Makale

Sosaria Aşkı

2003 senesinin günlerinden biri; derslerimi düşüşe geçirecek ve etrafta
gördüğüm her şeyi ona yorumlayacak derecede bağımlı hale getirecek olaya başlama
günümdür. Oysa henüz adını, yapımcısını bilmeden önce ne de güzel Half Life, CS,
Call of Duty oynardık kafede. Arada gözüm takılır “Bu ne saçma oyun!”
derdim.Tıpkı şu an henüz başlamamış olup benim gibi davranan ve “Beygir
gezdirmekten ne zevk alıyorsun?” türünde sorular soran, yorumlar yapan
arkadaşlar gibi.

Güçlü senaryolara, oyun serilerine ve başarılı bir geçmişe sahip olan EA Games
yapımı RPG, şu sıralar eklentileri ile kendini canlı tutmaya çalışıyor, ama as
oyuncuları Sphere ise klasik Warlock tipi, Run UO ise klasik Run UO 1.0 stiline
alışmış insanlardır. Üst paragrafta dolaylı ve sade yol ile yazı yazarken tüm
okuyuculara hitap etmek gayet kolay tabi ama işin içine terimler girince
takılmanız olası.

Sosaria

Sosaria denilen evrende gerçekleşen olayları; efsaneleri, ırkları, savaşları,
kahramanları içinde barındıran Ultima, kim ne derse desin Ultima Online serisi
ile WoW veya Lineage gibi oyunlarmış solda sıfır bırakan bir başyapıttır.
Electronic Arts’ın elinden çıkan proje; artık oyun olmaktan çıkmış kimileri için
ikinci bir dünya, kimileri için yaşam tarzı, kimileri için de [set, save, src.flags, statf_dead)
halini almıştır.

Yazımda Ultima oyunları tarihi ve kitapları hakkında bilgi vermeyip, sadece UO
ile ilgili birtakım bilgiler anlatacağım. Bilindiği gibi Ultima Online ve
eklentileri birer MMORPG. Yani Massive Multiplayer Online Role Playing Game.
Devasa Online Rol Yapma Oyunu diyerek Online kelimesini arada kaynatabiliriz.
Tabii bu ayıp Ultima Online’nın online olduğu gerçeğini değiştirmez.

UO, ondan sonra çıkan bir çok online oyuna rağmen %90 terk edilmemiş ve
avantajlı olmuş bir RPG’dir. Değişmeyen bu tarzın birkaç kesin nedeni var. Biri
Ultima Online’ın yaşı nedeni ile yerine oturmuş ve yaygınlaşmış olması, başka
bir nedeni bir UO sunucusu açmanın temel birkaç Sphere / Run UO Script bilgisine
dayalı olması (Bu konuda bilgi deposu birçok yerli veya yabancı site var), tabi
açmak değil mesele geliştirmektir. Belki de bu yanı ile de Ultima her zaman daha
yaygın ve üstün oldu. Futbola bakarsak (FIFA, PES, Sensible değil; bildiğimiz,
izlediğimiz, oynadığımız futbol) basit bir kaç kuralı ile oynanması kolay, fakat
ustalaşması zor bir spordur. Ultima Online da gerek teknik bakımdan, gerek
oynama açısından başlaması, öğrenmesi kolay ve zevkli; ustalaşması, kral
olunması (sunucularda vardır böyle insanlar, Player vs Player da kendinden
iyileri yoktur, kraldırlar onlar) zordur.Farklı olması

UO’yu diğer MMORPG’lardan sıyıran bir başka neden ise kesinlikle kamera açısı.
İzometrik bir açı imkanı sunan UO, WOW, Knight Online gibi rakiplerine karşı
grafiksel değil, fakat oynanabilirlik açısından avantajlı. Ayrıca bu kamera
açısı UO’ya rahat konuşabilme ve dolayısı ile rahat RPG yapabilme olanağı da
sunuyor. Klavyede yazdığınız kelimeleri yazıp, Enter’a bastığınız zaman direk
kafanızın üstünde çıkması, bir MMORPG’da çok rahat bir iletişim olayı değil mi?
Yazdıklarım tartışılabilir cinstendir ve kişiden kişiye farklılık da
gözetebilir. Genel açıdan bakıldığında yazdıklarımın doğruluk payının yüksek
olduğunu göreceksiniz.

Unutmadan söylemeliyim ki UO’nun bir de bir sihri var. Dışarıdan
bakmayacaksınız, fareyi tutup sağ tuşa basık halde karakterinizi yürüteceksiniz,
yerleri şehirleri zindanları keşfedeceksiniz. İşte o zaman sihrine kapılırsınız.
Rüyanızda Ultima’dan kesitler görmeye, hayaller kurmaya başlarsınız. UO arkadaş
çevresi içinde unutulmayacak zevkli anılarınız olur. Hele bir de tanıdıklarınız
ile başladıysanız yıllarca sürecek bir alışkanlığınız, hobiniz var demektir.

Ultima Online oyuncususunuz artık. Öyle çok basit göründüğüne bakmayın. Laf
arasında UO ile gerçek dünya arasında geçiş muhabbetleri kurabilir, çok komik
şeyler ortaya çıkarabilirsiniz. İşini iyi yapmayan sunucuların arkasından
konuşabilir, gülebilirsiniz. PES, MK, Tekken veya HL, CS oynarken öldüğünüzde,
ezildiğinizde “Gel PvP ?” diyebilirsiniz. Kısacası müthiş bir ayrıcalıktır. Oyun
içinde bir sorununuz olduğunda gelen yetkiliye durumu anlatırken yetkiliyi
çileden çıkarabilirsiniz. Siz öğrenirsiniz, eğlenirsiniz; yönetici diğer hatta
saç baş yolar (evet, yolduk).

Yazının başlarında Sphere ve Run UO gibi iki farklı terimden bahsetmiştik. Evet,
bunlara UO sunucularında kullanılan dil de diyebilirsiniz ya da açık kaynak
kodlu yazılım. Her ikisi de bilginize göre hayal edebileceğiniz türde
değişikliğe izin veren dillerdir. Sphere dili Run UO’ya göre daha karışıktır.
Fakat yerine göre Run UO’da imkansız seviyeye gelen işler olur.

Yazmak

İşte dildeki dosyaları değiştirip bir şeyler üretmeye, yenilemeye biz “Script”
yazmak diyoruz, yapana da “Scripter” diyoruz. Scripter’lar ikiye ayrılırlar;
Üçkağıtçılar ve Scripter’lar olmak üzere(!).Üçkağıtçılar sağdan soldan
buldukları iki parametreyi birbirine yapıştırıp bir şey ürettiğini zannederler
ve sanki çok bilgi öğrenmiş gibi Script yazmanın çok zor olduğundan yakınırlar.
Normalleri ise bu işte gayet ustalaşmış ve ağır adamlar olmuşlardır. Yardıma
açıktırlar ve genellikle iyidirler. Scripter’lar, Adminler, GameMaster’lar; bunların hepsi oynadığınız sunucuya etki
edecek insanlardır. Oyuna aylarca verdiğiniz emeğin boşa gidip gitmemesi bu
insanların elindedir. Olumsuzu olduğunda, arkadaşlar arasında artık onlara insan
muamelesi yapmamaya başlarsınız. Hatta işi abartıp kişiye karşı da yanlış
hareketler yapmaya kalkışabilirsiniz. İşte o zaman aylarca bile olsa zaman
harcadığınız şeyin, bir oyun olduğunu hatırlayın. Çünkü durumları abartıp çok
yanlış işler yapan yöneticiler (Staff işte, Staff diyoruz biz kardeşim, “Staff
çağırayım, Page atayım da gelsin” hayır yani oyuna girince şaşırmamanız
açısından) ve oyuncular var maalesef.

Sphere UO, karmaşık bir dil kullanmasına rağmen oynanabilirlik açısından basit
ve sade bir yapıya sahiptir. Oynadığınız alanlar daha küçük, yaratıklar ve
objeler Run UO ya göre bir hayli az sayıdadır. Buna rağmen Sphere, Bug diye
nitelendirdiğimiz oyun hatalarına bolca sahiptir. Injection, Teoth bakımından da
oldukça korunmasızdır. Injection, sunucunun bağlantı programının (Connector)
kırılması ve oyuna etki edecek yaptırımlar uygulayabilmektir. Teoth ise bir Rus
tarafından yazılmış yazılım olup; oyuna bağlanan programın, Client sürümüne göre
yöneticiye ve sunucuya, oyun açısından karşı yüksek derecede zararlar ve yapana
da haksız parça (Item), tecrübe (Skill) kazandırabilen bir programdır.

Run UO ise komut bakımından anlaşılır bir dile sahiptir. Script açısından zordur
hatta Delphi gibi yazılımlar bilmek işinizi kolaylaştırır, aksi takdirde Run
UO’da programsız büyük çapta bir şeyler yazmak imkansız hali alır. Run UO
sunuculara UO Gateway adlı bir programla bağlanılır ve Teoth, Injection gibi
illegal durumlara açık vermez. Ayrıca Run UO’da oluşan hatalar, Sphere’a göre
yok denilebilecek seviyededir.

Sonuç

Sonuçta Sphere da olsa, Run UO da olsa açılan sunucuların hepsinin başlangıcında
bir şansı vardır. Oyuncu çekmek pek de zor değildir, yıllarca oynadığınız oyuncu
çevrenizi, reklam hizmetlerini kullanabilirsiniz. UO’cular her zaman iyi bir Run
UO, temiz ve sağlam bir Sphere UO aramışlardır. Geçmişte bu işi aylarca hatta
bir kaç yıl sürdürmüş sunucular olmuştur. Orjinal ve paralı UO sunucularında,
yabancı içerikli ise iş daha ciddi ve daha iyi gitmektedir, köklü sunucuları
bulunmaktadır. Türkiye’de ise zamanının en bol oyunculu ve hareketli ( Action
“hadi bi ekşın yapalım” “Abi Brite inip adam keselim” ) günlerini yaşamış köklü
sunucular bulunmaktadır. Bazıları ise ne gariptir ki, yaptığı her yanlışa rağmen
ayakta durmaktadır, ilginçtir.

Sağlam bir sunucu için gerekenler; sağlam oyun sistemleri (Irklar, silahlar,
Item düşme olasılıkları, Skill PH’ları, Skill’lerin gelme derecesi gibi
durumlardır), güvenilir ve bilgili bir yönetici kadrosu, güçlü bir sunucu
makine, güvenilir bir Hosting firması, mümkünse bir sponsor ve hatta direk tam
destek verecek, sahibiniz olacak bir firmadır. Ayrıca yönetici kadrosunun
güvenilirliği ve bilgisi, bir de tecrübesi açtığınız sunucunun ne kadar
yaşayacağının bir göstergesidir. Bir oyuncu olarak düzgün ve terbiyeli
olabildiğimiz gibi, seviyemiz ne olursa olsun (Run Uo da > Player > Counselor –
GM – Seer – Admin – Admin | Owner) yönetici olarak da sıcakkanlı ve ağırbaşlı
olmasını bilmeli, terazimizi dengede tutmalıyız.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu