayı
screenshotlarda fark edeceğiniz üzere büyük benzerlikler taşımakta. Ancak
yapımcılardan Rick Johnson; “Bana kalırsa Quake 4 bilimkurgu ile aksiyon kırması
bir oyun, Doom 3 ise daha korku filmi havasında geçiyor.” diyerek iki oyunun
birbirinden farklı olacağını söylüyor ve ekliyor; “Bizimde oyunculara
süprizlerimiz olacak. Oyun belki saf korku oyunu olmayacak ama oyuncuların
adrenalini yükseltecek, hızlı aksiyon sahneleri bol bol yaşanacak.”
Quake 4’ün bir diğer özelliği ise Doom 3’te göremediğimiz açık alan haritalarını
barındıracak olması. Henüz Doom 3’ü tam anlamı ile çalıştıran bilgisayarlar
yaygın olmadığından şu an için bu olay zor gözükse de Quake 4 çıktığında bu
büyük haritaları ile adından söz ettirecek. Tabi yapımcıların söylediği bir söz
de önemli; “Açık alan haritalarında bir FarCry beklemeyin. Doom 3 motorunun el
verdiği ve ortalama bilgisayarların dahi kaldırabileceği tarzda olacak. Ama
şundan emin olun ki Quake 4 oynarken gök yüzünü görebileceksiniz.”
Bir süpriz de kullanılacak araçlar konusunda geliyor. Quake 4’te tıpkı Halo’da
olduğu gibi araç kullanabileceğiz. Biraz evvel bahsettiğim büyük haritaların tek
çözüm yolu bu araçları kullanmaktan geçecek. Şu anda jeep tarzı arazi
araçlarının kullanılacağı ve screenshotlarda gördüğümüz uçan araçların
kullanılacağı söyleniyor. Silah konusu ise tam bir merak konusu. Oyunda
kesinleşen silahlar hemen hemen tüm FPS oyunlarında bulunanlardan; normal plazma
silahı, shotgun vari güçlü silah ve otomatik bir silah. Lightning Gun olacak mı?
Rail gun olacak mı? Hepsi merak konusu. Ama şu bir gerçek ki Raven bizi asla
hayal kırıklığına uğratmayacaktır.
Tabi birde oyunun multiplayer kısmı var. Doom 3 ile aynı motoru kullanıyor
olmasından dolayı hemen akıllara 4 kişiden fazla oyuncuya izin vermeme olasılığı
geliyor ama Quake 4’de böyle bir durum olmayacak. Sayı kesin olarak açıklanmadı
ama en az 8 kişi aynı anda oynayabileceğiz. Quake 4 aynı zamanda takım oyununu
da içerecek. Sadece çoklu oyun modunda değil single player modunda da oyun
boyunca yalnız olmayacak takım arkadaşlarımızla birlikte ilerleyeceğiz. Ancak
Co-Op modunun olup olmayacağı konusunda açıklama yapılmadı.
Quake 4 adına söylenen her kelime sarfedilen her söz çok güzel. Screnshotlar
Doom 3’ü andırsa da oyunun teknik yapısı ve hikayesi çok daha fazklı olacak.
Üstelik atmosfer ve senaryo konusunda hiçbir zaman ödün vermeyen Raven Software
yapımcıları da ellerinden geldiğince çalışıyorlar. Bize de beklemek kalıyor.