Makale

Shinji Mikami

Oyun dünyası, belirli isimler sayesinde şekillendi ve çeşitlilik kazandı. Bunlardan bir tanesi de şüphesiz ki Shinji Mikami’dir. Survival Horror türünü tüm dünyaya sevdiren yapımcı, her şeyin Sweet Home ile başladığını söylüyor… Yazıda Resident Evil ile ilgili çok şey göreceksiniz, ama zaten Shinji Mikami; aslında Resident Evil demek…

1 Ağustos 1965’te doğdu. Doshisha Üniversitesinden mezun olduktan sonra, 1990 yılında “oyun planlayıcısı” pozisyonunda Capcom’da işe başladı. Kariyerinin ilk döneminde Aladdin (1993) ve Goof Troop (1994) gibi yapımlarla ilgilendi. İlk projesi, geliştirilmesi 3 ay süren The Capcom Quiz: Hatena no Daiboken oldu. Mikami’nin kariyeri, henüz önemli kararlara şahit olmamıştı. Ta ki aklındaki fikri, Capcom’a sunana kadar…


O, üstat olarak gördüğü ve çok şeyler öğrendiği Bay Fujiwara’ya fazlasıyla önem veriyordu. Günün birinde Fujiware, Mikami’yi aramış ve “görülmeye değer bir projesi” olduğunu söylemiş. Korku türünde oyun yapmak istediğini anlatıp, sonrasında ortaya Sweet Home’u çıkarmış. Satış olarak başarılı olamadı ama Sweet Home, ünlü geliştiriciye göre “başyapıttı”. Sebebi ise, yeni projede ortaya çıkacaktı.

Resident Evil doğuyor

Shinji’nin de aklında bir korku oyunu yapmak vardı. Sweet Home’dan etkilendiği açık, ama kendi düşünceleri doğrultusunda bu farklı bir proje olacaktı. En basit örneği ise, hayaletler. Çoğu yapımda hayalet unsuru yer aldığından, Mikami zombileri tercih etmiş. Korku teması üzerine kurulu, etrafı zombi ve diğer yaratıklarla çevrili sokaklar ve bu karmaşayı durdurmak için mücadele eden özel harekat timleri… Bu, Biohazard olarak adlandırılacaktı.

Biohazard, beğeni topladı ve Capcom’un büyük hitleri arasında yerini aldı. Amerika ve Avrupa ülkeleri için Resident Evil (RE) ismiyle piyasaya sürüldü. Yapımın, George A. Romero’nun “sonu Dead ile biten” film serisinden de esinlenildiği söyleniyor.Resident Evil, tüm dünyada 2.75 milyon sattı. Beğenilmesinin ardından ikincisinin de hazırlanmasına karar verildi. Projeye ait ilk resim, 1996’da düzenlenen Tokyo Game Show’da sergilendi. Çalışmalar esnasında aksaklıklar yaşandı ve bu sebeple 1 yıllık zorunlu ertelemeye gidildi. 98 yılının Ocak ayına gelindiğinde ise, piyasaya sürüldü ve 5 milyona yakın satış yaptı.

Böylece Mikami’nin kariyerindeki dönüm noktası da gerçekleşti. Kısa sürede Capcom’un gözdesi haline geldi ve ondan yeni oyun yapılması istendi. Bu istek de dünyaya Dino Crisis’i getirdi. 99 yılında çıkan Dino Crisis, Jurassic Park’tan esinlenilerek hazırlandı ve PS1’de 2.4 milyon sattı.

Aynı yıl, 3 numaralı RE geldi. Pek yenilik yapılmadı ve kontroller beğenilmedi. Mikami bunu, “karakterin hayatta kalma duygusunun bir parçası” olarak açıkladı. Nemesis karakteri ise çok beğenildi. Resident Evil 3, 3 milyondan fazla sattı.

Bu başarılı işlerin ardından Capcom, “hayatta kalma korku” temasını kullanacak yeni çalışmalar için Studio 4’ü kurdu. Başına da Shinji Mikami’yi getirdi. Ünlü yapımcı, yeni iş pozisyonunda Dino Crisis 2 ve Devil May Cry’ı hazırladı. Bu arada, sıradaki Resident Evil için akıllarda “değişim” fikri geziyordu. Zaten 3 numarada değişikliklere gidilmemişti.

Değişim yakın

Code Veronica serisi ve Gaiden isimli üyeler de serinin takipçilerinden ilgi gördü. Resident Evil 4, hâlâ akıllardaydı. 2001’de Gamecube platformuna özel olarak çalışmak istediğini dile getirdi. İşe ilk olarak Resident Evil’ın “yeniden geliştirilen” versiyonunu hazırlamakla başladı. Bunun ardından yeni isimler de belirleyen yapımcı, PN03 ile başarısız oldu. Gamerankings’te inceleme puan ortalaması olarak 64.99’u tutturan yapım, Japonya ve Amerika toplamında da 23 bin kopya satılarak büyük hayal kırıklığı yarattı. Zaten Shinji de bu konuda üzgün olduğunu ve daha fazla şeyler yaparak, ortaya daha iyi bir ürün çıkarmak istediğini söylemişti.Böylelikle kariyerinde başarısızlığa da yer verdi. Bulunduğu genel müdürlük görevinden gönüllü olarak istifa etti, ama Production Studio 4 ekibinden bağını koparmadı. Gamecube’e özel olarak hazırlamayı düşündüğü Resident Evil 4’ün yönetmenlik koltuğuna oturdu ve seride büyük değişikliklere gitti. RE4 görünmeden önce verdiği röportajda, “tamamen değişim düşünüyorum” diyerek zaten niyetini belli etmişti.

Resident Evil 4, Gamecube’de büyük başarı sağladı ve daha sonra PS2 konsoluna da port (düzenlendi) edildi. Aynı yıl, Killer 7’nin senaryosunu yazmaya başladı. Kısa süre sonra ise, Capcom’dan ayrıldı ve Clover stüdyosunda işe başladı. Aslında Capcom bu ekibi, “yenilikçi orijinal ürünler geliştirmesi için” kurmuştu. Elemanları da Devil May Cry ve Resident Evil serilerinde çalışan kişilerden oluşuyordu. Bu takımdan God Hand ve Okami gibi isimler çıktı, ama beklenen satış rakamlarına ulaşılamadı. Bunun üzerine ünlü geliştirici de dahil olmak üzere birçok eleman, istifa ettiklerini açıkladı.


Clover stüdyosunun kapanmasının ardından 2007 yılında Shinji Mikami, Atsushi Inaba (Clover’ın kurucusu) ve Hideki Kamiya (Devil May Cry’in hazırlayıcısı) ile Seeds Inc.’i kurdu. Firmanın ismi bir süre sonra Platinum Games olarak değişti.

Mikami’nin Capcom’dan ayrılışı, aynı zamanda Resident Evil’ı da terk etmek demekti. Zira o olmasa da Capcom, Jun Takeuchi önderliğinde RE5’i yapacağını açıkladı. Yapı olarak fazlasıyla RE4’ü andırıyordu. Haliyle serinin babasının görüşleri de merak ediliyordu. Mikami: “Resident Evil 5’in değişmeye ihtiyacı yoktu, ama RE6’nın komple değiştirilmesi gerekli. Bunu oynamayacağım. Konu hakkında sinirliyim. Çünkü oynarsam, beni sadece strese sokacak. Kullanıcılar için zevkli olabilir, ancak Resident Evil serisini geliştirmiş birisi için öyle değil.

Shinji Mikami, “hayatta kalma korku (Survival Horror)” türünün en önemli temsilcisi olarak kabul ediliyor ve Resident Evil serisiyle sayısız ödüle lâyık görüldü. Yeni projeleri de merakla bekleniyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu